اندیشکده، ترامپ باید بحران کرونا را حمله به همه اعضای ناتو اعلام کند

به گزارش مینی نت، یک اندیشکده آمریکایی در مقاله ای با اشاره به شرایط خاص بوجود آمده در اروپا و آمریکا بخاطر شیوع ویروس کرونا، از دونالد ترامپ خواست تا ماده 5 سازمان ناتو را که حمله به یک عضو ناتو را به منزله حمله به تمامی اعضاء می داند، برای مقابله با ویروس فعال کند.

اندیشکده، ترامپ باید بحران کرونا را حمله به همه اعضای ناتو اعلام کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در این مقاله، فردریک کمپ، رئیس و مدیر اجرایی اندیشکده شورای آتلانتیک نوشته است: وقتی که اعلامیه ترامپ که از دفتر خود در کاخ سفید، اعلام نمود اروپایی ها از سفر به آمریکا ممنوع هستند،، شنیدم ذهنم به زمان برگزاری نشست وزرای دارایی و سران گروه 20 در سال 2009 برگشت. هنگامی که آمریکا و شرکای اروپایی اش همگی به سوی سقوط مالی جهانی در حرکت بودند.

وی اضافه کرد: همچنین ذهنم به کمی عقب تر یعنی زمان حمله تروریستی 11 سپتامبر برگشت. روزگاری که بین لندن و بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) در رفت و آمد بودم. آن موقع برای نخستین بار در تاریخ ناتو بود که همپیمانان اروپایی و کانادا در ناتو ماده 5 ناتو را فعال کردند تا تعهدی برای دفاع جمعی از اعضای ناتو نشان دهند. نگاهی به محتوای این قانونی که در سال 1949 و برای مقابله با شوروی گرفته شد، من را به این فکر انداخت که ترامپ این هفته نیز می توانست با خلق تصمیم خاص، همان کاری را که اروپایی ها در آن موقع برای آمریکا کردند این بار برای اروپایی ها انجام دهد.

اگر ناتو توانست این ماده 5 را برای مقابله با عامل تروریستی غیردولتی (القاعده) که به خاک آمریکا حمله نموده بود، فعال کند چرا اکنون نباید این قانون را برای مقابله با بیماری کووید-19 ناشی از ویروس کرونا که هزاران نفر را درکشورهای عضو ناتو از پای درآورده، فعال کرد.

در این مقاله با اذعان به اختلاف دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) آمده است: اکنون بیشتر از شرایط بعد از حمله 11 سپتامبر احتیاج است که پیغام وحدت صادر گردد.

این کارشناس این اندیشکده نوشت: ترامپ می تواند عنوان کند که همانطور که ماده 5 می گوید حمله به یکی از اعضای ناتو به منزله حمله به همه آنها است او این کار را برای دفاع از همه در نظر می گیرد.

وی نوشت: این اقدام در راستای شعار اول آمریکا نیز هست که از سوی ترامپ عنوان شده، و اضافه کرد: آمریکا روزی به اروپا احتیاج خواهد داشت همانطور که در سال 2009 احتیاج پیدا کرد چرا که این بحران سلامت جهانی در حال تبدیل شدن به بحران مالی و مالی است و می توان در یک رویکرد جمعی در زمینه بهداشت عمومی و با مشوق های مالی متحد، بهتر با ان مقابله کرد.

در ادامه این مقاله با اشاره به بحران کرونا در ایتالیا، آمده است: روزهای اخیر نشان داد که اروپایی ها تا چه اندازه با هم در اختلاف هستند چرا که ایتالیایی ها از این امر گلایه دارند که درخواست آنها به عنوان کشوری که سنگین ترین ضربه را از ویروس کرونا دیده با حمایت های کافی اروپایی ها همراه نبوده است. در موارد مشابه پیش از این که اروپایی ها اختلاف داشتند، آمریکا به پیوند آنها یاری می کرد.

این مقاله با اشاره به مقاله ای از ماریتزیو ماتزاری، نماینده دائم ایتالیا در اتحادیه اروپا که در نشریه پولیتیکو منتشر شد، نوشت: هیچ یک از کشورهای اروپایی به درخواست ایتالیا برای فعال کردن مکانیزم حفاظت از غیرنظامیان اتحادیه اروپا پاسخ مثبت ندادند و تنها چین بود که به درخواست یاری پاسخ داد و این پیغام منفی برای اتحاد اروپایی است.

این اندیشکده با اشاره به ارسال محموله های امدادی چین به ایتالیا نوشت: این اقدام در محافل عمومی ایتالیا و چین در سطح وسیعی پیچید.

این نویسنده با تاکید بر این که بحرا ن ها می توانند روابط انسانی را قویتر یا ضعیف تر نمایند، نوشت: خطر سیاسی این بیماری همه گیر این است که کشورها همچون برخی از آدم ها احساس نمایند که این مسئله ای است که به دیگران ربط دارد نه خودشان.

در انتهای این مقاله آمده است: بعد از تاخیر اولیه، اروپایی ها آغاز به نشان دادن وحدت میان خود نموده اند و سران اتحادیه اروپا 25 میلیارد یورو مشوق مالی برای مقابله با این امر اختصاص داده اند که 7.5 میلیارد از آن برای ارایه یاری های اضطراری است و اکنون نوبت آمریکا است که قدم بردارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 841

به "اندیشکده، ترامپ باید بحران کرونا را حمله به همه اعضای ناتو اعلام کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، ترامپ باید بحران کرونا را حمله به همه اعضای ناتو اعلام کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید