خبرنگاران چند روزیست که فردا هنوز نرسیده

به گزارش مینی نت، زاهدان- خبرنگاران- نبود ماسک و مواد ضدعفونی نماینده در داروخانه ها و لوازم پزشکی زاهدان و توصیه های مکرر مسوولان بهداشتی مبنی بر ضدعفونی کردن محل زندگی و کار و انتشار اخباری از شیوع بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان شهروندان را نگران نموده بطوریکه از چند روز پیش تا به امروز هر بار به داروخانه مراجعه می نمایند یک جمله می شنوندفردا ماسک و موادضدعفونی نماینده می رسد.

خبرنگاران چند روزیست که فردا هنوز نرسیده

شیوع بیماری کروناویروس یا کووید19 تقاضا برای دریافت وسایل و امکانات بهداشتی و ضدعفونی در سیستان و بلوچستان را افزایش داده اما متاسفانه هیچکدام از این اقلام در داروخانه ها و فروشندگی های لوازم پزشکی وجود ندارد.

اگر چه بارها عنوان شد که افراد سالم احتیاج به استفاده از وسایلی مانند ماسک ندارند، اما باز هم تقاضا برای خرید در بازار بسیار زیاد است و بسیاری از شهفرایندان نتوانستند آن را تهیه نمایند.

با بروز هر بحران و مشکل اجتماعی میدان برای تاخت و تاز و سودجویی فرصت طلبان و سودجویان باز می گردد، افرادی که تنها با هدف سودجویی و پر کردن جیب هایشان اقلام مورداحتیاج مردم را احتکار کرده و در فرصت مناسب به چند برابر قیمت به شهفرایندان می فروشند و هیچگاه به فکر سلامتی و آرامش مردم نیستند و به گفته یکی از شهفرایندان زاهدانی این قبلی افراد با زدن نان شان در خون و نفس هموطنانشان روز بروز شکم هایشان را فربه تر می نمایند.

یکی از شهفرایندان زاهدانی می گفت: اقلامی مانند ماسک، دستکش لاتکس و یک بار مصرف، مواد و ژل ضدعفونی نماینده که تا پیش از شیوع بیماری کرونا به وفور در داروخانه ها یافت می شد به یکباره تمامی داروخانه ها تهی از این اقلام شد و در مقابل بازار آزاد رواج زیادی پیدا کرد که برای این مساله می توان 2 دلیل در نظر گرفت یا مردم به یکباره به داروخانه ها هجوم آورده و تمامی اقلام یادشده را در حد چندین برابر احتیاجشان خریداری کرده اند یا اینکه بعضی افراد اقدام به جمع آوری این کالاها از سطح بازار کرده و با احتکار آنها قصد سودجویی در فرصت مناسب را دارند.

خرید بعضی شهفرایندان از بازار آزاد موجب گرم شدن این بازارها شده و سودجویان را تشویق به احتکار و گرانفروشی بیشتر کرده است.

قبل از شیوع بیماری کرونا ماسک معمولی در بازار و داروخانه ها 350 تومان و ماسک فیلتردار 2 هزارو 400 تومان بفروش می رسید درحالیکه اکنون در داروخانه ها یافت نمی گردد اما در بازار آزاد به قیمت 18 هزار تا 20 هزار تومان فروخته می گردد و ژل ضدعفونی نماینده دست از 5 هزار و 300 تومان به بیش از 10 هزار تومان در بازار آزاد زاهدان رسیده است.

کمبود مواد ضدعفونی و در دسترس نبودن این کالاها تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی مردم سیستان و بلوچستان شده است تا جاییکه شماری از شهفرایندان در گفت گو با خبرنگار خبرنگاران از نبود ماسک و موادضدعفونی نماینده در داروخانه ها گلایه مند بوده و ادعا می کردند حتی برای بیمار قلبی و ریوی امکان تهیه ماسک وجود ندارد و یا به سختی و با قیمت گرانتر تهیه می گردد.

خانم سالخورده ای که خود را مریم سارانی معرفی کرد به خبرنگار خبرنگاران گفت: اینقدر بدنبال ماسک و دستکش در داروخانه ها گشتم که دیگر توانی برایم باقی نمانده و به هر داروخانه می روم وعده بزودی می رسد را می دهند.

نه به عنوان خبرنگار و عکاس بلکه به عنوان خریدار به هر داروخانه و فروشندگی کالاهای پزشکی برای تهیه ماسک و موادضدعفونی نماینده مراجعه کردیم می گفتند قرار است تا فردا ماسک و مواد ضدعفونی نماینده برسد.

یکی از کارکنان داروخانه ای گفت: چند روزیست که به ما وعده تامین این اقلام را می دهند و می گویند فردا می رسد اما هنوز فردایی که می گویند نرسیده است.

وی که نمی دانست ما خبرنگاریم اضافه نمود: تعدادی ماسک و لوازم ضدعفونی نماینده داشتیم که چند روز پیش مردم خریدند و مجددا از شرکت توزیع نماینده درخواست ماسک کردیم و فرستادند اما ماسکی که تا چند روز پیش 2هزار و 400 تومان بود 12 هزار تومان قیمت گذاری شده بود که دکتر (مسوول فنی داروخانه) گفت: اگر با این قیمت به مردم بفروشیم فکر می نمایند ما گرانفروشی می کنیم پس بهتر است که محموله را به شرکت مربوطه بازگردانیم.

مردم عادی و سالم احتیاجی به ماسک ندارند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: تا کنون بجز سه مورد مثبت در ایرانشهر و زاهدان، گزارش جدیدی در خصوص موارد مثبت کرونا در استان وجود ندارد که بر اساس اطلاعات دریافتی از دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر حال عمومی 2 بیمار ایرانشهری رضایت بخش گزارش شده و بیمار زاهدانی نیز به دلیل مساعد بودن وضع عمومی وی در منزل در حال مراقبت و مداوا است، بدیهی است در صورت شناسایی هر مورد جدید، مراتب در زمان لازم به اطلاع عموم خواهد رسید.

دکتر محمدهادی عباسی گفت: با وجود آنکه خدمات سرپایی به تمامی بیماران تنفسی و غیرتنفسی همانند گذشته در کلینیک های بیمارستانی و همچنین مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی دارای پزشک عمومی استمرار دارد، تعداد پنج کلینیک غربالگری بیماری های واگیر نیز جهت رفاه حال هم استانی های عزیز در شهرهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان راه اندازی شده و این کلینیک ها در مرکز خدمات جامع سیدالشهداء(ع) زاهدان، مرکز شهید بهشتی خاش، مرکز حضرت علی بن ابی طالب(ع) میرجاوه، مرکز شماره سه شهری سراوان و مرکز شهری-روستایی سوران راه اندازی شده و تا ساعت 24 هر روز خدمات لازم را به مراجعین و افراد مشکوک به بیماری های تنفسی ارائه می دهد.

وی اضافه نمود: همچنان مهمترین و تاثیرگذار ترین عامل برای قطع چرخه انتقال ویروس رعایت بهداشت تنفسی و بهداشت دست توسط شهفرایندان و خودداری از حضور بی دلیل در اماکن شلوغ و پر ازدحام و کاهش مسافرت های غیر لازم است که با توجه به مصوبات ستاد کشوری مبارزه با کرونا و با توجه به تایید موارد مثبت در استان، پیشنهاد معین دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اساس نظر متخصصان حوزه پزشکی و بهداشت، استمرار تعطیلی دانشگاه ها و توصیه جدی به عدم برگزاری نمازهای آدینه در استان است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان نمود: یکی از مسائلی که در چند روز اخیر به کرات به عنوان شکایت ها و درخواست های مردمی به این دانشگاه رسیده است، کمبود و یا فقدان بعضی اقلام حفاظتی مانند ماسک و دستکش و اقلام ضدعفونی دست در داروخانه ها می باشد که در این خصوص باید گفت، کارخانجات فراوری نماینده این اقلام در داخل کشور تا پیش از این با ظرفیت معینی فعال بودند و میزان تامین و عرضه این اقلام در داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی نیز بر اساس احتیاج روزمره استان صورت می گرفته اما به دنبال انتشار خبر همه گیری و افزایش ناگهانی تقاضای مردمی برای این اقلام، موجودی این مراکز نیز در زمانی کوتاه به اتمام رسید.

وی ادامه داد: در این شرایط بعضی افراد سودجو با احتکار و یا افزایش چند برابری قیمت عرضه این اقلام از این شرایط سوء استفاده کردند و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با قبح این حرکت غیر اخلاقی و غیر حرفه ای، مجددا آمادگی خود را برای همکاری کامل با نهادهای نظارتی و قضایی اعلام کرده و در صورت اثبات تخلف هر یک از واحدهای عرضه نماینده، برخورد جدی و بدون اغماض با واحد و فرد متخلف صورت خواهد گرفت.

دکتر عباسی گفت: در عین حال تاکید می گردد که بر اساس آخرین نظر متخصصان امر و سازمان های علمی، استفاده از ماسک های تنفسی الزامات و شرایط خاص خود را داشته و مهمترین گروه هایی که استفاده از ماسک برای پیشگیری از عفونت با ویروس کووید 19 برای آنان توصیه شده شامل ارائه دهندگان مستقیم خدمت به بیماران و مراقبین نزدیک آنان در منزل بوده و استفاده سایر افراد در محیط های اداری و اجتماعی کارکرد قابل اعتنایی در زمینه پیشگیری از انتقال ویروس کوید 19 ندارد.

وی اضافه نمود: همچنین ارزانترین، موثرترین و بی خطرترین روش حذف عوامل بیماری زا از سطح دست ها نیز شستشو با آب و صابون است و مواد ضد عفونی نماینده صرفا به عنوان جایگزین و در جاهایی که دسترسی به آب و صابون وجود نداشته باشد توصیه شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تاکید بر این واقعیت که این دانشگاه اقلام حفاظتی مورد احتیاج را برای همکاران پزشک، پرستار، تکنسین اورژانس و علوم آزمایشگاهی به اندازه کافی فراهم کرده است، گفت: از هموطنان عزیز درخواست می کنیم تا زمان اشباع مجدد بازار از اقلام فوق خویشتنداری کرده و با نظام سلامت در اولویت بندی و مدیریت مصرف این اقلام همکاری نمایند تا اقلام حفاظتی به کسانی که واقعا به این اقلام احتیاج دارند برسد.

وی از مردم سیستان و بلوچستان خواست آرامش خود را حفظ و به شایعاتی که به کرات در فضای مجازی مطرح و بازنشر می گردد توجه ننمایند و اطلاعات اصیل، معتبر و علمی در خصوص ویروس کرونا را به وسیله وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دریافت نمایند.

شناسایی هشت داروخانه متخلف در سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و در راستای وظایف سازمانی و درخواست های شهفرایندان، تیم گشت مشترک تعزیرات حکومتی در سراسر استان در آماده باش بوده و در پنج روز گذشته برای هشت داروخانه پفراینده تخلفاتی اختفا و امتناع از عرضه ماسک و گران فروشی، کم فروشی و فروش اجباری ماسک و مواد ضدعفونی نماینده تشکیل شده است.

حیدر میرزایی اضافه نمود: فروش اجباری به این شکل بوده که متصدی داروخانه برای عرضه ماسک خریدار را ملزم به خرید اقلام دیگر می کرده است.

وی بیان نمود: عمده پفراینده های متشکله مربوط به زاهدان بوده و در اغلب شهرستان ها ماسک برای عرضه در داروخانه ها موجود نیست.

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در شهرستان چابهار نیز مسئول 2 داروخانه در اقدامی خداپسندانه ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی نماینده را بصورت رایگان توزیع کرده بودند که مورد تقدیر تیم گشت مشترک قرار دریافتد.

وی گفت : از امروز (شنبه) کشیک تعزیرات حکومتی فعال شده و همکاران علاوه بر ساعت اداری در خارج از وقت نیز تا ساعت 20 نسبت به دریافت گزارش ها و آنالیز سطح بازار اقدام می نمایند.

وی اضافه نمود: این طرح در 2 مرحله اجرا می گردد که مرحله اول آن از عصر امروز تا سرانجام اسفند است.

میرزایی ادامه داد: طی چند روز گذشته تعداد زیادی ماسک مخفی شده از بعضی داروخانه های زاهدان توسط گشت های تعزیرات حکومتی کشف شد.

نحوه تهیه محلول خانگی ضدعفونی نماینده

رییس بهداشت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ارتباط با گندزداها و مواد شوینده بیان نمود: گندزداها موادی هستند که برای از بین بردن ارگانیسم های موجود در محیط و اجسام غیرزنده بکار می فرایند.

قمر شهریاری گفت: برای استفاده از این گندزداها کلیه سطوح باید ابتدا با آب و پاک نماینده تمیز و سپس گندزدایی شوند.

وی اضافه نمود: کف و سرویس های بهداشتی پس از نظافت با استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم یا همان سفیدنماینده های خانگی با مارک تجاری وایتکس پنج درصد یا آب ژاول، تهیه محلول (وایتکس 100 سی سی در یک مخزن 10 لیتری آب معادل نصف لیوان معمولی به حجم آب اضافه می گردد و یا 10 سی سی در یک لیتر آب) در نظافت سطوح دارای تماس مشترک مانند دستگیره ها، جایگاه ها، میزها پیشخوان ها و غیره با استفاده از این محلول با یاری دستمال تمیز گندزدایی به صورت یکطرفه انجام می گردد.

رییس بهداشت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این محلول باید با آب سرد و روزانه تهیه گردد.

وی بیان نمود: افرادی که این کار را انجام می دهند باید از ماسک، دستکش، و پیش بند ضد آب، عینک مناسب و مقاوم در برابر آب ژاول استفاده نمایند.

افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان به سه نفر

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان با مثبت شدن نتیجه آزمایش یک بیمار در زاهدان به سه نفر افزایش یافت.

دکتر محمد هاشمی شهری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: فردی که نتیجه آزمایش او مثبت شده ساکن شهرستان زاهدان بوده و به دلیل مساعد بودن شرایط جسمانی و حال عمومی وی، در بیمارستان بستری نیست.

وی اضافه نمود: با توجه به اصول بهداشت عمومی، مسیرهای تردد نامبرده در مدت زمان 2 هفته قبل از آغاز علائم شناسایی شده و مراقبت های سندرمیک لازم برای افرادی که از نزدیک با وی در تماس بوده اند نیز اجرا شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن دعوت مردم سیستان و بلوچستان برای حفظ خونسردی و ادامه اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی و با توجه به بروز مورد جدید مثبت در استان و همچنین پیش بینی شدت دریافت موج همه گیری در هفته پیش رو، توصیه جدی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان حضور نیافتن در مجامع عمومی، مراسم مذهبی و غیرمذهبی، ماندن در منزل، خودداری از مسافرت های غیرضروری، حفاظت از افراد در معرض خطر مانند افراد مسن و بیماران مزمن و رعایت بهداشت تنفسی و بهداشت دست است.

وی بیان نمود: بر اساس آخرین اطلاعات اپیدمیولوژیک، بیش از 80 و یا حتی 90 درصد مبتلایان به کووید-19 احتیاجی به بستری در بیمارستان نداشته و به صورت سرپایی و در منزل امکان سپری کردن دوره نقاهت را دارند.

وی با بیان اینکه اقلام دارویی به صورت رایگان در اختیار این گروه از بیماران قرار گرفته است گفت: از بیماران درخواست می گردد تا در طول مدت درمان حتما در منزل بمانند و حداکثر یک نفر از اعضای خانواده با لحاظ شرایط بهداشتی مراقبت از این عزیزان را بر عهده داشته باشد.

هاشمی شهری اضافه نمود: پیش بینی های لازم از قبیل حضور پزشک متخصص عفونی و تامین فضا و امکانات اختصاصی برای ارائه خدمات به بیماران مشکوک و یا بیماران مثبت در تمام بیمارستان های عمومی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فراهم شده است.

وی ادامه داد: این مراکز شامل بیمارستان های خاتم الانبیاء(ص)، نبی اکرم(ص)، علی بن ابیطالب(ع) و تامین اجتماعی در زاهدان، امام خمینی(ره) در خاش، دارالشفاء در میرجاوه و رازی در سراوان و مرکز شهری روستایی سوران است.

وی گفت: همچنین در صورت شدت دریافت همه گیری، بیمارستان بوعلی به عنوان مرکز ارجاعی بیماری های عفونی در منطقه تحت پوشش این دانشگاه برای پذیرش بیماران بدحال و احتیاجمند به خدمات تخصصی در نظر گرفته شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اورژانس 115 نیز بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و با هدف تسهیل در خدمت رسانی به بیماران احتمالی، توزیع بیماران میان بیمارستان های تابعه را انجام خواهد داد و هر گونه ارجاع بیماران مشکوک و یا بیماران مثبت بین مراکز بیمارستانی صرفا بر اساس نظر پزشکان متخصص معالج و با برنامه ریزی ستاد راهنمایی و اطلاع رسانی دانشگاه انجام خواهد شد.

وی از مردم خواست در صورت وجود علائمی مانند تب، سرفه خشک، گلودرد و تنگی نفس حتما به یکی از مراکز بیمارستانی و یا پایگاه های غربالگری پنجگانه در شهرهای زاهدان، میرجاوه، سراوان، خاش و سیب و سوران مراجعه نمایند.

هاشمی شهری اضافه نمود: همچنین افراد از تجمع و تردد بی مورد در بیمارستان ها بویژه بخش هایی که برای بستری بیماران تنفسی در نظر گرفته شده به صورت جدی خودداری نمایند زیرا این اقدام منجر به تسریع در انتقال آلودگی و افزایش خطر ابتلاء می گردد.

بستری 2 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ایرانشهر

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز بیان نمود: هم اینک 2 نفر بیمار مبتلا به کروناویروس در بیمارستان ایرانشهر تحت درمان هستند.

دکتر محمدمهران امینی فرد گفت: هم چنین بیش از 30 بیمار مشکوک در حوزه این دانشگاه بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

وی گفت: تمامی موارد مشکوک به ویروس کرونا تحت نظر و اقدامات لازم جهت افزایش ایمنی بیماران بستری و کارکنان مراکز درمانی اجرا شده ولی با توجه به شرایط منطقه باید بیش از پیش توصیه های ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیان نمود: شهفرایندان تا اطلاع بعدی از مسافرت های غیرضروری،حضور در اماکن پر ازدحام و در صورت امکان از برگزاری نمازهای جماعت پرهیز نمایند.

هیچ مورد ابتلا به کرونا در حوزه علوم پزشکی زابل مشاهده نشده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا در سیستان مشاهده نشده است، گفت: هم اینک چند فرد مشکوک در بیمارستان تنفسی زابل بستری هستند که بزودی نتایج آزمایشات آنان دریافت خواهد شد.

دکتر هادی میرزایی اضافه نمود: از آنجایی که باید حتی بیماران سرماخوردگی مورد آزمایش قرار گیرند این افراد تحت کنترل قرار گرفته اند.

وی بیان نمود: هم اینک بیمارستان تخصصی تنفسی زابل با امکانات و تجهیزات کامل با وجود به بهره برداری نرسیدن رسمی در حال پذیرش بیماران مشکوک به کرونا>ویروس کرونا در شمال استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل بیان نمود: این دانشگاه علاوه بر آموزش همه گروه ها تدابیر بهداشتی را در مرز میلک با کشور افغانستان تشدید کرده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 802

به "خبرنگاران چند روزیست که فردا هنوز نرسیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چند روزیست که فردا هنوز نرسیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید