رده بندی رابط های کاربری اندروید؛ از بدترین تا برترین

به گزارش مینی نت، همه رابط های کاربری اندروید به یک میزان خوب نیستند، اما واقعاً کدام یک از آن ها برترین است و کدام یک در پایین ترین رتبه قرار می گیرد؟ ما تصمیم گرفتیم تا رابط های کاربری مهم اندروید را رتبه بندی کنیم. در رتبه بندی این رابط های کاربری اندروید، چندین عامل را در نظر گرفتیم، از جمله زیبایی شناسی، سطح ظرافت و پرداخت، تعداد ویژگی ها و سیاست به روزرسانی شرکت سازنده (OEM). بعلاوه باید توجه داشت که این رتبه بندی قطعی و نهایی نیست و طبیعتا در این زمینه سلیقه نقش مهمی را ایفا می نماید. ترتیب این فهرست از بدترین به برترین است.

رده بندی رابط های کاربری اندروید؛ از بدترین تا برترین

تکنو HiOS

بعضی افراد MIUI شیائومی را یک رابط کاربری بد اندروید می دانند، اما اگر از HiOS تکنو استفاده ننموده باشند، این افراد واقعاً نمی دانند رابط کاربری بد چیست. برند متعلق به شرکت Transsion ممکن است امروز به عنوان یک بازیگر در رده پنجم دنیای باشد، اما HiOS بدترین رابط کاربری اندروید در رتبه بندی ما است. علت این موضوع، شباهت ظاهری آن به MIUI و iOS، داشتن منوهای کشویی جداگانه برای نوتیفیکیشن ها و تنظیمات سریع (که یکی از مسائل اصلی است) و مقدار زیادی نرم افزار اضافی و نامعلوم است. علاوه بر این، شما مجبور به نصب بعضی از نرم افزارهای اضافی پس از راه اندازی دستگاه هستید.

ویژگی های زیادی هم در این رابط کاربری وجود ندارد. در نهایت، تکنو تنها تا دو به روزرسانی بزرگ سیستم عامل و سه سال به روزرسانی امنیتی برای گوشی های پرچم دار خود وعده داده است که در واقع حداقل مقدار ممکن است.

شیائومی MIUI/HyperOS

اگر این رتبه بندی صرفاً بر اساس عملکرد بود، رابط های کاربری MIUI و HyperOS شیائومی قطعاً در میان سه جایگاه برتر قرار می گرفتند. از جمله ویژگی های آن ها می توان به کنترل حجم صدای هر اپلیکیشن، قابلیت های مجذوب نماینده گالری و تأیید خاموشی (احتیاج به وارد کردن پین برای خاموش کردن دستگاه) اشاره نمود. شیائومی همواره در این زمینه عملکرد خوبی داشته است. با این حال، برای یک رابط کاربری اندروید خوب، بیشتر از ویژگی های صرف ضروری است.

بزرگ ترین مشکل MIUI و HyperOS مقدار نرم افزار اضافی (bloatware) و تبلیغات آن هاست. مشکل بدتر این است که شیائومی اصولاً کار را برای غیرفعال کردن تبلیغات سیستمی آسان ننموده است. البته این شرکت در سال های اخیر از شدت این مسئله کاسته، اما گوشی های آن هنوز هم پر از نرم افزار اضافی، پیشنهاد نصب اپلیکیشن های مختلف و اپ استور GetApps با اعلان های مداوم است. حداقل می توانید بیشتر نرم افزارهای اضافی را حذف و این اعلان ها را غیرفعال کنید، اما چه چیزی بهتر است؟ اینکه اصلاً در وهله اول با این مسائل روبرو نشوید.

یکی دیگر از مسائل بزرگ نرم افزار شیائومی، ظاهر و احساس الهام گرفته از iOS است. این شرکت برای گوشی های پرچم دار خود چهار به روزرسانی بزرگ سیستم عامل و پنج سال وصله های امنیتی ارائه می دهد، اما سری A میان رده سامسونگ هنوز هم از نظر به روزرسانی ها خط فراوری Redmi را پشت سر می گذارد.

آنر Magic OS

رقابت برای جایگاه نهم بسیار نزدیک بود، زیرا نمی توانستیم بین Magic OS آنر و رابط کاربری اندروید شیائومی تصمیم گیری کنیم. ولی در نهایت ما تصمیم گرفتیم Magic OS را بالاتر از MIUI و HyperOS قرار دهیم.

رابط کاربری اندروید آنر از نظر بصری متمایز نیست و یادآور EMUI هواوی و iOS اپل است. این رابط کاربری مجموعه متنوعی از ویژگی ها را به همراه دارد، اما بعضی از افزونه های آن هم جنبه نمایشی دارند. بعضی ویژگی ها الهام گرفته از اپل هستند (مانند Magic Capsule)، و مقداری نرم افزار اضافی نیز دارد. بعلاوه گفتنی است که گوشی های پرچم دار آنر تنها با سه سال به روزرسانی سیستم عامل و پنج سال وصله های امنیتی عرضه می شوند. حتی رقبایی مانند شیائومی و وان پلاس با سیاست به روزرسانی 4+5 بهتر عمل می نمایند.

با این حال، هنوز چیزهای زیادی برای دوست داشتن در اینجا وجود دارد. Magic OS قابلیت های عالی محافظت از چشم، امکانات استخراج متن، و ویژگی Magic Portal برای اشتراک سریع محتوا بین اپلیکیشن ها را ارائه می دهد. اما آنر باید بداند که گاهی گفتن نه به پیشنهادات ویژگی ها هم اشکالی ندارد.

ویوو Fun Touch OS

در گذشته، Fun Touch OS بدون شک یکی از بدترین رابط های کاربری اندروید بود، اما نرم افزار شرکت ویوو از آن موقع تا به امروز بهبودهای قابل توجهی داشته است. با این حال، این رابط کاربری بیشتر از آنکه هیجان انگیز باشد، بی روح و بی آزار است.

زیبایی شناسی Fun Touch OS در بسیاری از بخش ها شبیه به اندروید خام است، مانند app drawer و هوم اسکرین ها. Fun Touch OS عملکرد سریع، یک اپ دوربین عالی و فهرست قابل توجهی از ویژگی ها را ارائه می دهد، هرچند از نظر ویژگی ها به پای HyperOS یا Color OS نمی رسد.

بزرگ ترین مشکل Fun Touch OS به طور سنتی تعداد زیاد اپلیکیشن های از پیش نصب شده بوده است. اوضاع با مدل X100 Pro کمی بهبود یافت، اما این شرکت هنوز به طور کامل از این مشکل رها نشده است. گوشی های ویوو نیز تنها سه به روزرسانی اصلی سیستم عامل و چهار سال وصله امنیتی دریافت می نمایند. حتی HONOR در این زمینه بهتر عمل نموده، اما حداقل ویوو از سونی جلوتر است. باز هم می توان گفت تجربه ای بی آزار و صرفاً مناسب است که باعث نمی گردد بگویید واو!.

ایسوس Zen UI

Zen UI در طول سال ها بهبودهای معناداری داشته است و به جای رویکرد سنگین و ناهنجار بصری سال های گذشته، تجربه ای نسبتاً سبک و شبیه به اندروید خام ارائه می دهد. در اینجا ویژگی های زیادی وجود ندارد، هرچند قابلیت انتخاب گزینه های تنظیمات سریع، یک ویژگی خوشایند است. این شرکت بعلاوه چند ویژگی هوش مصنوعی مد روز را به Zenfone 11 Ultra نو اضافه نموده است، از جمله خلاصه نویسی برای ضبط صوت و ترجمه مکالمات.

بزرگ ترین مشکل نرم افزار ASUS به طور واضح مربوط به شرایط به روزرسانی است، زیرا تنها دو به روزرسانی اصلی سیستم عامل و چهار سال به روزرسانی امنیتی دریافت می کنید. این مقدار بسیار کمتر از بیشتر برندهای موجود در این فهرست است. بدتر از آن این است که ASUS در ارائه این به روزرسانی ها نیز تأخیر داشته.

موتو My UX/Hello UI

موتورولا قبلاً یکی از بهترین رابط های کاربری نرم افزاری را داشت و Hello UI (که قبلاً به نام My UX شناخته می شد) همچنان تجربه خوبی را در سال 2024 ارائه می دهد. این رابط کاربری اندروید از نظر ظاهر و احساس بسیار شبیه به اندروید خام است، با چند تغییر جزئی. این رویکرد مزیت عملکرد روان را دارد، زیرا با سال ها کد و امکانات قدیمی سنگین نشده است.

این رابط کاربری همچنان ویژگی های محبوبی مانند فرمان های حرکتی (مانند تکان دادن دست برای روشن کردن چراغ قوه) را حفظ نموده و بعلاوه در سال های اخیر افزونه های نوی را معرفی نموده است. از جمله این افزونه ها می توان به حالت دسکتاپ ReadyFor، قابلیت دوربین Spot Color و تنظیمات شخصی سازی Material You گوگل اشاره نمود. گوشی های تاشوی موتورولا حتی در مقایسه با سامسونگ در استفاده از نمایشگر بیرونی عملکرد بهتری دارند.

با این حال، دو مشکل مهم وجود دارند که شرایط را خراب می نمایند. مشکل اول این است که سیاست به روزرسانی موتورولا به شدت متغیر است؛ از تنها یک به روزرسانی اصلی سیستم عامل در گوشی های مقرون به صرفه قیمت اندرویدی تا سه به روزرسانی سیستم عامل و چهار سال وصله امنیتی در گوشی های پرچم دار مانند Razr Plus 2024. اما سیاست به روزرسانی گوشی های پرچم دار آن هنوز هم نسبت به برندهایی مانند وان پلاس، سامسونگ و گوگل عقب تر است، ضمن اینکه سرعت ارائه این به روزرسانی ها نیز بسیار کند است. مشکل دیگر نرم افزار موتورولا این است که گوشی های مقرون به صرفه قیمت آن معمولاً پر از تبلیغات هستند و اپ پیش فرض هواشناسی هم اصلا مناسب نیست.

سونی Xperia UI

همچون موتورولا، رابط کاربری سونی بر اساس اندروید خام ویژگی هایی را اضافه می نماید، بدون اینکه یک تغییر اساسی و کامل ایجاد کند. نتیجه این رویکرد، یک رابط کاربری سبک و کارآمد برای گوشی های اکسپریا است.

رابط کاربری اندروید سونی طیف تقریباً بی نظیری از ویژگی های چندرسانه ای و دوربین را به گوشی های پرچم دار خود می آورد. این ویژگی ها شامل بازی از راه دور پلی استیشن، کنترل های پیشرفته عکاسی/فیلم برداری در اپلیکیشن دوربین، برنامه Video Creator و امکان استریم بازی های خود به یوتیوب می گردد. با این حال، کاربرانی که در پی ویژگی های عمومی تر و گزینه های شخصی سازی مشابه آنچه در رابط کاربری One UI سامسونگ وجود دارد هستند، ممکن است کمی ناامید شوند. Xperia UI بعلاوه با چند نرم افزار اضافی عرضه می گردد، هرچند به مقدار بعضی دیگر از رابط های کاربری موجود در این فهرست بد نیست.

بزرگ ترین مشکل Xperia UI همواره تعهد ضعیف سونی به به روزرسانی ها بوده است، که نهایتاً به دو به روزرسانی اصلی سیستم عامل و سه سال وصله امنیتی محدود می گردد. این عملکرد ضعیفی است، به ویژه وقتی که سونی به طور منظم حدود 1400 دلار یا بیشتر برای گوشی های پرچم دار خود دریافت می نماید. خبر خوب این است که Xperia 1 VI نو سه به روزرسانی سیستم عامل و چهار سال وصله دریافت خواهد نمود؛ هنوز هم از بهترین های صنعت فاصله دارد، اما به هر حال یک پیشرفت محسوب می گردد.

ناتینگ OS

این یک دستاورد بزرگ برای Nothing OS است که تنها پس از چند سال حضور در بازار در میان پنج رابط کاربری برتر قرار گرفته است؛ بیشتر رابط های کاربری خوب اندروید معمولاً به سال ها تکامل احتیاج دارند.

بهترین ویژگی Nothing OS ظاهر منحصربه فرد آن است که از رنگ های تک رنگ استفاده گسترده ای می نماید، از جلوه های نقطه-ماتریکس در بعضی قسمت ها بهره می برد و چند ویجت زیبا ارائه می دهد. اگر تنها بر اساس ظاهر قضاوت می کردیم، این رابط کاربری در رتبه بالاتری قرار می گرفت. نرم افزار Nothing بعلاوه گزینه های زیادی برای شخصی سازی بصری و بعلاوه شخصی سازی نورپردازی Glyph که در گوشی های آن وجود دارد، ارائه می دهد. ضمناً وجود نداشتن اپ های اضافی به کیفیت بالای آن یاری می نماید.

متأسفانه، بزرگ ترین مشکل این رابط کاربری کمبود ویژگی ها است. درست است که کاربران Nothing Phone 2 از ویژگی هایی مانند یکپارچگی با ChatGPT، قابلیت قفل اپلیکیشن و کپی برداری از اپلیکیشن ها برخوردارند، اما از این نظر تقریباً از همه برندهای بزرگ دیگر عقب است. Nothing بعلاوه وعده سه به روزرسانی اصلی سیستم عامل و چهار سال وصله امنیتی برای گوشی های پرچم دار خود را داده است. این خبر خوبی است، اما هنوز فاصله زیادی با برندهایی مثل وان پلاس و OPPO دارد، چه برسد به گوگل و سامسونگ که بهترین های این حوزه هستند.

وان پلاس/اوپو Color OS

رابط کاربری اندروید اوپو-که بعلاوه پایه گذار OxygenOS در گوشی های وان پلاس و Realme UI در دستگاه های ریلمی است-از دید ما بهترین نرم افزار اندرویدی از یک برند چینی است. یکی از دلایل اصلی رتبه بندی بالای آن، تنوع گزینه های شخصی سازی است. این گزینه ها شامل تغییر شکل قسمت تنظیمات سریع، تنظیم رنگ های سیستم و مقدار نام آیکون ها، و امکان تنظیم سرعت انیمیشن های باز و بسته شدن برنامه ها می گردد.

ColorOS بعلاوه دارای ویژگی های مفید روزمره زیادی است، مانند قابلیت برش تصویر، پیکسل سازی اتوماتیک اطلاعات حساس در تصاویر اشتراکی، و بعضی ویژگی های هوش مصنوعی (مانند خلاصه سازی صفحات وب و حذف اشیاء از تصاویر). اگرچه ColorOS در زمینه سیاست به روزرسانی به پای سامسونگ و گوگل نمی رسد، اما همچنان چهار به روزرسانی اصلی سیستم عامل و پنج وصله امنیتی دریافت می کنید.

البته رابط کاربری اوپو بدون نقص نیست. به عنوان مثال، در بعضی موارد تعداد زیادی از نرم افزارهای اضافی و پیشنهادات مشاهده می گردد. این مشکل معمولاً محدود به Realme UI در بعضی بازارها است، اما ما بعلاوه در هنگام راه اندازی OnePlus 12 و OnePlus Open با پیشنهادات نصب نرم افزارهای اضافی روبرو شدیم. این نرم افزار بعلاوه از نظر ویژگی های خاص گوشی های تاشو نسبت به One UI سامسونگ عقب تر است.

سامسونگ One UI

رتبه بالای رابط کاربری سامسونگ در این فهرست اصلا تعجب آور نیست. سازنده گلکسی همچنان تنوع بی نظیری از ویژگی ها را ارائه می دهد، از جمله امکانات پرطرفدار مانند Dex، اپلیکیشن دوربین Expert RAW، ویجت های لاک اسکرین و Bixby Routines. سامسونگ بعلاوه مجموعه ای از ویژگی های هوش مصنوعی را به گوشی های اخیر خود اضافه نموده است که شامل همه چیز از خلاصه نویسی ضبط صدا و فایل های وب گرفته تا ویرایش مبتنی بر هوش مصنوعی و ترجمه زنده در هنگام تماس ها می گردد.

سامسونگ از نظر به روزرسانی های مهم با گوگل هم رده است و برای گوشی های پرچم دار اخیر خود هفت سال به روزرسانی ارائه می دهد. بعلاوه باید به مجموعه ماژول های Good Lock اشاره کنم که سطح بی نظیری از گزینه های شخصی سازی رسمی را برای هر جنبه ای از گوشی شما فراهم می نماید.

One UI تنها به علت تعداد زیاد اپلیکیشن های اضافی، نتوانست رتبه اول را کسب کند. واقعاً سخت است که از تعداد زیادی از برنامه های از پیش نصب شده سامسونگ، برنامه های مایکروسافت و نرم افزارهای جانبی چشم پوشی کنید. اما هیچ کس-حتی خود گوگل-نمی تواند از نظر تعداد ویژگی ها با One UI برابری کند.

گوگل پیکسل

رابط کاربری پیکسل مدت هاست که یکی از بهترین رابط های کاربری اندروید است و ظاهر و احساس اندروید خام را قرض می گیرد، در حالی که بعضی ویژگی های واقعاً نوآورانه را ارائه می دهد. ویژگی های قدیمی پیکسل گوگل شامل غربالگری تماس، ویژگی Now Playing که به طور غیرفعال موسیقی اطراف شما را تشخیص می دهد، امکان انتخاب متن و تصاویر از منوی Recents، و اپلیکیشن Google Recorder است. افزوده های اخیر شامل حالت عکاسی Best Take، استفاده از گوشی به عنوان وب کم کامپیوتر، و قابلیت های خلاصه سازی صفحات وب می گردد. یک نکته منفی اصلی این است که بعضی ویژگی های پیکسل، مانند قابلیت های مرتبط با تماس، در سراسر دنیا در دسترس نیستند.

یکی دیگر از نقاط قوت رابط کاربری پیکسل، تقریباً عدم وجود نرم افزارهای اضافی است؛ بر خلاف سامسونگ، شیائومی و دیگر برندها در این فهرست. گوگل بعلاوه برای گوشی های اخیر خود هفت سال به روزرسانی سیستم عامل و امنیتی ارائه می دهد که با سامسونگ هم راستا است.

شاید تنها مشکل قابل توجهی که با رابط کاربری اندروید گوگل داریم این است که از نظر قابلیت های خاص گوشی های تاشو، مانند شخصی سازی هر صفحه، نسبت به One UI سامسونگ عقب تر است. رابط کاربری پیکسل نسبت به رقبا فاقد بعضی ویژگی های سنتی است، مانند پنجره های شناور اپلیکیشن ها و قابلیت پیکسل سازی اتوماتیک اطلاعات در تصاویر اشتراکی. با این حال، در عوض ویژگی های انحصاری زیادی دریافت می کنید.

در نهایت باید بگوییم که برای خرید انواع گوشی اندرویدی کافی است به سایت خبرنگاران سر بزنید و با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، گوشی موردنظر خود را بخرید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2280

به "رده بندی رابط های کاربری اندروید؛ از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رده بندی رابط های کاربری اندروید؛ از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید