رشد قابل توجه در حوزه کمیت ارقام جدید گیاهی

به گزارش مینی نت، تهران (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی می گوید در دو دولت اخیر جهش خوبی در این زمینه رخ داده به طوری که در سال 92 ما 11 رقم گیاهی جدید معرفی نموده بودیم اما امروز 49 رقم گیاهی جدید معرفی می گردد که با رشدی بیش از 400 درصد در این زمینه روبرو هستیم.

رشد قابل توجه در حوزه کمیت ارقام جدید گیاهی

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز بازرگان در پنجمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی با اشاره به اینکه در طول حدود 90 سال گذشته بیش از 700 رقم گیاهی داخلی در کشور معرفی شده است، گفت: در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی 8 مؤسسه و پژوهشگاه به طور تخصصی با موضوع اصلاح ارقام و معرفی ارقام جدید گیاهی ارتباط دارند، ضمن اینکه بعضی مؤسسات نیز به طور غیرمستقیم در این زمینه با ما همکاری می نمایند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه معرفی ارقام گیاهی باید به چهار محور توجه کنیم، اضافه نمود: اولین محور در این زمینه، کمیت است یعنی تعداد ارقام جدیدی که معرفی می کنیم و در مرحله بعد کیفیت این ارقام مهم است که ما چطور ارقامی را معرفی می کنیم.

وی محور سوم را توجه به طبقات بذری، تکثیر و توزیع به روش سیستماتیک اعلام نمود و گفت: محور چهارمی که باید مورد توجه قرار گیرد نیز بحث نفوذ است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه کمیت ما با رشد قابل توجهی روبرو بوده ایم، گفت: به ویژه در دو دولت اخیر جهش خوبی در این زمینه رخ داده به طوری که در سال 92 ما 11 رقم گیاهی جدید معرفی نموده بودیم اما امروز 49 رقم گیاهی جدید معرفی می گردد که با رشدی بیش از 400 درصد در این زمینه روبرو هستیم.

بازرگان با اشاره به اینکه ظرفیت فراوری ملی در حوزه ارقام گیاهی باید در سبد بهره برداران جهش قابل توجهی داشته باشد، توضیح داد: معرفی ارقام جدید منجر به افزایش فراوری و در نتیجه کاهش واردات می گردد. به عنوان مثال در میان ارقام معرفی شده ما یک رقم جو داریم که 400 تا 500 کیلوگرم نسبت به شاهد خود افزایش عملکرد داشته که این به معنای 500 تا 600 کیلوگرم افزایش فراوری جو در مزارع است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1371

به "رشد قابل توجه در حوزه کمیت ارقام جدید گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد قابل توجه در حوزه کمیت ارقام جدید گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید