هجوم آفت شانکر به باغ های لیمو در فارس

به گزارش مینی نت، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: 6 هزار و 500 هکتار از باغ های لیموترش استان به صورت پراکنده به آفت شانکر آلوده شدند که این آلودگی به طور میانگین 20 تا 25 درصد است.

هجوم آفت شانکر به باغ های لیمو در فارس

جهت دریافت خدمات فضای داخلی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش از ، حسین دبیری گفت: آفت شانکر یک بیماری باکتریایی و قرنطینه ای است که از سال 1383 وارد استان فارس شده و اولین سال که وارد شد در یک باغ در منطقه قیروکارزین بود که باغ به طور کامل امحا شد.

او با بیان اینکه شرایط آب و هوایی روی این بیماری تاثیرگذار است، اظهار کرد: چند سال این بیماری وجود داشت، اما به صورت طغیانی نبود که سال جاری طغیان پیدا نموده و حدود 6 هزار و 500 هکتار از مجموع 15 هزار هکتار لیمو ترش استان فارس به این بیماری آلوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: شدت این بیماری در بعضی نقاط پنج تا 10 درصد و در بعضی نقاط 70 تا 80 درصد گزارش شده است.

دبیری بیان نمود: برای مدیریت و کنترل این بیماری چندین راه وجود دارد که بعضی راه ها غیرشیمیایی و بعضی راه ها شیمیایی است که ابتدا مبارزه غیرشیمیایی انجام می گردد و اگر به نتیجه نرسید مبارزه شیمیایی دنبال خواهد شد.

او ادامه داد: باید از نقل و انتقال نهال آلوده خودداری گردد، اگر در یک منطقه تک درخت آلوده را دیدیم سعی کنیم با هرس شدید یا امحای تک درخت و سوزاندن آن اجازه گسترش این بیماری را ندهیم، البته اگر در منطقه ای گسترش پیدا نموده سوزاندن درختان توصیه نمی گردد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مبارزه با علف های هرز بسیار مهم است، چون میزبان دوم این باکتری هستند، هرس سرشاخه های شدیدا آلوده نیز مهم است یعنی درختانی که لکه های قرمز رنگ روی آنان زیاد است باید سرشاخه ها را هرس و سپس آن ها را بسوزانیم.

دبیری اضافه نمود: هرس پایین درخت لیمو ترش نیز مهم است که باید هرس کنیم تا اتصال درخت به زمین از بین برود چرا که این باعث می گردد با بارندگی باکتری از خاک روی درخت بیاید.

او ادامه داد: در مبارزه شیمیایی در مناطقی که آلودگی وجود دارد، اما باغ آلوده نیست برای پیشگیری باید 2 نوبت سم پاشی با سموم مسی انجام گردد، این سم پاشی باید یکبار در اوایل فروردین و یکبار در اوایل پاییز صورت بگیرد.

وی افزود: در باغ هایی که آلودگی وجود دارد برای درمان علاوه بر 2 نوبت سم پاشی، یک نوبت در خرداد و یک نوبت نیز قبل از آغاز بارندگی های پاییزی باید سم پاشی را انجام دهیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و گیاه نیست لذا خوردن میوه های این درختان و تماس با بدن هیچ مسئله ای ایجاد نمی کند.

دبیری اضافه نمود: تنها مشکل این بیماری این است که میزان برداشت محصول و بازارپسندی آن به دلیل وجود لکه های قرمز روی میوه کم می گردد.

او ادامه داد: باغداران استان فارس در این زمینه توجیه شدند و اطلاعیه ای برای آنان در مورد نحوه مقابله با این بیماری ارسال شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1119

به "هجوم آفت شانکر به باغ های لیمو در فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم آفت شانکر به باغ های لیمو در فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید