طرز تهیه پنکیک با ماست خوشمزه و آسان برای صبحانه

به گزارش مینی نت، اگر در پی یک صبحانه یا میان وعده بی دردسر و خوشمزه باشید، معمولا پنکیک قبل از دسر یا خوراکی دیگری به ذهنتان می رسد. علت این موضوع، طعم عالی و در عین حال سادگی آماده کردن مواد اولیه و پخت آن است. این صبحانه خوشمزه در عین سادگی تنوع بالایی نیز دارد، به قدری که نُه روش تهیه پنکیک را قبلا برای شما توضیح داده ایم. جدای از این روش ها، پنکیک کدو حلوایی، پنکیک وگان و حتی طرز پخت پنکیک با آب را نیز می توانید به راحتی یاد گرفته و تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم تا یکی از خوشمزه ترین روشهای تهیه پنکیک یعنی طرز تهیه پنکیک با ماست را برای شما توضیح بدهیم.

طرز تهیه پنکیک با ماست خوشمزه و آسان برای صبحانه

مواد اولیه برای تهیه پنکیک با ماست

  • آرد 1 پیمانه
  • ماست 1 پیمانه
  • بیکینگ پودر 1 و 1.4 قاشق چای خوری
  • جوش شیرین 1.4 قاشق چای خوری
  • تخم مرغ 2 عدد
  • نمک به مقدار لازم
  • وانیل 1.2 قاشق چای خوری
  • کره آب شده 2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه پنکیک با ماست

1. ترکیب مواد خشک

ابتدا یک ظرف را برای درست کردن مایه پنکیک انتخاب می کنیم. یک پیمانه آرد درون ظرف می ریزیم و نوک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه می کنیم. پس از نمک، بیکنیگ پودر و جوش شیرین را نیز به آرد اضافه نموده و با هم ترکیب می کنیم. علت استفاده از جوش شیرین در این پنکیک، وجود ماست است. ماست به علت داشتن خاصیت اسیدی با جوش شیرین واکنش داده و موجب می گردد تا در نهایت پنکیک های پف دارتری داشته باشیم.

2. اضافه کردن ماست

پس از ترکیب مواد خشک، ماست را به آن ها اضافه می کنیم. بهتر است وسط آرد یک فضای خالی ایجاد نموده و ماست را در مرکز آرد بریزیم. برای ماست می توانید از هر نوع ماستی که در منزل دارید استفاده کنید. اگر ماست معمولی ندارید می توانید یک پیمانه به ظرف اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر غلظت ماستی که استفاده می کنید بیشتر باشد، در نهایت مایه خمیری غلیظ تری خواهید داشت.

3. افزودن سایر مواد

پس از اضافه شدن آرد، دو عدد تخم مرغ را در مرکز ظرف می شکنیم و عصاره وانیل را به آن اضافه می کنیم. بعد از این کار یک هم زن دستی برداشته و از وسط ظرف و مواد میانی آغاز به هم زدن می کنیم. پس از ترکیب شدن، آرد را به آرامی از لبه ها وارد مواد نموده و با هم مخلوط می کنیم. هم زدن را تا زمانی مواد به طور یکدست با هم ترکیب شوند ادامه می دهیک. دقت کنید که گلوله های آرد کاملا درون خمیر ترکیب شوند تا در نهایت مایه یکدستی داشته باشید.

4. پخت پنکیک درون تابه

در این مرحله از طرز تهیه پنکیک با ماست باید یک تابه پهن با سطحی صاف را روی شعله قرار داده و حرارت را روی میانه تنظیم کنیم. بهتر است از تابه تفلون و نچسب استفاده کنید تا بتوانید به راحتی پنکیک را برگردانید. یک قالب کره برداشته و آن را روی تابه می کشیم تا کف آن کمی چرب گردد. با یک ملاقه یا پیمانه کوچک مواد را از درون ظرف برداشته و روی تابه می ریزیم. زمان برگرداندن پنکیک ها هنگامی است که لبه ها تغییر رنگ داده و طلایی رنگ شوند. در تهیه پنکیک به این روش، به علت غلیظ تر بودن مایه پنکیک روی آن حباب ظاهر نمی گردد و تنها می توانید از تغییر رنگ لبه ها زمان برگرداندن آن را تشخیص بدهید. پس از برگرداندن پنکیک ها اگر احساس کردید غلظت پنکیک بالاست و قطر خمیر زیاد است، آن ها را قدری با کفگیر فشار بدهید تا کمی نازک تر گردد.

5. سرو پنکیک

بعد از اینکه تمام پنکیک ها پخته شد، می توانید با مقداری کره و سیروپ سرو نموده و از طعم آن ها لذت ببرید. برای تاپینگ پنکیک، علاوه بر سیروپ می توانید از انواع میوه مثل موز و بلوبری یا شیره های مختلف مانند شیره خرما و انگور و حتی عسل نیز استفاده کنید.

نکات مهم در تهیه پنکیک با ماست

در ادامه، به نکات مهمی اشاره نموده ایم که در طرز تهیه پنکیک با ماست باید به آن ها توجه کنید.

  • در رسپی این پنیکیک جوش شیرین و بیکینگ پودر وجود دارد که به شما یاری می نمایند پنکیک های پف دار داشته باشید. اما اگر بخواهید راز پف کردن پنکیک ها را بدانید این است که می توانید سفیده تخم مرغ را جدا نموده و تا به قدری بزنید تا سفید شده و حجم آن نیز دو برابر گردد. سپس آن را به مایه پنکیک اضافه کنید.
  • اگر مواد را از شب قبل آماده می کنید و برایتان مهم است که پنکیک های پف داری داشته باشید، آن ها را با هم ترکیب نکنید. بهتر است مواد را درون ظرف ریخته و صبح قبل از استفاده آن ها را مخلوط کنید.
  • مخلوط کردن بیش از حد مواد با هم نیز یکی دیگر از دلایل خمیر شدن پنکیک است. مواد را تا زمانی هم بزنید که با هم ترکیب شده و ذرات آرد درون مواد خیس حل گردد.
  • استراحت دادن مایه خمیر تا حدود 30 دقیقه نیز می تواند به کیفیت بهتر پنکیک های شما یاری کند.
  • اگر دوست دارید که تاپینگ پنکیک شما نیز با ماست تهیه شده باشد، می توانید مقداری ماست، شیره خرما و نکتار میوه را با هم ترکیب نموده و روی پنکیک بریزید.
  • اگر تابه ای که برای پخت پنکیک از آن استفاده می کنید به مقدار کافی گرم نشده باشد، کره یا روغن روی آن به وسیله مایه پنکیک جذب شده و پنکیک ها چرب می شوند.

سوالات متداول درباره تهیه پنکیک

تا اینجای مطلب نکات اصلی طرز تهیه پنکیک با ماست را متوجه شدیم. در ادامه پاسخ چند سوال پرتکرار درباره پنکیک را با هم می بینیم.

از کجای می توانیم متوجه شویم که درجه حرارت گاز مناسب است؟

یکی از نکات مهم حین پخت پنکیک، دمای مناسب گاز است. اگر پس از برگرداندن پنکیک ها سطح آن ها در مدت زمات منی زیادی تیره و قهوه ای رنگ شده بود، حرارت گاز بالاست و تابه زیادی داغ شده است. اما اگر پس از برگرداندن هنوز سطح زیر آن تغییر رنگ نداده بود یعنی دمای گاز از حد انتظار پایین تر است.

آیا می توان مایه پنکیک صبحانه را از شب قبل آماده کرد؟

اگر شاغل هستید یا به هر علتی صبح ها زمان لازم برای تهیه پنکیک ندارید، می توانید مواد مایه را از شب قبل آماده نموده و درون یخچال قرار دهید. کافیست صبح روز بعد، قبل از پخت مواد را با هم ترکیب نموده و بپزید.

آیا امکان جایگزین کردن ماست با شیر وجود دارد؟

البته که می توانید ماست را با هر ماده دیگری مانند شیر یا حتی آب جایگزین کنید. تهیه پنکیک با ماست تنها یکی از راه های داشتن پنیکیک سریع و خوشمزه است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 23 آبان 1402 بروزرسانی: 23 آبان 1402 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2257

به "طرز تهیه پنکیک با ماست خوشمزه و آسان برای صبحانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پنکیک با ماست خوشمزه و آسان برای صبحانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید