طرز تهیه 6 نوع غذا با مرغ؛ کاربردی و لذیذ ????

به گزارش مینی نت، گوشت یکی از مواد غذایی است که برای سلامتی بدن ضروری است. گوشت مرغ به عنوان نمونه ای از گوشت سفید، نسبت به سایر انواع گوشت ها دردسترس تر و پرکاربردتر است و می توان گفت به نسبت سایر انواع گوشت، سهم بزرگتری از سبد غذایی خانواده های ایرانی را به خود اختصاص می دهد. حتی اگر به سفره مجالس و مهمانی ها نگاه کنید، تقریبا همواره مرغ جزو لاینفک از غذاهاست. کاربرد گوشت مرغ در طبخ غذاها آنقدر متنوع است که آن را به عنوان مواد اولیه در تهیه انواع غذاهای سنتی، مدرن، ایرانی، اروپایی، آسیایی و … می توان مشاهده کرد. غذاهایی که با مرغ پخته می شوند مختص فصل خاصی از سال نیستند و در شرایط و زمان های مختلف سرو می شوند. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه چندین مدل غذای سنتی و مدرن با مرغ و مواد اولیه و طرز تهیه آن ها را معرفی کنیم. برای سایر دستورات آشپزی با مجله اینترنتی خبرنگاران بلاگ همراه ما باشید.

طرز تهیه 6 نوع غذا با مرغ؛ کاربردی و لذیذ ????

1. مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که گزینه مناسبی برای مهمانی ها و مجالس است. بعلاوه شام فوق العاده ای برای شب یلدا است. مرغ شکم پر از مرغ تهیه می گردد که داخل شکم آن با مخلفات و سبزی جات معطر پر می گردد.

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر
مرغ1 عدد میانه
سبزیجات معطر200 گرم
پیاز3 عدد میانه
سیر5 حبه
مغز گردو100 گرم
زرشکنصف پیمانه
رب انار4 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
کشمشنصف پیمانه
آلو خورشتی6 عدد
آلو جنگلی6 عدد
دارچین1 قاشق چای خوری
سیب زمینی1 عدد
هویج1 عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم
آبلیمو تازهبه مقدار لازم
روغن مایعبه مقدار لازم
کرهبه مقدار لازم
زعفران دم نمودهبه مقدار لازم

مراحل تهیه مرغ شکم پر

  1. اول مرغ را پاک و تمیز کنید. بعد مرغ و مخصوصا قسمت های داخلی قفسه سینه آن را کاملاً بشویید تا بعداً در هنگام پختن مرغ بوی بدی ندهد. اگر برای ناهار این غذا را درست می کنید از شب قبل این کار را انجام دهید.
  2. زعفران دم نموده را به همراه دارچین، آبلیمو، نمک و فلفل و به همراه کمی روغن مایع در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید و از آن برای مزه دار کردن مرغ بهره ببرید. مایع آماده شده را بر روی پوست مرغ و قسمت های داخلی آن اضافه کنید و خوب مرغ را به مواد آغشته کنید. برای ادامه طرز تهیه مرغ شکم پر کلیک کنید.

2. چیکن کوردن بلو یا رولت مرغ سوخاری

کوردن بلو نوعی غذای آمریکایی ست که در اصل از آشپزی فرانسوی الهام گرفته شده است. این غذا گوشتی ست که بین آن ژامبون و پنیر قرار می دهند و بعد سرخ می نمایند و با سس سرو می گردد. این غذا برخلاف نام به ظاهر سختش بسیار راحت و بی دردسر آماده می گردد و بسیار خوشمزه و لذیذ است. یک گزینه بسیار مناسب و شیک و یک وعده غذایی بسیار خوشمزه برای مهمانی ها و مجالس نیز است.

مواد لازم جهت تهیه چیکن کوردن بلو:
سینه مرغ بدون استخوان1 عدد
ژامبون یا کالباس دو تا سه ورق
پنیر گودا یا ورقه ای به مقدار لازم
فلفل سیاه1/2 قاشق چایخوری
پودر سیر و پیاز 1/2 قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
پودر سوخاریبه مقدار لازم
آرد سفید به مقدار لازم
تخم مرغیک عدد
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مراحل تهیه چیکن کوردن بلو

  1. برای آغاز کار ابتدا سینه مرغ را افقی برش بدهید و سپس آن را به دو قسمت تقسیم کنید تا کمی نازک تر گردد.
  2. هر برش را بین سلفون قرار بدهید و با بیفتک کوب یا وردنه به خوبی بکوبید تا کاملا پهن و نازک گردد. ولی دقت کنید که سینه مرغ پاره نگردد. نازک کردن مرغ به این خاطر است که در زمان سرخ کردن خام نماند و به خوبی بپزد. بعد از اینکه سینه های مرغ را با بیفتک کوب به خوبی نازک و پهن کردید، تمام قسمت های سینه مرغ را به نمک و فلفل سیاه و پودر سیر و پیاز آغشته کنید. برای خواندن طرز تهیه کامل چیکن کوردن بلو کلیک کنید.

3. مرغ ترش

مرغ ترش یک غذای شمالی است که دو دستور و طرز تهیه متفاوت دارد؛ به شیوه گیلانی و مازندرانی! از این غذا به هر یک از دو روشی که پخت گردد، به عنوان یک غذای مجلسی می توانید بهره ببرید.

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش مازندرانی
مرغ2 عدد سینه
سبزیجات معطر150 گرم
پیاز1 عدد
گردو آسیاب شدهنصف پیمانه
رب انار4 قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفلبه مقدار لازم

مراحل تهیه مرغ ترش

  1. در مرحله اول برای تهیه مرغ ترش مازندرانی سبزیجات معطر که شامل جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر، شوید و سبزیجات معطر شمالی مانند خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی هستند را کاملاً پاک کنید و با دقت بشویید. سپس آن ها را در یک صافی قرار دهید تا آب آن ها برود و خشک شوند. سپس سبزی ها را روی تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی تیز، ساطوری و کاملا خرد کنید.
  2. سینه مرغ را تمیز کنید و بشویید و بعد از خشک شدن آن دو طرف سطح مرغ را با نمک و زردچوبه آغشته کنید. سپس در یک تابه روغن سرخ کردنی بریزید و روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید و بعد از داغ شدن روغن، سینه مرغ را درون تابه قرار دهید و دو طرف سینه را تا زمانی که طلایی شوند، سرخ کنید. برای تماشا ادامه طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی و گیلانی کلیک کنید.

4. ته چین مرغ

ته چین مرغ یکی از انواع گوناگون و متعدد ته چین است که به تنوع استفاده از مواد غذایی مختلف مانند سیب زمینی و بادمجان اَشکال متفاوت و متنوعی می توان به آن داد.

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ
سینه مرغ1 عدد
برنج3 پیمانه
ماست چکیده1 پیمانه
کره50 گرم
زرده تخم مرغ2 عدد
پیاز میانه1 عدد
گلاب1 فنجان
زرشک100 گرم
پودر قند1 قاشق چایخوری
روغن مایعبه مقدار لازم
زعفران آب نموده1 قاشق چایخوری
دارچین1 قاشق چایخوری
خلال پستهبه مقدار لازم
نمک، زرد چوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مراحل تهیه ته چین مرغ

  1. آماده کردن کردن سینه مرغ از مهمترین مراحلی است که باید توجه گردد. برای این کار ضروری است که سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خردشده و زردچوبه در داخل یک قابلمه بریزیم. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم تا مرغ آغاز به پختن کند. بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از اجاق گاز برداشته و صبر می کنیم تا کمی سرد گردد. در آخرین بخش از این مرحله سینه مرغ را کاملا ریش ریش نموده و در یک ظرف می ریزیم.
  2. پس از پاک کردن برنج، آن را دو بار می شوییم. در داخل قابلمه ای که از قبل انتخاب نموده ایم، چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم. پس از گذشت چند دقیقه، برنج را تست می کنیم و زمانی که برنج به مقدار کافی نرم شد (به طوری که اطراف برنج پخته و مغز آن کمی سفت باشد) برنج آماده آبکشی است. ضروری است برای آبکشی برنج از آب ولرم استفاده کنیم. برای اادامه طرز تهیه ته چین مرغ کلیک کنید.

5. مرغ سوخاری

مرغ سوخاری یکی از غذاهای فست فودی است که نسبت به انواع دیگر فست فود سالم تر و در عین حال بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. چون هواداران قسمت ران مرغ بیشتر است معمولا مرغ سوخاری را با آن درست می نمایند.

مواد لازم برای تهیه مرغ سوخاری
ران یا کتف مرغ5 عدد
تخم مرغ2 عدد
آرد الک شده1 پیمانه
آرد سوخاری یا پانکو1 پیمانه
نمک به مقدار لازم
ارگانو (پونه کوهی) یا آویشن و پودر سیربه مقدار دلخواه

مراحل تهیه مرغ سوخاری

  1. تخم مرغ ها را داخل ظرف با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی در بیاید و کمی نمک و در صورت دلخواه فلفل سیاه و آویشن اضافه کنید.
  2. تکه های مرغ رو اول داخل آرد بغلتانید و بعد به تخم مرغ آغشته کنید. در آخر داخل آرد سوخاری بغلتانید طوری که تمام سطح مرغ به آرد سوخاری آغشته گردد. برای ادامه طرز تهیه مرغ سوخاری کلیک کنید.

6. زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که پای همواره ثابت مهمانی ها و مجالس است. برای پخت زرشک پلو با مرغ با عطر و طعم دلپذیر این دستور را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ
مرغ 4 تکه
پیاز میانه1 عدد
سیب زمینی میانه2 عدد
برگ بو، نمک، زردچوبه، فلفل قرمز، چوب دارچین و ادویهبه مقدار لازم
برنج 4 پیمانه
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
زعفران دم نمودهبه مقدار دلخواه
زرشک 8 قاشق غذاخوری
خلال پسته برای تزیینبه مقدار دلخواه
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
سیر خردشده3 حبه

مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ

  1. در اولین مرحله روغن را در تابه می ریزیم و تکه های مرغ را با فاصله مناسب می چینیم. بعد ادویه، زردچوبه، فلفل قرمز را هر دو طرف تکه های مرغ می پاشیم تا کاملا طعم دار شوند و مرغ ها را سرخ می کنیم. برای اطمینان از پخت درون مرغ در ماهیتابه را روی اون بگذارید. اصلا نیازی نیست آب بریزید.
  2. سپس برگ بو ، چوب دارچین و پیاز را روی تکه های مرغ چیده و در تابه را می گذاریم؛ با حرارت خیلی کم زمان می دهیم تا کاملا مغزپخت شوند. حدودا پس از گذشت 30 دقیقه مرغ ها از حالت خامی خارج می شوند و مقداری از آب آن ها تبخیر شده که ته تابه قابل مشاهده است. در این مرحله برگ بو ، چوب دارچین و پیاز بعد از پخت از غذای اصلی جدا می شوند. برای راحتی کار پیشنهاد می گردد که در ابتدا به جای خرد کردن، پیازها را به دو نیمه قاچ بزنید تا بعد از پخت به سادگی قابل برداشتن باشد. برای طرز تهیه کامل زرشک پلو با مرغ کلیک کنید.
منبع: اُکالا
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1869

به "طرز تهیه 6 نوع غذا با مرغ؛ کاربردی و لذیذ ????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 6 نوع غذا با مرغ؛ کاربردی و لذیذ ????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید