هفته طلایی، تعطیلات پاییزی برای نمایش قدرت چین در مقابله با کرونا

به گزارش مینی نت، تعطیلات اخیر در چین و لغو محدودیتهای گسترده در این کشور توجه بسیاری از کارشناسان در جهان را به خود جلب نموده و موفقیت پکن در کنترل تعداد مبتلایان به کرونا می تواند به دستاوردی عظیم در برابر رقبای اروپایی و آمریکایی تبدیل گردد.

هفته طلایی، تعطیلات پاییزی برای نمایش قدرت چین در مقابله با کرونا

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چین این روزها در حال گذار از مرحله بسیار سختی است و بسیاری از کارشناسان بهداشتی دنیا منتظر مشاهده آمارهای حاکی از ابتلا به ویروس کرونا طی هفته اول اکتبر هستند. این هفته از این جهت از اهمیت بسیاری برخوردار است که در سرزمین پهناور چین با عنوان هفته طلایی نامیده می گردد. از ابتدای اکتبر به مدت یک هفته سراسر این کشور درگیر تعطیلات طلایی شده و تعداد مسافرت ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

  • جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. ( کلیک کنید )

    اول اکتبر روز ملی چین نامگذاری شده است. این تاریخ با فستیوال یک هفته ای اواسط پاییز در چین و هنگ کنگ مصادف شده است و به عنوان یکی از بهترین تعطیلات چین پیش از فصل زمستان شناخته می گردد. هرچند در سالهای گذشته جدا از ماهیت فرهنگی این تعطیلات، بیشتر موضوع انگیزه مالی برای یاری به کسب و کارها پس از رکود مالی شرق آسیا علت برگزاری این مراسم بود اما امسال شرایط تا اندازه زیادی تغییر نموده است.

    صدها میلیون نفر از مردم چین باوجود خطر شیوع کووید -19 در جشن های روز ملی شرکت نموده اند. این تعطیلات یکی از شلوغ ترین دوره های سفر در چین به شمار می رود و بسیاری از مردم از سراسر این کشور برای حضور در جشن های هشت روزه در تکاپو هستند. این اولین دوره جشن های چین پس از آغاز شیوع کووید-19 به شمار می رود و همین موضوع حساسیت آن را دوچندان نموده است.

    آیا فصل پاییز برای چینی ها کرونایی نیست؟

    فستیوال هفته طلایی به نوعی توانایی چین در مهار ویروس کرونا و کارایی اقدامات پیشگیرانه چین در مقابله با کووید-19 را به نمایش گذاشته است و از سوی دیگر فرصتی را برای اقتصاد این غول مالی فراهم ساخته تا پس از قرنطینه های طولانی مدت که بدون شک دوره سختی را برای کسب و کارهای این کشور و سراسر دنیا به همراه داشته، یاریی به اقتصاد اژدهای زرد باشد.

    طبق آمار وزارت توریسم چین در تعطیلات مشابه سال گذشته نزدیک به 782 میلیون سفر انجام شد. حجم کالاهای خریداری شده در جریان این تعطیلات رقمی معادل 95 میلیارد دلار برای صنعت توریسم این کشور سود به همراه داشت. در امسال انتظار می رود که 500 میلیون سفر در تعطیلات هفته فعلی انجام گردد.

    نکته دیگری که شاید به اندازه محرکهای مالی از اهمیت برخوردار باشد این است که برگزاری فستیوال هفته طلایی درحالی در چین انجام شده که در کشورهای دیگر باتوجه به آغاز فصل پاییز موج دیگری از شیوع ویروس کرونا باعث نگرانی مردم و مقامات کشورهای دیگر شده است.

    این تضاد می تواند بیانگر تفاوت سیاستهای کشورهایی گردد که به دنبال بروز توانمندی های خود در عرصه دیپلماسی هستند. آمریکا به عنوان اصلی ترین رقیب سیاسی و مالی چین همچنان درگیر این ویروس است و ترامپ به عنوان بلند پایه ترین مقام این کشور پایان پس از کم اهمیت دادن پروتکل های بهداشتی به این ویروس مبتلا شد. انتشار گزارشاتی مبنی بر احتیاج ترامپ به استفاده از دستگاه اکسیژن و وخیم شدن شرایط تنفسی حداقل به رئیس جمهوری آمریکا نشان داد که این ویروس را نباید کم اهمیت جلوه داد.

    در قاره سبز نیز شرایط برای مردم مساعد نیست. پس از اعمال شرایط قرنطینه، محدودیت ترددها و تعطیلات سراسر در کشورهای مختلف این قاره شرایط تا اندازه ای تحت کنترل به نظر رسید اما پس از لغو محدودیتها و بازگشت زندگی به شرایط به ظاهر عادی، اوضاع به یکباره همانند گذشته وخیم شده و کارشناسان معتقدند این ویروس به این زودی ها قصد ترک اروپا را ندارد. پس از روسیه، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان در رتبه های اول ابتلا به ویروس کرونا در اروپا قرار دارند. بسیاری از کشورهای اروپایی که به نوعی دنباله رو سیاستهای آمریکا هستند به واسطه رقابت آمریکا و چین همیشه از تصمیمات ترامپ علیه چین حمایت نموده اند. مخالفت با اجرای طرح فن آوری 5G و حتی حمایت ضمنی از ادعاهای ترامپ درباره منشا ویروس کرونا و مقصر دانستن چین از تازه ترین این موارد بود. حال باتوجه به موفقیت چین در مهار ویروس کرونا و لغو گسترده محدودیتها شاید پکن به دنبال نشان دادن قدرت خود به کشورهای اروپایی نیز باشد و این ذهنیت را بیش از گذشته تقویت کند که اروپا و کشورهای دیگر باید در دیدگاه خود نسبت به چین تغییراتی ایجاد نمایند.

    البته صرف برگزاری تعطیلات هفته طلایی به معنی موفقیت چین در کنترل ویروس کرونا نیست. مسلما باید منتظر انتشار آمار مبتلایان از سوی مقامات دولتی بود. مقامات چین در روز یکشنبه ابتلای 16 مورد به ویروس کرونا را تایید کردند که این رقم برای روز قبل از آن 10 مورد اعلام شده بود. برای کشوری که دارای جمعیت بالای یک میلیارد نفر است این آمار بسیار ناچیز بوده و اگر معیار قضاوت بر اعتماد به آمار رسمی گذاشته گردد، می توان تا به امروز نمره مثبتی بر عملکرد دولت پکن داد. با اینحال باید منتظر ماند و دید که چین قادر به شکست کرونا در فصل خزان خواهد بود یا سیاستهای این کشور نیز در برابر کووید-19 با چالش روبرو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1203

به "هفته طلایی، تعطیلات پاییزی برای نمایش قدرت چین در مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته طلایی، تعطیلات پاییزی برای نمایش قدرت چین در مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید