فیلم هایی که امتیازشان در متاکریتیک 100 از 100 است

به گزارش مینی نت، خبرنگاران: وبسایت متاکریتیک Metacritic یک وبسایت شناخته شده است که نقد های مربوط به فیلم ها، سریال ها، آلبوم های موسیقی، بازی های ویدیویی و قبلاً نیز کتاب ها را در خود جمع آوری می کرد و در ادامه نمره متوسطی برای هر عنوان بر اساس تمامی نقد های انجام شده به آن اختصاص می داد.

فیلم هایی که امتیازشان در متاکریتیک 100 از 100 است

این وبسایت در سال 1999 شکل گرفته و با سه رنگ سبز، زرد و قرمز، دیدگاه منتقدان نسبت به فیلم یا عنوان مورد نظر را در کنار یک عدد که نهایت آن 100 است نشان می دهد. متاکریتیک به عنوان پراستفاده ترین وبسایت در زمینه نقد های بازی های ویدیویی شناخته شده و در کنار IMDB، Rotten Tomatoes و Fandango از مهم ترین و معتبرترین سایت های نقد و امتیازدهی به فیلم ها و سریال ها به شمار می آید.

امتیاز در نظر گرفته شده برای این عناوین به وسیله نقد های فراوانی است که مشهورترین منتقدان سینمایی جهان در خصوص آن ها به ثبت رسانده اند مشخص می گردد. در نهایت یک عدد از یک تا 100 برای آن عنوان در نظر گرفته می گردد که نمایانگر دیدگاه کلی منتقدان در خصوص آن است.

در این میان تاکنون تنها 8 فیلم توانسته اند نمره کامل 100 را از سایت متاکریتیک دریافت نمایند که بهترین و بی نقص ترین فیلم های تاریخ سینما از نظر منتقدان سینمایی هستند. در ادامه این 8 فیلم را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. همشهری کین

عنوان اصلی:

Citizen Kane

محصول:

1941

کارگردان:

اورسن ولز

نویسندگان:

هرمان جی مانکیویژ، اورسن ولز

بازیگران:

اورسن ولز، جوزف کاتن، دروتی کامینگور

مدت زمان:

119 دقیقه

فیلم همشهری کین (Citizen Kane) که از دیدگاه بسیاری از سینمادوستان و منتقدان بهترین فیلم تاریخ سینما بوده و سایت متاکریتیک نیز آن را در صدر فهرست بهترین فیلم های تمام دوران خود قرار داده است چنین شروع می گردد: گروهی از روزنامه نگاران سعی دارند آخرین کلماتی که یک میلیونر فعال در عرصه رسانه به نام چارلز فوستر کین به زبان می آورد را رمزگشایی نمایند: روزباد (Rosebud).

فیلم با روایت جزییات زندگی کین برای توده مردم شروع شده و پس از آن به وسیله فلش بک شاهد سرگذشت این مرد هستیم. با پیشرفت تحقیقات روزنامه نگاران، مخاطبان شاهد به شهرت رسیدن یک مرد دوست داشتنی و سقوط ناگهانی او هستند.

این فیلم که اغلب آن در قالب فلش بک با کلوزآپ های فراوان روایت می گردد در روزگار خود یک فیلم خلاقانه بود که از تکنیک هایی بسیار نوین که از نبوغ ولز نشأت می گرفت در آن استفاده شده بود. با این وجود به دلیل دیدگاه انتقادی فیلم نسبت به تاثیر چهره های ثروتمند بر جهانی رسانه و واقعیت اخبار، فیلم همشهری کین آنطور که باید در زمان خود مورد توجه قرار نگرفت.

2. پدر خوانده

عنوان اصلی:

The Godfather

محصول:

1972

کارگردان:

فرانسیس فورد کوپولا

نویسندگان:

ماریو پوزو، فرانسیس فورد کوپولا

بازیگران:

مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، رابرت دووال، دیان کیتون، جان کازال

مدت زمان:

175 دقیقه

فیلم پدر خوانده (The Godfather) قسمت اول از یک سه گانه بود که بهترین فیلم گانگستری و مافیایی تمام دوران شناخته می گردد. این فیلم سرگذشت دون ویتو کورلئونه، رییس خانواده مافیایی کورلئونه در نیویورک را روایت می نماید. فیلم با مراسم عروسی دختر کورلئونه شروع می گردد.

مایکل به عنوان جوان ترین فرزند خانواده و یک سرباز مفتخر نیروی دریایی که در جنگ جهانی دوم رشادت نموده نیز در این مراسم حاضر است. به نظر می رسد که مایکل علاقه ای به کسب و کار خانوادگی اش ندارد. ویتو مردی بسیار قدرتمند بوده و علیرغم بخشندگی و مهربان بودن نسبت به کسانی که احترامش را دارند در مقابل کسانی که علیه او هستند یا مرتکب خیانت می شوند بسیار بیرحم است.

وقتی که یک رقیب قدرتمند، اما خائن از دون کورلئونه می خواهد که در زمینه فروش مواد مخدر به وی یاری کند وی از این کار سر باز می زند. بدنبال آن یک درگیری بین خانواده کورلئونه و روش های قدیمی و در حال فراموشی او از یک طرف و گروه رقیب و روش های جدید اداره فعالیت های مافیایی رخ می دهد که باعث می گردد مایکل علیرغم بی میلی اولیه وارد کارزار شده و به گروه رقیب اعلان جنگ دهد.

پدر خوانده یک شاهکار به تمام معنای حماسی است که چندین جایزه اسکار از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم سال و بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مارلون براندو به ارمغان آورد.

3. پنجره پشتی

عنوان اصلی:

Rear Window

محصول:

1954

کارگردان:

الفرد هیچکاک

نویسندگان:

جان مایکل هیز، کورنل وولریچ

بازیگران:

جیمز استوارت، گریس کلی، وندل کوری

مدت زمان:

112 دقیقه

داستان فیلم پنجره پشتی یا پنجره عقبی (Rear Window) از این قرار است: یک عکاس حرفه ای به انم ال بی جف جفریز هنگام عکاسی در یک مسابقه اتومبیلرانی دچار شکستگی پا می گردد. او که مجبور است مدتی در آپارتمانش در نیویورک بماند، وقت خود را با تماشا کردن خانه همسایه ها به وسیله پنجره پشتی آپارتمانش می گذراند.

در یکی از این روز ها به مردی که از حیاط خانه می گذرد مشکوک می گردد مبنی بر اینکه همسرش را به قتل رسانده است. در ادامه وی به یاری نامزد و پرستارش تصمیم می گیرد که پرده از راز این جنایت احتمالی بردارد. بسیاری این فیلم را یک تمرین تکنیکال در زمینه کارگردانی و فیلمسازی دانسته اند که علیرغم داستان ساده اش مخاطب را در خود غرق می سازد.

4. کازابلانکا

عنوان اصلی:

Casablanca

محصول:

1942

کارگردان:

مایکل کورتیس

نویسندگان:

جولیوس جی اپستین، فیلیپ جی اپستین

بازیگران:

هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید

مدت زمان:

102 دقیقه

فیلم سیاه و سفید کازابلانکا (Casablanca) داستان ریک بلین را روایت می نماید، یک مرد جهان دیده سابقاً میهن پرست، اما اکنون بدبین به همه که صاحب یک کافه شبانه در کازابلانکای مراکش در اولین روز های جنگ جهانی دوم است.

علیرغم فشار مداومی که وی از جانب مقامات محلی احساس می نماید، کافه ریک به نوعی پناهگاه برای مهاجرانی تبدیل شده که به دنبال مدارک هویت جعلی برای فرار به ایالات متحده هستند.

اما وقتی که ایلسا، معشوق سابق ریک، و شوهرش به یکباره در کافه او ظاهر می شوند، ریک با یک چالش سخت روبرو می گردد که عواقب غیرمنتظره، شکست عشقی و در نهایت یک تصمیم سخت و دردناک را در پی دارد. دلیل موفقیت فیلم کازابلانکا ترکیب بی نقص موجود در آن، از بازیگران طراز اول تا شخصیت ها، داستان و انتها دردناک ماجراست.

5. پسرانگی

عنوان اصلی:

Boyhood

محصول:

2014

کارگردان:

ریچارد لینکلیتر

نویسنده:

ریچارد لینکلیتر

بازیگران:

الار کولتران، پاتریشیا آرکت، ایتان هاوک

مدت زمان:

165 دقیقه

فیلم پسرانگی (Boyhood) که در طی 12 سال با یک تیم بازیگران فیلمبرداری شده، یک داستان بسیار خیره نماینده از بزرگ شدن از منظر یک پسربچه به نام میسون است که در مقابل چشمان مخاطب بزرگ می گردد.

ایتان هاک و پاتریشیا آرکت در نقش والدین این پسربچه و لورلی لینکلیتر در نقش خواهر کوچک تر او نیز در مرکزیت داستان قرار دارند. این فیلم جهت سخت کودکی یک پسربچه و رسیدن به نوجوانی را به تصویر می کشد، چیزی که هیچ فیلم دیگری نتوانسته آن را با این میزان از دقت و جذابیت به تصویر بکشد.

شات هایی از دوران بزرگسالی از سفر های جاده ای تا شام های خانوادگی، جشن تولد ها و فارغ التحصیلی و تمام لحظاتی که در این بین رخ می دهد با شفافیتی غیرقابل وصف در کنار یک آهنگ متن فراموش نشدنی، یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های تمام دوران را در پی دارد. پسرانگی هم یک کپسول زمان نوستالژیک از گذشته اخیر و هم قصیده ای در ستایش بلوغ و نقش والدین است.

6. سه رنگ: قرمز

عنوان اصلی:

Three Colours: Red

محصول:

1994

کارگردان:

کریشتوف کیشلوفسکی

نویسندگان:

کریشتوف کیشلوفسکی، کریشتوف پیسویچ

بازیگران:

ایرن ژاکوب، جان لویی ترینتیگنانت، فردریک فدر، بنوآ روژان

مدت زمان:

99 دقیقه

فیلم سه رنگ: قرمز (Three Colours: Red) یک بخش از یک سه گانه آنتالوژی گونه ساخته کریشتوف کیشلوفسکی است که هر کدام داستان متفاوتی را روایت می نمایند. این بخش از این سه گانه داستان والنتین را بازگو می کند که یک مدل جوان ساکن ژنو است.

بعد از کشتن یک سگ در حین رانندگی، او با یک قاضی بازنشسته آشنا می گردد که تماس های تلفنی همسایه اش را استراق سمع می نماید، نه برای پول بلکه برای اینکه حس کنجکاوی و بدبینی خود را اغنا کند.

این فیلم داستان روابط بین انسان هاست، والنتین و قاضی، و البته دیگر افرادی که ممکن است از رابطه ای که با والنتین و/یا قاضی پیر دارند اطلاعی نداشته باشند. رستگاری، بخشش و مهربانی از پیغام های اصلی فیلم کیشلوفسکی است که آن را به یک فیلم بسیار تاثیرگذار و اخلاقی تبدیل نموده است.

7. سرگیجه

عنوان اصلی:

Vertigo

محصول:

1958

کارگردان:

آلفرد هیچکاک

نویسندگان:

الک کاپل، ساموئل ای تیلور

بازیگران:

جیمز استوارت، کیم نوواک، باربارا بل گدس، تام هلمور

مدت زمان:

128 دقیقه

در فیلم سرگیجه (Vertigo) جان اسکاتی فرگوسن یک کارآگاه بازنشسته سانفراسیسکویی است که بشدت از بلندی ترس دارد و مادلین نیز زنی زیباست که او را به مکان های بلند سوق می دهد. یک کشتی ساز متمول که از دوستان دوران دانشگاه اوست به سراغ اسکاتی آمده و از او می خواهد که همسر زیبایش، مادلین، را تعقیب کند.

این مرد از آن ترس دارد که همسرش دیوانه شده و یا حتی دست به خودکشی بزند، زیرا بر این باور است که روح یکی از نیاکانش که او نیز خودکشی نموده او را به تسخیر خود درآورده است. اسکاتی بسیار به این ماجرا مشکوک است، اما پس از دیدن مادلین زیبا ترغیب می گردد که این ماموریت را بپذیرد.

این فیلم یکی دیگر از شاهکار های هیچکاک و تریلری است که یک واقعیت ناخوشایند را در متن خود دارد. فیلم سرگیجه به اعتقاد بسیاری از منتقدان سینمایی تا سال های سال در میان فیلم های برتر سینما باقی خواهد ماند که نشان از اعتبار این شاهکار پس از گذشت 60 سال از ساخت آن دارد.

8. بدنام

عنوان اصلی:

Notorious

محصول:

1946

کارگردان:

آلفرد هیچکاک

نویسنده:

بن هشت

بازیگران:

کری گرانت، اینگرید برگمن، کلود رینز

مدت زمان:

102 دقیقه

در فیلم بدنام (Notorious) داستان زنی به نام آلیسیا هوبرمن روایت می گردد که پس از متهم شدن پدر آلمانی اش به خیانت به ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم در الکل و روابط با مردان غریبه غرق می گردد. در ادامه یک مامور سازمان سیا به او نزدیک شده و از وی می خواهد که از گروهی از دوستان نازی پدرش که در خارج از کشور و در ریودژانیرو مستقر هستند جاسوسی کند.

رفته رفته یک رابطه عاشقانه بین آلیسیا و این مامور شکل می گیرد و آلیسیا نیز بیشتر از آنچه که فکر می کرد و انتظار داشت در ماموریتش غرق می گردد. در این تریلر جاسوسی شاهد نوع جدیدی از تعلیق و تنش در آثار هیچکاک هستیم که بیشتر حالت روانی و درونی دارد، درست برخلاف آنچه که در فیلمی مانند شمال با نورث وست (North by Northwest) می بینیم.

همچنین اینگرید برگمن در این فیلم یکی از بهترین بازی های دوران حرفه ایش را انجام داده است. بدنام بسیار پرتنش و به شکل بسیار دقیق و هنرمندانه ای ساخته شده که می تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که به تازگی به سینمای هیچکاک علاقمند شده اند.

منبع: metacritic

منبع: برترین ها
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 482

به "فیلم هایی که امتیازشان در متاکریتیک 100 از 100 است" امتیاز دهید

2 کاربر به "فیلم هایی که امتیازشان در متاکریتیک 100 از 100 است" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم هایی که امتیازشان در متاکریتیک 100 از 100 است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید