مجلس حذف کامل ارز 4200 تومانی بدون کنترل تورم را به صلاح نمی داند

به گزارش مینی نت، زنگنه با تاکید بر اینکه دولت برای حذف ارز ترجیحی نیازی به مصوبه مجلس ندارد گفت: مجلس حذف کامل ارز 4200 تومانی را بدون راه چاره عملی به صلاح نمی داند.

مجلس حذف کامل ارز 4200 تومانی بدون کنترل تورم را به صلاح نمی داند

به گزارش خبرنگاران، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حذف ارز ترجیحی دولت را نیازمند مصوبه مجلس ندانست و گفت: بر اساس جزء 3 بند ب تبصره 1 قانون بودجه 1400 دولت می تواند هر زمانی که بخواهد، نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند. بر خلاف آنچه در رسانه ها از یک لایحه به تحت عنوان حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نام برده می گردد، لایحه مذکور ارز 4 هزار و 200 تومانی را به مقدار 4.6 میلیارد دلار افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: دولت می تواند با افزایش سقف ارز ترجیحی از 8 به 12.6 میلیارد دلار همه 7 قلم کالا شامل دارو، گندم، روغن و نهاده های دامی را به همین شیوه کنونی تأمین کند یا ارز 4 هزار و 200 تومانی را برای بعضی از آنها قطع کند.

زنگنه اظهار کرد: در لایحه ای که اخیرا مطرح شده، دولت اجازه خواسته که بتواند 27 هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از حذف احتمالی ارز 4200 را به خانوارها یارانه نقدی اعطا کند و این هم بر اساس ردیف شماره 71-53000 جدول شماره 9 از اختیارات دولت است و در نهایت سقف آن ممکن است افزایش یاید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس به شیوه فعلی استفاده از ارز 4 هزار و 200 تومانی به سبب ایجاد رانت و بهره مند نشدن سفره مردم، اعتراض دارد، گفت: البته حذف کامل ارز 4 هزار و 200 تومانی برای نهاده های دامی در موقعیت کنونی کشور، بدون راهکارهای عملی جهت پشتیبانی از فراوری و جلوگیری از آثار تورمی آن، به صلاح نیست.

وی تأکید کرد: معتقدم به جای حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی و اعطای یارانه نقدی به مردم تا سقف 100 هزار تومان، می توان آن را به یارانه نقدی تبدیل و به انتهای زنجیره فراوری پرداخت کرد تا قیمت پروتئین و لبنیات در بازار مصرف افزایش نیابد.

زنگنه ادامه داد: جلسات متعددی را با دولت درباره ارز 4 هزار و 200 تومانی داشته ایم اما تا به امروز برنامه نهایی دولت در مورد شیوه مدیریت ارز مذکور تا خاتمه سال ارائه نشده است. امیدواریم دولت آثار اقدامات خود به درستی پیش بینی و تدبیر کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1872

به "مجلس حذف کامل ارز 4200 تومانی بدون کنترل تورم را به صلاح نمی داند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس حذف کامل ارز 4200 تومانی بدون کنترل تورم را به صلاح نمی داند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید