آموزش بستن فوری زنجیر چرخ در برف
به گزارش مینی نت، خبرنگاران: استفاده از زنجیر چرخ از برترین راهکارها برای رانندگی ایمن در فصل زمستان است؛ به خصوص که با بارش برف، زمین لغزنده می گردد و امکان تصادف وجود دارد.
به گزارش خبرنگاران، زنجیر چرخ وسیله ای ضروری برای رانندگی در روزهای برفی و یخبندان است که نصب آن روی لاستیک خودرو باعث ایجاد اصطکاک با سطح زمین و متعاقبا مانع از سرخوردن خودرو می گردد. شرایط غیرمنتظره در جاده های برفی و یخ زده در زمستان می تواند برای هر راننده ای دردسرساز باشد. برترین راه حل مقابله با چنین وضعیتی استفاده از زنجیر چرخ مناسب است که اغلب نصب آن در شرایط آب وهوایی نامساعد آسان نیست و موجب دردسر راننده ها می گردد. هرچند مدل های تازه و سبک تری به بازار آمده که این مشکل را رفع نموده اند و از همین رو رضایت مندی بیشتری نسبت به آن ها وجود دارد.
زنجیر چرخ نه تنها سفر جاده ای ایمن تر و بدون دغدغه ای را برایتان به ارمغان می آورد، بلکه احتمال وقوع تصادف را به حداقل می رساند. زنجیر چرخ های متنوعی در بازار وجود دارد که از نظر کیفیت، استحکام و قیمت با هم تفاوت دارند و افراد برحسب احتیاج و بودجه خود به خرید آن ها اقدام می نمایند. برای اینکه با انواع زنجیر چرخ و نحوه بستن آن آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.
معرفی انواع زنجیر چرخ
زنجیر چرخ ها عموما از جنس نانو پلیمری، پلیمری، فلزی، تسمه ای و پارچه ای هستند. هر یک از این زنجیرها معایب و مزایای خود را دارند که افراد بسته به کیفیت و قیمت دست به خرید آن ها می زنند.
زنجیر چرخ فلزی
زنجیر چرخ فلزی که از جنس آهن است، محکم ترین زنجیر چرخ به شمار میرود و به راحتی پاره نمی گردد؛ گرچه ممکن است هنگام حرکت خودرو باز گردد. این زنجیرها در اثر بی توجهی محتمل است بعد از مدت کوتاهی دچار زنگ زدگی شوند؛ مگر آنکه بعد از هربار استفاده آن ها را تمیز و خشک نموده و در جعبه مخصوص خودشان نگهداری کنید.
زنجیر چرخ فلزی در دو نوع زنجیر چرخ تکی و زوجی به فروش می رسد. زنجیر چرخ تکی از دو زنجیر موازی در طول و زنجیرهای کوتاهی در عرض تشکیل شده است که در بخش ابتدایی و انتهایی زنجیر در طول به هم متصل می شوند. زنجیر چرخ زوجی ساختاری شبیه به نوع تکی دارد؛ با این تفاوت که دارای دو رشته عرضی ضربدری و سه زنجیر در طول است.
زنجیر چرخ فلزی زوجی
از معایب این زنجیرها می توان به این مورد اشاره نمود که اگر در زمان حرکت خودرو باز شوند، خسارت اساسی به جلوبندی، گلگیر یا ترمز وارد می نمایند. بستن زنجیر چرخ فلزی کار سختی است؛ چراکه باید زنجیر را روی زمین پهن کنید و بعد خودرو را به وسط زنجیر ببرید. حتی اگر برای بعضی افراد سختی چندانی نداشته باشد، بستن آن در مقایسه با نوع ژله ای زمان بر خواهد بود. یکی دیگر از معایب این نوع زنجیر، آسیبی است که به لاستیک ها می زند؛ به خصوص وقتی به درستی بسته نگردد. ضمن اینکه در صورت استفاده طولانی مدت می تواند ترک هایی روی محل قرارگیری زنجیر ها به وجود آورد.
زنجیر چرخ ژله ای (پلیمری)
زنجیر چرخ ژله ای اغلب گران تر از نوع فلزی است و استحکام آن به برند و جنس زنجیر بستگی دارد. این زنجیرهای پلیمری طوری طراحی شده اند که نصب بسیار راحت تری نسبت به نوع آهنی دارند و به خاطر نصب آسان و ظاهر متفاوتشان، بیشتر برای چرخ های با رینگ اسپرت به کار می فرایند. بعلاوه زنجیرهای مذکور به علت ایجاد اصطکاک بیشتر با جاده، از فرو رفتن خودرو در برف عمیق جلوگیری می نمایند.
با وجود محبوبیت زنجیر چرخ ژله ای در بازار، قیمت بالاتر آن باعث شده است که آمار فروش این نوع زنجیر نسبت به نوع آهنی کمتر باشد.
زنجیر چرخ نانو پلیمری
زنجیر چرخ نانو پلیمری بیشتر در کشورهای بسیار سرد به کار می رود که نه تنها آسیبی به جلوبندی و گلگیر نمی زند، بلکه از آج لاستیک برای مدت طولانی تری محافظت می نماید و اختلالی در سیستم ABS ایجاد نمی نماید. هرچند زنجیرهای نانو پلیمری این عیب را دارند که در صورت بازشدن هنگام حرکت خودرو، متوجه آن نخواهید شد و به این ترتیب دیگر نمی توانید آن را پیدا کنید.
زنجیر چرخ تسمه ای (کمربندی)
زنجیر چرخ تسمه ای از نظر بازدهی پس از زنجیرهای پلیمری قرار می گیرد و نسبت به سایر زنجیرها، محبوبیت کمتری دارد. این زنجیر چرخ مانند یک تسمه، چرخ را احاطه می نماید و برای خودروهایی مناسب است که رینگ اسپرت دارند. بعلاوه برای خرید این نوع زنجیر، ملاک عرض و فاق نیست و سایز رینگ اهمیت دارد. این زنجیرها نصب بسیار آسانی دارند و برای استفاده از آن به تعویض لاستیک و جک احتیاجی نیست.
زنجیر چرخ تسمه ای علاوه بر نوع فلزی، با جنس پلاستیکی نیز به فروش می رسد؛ ضمن اینکه این زنجیر از انعطاف و دوام بالایی برخوردار است و به رینگ و لاستیک خودرو آسیب نمی زند.
زنجیر چرخ پارچه ای
زنجیر چرخ پارچه ای (ابریشمی) به واسطه وزن سبکی که دارد، رضایت مصرف نمایندگان را در پی داشته است. این نوع زنجیر به وسیله ایجاد اصطکاک زیاد با سطح برف، از سرخوردن و همین طور فرورفتن خودرو در برف جلوگیری می نماید، مزیت بسیار بزرگی که آن را از سایر زنجیرها متمایز می نماید؛ زیرا زنجیرهای دیگر باعث فرورفتن خودرو در برف نرم یا عمیق می شوند.
طراحی و ساخت این زنجیر به گونه ای است که امکان استفاده آن روی تمامی خودروها وجود دارد. نصب آن مسائل نصب زنجیرهای متداول را ندارد و در کمتر از یک دقیقه می توان آن را به راحتی نصب کرد. باز و بسته کردن این زنجیر بسیار ساده است و در نتیجه پس از عبور از جاده های برفی می توانید آن را باز کنید و به راستا خود ادامه دهید. علاوه بر این، زنجیر چرخ پارچه ای آسیبی به آسفالت جاده یا چرخ خودرو وارد نمی نماید، در برابر سایش و خوردگی مقاوم است، برای یاری فنرها و جلوبندی ضرری ندارد، برای محیط زیست مضر نیست، می توان آن را بازیافت کرد و هنگام حرکت خودرو باز نمی گردد.
زنجیر چرخ را باید روی محوری ببندید که نیروی محرکه خودرو را تحمل می نماید. به عبارتی برای خودروهای دیفرانسیل جلو، زنجیر را روی چرخ جلو نصب کنید. اگر خودرویی دارای دو دیفرانسیل است و نیرو محرکه را به چهار محور خودرو انتقال می دهد، زنجیر چرخ را روی چهار چرخ ببندید.
زنجیر چرخ فلزی در برف
برای بستن زنجیر چرخ، اگر در جاده هستید، در وهله اول خودروی خود را در جای مطمئن و امنی پارک کنید. پیچ وتاب زنجیر را باز کنید و آن را از جهت خارهایش روی زمین قرار دهید، به طوری که قسمت صاف آن به طرف لاستیک باشد.
حالا خودرو را روی زنجیر راهنمایی کنید تا لاستیک مربوطه درست در وسط زنجیر قرار بگیرد. اگر می خواهید زنجیر را به لاستیک چپ نصب کنید، فرمان خودرو را به سمت راست بچرخانید و همین کار را برای لاستیک راست خودرو انجام دهید و آن را در جهت چپ بگردانید. با این کار می توانید دسترسی بهتری به دو طرف زنجیر داشته باشید.
در دو طرف زنجیر، حلقه هایی وجود دارد که باید آن ها را به هم وصل کنید؛ به این ترتیب که گیره محکم یک طرف زنجیر را از حلقه طرف دیگر عبور دهید.
در این مرحله باید از آچار مخصوص بهره ببرید و بست های چرخشی روی زنجیر را تاحدی بچرخانید که زنجیر محکم گردد. در واقع زنجیر باید کل عرض تایر را بپوشاند و اتصالات آن به مقدار یکسانی محکم شده باشند.
وقتی زنجیر را نصب کردید، کمی رانندگی کنید و مجددا زنجیر چرخ را کنترل کنید تا از نصب صحیح آن مطمئن شوید.
بستن زنجیر چرخ تسمه ای
برای بستن زنجیر چرخ تسمه ای باید بندهای زنجیر را از وسط پره های رینگ رد کنید. حالا قفل زنجیر را باز کنید و پس از عبور زبانه زنجیر از آن، زبانه را تاحدی بکشید که ثابت و محکم گردد. سپس زبانه و قفل را به طرف پایین بیاورید تا بسته شوند. برای اینکه اضافه بند زنجیر آویزان نماند، آن را از قسمت پین عبور دهید.
برای بستن زنجیر چرخ در برف حتما در مکانی امن در کنار جاده توقف کنید. بهتر است مکانی کاملا صاف را انتخاب کنید تا موقع بستن زنجیر در برف و یخبندان با مسئله ای روبرو نشوید.
پس از بستن زنجیر و زمانی که مشغول رانندگی هستید، اگر صدای غیرعادی مانند کشیده شدن فلز شنیدید، فورا توقف کنید؛ زیرا احتمالا بخشی از زنجیر شکسته یا پاره شده است که می تواند باعث آسیب به لاستیک خودرو گردد. بعلاوه وقتی زنجیر چرخ را روی لاستیک ها نصب کردید، به یک باره ترمز نکنید! سرعتتان نیز کم باشد و آن را یک دفعه بالا نبرید.
نکته هایی درباره زنجیر چرخ
از آنجا که زنجیر چرخ برای هر خودرویی فرق دارد؛ از زنجیری متناسب با مقدار لاستیک های خود استفاده نموده و قبل از سفر حتما زنجیر چرخ را روی خودروی خود امتحان کنید. به عنوان مثال لاستیک خودروهایی مثل تیبا، پراید و ماتیز مشابه هم هستند و در نتیجه می توانید زنجیر چرخ یکسانی برای آن ها به کار ببرید. پس اگر زنجیر چرخ بزرگ تر از سایر لاستیک باشد، احتمالا روی چرخ ها سفت نمی گردد و در حین رانندگی در هوای سرد و برفی برایتان دردسرساز می گردد.
استفاده از زنجیر چرخ در هوای برفی
از سالم بودن زنجیر چرخ، بست ها و اتصالات آن اطمینان داشته باشید. هرچه بیشتر مراقب زنجیرهای چرخ باشید، عمر طولانی و کارکرد بهتری خواهند داشت. علاوه بر این، همواره زنجیرها را در جای دور از رطوبت و خشک قرار دهید.
منبع: رکنا