ضرورت حمایت دیپلماسی مالی از توسعه صادرات

به گزارش مینی نت، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با تاکید بر این موضوع که کشور های پیشگام در تجارت جهانی دارای دیپلماسی مالی بسیار قدرتمندی هستند، تاکید نمود: در دنیای امروز استفاده از ابزار های دیپلماسی برای دستیابی به اهداف مالی و صادراتی یک ضرورت غیرقابل چشم پوشی است.

ضرورت حمایت دیپلماسی مالی از توسعه صادرات

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، رشید عزیزپور درخصوص مسائلی که بر سر راه صادرات مواد غذایی وجود دارد، گفت: مسائل به چندین بخش تقسیم می گردد که مهمترین آن عدم ثبات قوانین در حوزه صادرات است که تاثیر گسترده ای بر بازار های صادراتی و هدف فراورینمایندگان می گذارد و مزیت های رقابتی فراورینمایندگان ما را در برابر رقبای خارجی بسیار پایین می آورد و کاهش می دهد. وی با اشاره به کوشش های گسترده فراورینمایندگان برای رسیدن بر بازار صادراتی که شاید سال ها به طول بیانجامد، تاکید نمود: پس از همه این کوشش ها، در نهایت ممکن است همین قوانین و مقررات پرنوسان و دست و پاگیر صادراتی، بازاری را که فراورینماینده با این همه زحمت به دست آورده به رقبا واگذار کند. این فعال مالی با اشاره به اینکه امروز صادرات یک محصول آزاد است و فردا صادرات همان محصول ممنوع اعلام می گردد، گفت: در بسیاری از موارد یک روز صادرات یک محصول با یک تعرفه خاص صورت می گیرد، اما فردا با شکل و شمایل دیگری می توانید صادر کنید. در کنار این موارد تاثیرپذیری این قوانین از موضوعات مختلف را نمی توان نادیده گرفت که بسیار مهم است.

عزیزپور با اشاره به سایر مسائلی که در حوزه صادرات غذایی وجود دارد، اضافه کرد: معضل بعدی عدم حمایت از صادرنمایندگان است. قاعدتا باید از صادرنمایندگان در قالب برنامه های مدون و معین، حمایت صورت گیرد تا صادرنماینده پشتوانه لازم برای صادرات را داشته باشد چرا که در بازار های هدف، رقابت صرفا با فراورینمایندگان داخلی نیست و صادرنماینده باید با سایر کشور ها رقابت کند. به همین دلیل دولت باید بسیار هوشمندانه در این حوزه عمل کند. بدین صورت که با برنامه های معین و مشوق های صادراتی و حتی هزینه در بازار های هدف صادراتی این راستا را برای صادرنمایندگان هموار سازد تا صادرنمایندگان بتوانند به صورت پایدار در بازار های صادراتی حضور داشته باشند و از این طریق به رشد پایدار برسیم.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با اشاره به مشوق های صادراتی در سایر کشور ها گفت: مثال ها فراوان است، همین کشور همسایه خودمان ترکیه که به واسطه حمایت های دولت به بسیاری از اهداف صادرات دست پیدا کند. این فعال مالی در ادامه با اشاره به تعرفه های صادرات گفت: به طور معین تر ارز حاصل از صادرات یکی از مسائل دیگری است که صادرنمایندگان این روز ها با آن روبرو هستند. عزیزپور بعلاوه با اشاره به مسائلی که در زمینه تامین مواد اولیه برای فراورینمایندگان وجود دارد، گفت: صادرنماینده اگر در پی بازار های با ثبات صادراتی است باید از بابت فراوری محصول خیالش آسوده باشد، موضوعی که این روز ها چالش بسیاری از صنایع است. وی با اشاره به اینکه شاید بتوان در بازار داخلی با همکاری و تغییر قوانین، در بازار های داخلی تغییراتی را به وجود آورد، تاکید نمود: باید در نظر گرفت که در بازار های صادراتی امکان تغییر وجود ندارد، زیرا رقبا در آن بازارها، رقبایی از داخل کشور نیستند بلکه از سایر کشور ها با ما رقابت می نمایند و مجبور نیستند بر طبق قوانین کشور ما عمل نمایند.

این فعال مالی با اشاره به مشوق های صادراتی هم تاکید نمود: متاسفانه در سال های گذشته هیچگاه این مشوق ها نتوانسته صندلی خود را در صنایع به دست آورد، چرا که یا کارآمد نبوده و یا خوب اجرایی نشده است که می توان با تغییر رویکرد دولت در این زمینه این مشکل را رفع کرد. عزیزپور در ادامه با اشاره به ضرورت فراگیر بودن دیپلماسی مالی در میان سیاستمداران کشورمان در بازار کشور های هدف صادراتی ادامه داد: آنچه در دنیای امروز کاملا پذیرفته شده است این است که سیاست باید در راستای اقتصاد گام بردارد، به همین دلیل ضرورت دارد دیپلمات ها و سیاستمداران کشورمان در سایر کشور ها با رایزنان بازگرانی و مالی کشور در ارتباط بسیار تنگاتنگی باشند واین همراهی و همکاری کاملا در میان سیاستمداران مستقر در سایر کشور ها وجود داشته باشد، به همین دلیل ضروری است مردان سیاست از دید مالی قابل قبولی برخوردار باشند تا به اهداف مالی خود در بازار های هدف دست پیدا کنیم.

منبع: کانون انجمن های صنایع غذایی ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1760

به "ضرورت حمایت دیپلماسی مالی از توسعه صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت حمایت دیپلماسی مالی از توسعه صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید