سالانه بین 32 تا 40 هزار نخبه از ایران مهاجرت می نمایند

به گزارش مینی نت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: کل آمار مهاجرت ایران بین 32 تا 40 هزار نفر در سال است.

سالانه بین 32 تا 40 هزار نخبه از ایران مهاجرت می نمایند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به خروج نخبگان گفت: ما یک زمانی این موضوع را خیلی محکم شرح می دادیم، ولی همین بحث فرار مغز ها از آن کلاه های گشادی است که سر کشور گذاشته اند و من می دانم که این یک حرکت سازمان دهی شده است. یک شبکه ای دارد این را به جامعه ما تزریق می نماید.

وی ادامه داد: البته ما هم نفی نمی کنیم؛ مثل تمام جوامع دیگر ما هم خروج نخبگان را داریم. مثلاً از زمانی که اروپای واحد تشکیل شده، یکی از بالاترین نرخ های فرار مغز ها از اروپای شرقی رخ داده است. آلمان و فرانسه هم بسیار سود برده اند، چون هم شرکت های آن ها و هم بانک های آن ها و هم آدم های حسابی و نخبه آن ها را خریده اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: مهاجرت یک پدیده جهانی است و واقعاً این آمار ها را با این وقاحت اعلام می نمایند و با وقاحت هم تکرار می نمایند و از یک مراکز و منابعی هم نقل قول هایی می گویند. مثلاً از قول صندوق بین المللی پول می گویند که کشور ما رتبه اول فرار مغز ها را دارد. در حالی که اصلاً چنین گزارشی وجود خارجی ندارد. این را این قدر می گویند تا همان بخش نخبه جامعه آن را بپذیرد.

رصد آمار های واقعی مهاجرت نخبگان در دانشگاه شریف

ستاری ادامه داد: ما دنبال این بودیم که به آمار های واقعی مهاجرت برسیم. در دانشگاه صنعتی شریف، بخشی برای رصد این موضوع ایجاد شده است. البته با یاری ما نبوده و خود ما هم در بنیاد ملی نخبگان هر دو سال یک بار آن را پایش می کنیم. پایش اخیر ما نشان می دهد که این عدد به طور قابل توجهی رو به کاهش است.

تغییر نوع مهاجرت از علمی به شغلی

وی ادامه داد: طبق آمار های کلی مهاجرت ما و آمار هایی که هر سال سازمان ملل به صورت تعیین ارائه می دهد، ما جزء 20 الی 30 کشور جهان در بحث مهاجرت نیستیم، ما اصولاً جزء کشور هایی هستیم که نه مهاجرپذیرند و نه مهاجرفرست، ولی این به معنی این هم نیست که حال مهاجرت نداریم یا اینکه نباید نسبت به آن حساس باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان یادآورشد: البته این ضعف ما و مرکز آمار ایران است که باید آمار مهاجرت را مثل آمار جمعیت بدهد.

مهاجرت 32 تا 40 هزار نفر در سال

وی تاکید نمود: واقعیت این است که ما از لحاظ کمّی و نسبت به کشور های هم عرضمان عدد چندان بالایی در مهاجرت نداریم. کل آمار مهاجرت ما بین 32 تا 40 هزار نفر در سال است و ما در بنیاد کاملاً رصد می کنیم که آن ها کجا ها می روند و وضعیت ویزا ها چگونه است.

ستاری ادامه داد: فرض کنید ما اول انقلاب 56 هزار دانشجو در آمریکا داشتیم که بیشترین کُلونی (مجموعه) دانشجوی خارجی در آمریکا بوده است. در سال 1977 بزرگ ترین کلونی دانشجویی در آمریکا را ایرانی ها تشکیل داده بودند. الان رتبه ما بین 12 تا 15 است.

وی اضافه کرد: چین 350 هزار دانشجو در آمریکا داشته و اکنون ترامپ میزان آن را کم نموده و به 300 هزار نفر رسیده است. عربستان 5 برابر ما در آمریکا دانشجو دارد. کره 7 تا 8 برابر ما دانشجو دارد، کره ای که نصف ما جمعیت دارد. بعد یک عده ای در این باره ادعا های عجیب و غریب می نمایند.

بازگشت حدود 1500 نخبه طی 3 سال گذشته

ستاری اضافه کرد: من این پدیده را نفی نمی کنم، ولی نه با این تعدادی که راجع به آن صحبت می نمایند. در سه سال گذشته توانسته ایم حدود 1400 تا 1500 نفر از آن ها را برگردانیم. حدود 6 تا 7 هزار نفر هم آمده اند و از تسهیلات ما استفاده نموده اند و این جا کارگاه آموزشی گذاشته اند و تدریس داشته اند و کار های دیگری انجام داده اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: بیشتر این افراد حال در استارت آپ ها و شرکت ها جذب می شوند. بر خلاف آن تصوری که برخی ها فکر می نمایند این افراد جذب دانشگاه ها می شوند، در سه سال گذشته فقط حدود 400 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه ها شده اند، اما بیشتر آن ها جذب شرکت ها می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 527

به "سالانه بین 32 تا 40 هزار نخبه از ایران مهاجرت می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه بین 32 تا 40 هزار نخبه از ایران مهاجرت می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید