صادرات نفت قزاقستان به بلاروس

به گزارش مینی نت، رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو از قزاقستان برای مشارکت در خصوصی سازی بزرگترین موسسات دولتی جمهوری خود دعوت کرد.

صادرات نفت قزاقستان به بلاروس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از وستنیک قفقاز، رهبر بلاروس در حاشیه اجلاس سران اتحادیه مالی اوراسیا این پیشنهاد را به قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در ایروان ارائه داد. علاوه بر این، مینسک در نظر دارد سالانه 3.5 میلیون تن محصول و فرآورده های نفتی از قزاقستان خریداری کند.

لوکاشنکو از قزاقستان برای ورود به سرمایه سهام بزرگترین شرکت های بلاروس دعوت کرد. لوکاشنکو دیروز در دیدار با توکایف در حاشیه جلسه شورای عالی مالی اوراسیا گفت: ما در جهت تعمیق جدی روابط هستیم و یک سری از پیشنهادات نه تنها در خصوص تجارت کالاهای حساس بین دو کشور، که در خصوص ورود کشور شما به سرمایه سهام بزرگترین شرکت های ما، که در مقیاس جهانی پیشرو هستند، ارائه نموده ایم. وی همچنین اضافه کرد:ما به شما بسیار اعتماد داریم. لوکاشنکو همچنین اعلام کرد که سفر آینده وی به قزاقستان شروع مرحله جدیدی در همکاری های دوجانبه خواهد بود.

توکاف رئیس دولت بلاروس را با تجربه ترین فرد در اتحادیه مالی اوراسیا خواند. رئیس جمهور قزاقستان تأکید کرد: ما طی یک دیدار رسمی منتظر شما هستیم، و به طور جدی آماده آن می شویم. روابط بین دولت های ما - بدون هیچ اغراقی و گذشته از شوخی ماهیتی استراتژیک دارد.

در سفر رئیس جمهور بلاروس به نور سلطان، انتظار می رود تواف نامه تجاری نفت و فرآورده های نفتی امضا گردد. در کُنسرن بِل نفت خیم خاطرنشان نموده اند: از نظر فنی امکان انتقال نفت به بلاروس از قزاقستان به وسیله خط لوله به وسیله دروژبا (دوستی) به وسیله بندر اوست-لوگا وجود دارد. اما راهکار نهایی برای تأمین منابع نفت به وسیله خطوط لوله از قزاقستان تنها پس از دستیابی به توافق با ترانس نفت امکان پذیر خواهد بود.

پیش از این، در سال های 2016-2017 ، مینسک از قزاقستان نفت خریداری نموده بود و از آنجا که مواد اولیه به وسیله روسیه ترانزیت می شدند، هزینه مواد اولیه 4.8 میلیون دلار افزایش یافت. اما امروز اوضاع متفاوت شده است. قزاقستان به طور جدی به موضوع صادرات نفت خود به بلاروس نزدیک شده است. شرط اصلی این است که مینسک نفت قزاقستان را دوباره صادر صادر نکند. آسِت ماگائواُف، معاون وزیر انرژی قزاقستان، به خبرنگاران گفت که این موضوع مربوط به تحویل 3.5 میلیون تن در سال است. و نه تنها نفت بلکه فرآورده های نفتی نیز امل آن می گردد. به گفته وی، اکنون صحبت در خصوص ساز و کارهای نظارتی می باشد: موازنه شاخص، برنامه تحویل، تعهدات طرفین. و جزئیات تجاری اینکه چه کسی به چه قیمتی می فروشد، سؤال مرحله بعدی است.

به گفته معاون رئیس کنسِرن بل نفت خیم، ولادیمیر سیزوف، در حال حاضر راستاهای احتمالی برای واردات نفت از قزاقستان در دست کار است. به گفته وی، این کار هم به وسیله حمل و نقل ریلی و هم خط لوله امکان پذیر است. وی گفت: امروز نفت قزاقستان به بندر اوست-لوگا وارد می گردد. این یعنی نفت به مرز بلاروس می رسد و پس از آن به وسیله خط لوله به سمت شمال منتقل می گردد. هیچ چیزی مانع از انتقال آن به پالایشگاه نفت موظیر یا نفتان نیست. از نظر فنی چنین امکانی وجود دارد. وی یادآور شد: قبلاً در زمینه انتقال نفت قزاقستان به وسیله راه آهن به بلاروس تجربیاتی وجود داشته است. همچنین به وسیله بلاروس به خط لوله دروژبا پمپاژ شده بود. ولادیمیر سیزوف گفت: حجم واردات نفت از قزاقستان بستگی به توافق های نهادهای مالی و امکان سنجی مالی دارد.

پیش از این، الکساندر لوکاشنکو درباره احتمال استفاده از خط لوله نفتی اودسا - برودی و سپس حمل و نقل ریلی صحبت نموده بود. رهبر بلاروس در نشستی اخیر با روزنامه نگاران اوکراینی گفت، اما گزینه دیگر سودآورتری وجود دارد - راستا گدانسک به وسیله لهستان. رئیس جمهور بلاروس گفت: ما یک جامپر ساخته، بلافاصله به دو کارخانه وارد خواهیم کرد. از چهار جریان خط لوله دروژبا، ما ابتدا دو خط لوله را انتخاب خواهیم کرد. و آن را به صورت معکوس پمپ خواهیم کرد. نه از روسیه بلکه از لهستان به سمت ما خواهد آمد. راستا سوم، به وسیله بنادر لیتوانی و لتونی است. در همه جا نیز منافع کشورهای ترانزیت را در نظر خواهیم گرفت.

دوسیم ساتپایف، کارشناس علوم سیاسی و مدیر گروه ارزیابی ریسک (آلما-آتا) به وستنیک قفقاز گفت که نفت قزاقستان برای بلاروس ارزان نخواهد بود، چرا که به هر حال از سیستم خطوط لوله روسی عبور خواهد نمود. این کارشناس گفت: قزاقستان رسما اعلام نموده است که توافق برای صادرات نفت قزاقستان تا زمان بازدید رئیس جمهور بلاروس آماده خواهد شد. در همین زمان، گفته نشده است که با طرف روسی که نفت قزاقستان از قلمرو آن عبور خواهد نمود، چه توافقاتی حاصل شده است. بنابراین، ابتدا ضروری است تا موضوع با روسیه هماهنگ گردد. لوکاشنکو امیدوار است در چارچوب اتحادیه مالی اوراسیا یک بازار انرژی واحد ایجاد کند. در چارچوب یک فضای واحد نفت و گازی، وی می تواند انتظار پیشنهادات قیمتی مساعد را برای نفت از قزاقستان دریافت کند. اما این اتحادیه انرژی ایجاد نشده است و واضح است که لوکاشنکو تا زمان ایجاد آن باید با قزاقستان همکاری کند، این بدان معنی است که قیمت پیشنهادی برای بلاروس ناراحت نماینده خواهد بود.

با این حال، موضوع فقط مباحث مالی نیست. پیش از این، کارشناسان بلاروس تصور می کردند که در اصل، روسیه چراغ سبز به این پروژه نمی دهد. با این حال، به گفته دوسیم ساتپایف، اگر قزاقستان و روسیه در خصوص امتیازات متقابل در خصوص ترانزیت توافق نمایند، این امر امکان پذیر خواهد بود. به گفته وی: ما نباید فراموش کنیم که شرکت های نفت و گاز روسیه و شرکت های خط لوله، به عنوان مثال ، ترانس نفت نیز منافع خاص خود را در قزاقستان دارند. به عنوان مثال، صادرات مواد اولیه به چین به وسیله قلمرو قزاقستان. می توان فرض کرد که بعضی توافق ها و مذاکرات در این زمینه بوده است. روسیه مانع از عرضه نفت قزاقستان به بلاروس نخواهد شد و قزاقستان نیز شرایط بهینه برای انتقال نفت روسیه به چین به وسیله خطوط لوله قزاقستان را ایجاد خواهد نمود. این یکی از گزینه های سازش است.

به گفته وی، در قزاقستان، امضای این توافق بسیار مهم قلمداد می گردد، گرچه آنها از ماهیت نمادین آن آگاهند - به عنوان گامی در حمایت از بلاروس. دوسیم ساتپایف در انتها گفت: این پروژه از دیدگاه مالی آنقدر مهم نیست که بتواند تأثیر چشمگیری بر صادرات قزاقستان داشته باشد. خریدار اصلی نفت خام قزاقستان اروپا است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 425

به "صادرات نفت قزاقستان به بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات نفت قزاقستان به بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید