چگونه با وحشت و هراس در بورس اوراق بهاردار مقابله کنیم؟

به گزارش مینی نت، به گزارش خبرنگاران بازارهای سهام تحت تاثیر شرایط رکورد مالی و حوادث و اتفاقات غیر منتظره دچار آشفتگی و سراسیمگی می شوند. درک رفتار سرمایه گذاران در شرایط آشفتگی و هراس از موضوعات جالب و مورد علاقه فعالان و مشارکت کنندگان بازار سرمایه است.

چگونه با وحشت و هراس در بورس اوراق بهاردار مقابله کنیم؟

این کتاب درباره آشفتگی های بازار سرمایه در کشورهای صنعتی است، اما در ایران هم چنین وضعی به دفعات مشاهده شده است و اگرچه تفاوت های زیادی در زیرساختارهای ایران و کشورهای صنعتی وجود دارد ولی رفتار و واکنش افراد از الگوهای نسبتا مشابهی پیروی می نماید. در این کتاب تمامی تحلیل ها با توجه به رخدادهای تمامی بورس های جهانی اعم از آمریکا، اروپا و آسیا است. به اعتقاد نویسنده بحران و آشفتگی های بازار سهام همواره در جریان است و هر دوره آرامش، توفانی جدید را نوید می دهد.

این کتاب با این کوشش نوشته شده که معنای این آشفتگی ها را در زمان وقوعشان، قابل فهم کند. همواره بازارهای سهام تحت تاثیر شرایط رکود اقتصادی و حوادث و اتفاقات غیر منتظره همانند حملات 11 سپتامبر دچار آشفتگی و سراسیمگی می شوند. این رویدادها و حوادث در طول زمان بیشتر شده و دفعات آشفتگی و هراس در بازارها افزایش یافته است. لذا درک رفتار سرمایه گذاران در شرایط آشفتگی و هراس از موضوعات جالب و مورد علاقه فعالان و مشارکت نمایندگان بازار سرمایه است. ما در ایران شرایط مشابهی را به دفعات تجربه نموده ایم و اگرچه تفاوت های زیادی در ریز ساختارهای ما و جهانی پیشرفته وجود دارد، ولی رفتار و واکنش افراد از الگوهای نسبتا مشابهی پیروی می نماید.

چرا بازار ژاپن از آمریکا فراتر رفت؟

در قسمت هایی از کتاب به ژاپن به عنوان یک اقتصاد نوظهور پرداخته و عنوان می نماید: در دهه پایانی قرن بیستم، وقتی بازارها در ایالت متحده و اروپا در رونق بودند، سقوط به جدیدترین بازارها نقل مکان کرد. ذات نوسان و سقوط پذیری بازارهای قرن 19 در کشورهای به سرعت در حال صنعتی شدن غرب و شمال، اکنون یک مشخصه از کشورهای در حال صنعتی شدن شرق و جنوب است که در گروه عمومی بازارهای نوظهور می گنجد. با این حال، بازار ژاپن خیلی عظیم تر از آن است که به عنوان بازار نوظهور توصیف گردد. در واقع در طی دوران اوج رونق ژاپن در دهه 1980، ارزش بازار توکیو از بازار نیویورک فراتر رفت. با وجود این، بازار سهام ژاپن (مثل بازارهای توکیو و اُزاکا) نسبت به اروپا و آمریکا جدیدتر هستند.

صحبت های زیادی شده است که چطور ژاپن خیلی زود بر جهان حاکم شد. این نظر توسط کتاب مشهور ازرا وگل به نام ژاپن به عنوان شماره یک به طور فشرده بیان شد. این کتاب در سال 1979 چاپ شد که با استقبال زیاد در ژاپن و بی میلی در نقاط دیگر روبه رو شد.

کشورهای صنعتی از خودمتشکر

به اعتقاد نویسنده نگاه دقیق به شرایط بازارها در سرمایه گذاری عموم مردم در نظر گرفته نمی گردد. رشد سریع بازارهای سهام در همه جای جهان به عنوان عنصر مهمی از مدرنیته و توسعه دیده شده است. کشورهای در حال صنعتی شدن از خودمتشکر نمی خواهند از بازار سهام بی نصیب باشند. این مورد بیشتر مربوط به کشورهای مدعی کمونیست مثل چین و کشورهایی است که دولت نقش مهمی در اقتصاد بازی می نماید مثل هند، در کنار حکومت هایی که بیشتر اعتراف می نمایند سرمایه داری هستند که در آسیا و در دیگر مناطق را شامل می گردد.

دولت ها علاقه دارند بر تعهدشان به سرمایه داری از طریق ایجاد بازارهای سهام و نیز دنبال کردن سیاست های آزادسازی بازار اقتصادی که تمجید و تحسین سخاوتمندانه ای را از سازمان های توسعه یافته نظیر بانک جهانی دریافت می نمایند، تاکید نمایند. مطالعه بانک جهانی که در سال 1995 منتشر شد مثالی برای توسعه بازارهای سهام را نشان می دهد. این تحقیق می گوید: تشویق و حمایت یک بورس اوراق بهادار از آوردن سرمایه جدید برای یک اقتصاد ملی موثرتر است.

بازارهای جدید، نوسان جدید

به اعتقاد نویسنده کتاب، مشخصه اصلی این بازارهای جدید یا نوظهور در رفتار افراطی شان است. رابرت شیلر نگاهی به عظیم ترین ریزش ها و صعودهای یک ساله در بازارهای سهام در سراسر جهان داشته و دریافته است که تماشایی ترین صعود در بازار سهام فیلیپین بین دسامبر 1985 و دسامبر 1986 رخ داده وقتی سود عجیب 683 درصدی را ثبت نموده است.

آمادگی برای وحشت بازار و فرصت سود بردن از آن، انواع وحشت ها، چرخه وحشت، دوران وحشت های جدید، معامله گر و مدیر صندوق، روان شناسی هراس، آیا تنوع باعث محافظت از نوسانات بازار می گردد؟، آیا بازار همواره درست می گوید؟ و فرصت عناوین فصل های این کتاب است.

کتاب تجزیه و تحلیل بحران در بورس اوراق بهادار نوشته استفن واینز ترجمه مجتبی شهبازی و مریم کشمیری با مقدمه علی رحمانی در 291 صفحه به بهای 50 هزار تومان از سوی نشر جهانی اقتصاد منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1350

به "چگونه با وحشت و هراس در بورس اوراق بهاردار مقابله کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با وحشت و هراس در بورس اوراق بهاردار مقابله کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید