10 فیلم برتر رابرت داونی جونیور؛ مرد آهنی هالیوود

به گزارش مینی نت، در این نوشته به بررسی بهترین فیلم های رابرت داونی جونیور، بازیگری که در سال های اخیر به یکی از مشهورترین و پول سازترین ستاره های هالیوود تبدیل شده است، می پردازیم.

10 فیلم برتر رابرت داونی جونیور؛ مرد آهنی هالیوود

داونی جونیور که بابت هوشمندی اش در ایفای نقش های مخاطب پسند شهرت دارد، از نظر انعطاف خاصش در ایفای نقش ها از طیف های گوناگون نیز چهره جالب توجهی است؛ می توان ادعا کرد این بازیگر یک ستاره همه کاره است که در آثار درام یا کمدی حضوری پیروز دارد و در اکشن یا فانتزی خوش می درخشد.

گرچه با آغاز به کار جهان سینمایی مارول و حضور داونی جونیور در فیلم های مجموعه هایی چون مرد آهنی (Iron Man) و انتقام جویان (The Avengers) نام این بازیگر را بیشتر از گذشته شنیدیم اما سابقه فعالیت بازیگری او به دوران خردسالی و دهه هفتاد میلادی بازمی شود.

داونی جونیور 5 ساله بود که در فیلم پوند (Pound) به کارگردانی پدرش (رابرت داونی سینیور) حضور یافت. او دهه هشتاد میلادی را با حضور در فیلم های نوجوانانه برت پک همچون علوم عجیب (Weird Science ) و کمتر از صفر (Less Than Zero) پشت سر گذاشت. یکی از جدی ترین نقش های رابرت داونی جونیور که نسبتا بیشتر از قبل نیز مورد توجه قرار گرفت حضور او در نقش چارلی چاپلین در فیلم چاپلین (Chaplin) ساخته سال 1992 بود؛ این بازیگر بابت ایفای نقش چاپلین نامزد دریافت جایزه اسکار و بفتا شد.

  • داونی جونیور از شرلوک هلمز یک جهان مارولی می سازد

البته دهه 1990 برای این ستاره هالیوود چندان بی حاشیه سپری نشد؛ او به هرویین و چندین ماده مخدر دیگر اعتیاد پیدا کرد و بارها بازداشت شد. طبیعتا اعتیاد و وقایع مرتبط با آن بر حرفه او به عنوان بازیگر تاثیر گذاشت و باعث شد چند سالی را در نقش های حاشیه ای تر و با حضوری کمرنگ تر سپری کند. با این وجود در آغاز قرن بیست و یکم این بازیگر نیز پیروز به ترک اعتیاد شد و فعالیت های هنری خود را به شکل جدی تر پی گرفت.

سه اثر سینمایی بوس بوس بنگ بنگ (Kiss Kiss Bang Bang )، زودیاک (Zodiac) و تندر استوایی (Tropic Thunder ) از شاخص ترین فیلم های دهه 2000 در کارنامه کاری داونی جونیور بودند؛ او یک بار دیگر برای تندر استوایی نامزد دریافت جایزه اسکار و بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل شد. داونی در سال 2010 و بخاطر ایفای نقش شرلوک در فیلم سینمایی شرلوک هولمز (Sherlock Holmes) ساخته گای ریچی برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک فیلم موزیکال یا کمدی شد.

در نهایت اما شهرت عالم گیر این ستاره هالیوود به آغاز فعالیتش در جهان سینمایی مارول و ایفای نقش تونی استارک / مرد آهنی در 10 فیلم این جهان سینمایی مربوط است؛ فعالیت هایی که با فیلم مرد آهنی در سال 2008 آغاز شد و تا سال 2019 و حضور در فیلم انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) ادامه یافته است.

در ادامه این مقاله 10 فیلم برتر رابرت داونی جونیور، بازیگر مشهور هالیوود و از چهره های برجسته جهان سینمایی مارول را مرور می کنیم.

10. چاپلین (Chaplin)

  • کارگردان: ریچارد اتنبرا
  • تاریخ اکران: 1992
  • امتیاز متاکریتیک: 47

چاپلین فیلم زندگی نامه ای چارلز اسپنسر چاپلین از هنرمندان برجسته دوران کلاسیک هالیوود و یکی از مشهورترین کمدین های تمام تاریخ سینما است. رابرت داونی جونیور در نقش چاپلین از خود نقش آفرینی متفاوت و بدیعی به نمایش گذاشته.

فیلم، چاپلین را از دوران کودکی اش در خیابان های لندن تا تبدیل شدنش به یک چهره افسانه ای مرحله به مرحله دنبال می کند و وقایع میان این دو نقطه را به نمایش می گذارد. دوستی و البته روابط عاشقانه چاپلین با سلبریتی ها و چهره های مشهور هالیوود نیز در این اثر به شکلی عمیق مورد بررسی قرار گرفته. فیلم چاپلین نشان می دهد سرچشمه های الهام این کمدین پیروز برای ساخت آثار مشهوری چون عصر جدید (Modern Times) و دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator) چه بوده است. در عین حال فیلم نشان می دهد چطور اتهام هواداری از کمونیسم متوجه چاپلین شد و این اتهام چگونه شرایطی را ایجاد کرد که این هنرپیشه و کارگردان ایالات متحده آمریکا را ترک کند.

گرچه فیلم سینمایی چاپلین در میان آثار منتقدپسند داونی جونیور قرار نگرفت اما بازی او به شکل مجزا مورد توجه قرار گرفت و باعث شد نامزد دریافت جایزه اسکار شود. او تلاش کرد در این نقش ویژگی های برجسته و در عین حال نواقص شخصیتی چاپلین را تا حد ممکن به تصویر بکشد؛ سایر بازیگران اثر که از جمله آن ها می توان به دختر چارلی چاپلین یعنی جرالدین چاپلین اشاره کرد هم در فیلم بازی های بسیار قانع کننده ای نشان داده اند و به همین دلیل فیلم تا حد ممکن در سطح بازیگری متوازن شده.

با وجود این ویژگی های مثبت، فیلم ریچارد اتنبرا به دلیل برخی بی دقتی های تاریخی مورد انتقاد قرار گرفت گرچه شخصیت و داستان مربوط به شخص چاپلین از این مسائل آسیب چندانی ندیده است.

9. شرلوک هولمز (Sherlock Holmes)

  • کارگردان: گای ریچی
  • تاریخ اکران: 2009
  • امتیاز متاکریتیک: 57

اقتباس گای ریچی از شرلوک هولمز، کارآگاه افسانه ای آفریده آرتور کانن دویل با حضور رابرت داونی جونیور جدی ترین اقتباس اجرا شده از این شخصیت نبود اما می توان ادعا کرد یکی از سرگرم کننده ترین اقتباس ها بود.

در واقع برجسته کردن شوخ طبعی های تیزهوشانه در کنار بی تفاوتی نسبت به برخی آداب دانی های معمول اجتماعی باعث شده شرلوک هولمز با بازی او یک کارآگاه خنده دار و دوست داشتنی از آب دربیاید. از سوی دیگر واتسن با بازی جود لا نیز کمک کرده تا بی قاعدگی های خاص رفتار شرلوک تا حدی متوازن شده و فیلم جهت درستی را طی کند.

گای ریچی که او را بابت چند کمدی جنایی مثل ضامن، قنداق و دو لوله تفنگ شلیک شده (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) و قاپ زنی (Snatch) می شناسیم، این بار هم امضای خاص خود را پای اثر ثبت کرده و حضور او به عنوان کارگردان در سبک پردازی فیلم ملموس است.

گرچه فیلم نامه آنچنان که باید به اسرارآمیزی داستان های آرتور کانن دویل نزدیک نشده و در این زمینه خلاقیت چندانی به خرج نمی دهد اما کاملا سرگرم تان می کند و البته پر از صحنه های اکشن است.

شرلوک هولمز محصول سال 2009 و دوره ای بود که داونی جونیور دوباره فعالیت های حرفه ای اش را به شکل محسوسی احیا کرده بود و با پیروزیت های تجاری فرایندی رو به رشد داشت. این اثر سینمایی نیز که با بودجه 90 میلیون دلاری ساخته شده بود به فروشی بیش از 524 میلیون دلار دست یافت تا با فروشی حدودا شش برابر بودجه تولید، این هنرپیشه را به عنوان ستاره ای پول ساز مطرح کند.

البته کاملا قابل درک است که حذف وجوه و عناصر رازآمیز داستان به نفع اکشن و خشونت و امثال آن که به فیلم جنبه های مخاطب پسند داده مورد علاقه همه منتقدان نباشد اما همانطور که اشاره شد در تامین هدفش که جذب مخاطبان بود کاملا پیروز عمل کرد.

8. انتقام جویان مارول (Marvels The Avengers)

  • کارگردان: جاس ویدون
  • تاریخ اکران: 2012
  • امتیاز متاکریتیک: 69

انتقام جویان ماورل یکی از بزرگترین و جاه طلبانه ترین فیلم های برگرفته از آثار کمیک بوکی تا تاریخ ساختش بود.

در شرایطی که مهره های اصلی مجموعه در آثار قبلی جهان سینمایی مارول معرفی شده بودند، فرصت خوبی فراهم شده بود تا فیلمی از گروه انتقام جویان ساخته شود. این فیلم سینمایی به نوعی نتیجه گیری فاز 1 جهان سینمایی مارول به حساب می آید. فیلمی که اعضای اصلی انتقام جویان را برای مبارزه با لوکی و چیتاوری ها کنار هم قرار داد. فاز 2 پس از جنگ نیویورک آغاز می شود. همچنین آشنایی اولیه با سنگ ذهن (Mind Stone) در این قسمت رخ داد.

انتقام جویان گروهی از ابرقهرمانان شامل مرد آهنی، ثور، هالک، کاپیتان آمریکا، هاوکی و بیوه سیاه بودند؛ این گروه توسط نیک فری (با بازی ساموئل ال. جکسون) رییس شیلد شکل گرفت؛ فردی که ابرقهرمانان را گردهم آورد تا از جهان دربرابر یک نیروی شرور بسیار قدرتمند حفاظت کند. این ابرقهرمانان باید یاد می گرفتند تا تفاوت هایشان را بپذیرند، گاهی از خودگذشتگی نشان دهند و با همکاری زمین را از نابودی نجات دهند.

در انتقام جویان شاهد حضور همه بازیگرانی بودیم که نقش های قبلی شان در جهان مارول را دوباره در کنار یکدیگر ایفا می کردند. شکل گیری گروهی همچون انتقام جویان تاثیر خود را در بازی رابرت داونی جونیور به خوبی نشان داد. حال او باید از قالب یک شخصیت خودشیفته و خودمحور خارج می شد و به یکی از بازیگران این تیم برجسته تبدیل می شد؛ رابرت داونی با تمام توانش سعی کرده این انتقال را در فیلم به نمایش بگذارد و تا حد زیادی نیز پیروز عمل کرده است.

به شکل کلی مجموعه انتقام جویان با ساخت این فیلم در سال 2012 آغاز شد. این فیلم سینمایی در میان آن دسته از فیلم های مارول قرار داشت که فروششان به بیش از یک میلیارد دلار رسید. در واقع می شود گفت یکی از نقاط قوت واقعی جهان سینمایی مارول انتقام جویان بود که هم کل مجموعه را از نظر مالی تقویت کرد و هم مورد رضایت نسبی منتقدان قرار گرفت. انتقام جویان در زمان اکران خود از نظر تجاری یک فیلم رکوردشکن بود و پیروز شد به پرفروش ترین اثر سینمایی سال تبدیل شود.

7. تندر استوایی (Tropic Thunder )

  • کارگردان: بن استیلر
  • تاریخ اکران: 2008
  • امتیاز متاکریتیک: 71

فیلم سینمایی تندر استوایی یک کمدی اکشن درباره چند بازیگر است که در حال بازی در یک فیلم جنگی اند و در جنگلی که توسط کارتل های مواد مخدر کنترل می شود گیر افتاده اند.

رابرت داونی جونیور در این فیلم نقش یک بازیگر استرالیایی به نام کرک لازاروس را بازی می کند، لازاروس قرار است در فیلم جنگی مذکور نقش یک فرد سیاهپوست را بازی کند و به همین دلیل هم نوعی عمل خاص تغییر رنگ پوست داشته و آنقدر در نقش فرو رفته که اساسا تا پایان فیلم برداری فقط با لهجه سیاه پوست ها صحبت می کند.

همانطور که اشاره شد فیلم درباره چند بازیگر است؛ به جز بازیگر استرالیایی، بازیگران دیگری همچون یک ستاره پول ساز آثار اکشن به نام تاگ اسپیدمن (با بازی بن استیلر)، یک بازیگر کمدی معتاد به مواد مخدر به نام جف پورتنوی (با بازی جک بلک) و یک رپر به نام آلپا چینو (با بازی براندن تی. جکسون) نیز در جنگل حضور دارند.

سیاه پوست بودن چینو در کنار نقش سیاه پوستی که برعهده کرک لازاروس گذاشته شده موقعیت های تضادآمیز جالبی را میان این دو بازیگر ایجاد کرده است. به شکل کلی بازیگران گمان می کنند کارگردان برای افزودن واقع گرایی بیشتر به فیلم آن ها را با یکدیگر تنها گذاشته است اما واقعیت آن است که این بازیگران در یک جنگل خطرناک و با حضور افراد کارتل مواد مخدر به حال خود رها شده اند.

تندر استوایی یکی از سرگرم کننده ترین آٍثار سینمایی دهه 2000 است و البته که به دلیل دست گذاشتن روی برخی مضامین خاص بسیار پرسروصدا بوده و بخشی از جریان های اصطلاحا پیشرو در آمریکا و هالیوود را آزرده خاطر کرده است.

نقش آفرینی داونی جونیور در این فیلم سینمایی یکی از جذاب ترین حضورهای کمیک سینمایی او را رقم زده است.

6. بوس بوس بنگ بنگ (Kiss Kiss Bang Bang )

  • کارگردان: شین بلک
  • تاریخ اکران: 2005
  • امتیاز متاکریتیک: 72

بوس بوس بنگ بنگ اولین فیلم کارنامه کاری شین بلک به عنوان کارگردان، یک کمدی سیاه جنایی است که ادای دینی نسبت به رمان های جاسوسی و فیلم های کارآگاهی به حساب می آید.

رابرت داونی جونیور در این فیلم سینمایی نقش دزدی که حال تبدیل به کارآگاه خصوصی شده را بازی می کند؛ مردی که زیر نظر گی پری ون شرایک (با بازی وال کیلمر) کارآموزی می کند و بر اثر رشته ای از وقایع در شبکه ای درهم تنیده از فساد و کشتار گرفتار می شود. داستان فیلم بوس بوس بنگ بنگ پیچ و خم زیادی دارد و در نهایت به پایانی سیاه و غافلگیرکننده می رسد.

این کمدی سیاه بر بازی دو چهره اصلی اش یعنی رابرت داونی و وال کیلمر متکی است؛ بازی گوشی این دو و برهم کنش پیروز میان شان از جمله عوامل مهمی است که باعث شد فیلم از نظر منتقدان اثر قابل قبولی ارزیابی شود.

داونی در نقش هری لاکهارت به عنوان مردی با نواقص اساسی و متعدد با جهانی بسیار خاکستری ظاهر می شود. بازی او در کنار وجوه تاثیرگذار و انسانی اش همراه با نوعی جنون، حالت غریزی و البته همراه با نوعی استیصال است.

از سوی دیگر وال کیلمر در نقش مکمل یکی از بامزه ترین حضورهای سینمایی دو دهه اخیرش را داشته؛ نقش مردی که رفتارش عجین با خونسردی و اعتماد به نفس بالای یک حرفه ای است. حال این تقابل توانسته فضاسازی یکتایی به فیلم ببخشد و باعث شود بوس بوس بنگ بنگ را نه صرفا یک فیلم کلیشه ای کارآگاهی دیگر بلکه اثری تیزهوشانه، سرگرم کننده و البته یک تریلر حساب شده با بازی های درخشان در نظر بگیریم.

5. یک پوینده تاریک (A Scanner Darkly)

  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • تاریخ اکران: 2006
  • امتیاز متاکریتیک: 73

فیلم یک پوینده تاریک که براساس رمانی به همین نام نوشته فیلیپ کی. دیک ساخته شد یک تریلر علمی-تخیلی با بازی کیانو ریوز و رابرت داونی جونیور بود که به شکل دیجیتالی جلوی دوربین رفت و سپس به شیوه ای خاص تبدیل به نوعی از انیمیشن شد.

فیلم در آینده ای نزدیک و ویران شهری می گذرد؛ کیانو ریوز در نقش باب آرکتور یک پلیس مخفی است که قصد دارد به گروه های تامین کننده مواد مخدری به نام دی (D) نفوذ کند. این ماده مخدر رایج ترین و البته اعتیادآورترین ماده ای است که مصرف می شود.

آرکتور دو هم خانه به نام های باریس و لاکمن دارد که نقش هایشان را به ترتیب رابرت داونی جونیور و وودی هارلسون بازی می کنند. در حالی که این پلیس مخفی در تلاش است تا به هدفش برسد باریس و لاکمن روزها را بی هدف و همراه با مکالمه های عجیب میان خود سپری می کنند. به تدریج شرایط برای آرکتور که در حال نفوذ درون گروه های مواد مخدر است پیچیده و پیچیده تر می شود.

بازی رابرت داونی جونیور در این فیلم سینمایی رابطه نزدیکی با فرم کلی فیلم دارد؛ تلاش شده تا بازی او و هارلسون تا حد زیادی به شرایط توهم برانگیز فیلم دامن بزند و می توان ادعا کرد کارگردان و بازیگران در این امر پیروز عمل کرده اند.

ترکیب عجیب وقایع و موضوعات در کنار بازی های پیروز و بداعت تکنیکی، یک پوینده تاریک را در میان آثار پیروز کارنامه داونی جونیور قرار داده است.

4. قاتلین بالفطره (Natural Born Killers)

  • کارگردان: الیور استون
  • تاریخ اکران: 1994
  • امتیاز متاکریتیک: 74

فیلم سینمایی قاتلین بالفطره بیانگر نگاه درخشان و هزل آمیز الیور استون نسبت به تجلیلی بود که از خشونت و قاتلان زنجیره ای در فرهنگ پاپ و رسانه های آن زمان به عمل می آمد اما با این وجود محتوای جنجال برانگیز اثر تقریبا در تمام جهان سر و صدا به پا کرد.

داستان فیلم درباره یک زوج عاشق است که قربانی وقایع آسیب زا در دوران کودکی و سواستفاده بوده اند. آن ها به دلیل همین گذشته تلخ و مسائل روانی در نهایت به قاتلان زنجیره ای تبدیل می شوند؛ یک زوج کاملا رها از اصول اخلاقی که دست به کشتار و خشونت های گسترده می زنند.

رابرت داونی جونیور در این اثر سینمایی نقش وین گیل یک گزارشگر استرالیایی پرهیاهو را دارد که این زوج جنایتکار را دنبال می کند و این فرایند باعث شهرت پیداکردن خودش و البته قاتل ها می شود. در واقع شخصیت گیل به نوعی شرارت اصلی مورد نقد در فیلم الیور استون را بازتاب می دهد؛ انگشت اشاره استون نه به سوی زوج قاتل فیلم بلکه به سوی رسانه ها است.

بهره گیری از زوایای دوربین خاص و سبک ویژه فیلم برداری، ترکیب صحنه های رنگی و سیاه و سفید، فیلترها، انیمیشن، استفاده از جلوه های ویژه در کنار موسیقی فیلم که ترکیبی است از آهنگ های جذاب و ماندگار، همه و همه به فیلم ارزشی استثنایی بخشیده اند.

قاتلین بالفطره در گیشه نیز عملکردی پیروزیت آمیز داشت، نقدهای خوبی درباره اش نوشته شد اما به دلیل سطح خشونتی که در فیلم به نمایش گذاشته شد حرف و حدیث های زیادی درباره آن پیش آمد. نسخه اولیه ای که از فیلم بیرون آمد از نظر رده بندی سنی درجه NC-17 را دریافت کرد؛ یعنی فیلمی صرفا مخصوص بزرگسالان. استون برای آنکه فیلم درجه بندی R دریافت کند مجبور شد 4 دقیقه از فیلم را در تدوین مجدد حذف کند تا خشونت آن را تا حدودی کاهش دهد.

قتل و کشتار، بریده شدن اعضای بدن، فواره زدن خون، صحنه های جنایت، اصابت گلوله به اعضای بدن از جمله سوراخ شدن دست، فیلم را به یکی از خشن ترین و جنجال برانگیزترین آثار همه دوران ها تبدیل کرد.

قاتلین بالفطره هنگام عرضه بلافاصله در ایرلند ممنوع شد اما این ممنوعیت مدتی بعد رفع شد. در بریتانیا اکران فیلم به دلیل برخی مصالح با تاخیر حدودا یک ساله روبه رو شد چرا که برخی گزارش ها ادعا داشتند اکران آن در آمریکا و فرانسه باعث تقلید از قتل هایی شده که درون فیلم نمایش داده می شوند.

3. زودیاک (Zodiac)

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • تاریخ اکران: 2007
  • امتیاز متاکریتیک: 78

فیلم سینمایی زودیاک براساس یک کتاب جنایی به همین نام نوشته رابرت گری اسمیت ساخته شده است و پفراینده یک قاتل زنجیره ای واقعی تحت نام زودیاک قاتل که بین سال های 1960 تا اوایل 1970 دست به قتل های زنجیره ای می زد را بررسی می کند.

فیلم فینچر آهسته و آرام پیش می رود اما یک فیلم جنایی اسرارآمیز قدرتمند و به شدت پرتنش است. جیک جیلنهال در این فیلم نقش رابرت گری اسمیت را برعهده دارد؛ یک کارتونیست سیاسی که برای روزنامه سان فرانسیسکو کرونیکل کار می کند و گرچه چندان جدی گرفته نمی شود اما سعی دارد پیام های رمزی زودیاک قاتل را رمزگشایی کند. از سوی دیگر رابرت داونی جونیور نقش گزارشگر جنایی روزنامه پاول ایوری را بازی می کند؛ او در کنار گری اسمیت در راه حل کردن این معمای پیچیده می کوشد.

دیوید فینچر با ساخت زودیاک از دید بسکمک از کارشناسان سینمایی یکی از آثار تحسین برانگیزش را ارائه داد. گرچه پایان بندی زودیاک ممکن است برای برخی از مخاطبان خوشایند نباشد اما با این وجود فیلمی است که در تمام بخش های خود هنوز درگیرکننده باقی می ماند.

در خط روایی فیلم داستان قتل ها هم از زاویه دید کارتونیست و هم از طریق تلاش های کارآگاهان پلیس دنبال می شود.در نهایت فیلم هم همچون واقعیت با ابهامات بسکمک همراه است و به نظر می رسد در فرایند ساخت زودیاک واقع گرایی بر ساخت یک درام معمول ارجح بوده است.

زودیاک فیلمی است نسبتا طولانی با داستانی پرپیچ و خم از تعقیب طولانی و ماراتن گونه یک جنایتکار با جزییات فراوان جنایی و قضایی.

داونی جونیور در نقش ایوری که از نقش های مکمل فیلم است ابتدا حضور پررنگ تری دارد اما در ادامه با رفتن از روزنامه و البته روی آوردن به الکل تاثیرات ویرانگر این پفراینده بر زندگی اش را به شکل عمیقی نمایان می کند.

2. برش های کوتاه (Short Cuts)

  • کارگردان: رابرت آلتمن
  • تاریخ اکران: 1993
  • امتیاز متاکریتیک: 79

فیلم سینمایی برش های کوتاه یک فیلم بدیع و متفاوت با آثار معمول و رایج سینمایی است که گروهی گسترده از بازیگران (شامل 22 بازیگر اصلی) را به خدمت گرفته است.

هر کدام از شخصیت ها داستان منحصربه فرد خود را دارند که فیلم روایت شان می کند؛ گرچه داستان این شخصیت ها لزوما به هم پیوند نمی خورند اما فیلم با این حال از طریق موضوعات مشترک میان این قصه ها به تفسیری قدرتمند از زندگی و آسیب پذیری های آن می رسد.

رابرت داونی جونیور در این فیلم نقش بیل بوش را بازی می کند؛ یک آرایشگر که به زنش خیانت می کند. نقش آفرینی داونی در این فیلم بسیار واقع گرایانه و باورپذیر است؛ او لجبازی و لذت طلبی حداکثری شخصیت بیل را کاملا خوب از کار درآورده.

این شخصیت با وجود نواقص بسکمک که دارد در بخش عمده فیلم نسبت به بسکمک از شخصیت های دیگر دچار دردسرهای کمتری می شود؛ او در بسکمک از موارد رفتار خونسردی از خود نشان داده و در عمل باعث وخیم ترشدن موقعیت سایرین می شود. مجموعه این نکات نشان می دهد داونی جونیور چه نقش پیچیده ای را برعهده داشته و تا چه حد از ایفای آن سربلند بیرون آمده است.

برش های کوتاه را باید یکی از منحصربه فردترین فیلم های دهه نود به حساب آورد؛ فیلمی عمیقا انسانی و احساسات برانگیز که مضامین مرکزی خود را در قلب و ذهن مخاطب ته نشین می کند و مخاطب تا مدت ها بعد از تماشاکردنش درگیر تاثیرات دیرپایش خواهد ماند.

1. مرد آهنی (Iron Man)

  • کارگردان: جان فاورو
  • تاریخ اکران: 2008
  • امتیاز متاکریتیک: 79

اولین فیلم از مجموعه مرد آهنی که در سال 2008 ساخته شد اولین فیلم جهان سینمایی مارول بود. مرد آهنی محبوب ترین نقش رابرت داونی جونیور در دوران بازیگری اش و یکی از تاثیرگذارترین فیلم های هالیوود معاصر است.

این فیلم سینمایی پیروزیت غیرمنتظره ای را به همراه داشت که با دو دنباله و پس از آن تعداد قابل توجهی از آثار جهان سینمایی مارول پی گرفته شد؛ این فیلم های در نهایت به مجموعه هایی چون انتقام جویان رسید و به شکل کلی تاثیر بسزایی بر فرایند محبوبیت آثار ابرقهرمانی داشت.

از جمله دلایل کلیدی پیروزیت فیلم ایفای نقش درخشان رابرت داونی جونیور در نقش یک میلیونر عیاش به نام تونی استارک بود؛ مردی با نقاط ضعف جدی که به یک ابرقهرمان تبدیل شد.

گرچه بازی داونی جونیور در نقش تونی استارک در قالب فیلم انتقام جویان نیز مورد اشاره قرار گرفته اما پویایی درونی هر فیلم، به ویژگی های شخصیتی متفاوتی منجر شده است.

امروز و با گذشت بیش از 10 سال می شود عیب و ایرادهای فیلم را بیشتر دید و به آن توجه کرد اما هم از نظر منتقدان و هم از نظر علاقه مندان به فیلم های مارول این اثر سینمایی یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی مارول در نظر گرفته شد. یک فیلم ابرقهرمانی سرگرم کننده، از نظر تجاری پیروز با بازی رابرت داونی جونیور و کارگردانی جان فاورو که تقریبا همه را راضی نگه داشت و شاید بهترین آغاز ممکن برای فیلم های جهان سینمایی مارول بود.

فیلم فرار تونی استارک از اسارت در چنگال یک گروه تروریستی، ساخت زره مرد آهنی توسط او و تبدیل شدن استارک به یک ابرقهرمان را نشان می دهد. همچنین در بخش پایانی این فیلم سینمایی در گفت وگو میان نیک فیوری (ساموئل ال. جکسون) و استارک اولین بحث ها درباره شکل دادن به گروه انتقام جویان مطرح می شود.

انتخاب داونی جونیور برای ایفای این نقش توسط جان فاورو یک دلیل بزرگ داشت؛ او می خواست بازیگری را برای این نقش انتخاب کند که دوراهی شخصیت میان بخش عمومی و خصوصی زندگی اش را با گوشت و پوست خود حس کرده باشد؛ داونی برای این مقصود گزینه مناسبی بود چرا که در دوره اعتیادش چنین بحران هایی را از نزدیک لحظه به لحظه حس کرده بود.

به هر حال این بازیگر در نقشی که به یک ستاره بسیار بزرگ آثار تجاری مارول تبدیلش کرد، خوش درخشید؛ او نه تنها بازی ماندگاری ارایه داد بلکه سهم بسزایی نیز در رونق فعلی جهان ابرقهرمانی ایفا کرد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1510

به "10 فیلم برتر رابرت داونی جونیور؛ مرد آهنی هالیوود" امتیاز دهید

1 کاربر به "10 فیلم برتر رابرت داونی جونیور؛ مرد آهنی هالیوود" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم برتر رابرت داونی جونیور؛ مرد آهنی هالیوود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید