تجربه سفر به ایران از زبان میهمانان آیین اعطای جایزه مصطفی ، میزبانی از دانشمندان مسلمان جهان چگونه گذشت؟

به گزارش مینی نت، با خاتمه یافتن هفته چهارمین جایزه مصطفی (ص) دانشمندان مسلمان به توری تفریحی مهمان شدند و از تجربه سفر خود به ایران گفتند.

تجربه سفر به ایران از زبان میهمانان آیین اعطای جایزه مصطفی ، میزبانی از دانشمندان مسلمان جهان چگونه گذشت؟

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، جمعی از اساتید برجسته و دانشگاه های مطرح دنیا اسلام برای شرکت در چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) به ایران سفر کردند و به مدت 4 روز مهمان تهران نشینان بودند.

در طول اقامت آن ها در ایران بنا بر دعوت بنیاد مصطفی (ص) در بعضی از مراکز علمی همانند دانشگاه صنعتی شریف، تربیت مدرس، الزهرا (س)، صنعتی اصفهان، پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنتعی شریف، انستیتو پاستور، پردیس ارس دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات فیتو شیمی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشکده مطالعات فناوری، دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی شریف، بیمارستان شهید لواسانی، پژوهشگاه رویان و پژوهشکده مواد و انرژی با اساتید داخلی دیدار و به مباحثه تخصصی و علمی پرداختند که این تبادل اطلاعات آن ها تاثیر دوسویه ای بر افزایش سطح دانش و پاسخ به ابهامات داشت. بعلاوه طی این مصاحبه ها زمینه و انگیزه ای برای همکاری میان آن ها در آینده به وجود آمد.

دانشمندان مدعو طی مدتی که در ایران اقامت داشتند در نشست های مختلفی از جمله هشتمین نشست استپ، کافه علم، برنامه های رادیویی و تلویزیونی به بیان تجربیات و بعلاوه جهت شکوفایی که در جهت تحقق اهداف طی کردند را مطرح و تفسیر کردند.

پنج برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2021 از جمله پروفسور زاهد حسن، کامران وفا، محمد صائغ، یحی تیعلاتی و محمداقبال چودی در شامگاه روز پنجشنبه 29 مهر 1400 در تالار وحدت تندیس این دوره را دریافت و در آئین اعطای جایزه مصطفی (ص) مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتند.

با سرانجام یافتن هفته چهارمین جایزه مصطفی (ص) ، جمعی از این دانشمندان به همراه خانواده های خود در روز آدینه به بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی تهران از جمله کاخ گلستان، نمایشگاه بین المللی تهران، کوچه باغ های درکه و بعلاوه بازار قدیمی تجریش پرداختند. این مهمانان با سخنان راهنمای مکان های تاریخی آشنایی بیشتری با فرهنگ و هنر ایرانی پیدا کردند. پس از بازدید از کاخ گلستان، دانشمندان مدعو به محل نمایشگاه های دائمی تهران رفتند تا از آخرین فناوری های شرکت های حاضر در نمایشگاه بازدید نمایند.

پس از مشاهده مختصری از فناوری هایی که از نمایشگاه دائمی تهران حاصل شد، این مهمانان تا ساعتی از ظهر به منظور صرف ناهار به تفریجگاه درکه دعوت شدند. در انتهای تور تفریحی که به همت بنیاد مصطفی (ص) شکل گرفته بود، این مسافران به بازار قدیمی تجریش رفتند و با تهیه یادگاری هایی از این سفر خود از ایران، به کشور خود بازگشتند.

دیدار های مفیدی با دانشمندان ایرانی داشتم/ بازدید از ایران شبیه به رویا بود

پروفسور زاهد حسن، برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2021 و استاد فیزیک دانشگاه پرینستون، متولد بنگلادش از تجربه ورود خود به ایران، گفت: من و همسرم همواره دوست داشتیم از ایران بازدید کنیم و این موضوع در لیست برنامه های آیندمان قرار داشت، اما گرفتن ویزا آسان نبود تا اینکه بنا بر دعوت بنیاد مصطفی (ص) این امکان برای ما فراهم شد و بازدید از این کشور زیبا برای ما شبیه رویایی بود که به واقعیت پیوست. ما عاشق غذاها، مردم و مخصوصا فرهنگ ایرانی هستیم. ایران از هر نظر فوق العاده است. در این سفر ضمن لذت بردن از زیبایی های آن توانستیم با اساتید، دانشجویان و محققان ایرانی دیدار کنیم و به گفتگو بپردازیم.

وی اضافه نمود: ایده هایی برای همکاری در آینده با آن ها به ذهنم آمده است. قبل از این سفر تنها با یک دانشمند ایرانی در ارتباط بودم، اما اکنون با متخصصان زیادی در حوزه کاری خود آشنا شدم و این دیدار برای من بسیار مفید و سودمند بود. ایران در شرق آسیا کشور بزرگی در علم و فناوری است و آینده خوبی را برای توسعه این کشور متصور هستم. قصد دارم در دوره بعدی این رویداد بین المللی شرکت کنم و خوشحالم که تمام دانشمندان دنیا اسلام می توانند از یکدیگر شناخت پیدا نموده و ارتباط برقرار نمایند.

علیرغم تبلیغات منفی ایران کشوری شایسته است

پروفسور علی هادی، رئیس گروه ریاضی و علوم آمار دانشگاه آمریکایی قاهره در حاشیه این بازدید گفت: علاوه بر شایستگی ایرانیان در علم، در هنر و فرهنگ نیز بی نظیر هستند و در علوم مختلف دارای متخصصانی مطرح و مردمانی خون گرم است. تجربه خوبی از بازدید از ایران داشتم که من را راغب به بازدید دوباره در سال های آینده می نماید. با ورود به ایران متوجه شدم مصری ها احتیاجی به ویزا ندارند در حالی که در مصر احتیاج به ویزا برای ایرانی ها وجود دارد. این پذیرش ایرانیان و برخورد لطیف با مردم مصر برای من بسیار دوست داشتنی و ارزشمند است. با حضور در ایران و شرکت در کنفرانس هایی که در دانشگاه هایی همانند تربیت مدرس و الزهرا (س) برگزار گردید با متخصصات و اساتید مختلفی دیدار داشتم که فکر میکنم در آینده بتوان از تجربیات آن ها برای پیشبرد اهداف علمی بهره برد.

بنیاد مصطفی (ص) حلقه واسطی برای ارتباط دانشمندان است

پروفسور فرید العالم، معاون دانشگاه علوم بهداشت بنگلادش می گوید: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، یک نهاد مهم در ارتقاء و تبادل علم در دنیا اسلام و کشور های مسلمان است. برگزاری جایزه مصطفی (ص) موجب وحدت میان کشور ها بوده و البته در ارتقاء علم و انگیزه علم پژوهی بسیار موثر است. وجود چنین رویداد هایی ضروری بوده چراکه بدون علم هیچ کشوری نمی تواند پیشرفت و توسعه یابد. امیدوارم این بنیاد در آینده مفتخر به حلقه واسطی که منجر به شکل گیری ارتباط دانشمندان و به ثمر رسیدن اقدامی مشترک میان آن ها است، باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1826

به "تجربه سفر به ایران از زبان میهمانان آیین اعطای جایزه مصطفی ، میزبانی از دانشمندان مسلمان جهان چگونه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه سفر به ایران از زبان میهمانان آیین اعطای جایزه مصطفی ، میزبانی از دانشمندان مسلمان جهان چگونه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید