تحصیل 220 هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گزارش مینی نت، معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این که در حال حاضر این دانشگاه دارای 220 هزار دانشجو است، گفت: 25 هزار مدرس در 595 مرکز سراسر کشور توزیع شده اند، ماموریت و مسئولیت اصلی ما، پذیرش دانشجویان است

تحصیل 220 هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گزارش خبرنگاران آذربایجان شرقی ، محمد جلالی جواران در نشست خبری در تبریز اظهار کرد: مهم ترین و عظیم ترین سرمایه های کشور را به مدرسان می سپاریم و این عزیزان در طول سال با تمام توان فرزندان ما را در دانشگاه و مدرسه تربیت می نمایند.

وی با بیان این که دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور دارای شش کمیته تخصصی است، گفت: کمیته تخصصی صنعت، مدیریت، فرهنگ و هنر، علوم پایه و کشاورزی جزو کمیته های این دانشگاه است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر حدود 30 هزار مدرس دارای کد در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور وجود دارد که 25 هزار نفر از آن ها در سراسر کشور با مراکز دانشگاه همکاری می نمایند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور یکی از ماموریت های مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور را، مهارتی کردن 40 درصد از دانشجویان عنوان نمود و گفت: ماموریت داریم تا 40 درصد از دانشجویان را مهارتی کنیم که باید کوشش ها برای تحقق این امر تداوم داشته باشد.

وی یادآور شد: کوشش می کنیم امسال مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی را در سطوح یک، دوم، سوم و چهارم رتبه بندی کنیم تا براساس رتبه بندی از حقوق مادی و معنوی برخوردار شوند.

جلالی با بیان این که هر سال اصرار داریم پذیرش جدید در مراکز انجام گردد، اضافه نمود: با پذیرش جدید خون تازه ای بر پیکر آموزش علمی کاربردی جریان دارد، فراخوان جدید ثبت نام دانشجویان نیز در مراکز طی شهریور ماه امسال اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که ماموریت مهارتی کردن دانشجویان به دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای سپرده شده است، ادامه داد: در حال حاضر مجموع مهارتی شدن دانشجویان این دو دانشگاه حدود 15 درصد است و ما هنوز 25 درصد از برنامه مهارتی کردن دانشجویان عقب هستیم، قطعا یکی از راه های مهارتی کردن دانشجویان، وجود زیرساخت های مناسب است که خوشبختانه از نظر ظرفیت سازی زیر ساخت ها را داریم.

وی گفت: هر سال می توانیم حدود 1000 نفر در مراکز فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش داشته باشیم ولی تعداد داوطلبان کم است برهمین اساس می توان دانش آموخته های دیپلم فنی و حرفه ای را به سمت دانشگاه های مهارتی راهنمایی کرد.

جلالی با بیان این که در گذشته اعتقادی بر استفاده از آموزش مجازی در دانشگاه علمی کاربردی نبود، گفت: در گذشته زمانی که مدرسی خوب در استان گیلان و آذربایجان شرقی یا هر نقطه ای از کشور تدریس می کرد، به دلیل محدودیت ها و عدم دسترسی ها محدود می شد، ولی اکنون می تواند فراوری محتوا کند و در اختیار همه قرار دهد.

وی ادامه داد: اکنون فراوری محتوا به صورت آفلاین و آنلاین در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و این یکی از مزایای آموزش مجازی است که حتی یاری می نماید برای بین المللی شدن از مرزها فراتر برویم.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این که حدود 10 هزار نفر دانشجوی غیر ایرانی در مراکز علمی کاربردی کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: عمده دانشجویان غیرایرانی از کشورهای همجوار از جمله افغانستان و عراق هستند.

وی اضافه نمود: در شرایط کرونایی کلاس های نظری به وسیله سامانه و فراوری محتوا به خوبی انجام شد در بخش عملی نیز، مقرر شد در اولین فرصت کلاس ها براساس شرایط زرد و آبی اعلام شده کرونا در مراکز برگزار گردد به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم درس عملی بدون کیفیت پاس گردد حتی اگر لازم به گذراندن ترم اضافی باشد

وی اضافه نمود: برای دانشگاه علمی کاربردی 15 تا 17 درصد افزایش پذیرش داشته ایم و همیشه کوشش خود را به کار گرفته ایم تا با ارتقای کیفیت دانشجویان و خانواده ها از تحصیل در مراکز علمی کاربردی کشور استقبال نمایند، با قاطعیت می توانم بگویم بعضی از مراکز علمی کاربردی از لحظات تجهیزات و زیرساخت های عملی از دانشگاه سطح اول کشور بالاتر است.

فرزان قالیچی - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این که طبق گزارش وزارت علوم بالاترین نرخ اشتغال در بین دانش آموختگان مربوط به دانش اموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی است، گفت: دانشجویان مراکز علمی کاربردی مهارت لازم را برای ورود به بازار کار دارند، 70 درصد دروس دانش آموختگان مراکز شامل دروس عملی و 30 درصد آن نظری است.

وی با اشاره به مزیت های تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی، تشریح کرد: شهریه دانشگاه علمی کاربردی نسبت به بقیه مراکز آموزشی قابل قبول تر است، اکنون اگر دانشجویی بخواهد دوره مهارتی را در سایر مراکز سپری کند قطعا باید هزینه زیادی را پرداخت کند، اما خوشبختانه با توجه به امکانات عملی مراکز علمی کاربردی افراد می توانند با حداقل هزینه، مهارت ها را کسب نمایند.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم مراکز برای پرداخت شهریه در نظر گرفته می گردد و معمولا برای پرداخت شهریه تا انتهای ترم به دانشجویان فرصت داده می گردد.

قالیچی گفت: وام صندوق رفاه نیز از دیگر امکانات دانشگاه علمی کاربردی است که دانشجو می تواند برای پرداخت شهریه از وام استفاده کند.

وی اعلام کرد: دانشجویان معمولا در سایر دانشگاه ها چندین واحد کارگاهی و آزمایشگاهی می گذرانند که برای یادگیری مهارت خیلی محدودیت وجود دارد چرا که هزینه انجام آزمایشگاه ها بالاست، در حالی که مراکز علمی کاربردی آدربایجان شرقی دارای امکانات لازم و محیط کار مناسبی هستند، یکی دیگر از ویژگی های دانشگاه علمی کاربردی تدریس دروس کارآموزی و کارورزی برای دانشجویان است که باعث آشنایی بیشتر دانشجویان با محیط کار است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با بیان این که زیرساخت های لازم برای جذب دانشجویان غیر ایرانی فراهم است، گفت: پذیرش دانشجویان غیر ایرانی به دلیل مسائل سیاسی کم شده است، طی جلسات گذشته مراوداتی با کشور ترکیه و اقلیم کردستان برای جذب دانشجو داشتیم که مذاکرات با کردستان نهایی شده بود که با پیش آمدن جریان استقلال کردستان با مشکل روبرو شدیم.

براساس این گزارش سه نفر از مدرسان دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی دکتر میر نریمان یوزباشی، دکتر صمد بدبدک و دکتر مریم خوش منظر در جشنواره انتخاب هیئت علمی و مدرسان برتر سال 1400 دانشگاه در سطح کشوری انتخاب شدند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1604

به "تحصیل 220 هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل 220 هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید