فروش ایکس باکس سری ایکس و اس در اروپا با کاهش شدیدی روبرو شده است

به گزارش مینی نت، بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت در جنگ کنسولی نسل نهم تا به امروز شکست خورده است، اما مقیاس فروپاشی ایکس باکس به ویژه در اروپا بسیار شدید به نظر می رسد.

فروش ایکس باکس سری ایکس و اس در اروپا با کاهش شدیدی روبرو شده است

طبق تازهترین آمارهای منتشر شده، پلی استیشن 5 با افزایش فروش فوق العاده 143 درصدی نسبت به اکتبر سال گذشته، به راحتی پرفروش ترین کنسول در اروپا است. در این میان نینتندو سوییچ با قدمتی نزدیک به هفت سال، علی رغم کاهش 20 درصدی در فروش خود نسبت به سال گذشته، در جایگاه دوم واقع شده است. در نهایت ایکس باکس سری ایکس و اس با کاهش فروش 52 درصدی رو به رو شده اند.

بعلاوه فروش پلی استیشن در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر 11 درصد و فروش سوییچ 10 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که فروش ایکس باکس با اینکه انحصاری بزرگ آن یعنی استارفیلد در ماه سپتامبر امسال عرضه شد، حدودا 20 درصد کاهش یافته است. از طرفی بازی های اسپایدرمن 2 و سوپر ماریو واندر در اکتبر منتشر شده و رکوردهای فروش مختلفی را شکستند.

بنابراین چرا ایکس باکس سری ایکس و اس همچنان در اروپا با مشکل روبرو هستند؟ چه چیزی باعث چنین سقوط چشمگیری در زمینه فروش این کنسول ها شده است؟ تعدادی پاسخ در این زمینه وجود دارد. کریس درینگ (Chris Dring)، یکی از مدیران رسانه Gamesindustry برای پیگیری این موضوع، تصویری تلخ از ثروت ایکس باکس در سراسر اروپا ترسیم کرد. او گفت:

یکی از مسائلی که اغلب به وسیله گیمرها به آن اشاره می گردد، عدم وجود انحصاری هایی مجذوب کننده برای ایکس باکس است. در حالی که استارفیلد در ماه سپتامبر عرضه شد و در کمتر از سه هفته به 10 میلیون بازیکن رسید، به نظر نمی رسد که این اثر نقش آفرینی علمی تخیلی بزرگ بتسدا تاثیر خاصی در فروش کنسول ها داشته باشد. بعلاوه طبق اعتراف خود مایکروسافت، این شرکت به مقدار کافی در ساخت آثار انحصاری خوب عمل ننموده است. هیلو اینفینیت که با یک سال تاخیر در نوامبر 2021 عرضه شد، ناامیدکننده بود و در این میان اثری مانند ردفال یک فاجعه بود که هنوز در کوشش برای بهبودی است. بازی هایی در مقیاس کوچک تر، مانند Hi-Fi Rush از استودیوی تانگو گیم ورکس Tango Gameworks و بازی Pentiment از آبسیدین (Obsidian)، مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند اما آثاری نبودند که باعث ترغیب بازیکنان زیادی برای خرید کنسول های ایکس باکس شوند.

درینگ در ادامه اضافه نمود:

لازم به ذکر است که گیم پس یک مورد خوب برای گیمرها در نظر گرفته می گردد، اما تاثیر آشکاری بر فروش بازی های ایکس باکس و حتی فروش کنسول ها دارد. بتسدا در روز عرضه استارفیلد روی ایکس باکس و رایانه های شخصی، آن را روی گیم پس نیز قرار داد. به نظر می رسد این استراتژی که در تضاد مستقیم با اصرار سونی برای عرضه نسخه های کامپیوتر انحصاری های خود سال ها پس از عرضه آن ها روی پلی استیشن است، توانایی مایکروسافت برای تغییر فروش سخت افزار خود را محدود می نماید.

در واقع به نظر می رسد که ایکس باکس سری ایکس و اس که تنها سه سال از عمرشان می گذرد، مشکل بزرگی برای فیل اسپنسر و تیم رهبری ایکس باکس است. پس از خرید 69 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد، به نظر می رسد که به طور خاص گیم پس به یک سرویس اشتراکی مجذوب کننده تر تبدیل گردد اما مدتی طول می کشد تا این ناشر غول پیکر خود را با مایکروسافت به طور کامل ادغام کند و مدیران اجرایی شرکت ذکر شده اعلام نموده اند که بازی هایی مانند دیابلو 4 و مدرن وارفر 3 تا سال 2024 به گیم پس نخواهند آمد.

در همین حال مایکروسافت در کوشش است تا بازی های انحصاری بیشتری را عرضه کند و گفته است از سال 2024 به طور منظم تری این بازی ها را منتشر خواهد نمود. استودیوی سازنده فورتزا هورایزن یعنی استودیو پلی گراند در حال ساخت یک بازی Fable تازه و نینجا تئوری نیز در حال ساخت Hellblade 2 است. در این میان آبسیدین نیز در حال ساخت Aowed بوده و ریبوت Perfect Dark نیز در دست ساخت است. تعدادی بازی بتسدا نیز از جمله بازی ایندیانا جونز از توسعه دهنده ولفنشتاین نیز وجود دارد.

در حالی که عرضه این بازی ها ممکن است به افزایش فروش ایکس باکس یاری کند، درینگ معتقد است که مایکروسافت به تغییر تمرکز خود روی کنسول ادامه داده و انرژی بیشتری صرف پلتفرم رایانه های شخصی و موبایل می گردد. خرید اکتیویژن بلیزارد به مقدار ای که به علت کال آو دیوتی و وارکرفت اهمیت دارد، به همان مقدار به علت ارزش بازی موبایلی کندی کراش مهم است. درینگ اعلام کرد:

طبق اسناد فاش شده، مایکروسافت میخواهد تا در سال 2024 به روزرسانی های میان نسلی را برای ایکس باکس سری ایکس و اس عرضه کند. کنسول ارتقا یافته سری ایکس با نام رمز Brooklin ظاهراً به صورت کاملا دیجیتالی عرضه خواهد شد. در این میان نسخه میان نسلی سری اس با نام رمز Ellewood در دست ساخت است. اینکه آیا این کنسول های میان نسلی به عنوان ابزاری بسیار مورد احتیاج برای ایکس باکس در نظر گرفته خواهند شد یا خیر فعلا معین نیست اما با در دست داشتن اکتیویژن بلیزارد، جاه طلبی های مایکروسافت به طور قابل توجهی بیشتر شده است.

منبع: IGN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آذر 1402 بروزرسانی: 5 آذر 1402 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2258

به "فروش ایکس باکس سری ایکس و اس در اروپا با کاهش شدیدی روبرو شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش ایکس باکس سری ایکس و اس در اروپا با کاهش شدیدی روبرو شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید