طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان در خانه، سریع و راحت

به گزارش مینی نت، وقتی نوبت به پخت انواع کیک و شیرینی در خانه می رسد، رعایت میزان دقیق مواد، اهمیت زیادی پیدا می نماید. برای همین بسیاری از افراد از آنجا که لوازم حرفه ای شیرینی پزی را ندارند، قید پختن آن ها را در خانه می زنند و خودشان را از لذت طعم شیرینی های خانگی مثل قطاب و کیک یزدی محروم می نمایند. البته پیش تر نیز نکات مهم شیرین نخودچی را بیان نموده ایم اما در این مطلب و برای حل این مشکل، طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان را به شما آموزش می دهیم تا این شیرینی خوشمزه را با ساده ترین روش در خانه تهیه کنید. توجه داشته باشید که در این طرز تهیه، معیار ما لیوان دسته دار فرانسوی است.

طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان در خانه، سریع و راحت

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان

  • آرد نخودچی 1 لیوان
  • پودر قند نصف لیوان
  • روغن شیرینی پزی نصف لیوان
  • پودر هل 1 قاشق چای خوری
  • گلاب 1 قاشق چای خوری
  • پسته و بادام خلالی یا خرد نموده به مقدار لازم (برای تزیین)

مراحل طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان

1. آماده کردن خمیر نخودچی

برای آماده کردن شیرینی نخودچی خوشمزه در خانه، ابتدا آرد نخودچی را الک کنید. سپس آن در ماهیتابه بریزید و کمی به آن حرارت بدهید تا بوی خامی آن گرفته گردد.

در یک ظرف دیگر، روغن، شکر، گلاب و پودر هل را با همزن خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند. پس از هر چند دقیقه هم زدن، همزن را خاموش کنید تا استراحت کند و در این حین، مواد چسبیده به اطراف ظرف را با لیسک تمیز نموده و به وسط ظرف منتقل کنید تا همه مواد خوب هم بخورند. در سرانجام این مرحله، مخلوط شما باید به رنگ سفید دربیاید.

پس از آن، آرد نخودچی را هم کم کم به مواد اضافه کنید. پس از اینکه مواد سفت شد و حالت خمیری پیدا کرد، آن را از ظرف به روی تخته یا میز کار منتقل کنید تا بهتر مخلوط گردد. البته نیازی به ورز دادن خمیر شیرینی نخودچی نیست، چراکه حرارت دست باعث به روغن افتادن آن می گردد.

سپس خمیر را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید.

2. قالب زدن شیرینی ها

بعد از گذشت نیم ساعت، خمیر را از یخچال بیرون بیاورید. روی سطح میز کار خود را کمی آردپاشی کنید و خمیر را با یاری وردنه، به ضخامت 1 سانتی متر پهن کنید. سپس خمیر را با استفاده از قالب مخصوص شیرینی نخودچی، قالب بزنید. چنانچه قالب نداشتید، می توانید خمیر را به صورت گلوله های کوچک و گرد به میزان فندق دربیاورید.

پس از قالب زدن شیرینی ها، روی سطح سینی مخصوص فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس شیرینی ها را به آهستگی و به یاری کاردک، به سینی منتقل نموده و با فاصله از هم بچینید. در این مرحله می توانید روی شیرینی ها را با پسته یا بادام خلالی یا خرد نموده، تزیین کنید.

نکته: برای اینکه قالب به خمیر نچسبد، داخل آن را با روغن کمی چرب کنید.

3. گذاشتن شیرینی ها داخل فر

فر را از قبل به مدت حدودا 15 دقیقه گرم کنید. سپس شیرینی ها را داخل فر قرار داده و با دمای 160 درجه سانتی گراد، به مدت حدودا 20 تا 25 دقیقه بپزید تا مغز شیرینی ها پخته و روی آن ها برشته و طلایی گردد.

سپس شیرینی ها را از فر بیرون بیاورید و قبل از اینکه از روی سینی بردارید، اجازه بدهید تا خوب خنک بشوند. در غیر این صورت، ممکن است شیرینی های شما پودر شده یا بشکنند.

سوالات متداول در مورد طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان

در ادامه، به بعضی از سوالات متداول شما در مورد طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان در خانه پاسخ می دهیم.

برای تهیه شیرینی نخودچی در خانه از چه لیوانی استفاده کنم؟

توصیه می کنیم برای رعایت دقیق میزان مواد هنگام پختن شیرینی نخودچی با لیوان در خانه، از لیوان های دسته دار فرانسوی که در همه خانه ها پیدا می شوند، بهره ببرید.

روغن شیرینی پزی چیست؟

روغن مخصوص شیرینی پزی، همان روغن جامد است که صاف شده تا برای پخت انواع کیک و شیرینی، مورد استفاده قرار بگیرد. برای تهیه روغن شیرینی پزی (که به آن روغن صاف یا روغن مخصوص قنادی هم می گویند) در خانه، ابتدا روغن جامد معمولی را روی حرارت قرار بدهید تا ذوب گردد، سپس آن را صاف نموده و پس از اینکه از دما افتاد، از آن بهره ببرید.

روش نگهداری شیرینی نخودچی چیست؟

شیرینی نخودچی از جمله شیرینی هایی است که ماندگاری بسیار بالایی دارد. برای نگهداری کوتاه مدت از آن، فقط کافی است روی شیرینی ها را سلفون بپیچید و آن را در دمای معمولی خانه نگهداری کنید. چنانچه قصد نگهداری از آن به مدت زمان طولانی تری را دارید، شیرینی ها را در یک ظرف دربسته بچینید تا بوی مواد موجود در یخچال را به خود نگیرد، سپس آن را در یخچال نگهداری کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2251

به "طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان در خانه، سریع و راحت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان در خانه، سریع و راحت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید