بحران پناهجویان اتحادیه اروپا را به تکاپو انداخت

به گزارش مینی نت، هزاران پناهجو پشت مرزهای یونان در انتظار ورود به اروپا هستند. مقامات اروپایی راهی ترکیه و یونان شده اند تا بحران پناهجویی را مهار نمایند. اروپا یک میلیارد یورو به ترکیه پیشنهاد یاری کرد اما اردوغان آن را رد کرد.

بحران پناهجویان اتحادیه اروپا را به تکاپو انداخت

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، و دیوید ساسولی، رئیس مجلس اروپا، راهی یونان شدند تا شرایط پناهجویان در مرز یونان و ترکیه را از نزدیک مشاهده نمایند. مقامات اروپایی از مرز یونان و ترکیه بازدید کردند.

دیروز، سه شنبه 13 اسفند (3 مارس) جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا نیز به همراه یانتس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران این اتحادیه، برای ملاقات رسمی به ترکیه سفر کرد. بر اساس بیانیه ای که وزارت خارجه ترکیه صادر نموده طرفین درباره بحران پناهجویان و تحولات ادلب با مقامات ترکیه رایزنی کردند.

  • اتحادیه اروپا 700 میلیون یورو به یونان یاری می نماید

اورزولا فون در لاین بحران پناهجویی در مرزهای ترکیه و یونان را چالشی برای اتحادیه اروپا دانست و گفت که اولویت با یونان است که یاری دریافت کند.

فون در لاین در جریان ملاقات خود از مناطق مرزی یونان و ترکیه گفت که اتحادیه اروپا یاریی 700 میلیون یورویی در اختیار آتن قرار می دهد. نیمی از این مبلغ فورا به یونان داده خواهد شد.

در حال حاضر هزاران پناهجو در مرز ترکیه و یونان سرگردانند. فون در لاین توضیح داد که نگرانی ها و گرفتاری های یونان در این راستا نگرانی های اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا به ترکیه هم پیشنهاد یاری نموده است. طبق گفته اردوغان اروپا به این کشور یک میلیارد یورو پیشنهاد یاری کرد ولی او این یاری را رد کرد و نپذیرفت.

رئیس جمهور ترکیه در ملاقات با بوریس بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان، در آنکارا به مقامات اروپا گفت: می گویند یک میلیارد یورو به شما می دهیم. چه کسی را می فریبند؟ این پول را نمی خواهیم. ترکیه 40 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه نموده است، آن مبلغ را هم پیدا می نماید.

اردوغان تاکید نمود که انتظار ترکیه از کشورهای اروپایی برای تقسیم عادلانه بار و وظیفه میزبانی از پناهجویان است که تابحال بی پاسخ مانده است. او تاکید نمود که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال توافقنامه 2016 کاملا عمل ننموده است.

اردوغان به شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه، توصیه نموده است اقدامات گارد ساحلی یونان در سواحل دریای اژه را نیز ببیند. اردوغان در این رابطه گفت: نیروهای یونان امروز دو نفر را کشته و یک تن دیگر را به شدت مصدوم کردند. آنها قانون بین المللی مهاجرت را رعایت نمی نمایند.

  • گفت وگوی تلفنی اردوغان با مرکل

همچنین رئیس جمهور ترکیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در گفت وگویی تلفنی تحولات مربوط به بحران پناهجویان در مرز این کشور با یونان را آنالیز کردند.

اردوغان تهدید کرد که پناهجویان جدیدی به سمت مرزهای اتحادیه اروپا حرکت خواهند کرد. در این تماس تلفنی رئیس جمهور ترکیه تاکید نمود که بار پناهجویان عادلانه بین ترکیه و اروپا تقسیم گردد.

مرکل هم گفت که قابل درک است ترکیه در انتظار یاری بیشتری از اتحادیه اروپاست اما باز کردن مرزها به بهانه پناهجویان به هیچ وجه قابل قبول نیست و از این مسئله نباید بهره برداری کرد.

  • مرز یونان بسته است

یونان مرزهای خود را به روی پناهجویان بسته و پلیس این کشور به پناهجویان اجازه نمی دهد وارد این کشور شوند.

  • عکس | یونان مسیرهای زمینی و دریایی خود را با ترکیه مسدود کرد

در شبکه های اجتماعی فیلم هایی از طرف نهادهای حامی پناهجویان انتشار یافته است که نشان می دهد گارد ساحلی یونان برای دور کردن قایق های بادی مهاجران شلیک می نماید. در بعضی از فیلم ها ساکنان جزایر یونان برای دور کردن قایق پناهجویان دست به تحریکاتی می زنند.

پناهجویان که اکثرا از کشورهای سوریه، افغانستان و ایران هستند در تماس با دویچه وله گزارش دادند که پلیس یونان به طور وحشیانه به بچه ها و زنان حمله نموده است.

حسین محمدی، شهروند افغانستان که در ادیرنه منتظر ورود به اروپاست به دویچه وله گفت: ما هیچ راهی نداریم و منتظر می مانیم که کشورهای اروپایی به یک نتیجه ای برسند و به پناهجویان حق پناهندگی بدهند.

  • فیلم | کوشش گارد ساحلی یونان برای غرق کردن قایق پناهجویان!

بنابر گزارش سازمان بین المللی مهاجرت (وابسته به سازمان ملل متحد) در پی گشایش مرزهای ترکیه به سوی اتحادیه اروپا فقط در روز یکشنبه 11 اسفند بیش از 13 هزار نفر در مرز این کشور با یونان گرفتار شده اند. پناهجویان قصد دارند وارد قلمرو اتحادیه اروپا شوند اما اتحادیه اروپا نیروهای فرانتکس را اعزام نموده تا از مرزهای یونان در برابر هجوم موج جدید پناهجویان حمایت نمایند.

دوشنبه شب، پلیس یونان بیان کرد که جلوی ورود غیرقانونی بیش از پنج هزار پناهجو را گرفته و 45 پناهجو از افغانستان، پاکستان، مراکش و بنگلادش را دستگیر نموده است.

میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، گفته است که یونان به کسی باج نمی دهد و از مرزهای اتحادیه اروپا دفاع می نماید.

  • سکوت مقامات اروپایی درباره اقدام پلیس یونان

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، امروز سه شنبه سوم مارس در ملاقات با دومینیک راب، همتای بریتانیایی خود در آنکارا گفت که هیچکدام از اعضای اتحادیه اروپا برخورد خشن یونان با مهاجران غیرقانونی را زیر سوال نمی برند.

به گفته چاووش اوغلو یونان باید طبق حقوق بین الملل با پناهجویان رفتار کند.

ترکیه میزبان سه میلیون و 700 هزار پناهجوی سوری است. علاوه بر آن پناهجویانی از عراق، افغانستان، پاکستان، بنگلادش و ایران نیز به ترکیه آمده اند تا به وسیله این کشور وارد اتحادیه اروپا شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 811

به "بحران پناهجویان اتحادیه اروپا را به تکاپو انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران پناهجویان اتحادیه اروپا را به تکاپو انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید