کلانشهرهای به نفس افتاده و چشمان امیدوار به توان محققان و همت مسؤولان

به گزارش مینی نت، محققان ایرانی از توان شان برای جایگزینی سوخت زیستی به جای بنزین می گویند، حال آنکه مسؤولان انجام این کار را نیازمند تأمین زیرساخت ها و برنامه ریزی طولانی مدت می دانند، در این میان مردم در انتظار برطرف مشکل آلودگی هوا و آغاز برنامه ریزی ها هستند.

کلانشهرهای به نفس افتاده و چشمان امیدوار به توان محققان و همت مسؤولان

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران؛ خواهش می کنم رسانه ها صدای ما را به گوش مسؤولان برسانند، ما از این ناراحتیم که آلودگی هوا بر روی سلامتی هموطنان مان تأثیر بگذارد، نگرانی ما برای محصول فراوریی خودمان نیست بلکه برای مردم است، محصول ما روی دست مان نمی ماند زیرا از کشورهای دیگر پیشنهاد داریم و اگر مسؤولان کشور خودمان محصول مان را نخواهند آن را کشورهای دیگر صادر می کنیم اما دلمان برای بچه ها کشورمان می سوزد، تا چه زمانی باید آلودگی در حلق مردم وارد گردد؟ ما دلمان از این می سوزد که توان جایگزینی سوخت پاک به جای بنزین را داریم، اما مسؤولان کشور خودمان از این توان استفاده نمی نمایند و کشورهای دیگر مانند پاکستان و عراق با ما برای خرید محصول مان قرارداد می بندند.

این ها صحبت های یکی از پژوهشگران کشورمان در حوزه سوخت زیستی است که در شرایط بحران آلودگی هوا برای مردم کشورمان بیان می نماید و خواهان توجه و استفاده مسؤولان کشورمان از اتانول سوختی فراوریی پژوهشگران کشورمان است.

در شرایطی که از هوای پاک چیزی جز شعر و خاطره باقی نمانده و دیگر حتی مجریان رادیو و تلویزیون هم نمی توانند صبح ها مردم را به باز کردن پنجره ها و لذت بردن از تماشای آسمان آبی دعوت نمایند، پژوهشگران کشورمان توان شان برای مقابله با آلودگی را فریاد می زنند اما گویا گوش شنوایی برای شنیدن این فریادها نیست.

سال هاست مردم کلانشهرها لذت تنفس در هوای پاک را فراموش نموده اند و فقط از پشت پنجره های بسته حسرت یک پیاده روی بدون ماسک در هوای آزاد را می خورند؛ این در حالی است که می توان با تکیه بر توان محققان ایرانی گام هایی حتی کوچک برای کاهش آلودگی هوا برداشت.

در صحبت با چند نفر از این محققان این صحبت ها را شنیدیم که استفاده از سوخت های زیستی به عنوان منبع پاک و تجدیدپذیر انرژی سال هاست در کشورهای پیشرفته جهان مورد توجه جدی قرار گرفته و حتی در حال حاضر کشورهای در حال توسعه نیز به این سمت رفته اند به طوریکه بیواتانول سوختی به عنوان مهمترین و پرمصر ف ترین سوخت زیستی جهان صندلی ویژه ای در میان سوخت های مصرفی در جهان دارد.

بیواتانول به عنوان یک سوخت پاک می تواند جایگزین بنزین گردد تا مقداری از آلودگی هوا کاسته گردد اما جای تأسف آنجاست که با وجود توان و اعلام آمادگی محققان ایرانی برای فراوری این سوخت پاک، مسؤولان کشورمان توجهی به این کوشش و دغدغه محققان ندارند و همین مسأله با گلایه پژوهشگران کشورمان نیز همراه شده است.

توان محققان ایرانی و عدم اراده مسؤولان برای جایگزین اتانول به جای بنزین

پیروز پروین مشاور در زمینه فراوری نماینده اتانول سوختی در این باره می گوید: بنده شخصا چند بار با مسؤولان سازمان حفاظت محیط زیست جلسه داشتم و هر بار عنوان می شد که اگر در حال حاضر اتانول سوختی دارید ما خواهان آن هستیم و می گفتند تهران بسیار آلوده است و از این همه آلودگی خفه شدیم که ما در پاسخ می گفتیم این کار احتیاج به برنامه ریزی 5 ساله تا 10 ساله دارد تا فراوری آن در مقیاس تجاری صورت گیرد، آن موقع گفتیم که همین حالا برنامه ریزی کنیم 5 سال دیگر مشکل تا حد زیادی رفع می گردد اما هیچ زمان این کار صورت نگرفت.

اگر دولت اراده ای برای جایگزینی سوخت زیستی به جای بنزین داشته باشد و کار را از ما بخواهد، امکانات زیرساختی و آمادگی را داریم

باسم آزدو رئیس انجمن فراورینمایندگان اتانول ایران نیز می گوید: اگر از ما بخواهند امکانات زیرساختی و آمادگی را داریم که روزانه 200 هزار لیتر اتانول تحویل دهیم اما به نظرم باید اراده ملی باشد و حاکمیت هم ورود کند، تا زمانی که حاکمیت ورود نکند این قضیه ساماندهی نمی گردد.

سیدکمال فیروزئی مدیرعامل یکی از شرکت های زیستی نیز از اعلام آمادگی این شرکت جایگزینی اتانول به جای بنزین خبر داده و می گوید: ما جلساتی در شرکت ملی پالایش و پخش داشتیم که صراحتا گفتیم اگر بخواهید 5 درصد این مقدار را با اتانول جایگزین کنید 4 میلیون لیتر در ماه احتیاج است اما می توان از همان 1 درصد شروع کرد یعنی در ابتدا یک قدم به جلو برداشت تا مقداری کاهش آلودگی را در برداشته باشد اما این کار سرمایه گذاری می خواهد و احتیاج به قرارداد طولانی مدت دارد، ما می توانیم واحدهای کوچک را تجمیع کنیم و در یک پالایشگاه محصول را تحویل دهیم؛ حرفی که زدند این بود که شرکت نفت پالایشگاه ها را خصوصی نموده و ما از پس آن ها برنمی آییم، ما با بخش خصوصی هم صحبت کردیم اما به ما گفتند ما هیچ اختیاری نداریم بلکه ماده اولیه را به ما می دهند ما تبدیل به بنزین می کنیم و فقط حقوق کارکنان را می پردازند.

طرح های سوختی احتیاج به آنالیز های کارشناسی دارد

مسأله استفاده از سوخت زیستی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز آنالیز شده و در سال های گذشته این معاونت برنامه استفاده از سوخت های زیستی را تدوین نموده و به دولت ارائه داده است، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چندی پیش گفته بود: محدود بودن سوخت های فسیلی، گران بودن و ضررهای ناشی از استفاده از آن باعث شده که انسان به استفاده از انرژی های تجدید پذیر روی بیاورد و در حال حاضر نظر وزارت صنعت نسبت به موضوع استفاده از سوخت های زیستی مثبت تر شده است.

حمایت معاونت علمی از کسب وکارهای سوخت زیستی

اما برای آنالیز بیشتر این موضوع با چند نفر از کارشناسان، مسؤولان و نمایندگان مجلس نیز گفت وگو کردیم.

محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری اسبق وزارت علوم معتقد است: محققان ایرانی توان انجام بسیاری از کارها را دارند ولی برای اجرای یک طرح همواره فناوری اصل نیست بلکه بحث های زیرساختی و توجیه مالی طرح ها هم باید مطرح باشد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صورت عزم جدی شرکت ها برای جایگزینی سوخت های زیستی حتما از آن ها حمایت می نماید

همچنین اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی در این باره می گوید: در زمینه مسأله ای مانند سوخت بحث منافع یک نهاد یا چند نهاد مطرح نیست بلکه مسأله این است که چنین بحثی را نمی توان غیرفنی و غیر حساب شده انجام داد، بحث فراوری اتانول یا سوخت های زیستی سال ها مورد بحث و آنالیز قرار گرفته و چند نمونه نیز به صورت پایلوت اجرا شده، اما فراورینمایندگان این حوزه برای اینکه بتوانند سریع تر وارد چرخه مصرف شوند هم باید استانداردهای لازم را کسب نمایند و هم ما باید بتوانیم زیرساخت های خودمان را تأمین کنیم.

قادری فر با بیان اینکه مافیایی برای جلوگیری از کار شرکت ها در زمینه سوخت زیستی وجود ندارد، می گوید: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اگر عزم جدی شرکت ها را در زمینه جایگزینی سوخت های زیستی ببینیم به عنوان واحدهای فناور و دانش بنیان از آن ها حمایت می کنیم، اما در حال حاضر این مسأله در حد ایده و نمونه اولیه آزمایشگاهی است نمی توانیم به یکباره در کشوری که 80 لیتر بنزین را مصرف می نماید این کار را انجام دهیم، ما در معاونت علمی از کسب و کارهای حوزه زیستی حمایت می کنیم تا راه ورود به بازار را پیدا نمایند.

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باید کار تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه انجام گردد، بیان می نماید: طرح پژوهشگران ایرانی باید با وزارت نفت، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هماهنگ گردد چرا که چنین طرح های کلانی باید در تمام زمینه ها بخصوص در زمینه علمی و بهداشتی مورد آنالیز قرار گیرد.

به عقیده شهریاری، محققان ایرانی می توانند طرح شان را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمیسیون انرژی مجلس ارائه دهند تا همکاری های لازم صورت گیرد.

به گزارش فارس، چندین سال است مردم بخصوص در روزهای شدت آلودگی هوا از مسؤولان انتظار دارند کاری برای کاهش این آلودگی انجام دهند که در صورت توان محققان کشورمان برای جایگزینی سوخت چه بهتر این کار از سوی پژوهشگران ایرانی صورت گیرد، البته این کار احتیاج به برنامه طولانی مدت دارد اما مسأله اینجاست که به هر حال هر طرحی باید از یک زمانی شروع گردد تا با گذر زمان به تکامل برسد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 664

به "کلانشهرهای به نفس افتاده و چشمان امیدوار به توان محققان و همت مسؤولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلانشهرهای به نفس افتاده و چشمان امیدوار به توان محققان و همت مسؤولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید