یادداشت، آپارتاید، خط بطلان بر حقوق بشر آمریکایی

به گزارش مینی نت، آپارتاید موضوعی ریشه دار در آمریکاست که سابقه آن حتی به پیش از تأسیس ایالات متحده و زمانی که مهاجران و نسل کشی بومیان قاره آمریکا شروع شد، بازمی شود.

یادداشت، آپارتاید، خط بطلان بر حقوق بشر آمریکایی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، فرهنگ تبعیض نژادی در میان بخش بزرگی از ساکنان آمریکا نهادینه شده است، هر چند در دهه های اخیر این فرهنگ تغییراتی یافته و شرایط اقلیت های نژادی در آمریکا بهبود یافته است، اما فرهنگ تبعیض گرا و رجحان پنداری نژادی همچنان در این کشور جریان دارد.

با وجود دستاوردهای جنبش حقوق مدنی در دهه 1960 و دو دوره ریاست جمهوری فردی آفریقا-آمریکایی، نابرابری نژادی قابل توجهی در سراسر آمریکا وجود دارد. آمریکا-آفریقایی ها نماینده زیادی در دولت ندارند، به ویژه در دولت فعلی. مجلس سنا نیز در کنترل جمهوری خواستار است و ثروت در ایالات متحده به طور نامتناسب از سفید پوستان، به ویژه مردان سفید پوست حمایت می نماید. بنابراین، بستر نارضایتی حتی عصبانیت از نابرابری نژادی در این کشور به وفور وجود دارد.

بنیاد تبعیض نژادی همچنان در فرهنگ بخش بزرگی از جامعه آمریکایی وجود دارد. حل این موضوع بنیادین، به سادگی برای جامعه آمریکا امکان پذیر نیست، انتخاب یک فرد سیاه پوست به عنوان رئیس جمهور و تغییر دادن ترامپ نمی تواند باعث حل فوری این فرایند گردد، بلکه به تحول عمیق فرهنگی چند نسلی در آمریکا احتیاج است تا رویکرد تبعیض نژادی در این کشور حل وفصل گردد.

درباره سیاست های نژادپرستانه در آمریکا باید بر این نکته تأکید کرد ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید سیاست های سختگیرانه ای درقبال مهاجران و پناه جویان اتخاذ و اظهارات عجیبش درباره مهاجران از همان ابتدا روحیات نژادپرستانه وی را هویدا کرد. او دستور اجرایی عجیب ممنوعیت ورود اتباع چند کشور آفریقایی و آسیایی به خاک آمریکا را امضا، از ورود مهاجران و پناه جویان به آمریکای مرکزی جلوگیری کرد و همه آن ها را به کمپ های مرزی فرستاد. بچه ها از پدر و مادرهایشان جدا شدند و بسیاری از پناه جویان را به کشورهای مبدأ دیپورت کردند. جدا سازی بچه ها از والدین صحنه های بسیار تلخی را در این زمینه به وجود آورد و با اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری و سازمان های بین المللی روبرو شد.

ادعا و منطق حقوق بشر آمریکایی امروز بیش از هر زمان دیگری مضحک تر شده است تا جایی که حتی اجازه نفس کشیدن را به شهفرایندان رنگین پوست نمی دهد و مردمی که به این موضوع اعتراض دارند، به کشتن و سرکوب تهدید می نماید. مواضع نژادپرستانه شدید ترامپ باعث تشدید روحیات افراطی گری در جامعه آمریکا شده است. مواضع حمایتی ترامپ از نژادپرست ها و افراط گرایان، همچنین جسور شدن آمریکایی های سفیدپوست و افزایش تجاوز آن ها به حقوق سیاه پوستان و رنگین پوستان را در پی داشته است. این بار، مرگ جورج فلوید یادآور حادثه مشابه دیگری در سال 2014 است؛ زمانی که پلیس نیویورک جوان سیاه پوست دیگری با نام اریک گارنر را در حین دستگیری خفه کرد که این تراژدی تکراری و غم بار سیاه پوستان آمریکایی است. تبعیض علیه سیاه پوستان، نابرابری مالی، اجتماعی و نبود تناسب در دریافت خدمات درمانی برای سیاه پوستان در تاریخ این کشور بسیار طولانی و جهان شاهد این نقض فاحش در آمریکاست.

باید بر این نکته تأکید کرد که قتل شهفرایند سیاه پوست از طریق پلیس در آمریکا نقض آشکار حقوق بشر است و در تناقض با قواعد بنیادین، عام الشمول و آمره بین المللی است و برای دولت آمریکا در عرصه بین المللی مسئولیت آور است. این نگاه نژادپرستانه نه تنها برای تمامی شهفرایندان آمریکایی تهدید جدی است، بلکه برای تمامی مردم جهان نیز تهدید محسوب می گردد و بر همین مبنا باید تمامی نهادها و سازمان های حقوق بشری در جهان در زمینه این رخداد نگاه جدی تر، مؤثر و عمل گرایانه داشته باشند.

افسانه رشاد، مدرس دانشگاه و عضو کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 996

به "یادداشت، آپارتاید، خط بطلان بر حقوق بشر آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، آپارتاید، خط بطلان بر حقوق بشر آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید