رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان و غذاهای خوش طعم ارمنی ها

به گزارش مینی نت، کشور ارمنستان، یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر است که در مرز بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. این کشور که یکی از همسایگان شمالی ایران محسوب می شود، قدمتی دیرینه داشته و جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی را در خود جای داده است. از این رو یکی از کشورهایی است که در لیست سفرهای خارجی ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و سالانه گردشگران ایرانی زیادی را به سمت خود می کشاند. اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، بهتر است اطلاعاتی را در زمینه های مختلف به دست آورید تا بتوانید بهتر برنامه ریزی کرده و خاطرات خوبی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید. یکی از مواردی که توجه به آن بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد، بحث رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان است. در بخش چه غذاهایی در ارمنستان بخوریم قصد داریم در مورد رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان صحبت کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. اگر دوست دارید بدانید در ارمنستان چه غذاهایی را می توانید نوش جان کنید، ادامه مطلب غذاهای ارمنستان را دنبال نمایید.

رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان و غذاهای خوش طعم ارمنی ها

کشاورزی و دامداری در ارمنستان

با توجه به اینکه خاک ارمنستان برای کشاورزی و کاشت گیاهان چندان مناسب نیست، آن ها سعی کردند تا از طریق پرورش دام و توسعه این صنعت، مواد اولیه مورد نیاز غذاهای خود را تامین کنند. از این رو در اغلب غذاهای ارمنی از گوشت و لبنیات استفاده می گردد. پرورش انواع حیوانات اهلی و ماکیانی چون مرغ، خروس و بوقلمون در این کشور رواج داشته و کره سازی، شیربندی، ماست بندی و پنیرهای خانگی از جمله فعالیت های آن ها محسوب می گردد. البته ارمنی ها دست از تلاش برنداشتند و با توجه به اینکه غلات و حبوبات دارای موادی مغذی بوده و در غذاها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، سعی کردند تا این گیاهان را در دره های حاصلخیز کشورشان پرورش داده و محصولات باکیفیتی را برداشت کنند. از جمله این محصولات در رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان می توان به جو، گندم، ارزن، برنج، عدس، نخودفرنگی، نخودکوهی اشاره کرد.

آشپزی سنتی ارمنستان

در کنار تمام زیبایی های طبیعی و جاذبه های فراوانی که کشور ارمنستان دارد، غذاهای ارمنی نیز جایگاه ویژه ای داشته و در تمام دنیا معروف می باشند. بسیاری از این غذاها تاریخچه ای کهن و جالب دارند و قدمت برخی از آن ها حتی به 2000 سال پیش نیز می رسد. ارمنی ها از قدیمی ترین روش های آشپزی برای پخت غذاهای خود استفاده می کنند. روش هایی که خاص این کشور بوده و ریشه در آب و خاک آن ها دارد. بانوان ارمنی در کنار استفاده از مواد غذایی خوب و چاشنی های متفاوت، با عشق و محبت برای بچه ها و خانواده شان غذا تهیه می کنند و برای انجام این کار وقت و حوصله زیادی به خرج می دهند، در نتیجه غذاهای ارمنستان که بر روی سفره ها قرار می گیرند، عطری دلپذیر و طعمی شگفت انگیز دارند. علاوه بر این، ارمنستان دارای آشپزهایی حرفه ای و ماهری می باشد که ترفندهای فوق العاده ای برای خوشمزه تر شدن غذاهایشان بکار می برند. تا جایی که پیروز شده تا غذاهای ارمنستان را به نقاط دیگر دنیا نیز معرفی نموده و آشپزی ارمنستان را سر زبان ها بیندازند. کارشناسان معتقدند که رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان متاثر از رژیم غذایی ترکی، ایرانی و عربی است و نقش مردم این کشورها را بر روی معروفیت غذاهای ارمنستان در کشورهای اروپایی نمی توان نادیده گرفت.

روش های پخت و پز در ارمنستان

ارمنی ها روش های خاصی برای پخت غذاهای خود دارند. این روش ها در کنار دقت و حوصله ای که برای این کار به خرج می دهند، باعث خوش عطر و عطم شدن غذاهایشان می گردد. یکی از مواردی که بسیار مهم بوده و از ملزومات آشپزی سنتی ارمنستان محسوب می گردد، تونیر (Tonir) نام دارد. تونیر در واقع تنور و خاک رس است که از گذشته های دور برای طبخ غذاهای مختلف، از پخت نان گرفته تا کباب کردن گوشت و ماهی و پخت انواع خورشت ها و خوراک ها از آن استفاده می کردند. بر اساس آنچه در تاریخ آمده، تونیر از قفقاز جنوبی وارد فرهنگ غذایی و غذاهای ارمنستان شده و پس از گذشت سالیان متمادی به یکی از اجزای پخت و پز ملی ارمنستان تبدیل شده است. علاوه بر تنور، ارمنی ها برای پخت غذاها از ظروف سفالی استفاده می کردند و حتی غذاهای ارمنستان را نیز در آن ظروف سرو نموده و میل می نمودند. استفاده از تنور و ظروف سفالی را می توان یکی از دلایل خوشمزه تر شدن و لذیذتر شدن غذاهای ارمنستان دانست. در گذشته بسیاری از روش های پخت مواد غذایی ارمنستان مانند قفقاز بود، هرچند امروزه دیگر هیچ شباهتی بین این دو کشور دیده نمی گردد. مردم ارمنستان ترجیح می دهند که غذاهای ساده ای تهیه کنند که ارزش غذایی بالایی داشته باشند، در صورتی که گرجستانی ها از مواد اولیه پیچیده و مرکب در رژیم غذایی خود استفاده نموده و چاشنی های بومی متنوعی را برای دادن طعم های مختلف به غذا بکار می برند.

رژیم غذایی مردم ارمنستان

گفته می گردد که بیش از 300 نوع گیاه، گل های خوراکی و سبزیجات وحشی در رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان وجود دارد که جز مواد ضروری آن ها در آشپزی محسوب می گردد. از این رو در این کشور فروشگاه های بسیاری را مشاهده می کنید که به فروش سبزیجات و میوه های تازه مشغول بوده و ادویه جات متنوعی را دارند. از جمله ادویه جات پرکاربرد در آشپزی ارمنی می توان به فلفل سیاه، آویشن، سیر، پیاز، شنبلیله، ریحان، گشنیز، ترخون، دارچین، زعفران، وانیل، میخک و هل اشاره کرد. طبخ غذاهای ارمنی کمی سخت و پیچیده است، اما علاقه ارمنی ها به آشپزی باعث شده تا آن ها در پخت غذا دقت کافی داشته و بسیار با حوصله این کار را انجام دهند. از این رو همیشه نتیجه ای شگفت انگیز دریافت می کنند. چیزی که آشپزی ارمنی ها را از دیگر نقاط متمایز نموده، زمانی است که آن ها برای پخت غذاهایشان اختصاص می دهند. استفاده از موادغذایی خشک و به کارگیری فنون خاصی مانند جوشاندن، پختن با شعله ملایم، سرخ کردن و برشته کردن مواد غذایی از جمله مواردی است که در آشپزی ارمنی رعایت شده و با دقت و توجه خاصی انجام می گردد. نکته قابل توجهی که در آشپزی این کشور دیده می گردد، عدم استفاده آن ها از روغن و چربی است. مردم کشور ارمنستان برای سرخ کردن یا پختن غذاهای خود از روغن زرد با کره زرد استفاده می کنند. روغن های گیاهی نیز به مقدار بسیار کم، آن هم فقط برای سرخ کردن بادمجان یا برخی از حبوبات مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کنجد یکی از اصلی ترین روغن هایی است که از گذشته در این کشور رواج داشته و به عنوان یکی از مواد اولیه غذاهای ارمنستان و همچنین آشپزی ارمنی مورد استفاده قرار می گیرد. عدم استفاده از روغن در آشپزی سنتی این کشور باعث می گردد تا اغلب غذاها مانند انواع سوپ و خوراک، با حرارت ملایم پخته شده و برشته کردن گوشت و مرغ، ماهی، سبزیجات و خوراکی های شیرین نیز بر روی شعله ای کم انجام می گردد. البته در گذشته به همین مقدار نیز از روغن استفاده نمی شد و غذاها بدون سرخ شدن یا برشته شدن تهیه می شدند. مردم این کشور از برش های ضخیم گوشت خوراک های بسیار خوشمزه ای درست می کردند. همین سالم بودن و در عین حال خوشمزه بودن غذاهای ارمنستان بود که باعث محبوبیت آن ها در دیگر کشورها شد.

غذاهای محبوب ارمنی

غذاهای ارمنستان در تمام کشورهای دنیا محبوب و مشهور بوده و از طریق آشپزهای کشورهای مختلف طبخ می گردد. جالب است بدانید که بسیاری از این آشپزها حتی یک بار هم به ارمنستان سفر ننموده و شاید اصلا ندانند غذایی که می پزند، ارمنی است! در بخش چه غذاهایی در ارمنستان بخوریم، باید بدانید که در این کشور می توان کباب خوراواتس (Khoravats) اشاره کرد که یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین کباب هایی است که در دنیا شناخته شده است. سوپ های خوشمزه ارمنی نیز جایگاه ویژه ای در آشپزی سنتی این کشور دارند که از بین آن ها می توان به سوپ چولومبور آپور و سانکی آپور اشاره کرد. در لیست چه غذاهایی در ارمنستان بخوریم، می توان انوع آش، آبگوشت، خوراک، نان و شیرینی را مشاهده کرد که در ادامه به معرفی پرطرفدارترین و محبوب ترین آن ها می پردازیم.

خوراواتس (Khoravats)

یکی از معروف ترین غذاهای ارمنستان، خوراواتس نام دارد. خوراواتس در واقع همان شیشیک خودمان است که با استفاده از انواع گوشت ها مانند گوشت بره، گوشت مرغ تهیه می گردد. ارمنی ها این غذا را با استفاده از گوشت خوک نیز درست می کنند. خوراواتس یکی از غذاهای مجلسی و پرطرفدار ارمنی است که معمولا در مراسم ها و مهمانی های خانگی سرو می گردد. اگر به ارمنستان سفر کردید، می توانید این غذا را پیرامون اینکه چه غذاهایی در ارمنستان بخوریم مشاهده نموده و سفارش دهید.

خاش (Khash)

خاش که در واقع همان کله پاچه است. یکی از لذیذترین غذاهای ارمنستان که در کشورهای دیگری چون کشور بلغارستان، کشور گرجستان نیز طبخ شده و طرفداران بسیاری نیز دارد. این غذا همانند کله پاچه ایرانی بوده و از قسمت های مختلف بدن گاو یا گوسفند تهیه می گردد.

آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش یکی از غذاهای سنتی در رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان است که حتما نام آن را در بین غذاهای ایرانی دیده و شنیده اید. در آبگوشت ارمنی ها نیز از موادی مانند گوشت، حبوبات و سیب زمینی استفاده می گردد، اما طریقه طبخ آن کمی فرق دارد. ارمنی ها گوشت بره جوان را به صورت نیم پز آماده نموده و آن را در روغن فراوان سرخ می کنند. برای این کار از گوشت با استخوان استفاده می کنند. سپس گوشت ها را به همراه سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان پوست کنده، فلفل بلغارستانی، پیاز و ادویه جات بر روی اجاق قرار می دهند تا آرام آرام بپزد.

تاراخانا (Tarkhana)

تاراخانا، یکی از انواع سوپ های ارمنی است که در بین مردم این کشور بسیار محبوب بوده و در اغلب وعده های غذایی بر روی سفره آن ها دیده می گردد. این سوپ از تکه های گوشت مرغ تهیه می گردد و برای طعم دادن به آن نیز از ادویه جات بومی استفاده می کنند.

سانکی آپور (Sunki apur)

سوپ ارمنی دیگریست که از ترکیب موادی چون برنج و قارچ تهیه می گردد. این غذا بسیار مغذی بوده و یکی از انوع سوپ های محبوب در رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان به شمار می آید.

چولومبور آپور (Chulumbur Apur)

برنج، شیر، تخم مرغ و پیاز، مواد اولیه این سوپ خوشمزه ارمنی را تشکیل می دهند. برای تهیه این سوپ پیازها را سرخ می کنند و با برنجی که در مقداری آب و نمک خیسانده شده، ترکیب می کنند. در مراحل بعدی شیر و تخم مرغ به غذا اضافه می گردد. برای طعم دادن به چولومبور آپور از ادویه جات بومی و فلفل استفاده می گردد که طعمی دلپذیر و دوست داشتنی ایجاد می کند.

پوچ (Poch)

پوچ، سوپی سنتی است که از دنبه گاو تهیه شده و با گوجه فرنگی، پیاز، ادویه جات بومی ارمنستان و فلفل تند و شیرین، مزه دار می گردد. برای درست کردن این سوپ، ابتدا دنبه گاو را در آب فراوان قرار می دهند تا سفت شده و بوی نامطبوع آن از بین برود. سپس دنبه را به تکه های کوچکی برش داده و آن را در روغن داغ سرخ می کنند. با توجه به اینکه چربی این سوپ بسیار بالاست، توصیه می گردد افرادی که چربی بالایی دارند یا دارای اضافه وزن هستند، از این سوپ در بین غذاهای ارمنستان استفاده نکنند.

آنوشاپور (Anushapur)

آنوشاپور، نوعی دسر است که ارمنی ها در شب سال نو تهیه نموده و بر روی میز غذای خود قرار می دهند. این دسر از ترکیب میوه های خشکی مانند زردآلود به همراه خشکباری چون گردو، جو، بادام خرد شده به همراه کمی عسل تهیه شده و با ادویه جات و چاشنی های بومی مزه دار می گردد. آنوشاپور، دسر لذیذی است و در بین خانواده های ارمنی محبوبیت بسیاری دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2148

به "رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان و غذاهای خوش طعم ارمنی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مردم کشور ارمنستان و غذاهای خوش طعم ارمنی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید