افزایش 377 درصدی صادرات ایران به اندونزی
به گزارش مینی نت، رایزن بازرگانی ایران در اندونزی اظهار کرد: با توجه به جمعیت 260 میلیونی اندونزی ضروری است نگاه ها به این کشور تغییر کند و برای گسترش صادرات به آن توجه جدی داشته باشیم.
برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.
به گزارش خبرنگاران، انور کمری ظهر امروز در نشست رایزنان تجاری سازمان توسعه تجارت، اظهار کرد: با توجه به جمعیتی که در اندونزی وجود دارد حتی می توان به وسیله گسترش صادرات به این کشور صندلی چین را نیز به اندونزی اختصاص داد، چرا که این بازار حجمی گسترده دارد و با صادرات خدمات فنی و مهندسی به آن شرایطی مهیا می گردد که بتوانیم بسیاری از کالاها را به این کشور صادر کنیم.
وی با بیان اینکه در گذشته یک پروژه سدسازی در شرکت مپنا موجب شده بود که بیشترین واردات اندونزی از ایران به تجهیزات تکنولوژیک در حوزه سدسازی مربوط گردد، اظهار کرد: زمانی صادرات ما به اندونزی به دو میلیارد دلار می رسید که این رقم چنان کاهش پیدا کرد که حتی در مقطعی به 150 میلیون دلار رسید اما در امسال شاهد افزایش 377 درصدی صادرات به اندونزی بودیم.
کمری گفت: این حجم افزایش گویای آن است که ظرفیت های مناسبی برای گسترش صادرات وجود دارد، چرا که اندونزی بازاری به شدت مصرفی است و تشنه محصول محسوب می گردد.
رایزن بازرگانی ایران در اندونزی همچنین بحث کیفیت صادرات را مورد توجه قرار داد و تاکید نمود: در کشور اندونزی در حوزه هایی مانند صادرات کاغذ که حجمی بالا را به خود اختصاص می دهد یک هلدینگ طراحی شده که تمام صادرات به وسیله آن صورت می گیرد.
وی با اشاره به شرایط مناسبی که در این کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه در ایران اعلام می گردد که اولویت ما برای گسترش صادرات اندونزی نیست و این موضوع گویای آن است که بر روی این کشور مطالعات کافی صورت نگرفته است چرا که می توان اندونزی را بزرگترین اقتصاد شرق آسیا دانسته و مورد توجه جدی قرار داد.
کمری در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: رقبای ما گاه تا 70 درصد هزینه های نمایشگاهی را پرداخت می نمایند و به عنوان مثال کشورهایی مانند سنگاپور یا ترکیه حمایت های جدی از شرکت های خود به عمل می آورند اما در نمایشگاهی که در اندونزی و در حوزه زیرساخت برگزار گردید ما شاهد بودیم که با وجود تمام کوشش ها حتی امکان حضور یک شرکت ایرانی هم فراهم نشد. این در حالی است که ترکیه در نمایشگاه مذکور 50 غرفه داشت. نکته جالب آنکه با تمام این شرایط هنوز صادرات ما به اندونزی از ترکیه بیشتر است.
مجتبی خسروتاج - رییس سازمان توسعه و تجارت - در این باره اظهار کرد: ما باید انرژی خود را برای بازاریابی محصولاتی بگذاریم که ظرفیت فراوری آنها در داخل کشور وجود دارد، چرا که در بعضی حوزه ها ممکن است حتی ظرفیت کافی و توان فراوری را نداشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه به طور کلی در تجارت خارجی ایران بحث بازرگانی با مسائل متعدد روبرو است، گفت: اکنون می توان در حوزه هایی مانند سیمان یا صنعت ساختمان که به دلیل رکورد داخلی دچار مشکل شده صادراتی مناسب داشت اما متاسفانه در بازاریابی مسائلی وجود دارد.
منبع: خبرگزاری ایسنا