غفلت از برندسازی غذا ضعف صنعت گردشگری در بوشهر است

به گزارش مینی نت، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، غفلت از برندسازی غذا ضعف صنعت گردشگری در بوشهر است.

غفلت از برندسازی غذا ضعف صنعت گردشگری در بوشهر است

گردش در دل طعم های جنوبی

بوشهر تنها یادآور ساحل ماسه ای، نخلستان سرسبز، آفتاب تابان و بافت قدیمی در دل محله ها نیست؛ وقتی پای در کوچه پس کوچه های باریک بوشهر می گذاری و نفس عمیقی می کشی تا هوایی تازه کنی مانند این است که به دنیای جدیدی وارد شده ای و عطر تند غذای بوشهر به مشامتان می خورد.

استان بوشهر سنت و فرهنگ غذایی غنی دارد که بیشتر غذاهایشان را غذاهای دریایی تشکیل می دهد و به عبارتی دیگر جنوبی ها بسیار دوست دار مهمان، خونگرم و در آشپزی بسیار هستند؛ این را حسین فقیه، فعال در حوزه توریستی استان بوشهر می گوید و اضافه می نماید: طعم و مزه غذای محلی این نواحی خوشمزه، تند و جادویی است. اگرچه این امکان دارد در نواحی دیگر با کمی تغییر و تحول پخت شود، اما باید دانست که این سبک غذا خود نشانه ای از ریشه و شناسنامه بوشهر است.

وی با اشاره به اقلیم حاره ای و فرهنگ غذایی مردم بوشهر گفت: به علت دسترسی که به آب های آزاد دارند و همچنین ارتباط مردم با کشورهای عربی در حوضه خلیج فارس سبک غذایی اعراب تاثیر گزار بوده است. مانند کلمه عربی قلیه رواج زیادی در بین مردم استان بوشهر دارد که همان خورش در فارسی است، اما در پخت این غذا از ادویه خاص مخصوصا فلفل و زردچوبه استفاده می شود.

پتانسیل خلیج نیلگون همواره فارس در جذب توریستی غذایی

دریا برای ساحل نشینان همواره خودش را به رخ می کشد. اما برای کسانی که دسترسی ندارند یک جاذبه توریستی است. می توان در حوزه های مختلفی از آن بهره ها گرفت و به وسیله آن اقتصاد کشور را سر و سامانی داد و به درآمدهای خوبی رسید. یکی از مهم ترین ظرفیت های دریا و سواحلش ظرفیت توریستی غذایی آن است؛ ظرفیتی که همه چیز را با هم در برگرفته، یعنی هم بستری مناسب برای تفریح و سرگرمی و رضایت عموم مردم، هم اشتغالزایی در راستای توسعه توریستی...

فقیه پیرامون اینکه غفلت از برندسازی غذا ضعف صنعت توریستی در بوشهر است، اضافه نمود: نزدیک بودن به خلیج نیلگون همواره فارس باعث جذب توریست در صنعت توریستی و بدنبال آن تنوع غذاهای دریایی را بوجود آورده است.

گفتنی است، کشورهای دیگر دنیا از ظرفیت های توریستی دریایی به بهترین شکل ممکن بهره و حتی همین کشورهای همسایه خودمان در مجاورت خلیج فارس، از ظرفیت این دریا نهایت استفاده را برده اند، ولی ما با وجود داشتن حدود 2 هزار کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس، تا به امروز کمترین بهره توریستی از این بخش را برده ایم که خود جای تامل فراوان دارد!

نخلستان، ظرفیت فراموش شده توریستی غذایی

راه اندازی و توسعه صنعت توریستی غذایی در نخلستان، تجربه جدیدی برای توریستان طبیعت است که بتوانند از این طریق هم راه با نخل داران درآمد خود را نیز افزایش دهند و هم اشتغال جانبی زیادی ایجاد شود.

این تورلیدر با اشاره به وجود نخلستان وسیع در سطح استان بوشهر گفت: درخت نخل فرآورده های غذایی بسیار گوناگونی دارد و با برپایی نمایشگاه های صنایع غذایی و تبلیغات نوین و به موقع، بروشور و فیلم برای معرفی غذاهای بوشهری از مهم ترین راهکارهای جذب توریستی غذایی در بوشهر محسوب می شود.

توریست غذایی مکمل یک سفر بیادماندنی

توریستی غذا، معرف هویت، جغرافیا و آداب و رسوم یک ناحیه است. این نکته حائز اهمیت است که غذاها و دسرهای مخصوص یک شهر می توانند در جذابیت سفر توریستان تاثیر و نقش پر رنگی داشته باشد و خاطرات به یادماندنی تری را برای آن ها رقم بزند.

او از ارتباط لیدرها با توریستان این گونه می گوید: کسانی که با توریستان ارتباط دارند باید به سلایق و علاقمندی آن ها بسیار توجه نمایند. تورلیدرها به این نکته اذعان دارند که توریست غذایی می تواند مکمل یک سفر به یاد ماندی باشد، در نتیجه توریست غذایی تمام حوزه های توریستی را در بر می گیرد.

توسعه امکانات زیر بنایی توریستی غذای جنوبی

توریستی غذای جنوبی، دردسترس ترین رویدادی زیبا و جذابی است که می توان آن را با کمترین هزینه برپا کرد. و بیش ترین درآمد را به وسیله آن به دست آورد.

فقیه با تاکید بر عوامل موثر در توسعه صنعت توریستی اضافه نمود: اگر این پتانسیل صندلی اصلی و واقعی خود را در تمام شهرها و روستاهای ایران و به صورت ملموس در جامعه نمود پیدا کند، یعنی توانسته ایم در امر آگاهی رسانی و بسترسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمینه جذب توریست داخلی فعال عمل نموده و با فرآهم کردن امکانات جدید در زمینه جذب توریست خارجی اقدام کنیم.

ضعفی در صنعت توریستی بوشهر

براساس گزارش سازمان دنیای توریستی، دلیل اصلی این که توریستان تصمیم به سفر و ملاقات از مکان های فرهنگی می گرفتند، ابتدا انگیزه های فرهنگی است، سپس طبیعت به عنوان عامل دوم قلمداد شده و غذا در صندلی سوم واقع شده است. هرچند توریستی غذایی نسبت به دو عامل دیگر اهمیت کمتری دارد؛ اما از جمله عناوین نوین در عرصه توریستی دنیا شناخته می شود که بازاری با گردش اقتصادی بسیار بالا دارد. حسین فقیه، مدیر یک آژانس توریستی در بوشهر با توجه به ضعف در صنعت توریستی غذا گفت: در عملکرد مسئولان توریستی استان بوشهر، همواره ضعف هایی دیده می شود، اما کیفیت و خوشمزگی غذاهای بوشهر هم چنان زبانزد تمام مردم ایران است. باید در این زمینه توجه و برنامه ریزی دقیق تری در نظر گرفته شود.

آگاهی بخشی ارزش غذای سنتی در سلامتی

امروزه غذای سنتی و بومی در رونق توریستی نقش به سزایی دارد، آداب و رسوم گذشتگان از جمله غذا متنوع سنتی و محلی می تواند محرکه قوی برای اکوتوریسم، توریستی فرهنگی و بوم گردی در استان بوشهر علی الخصوص درمناطق روستایی مورد بهره برداری قرارگیرد. ارزش غذاهای محلی در استان بوشهر مورد توجه بسیاری از توریستان است، اما با معرفی مناسب آن، این قابلیت می تواند توریستان بسیاری را از اقصی نقاط کشور و دنیا به استان بوشهر و سایر مناطق آن جذب کند.

در ادامه فاطمه صفایی، کارشناس آشپزی شبکه ملی در خصوص ارزش غذای بومی و سنتی بوشهر گفت: غذا در معرفی فرهنگ و سنت هر جامعه تاثیر بسزایی دارد. اگر توریستان با فرهنگ هر منطقه ای آشنایی داشته باشند؛ باید از غذای سنتی آن منطقه به خوبی در این زمینه یاری بگیرند.

وی یادآور شد: سلامت غذاهای سنتی از نظر ارزش غذایی، در دسترس بودن مواد اولیه، تازگی از بهترین مواد مهم غذایی محسوب می شود که نقش مهم و تاثیرگزاری در حفظ هویت فرهنگی و جذب توریست ایفا می نماید.

معرفی صحیح تغذیه و ماندگاری مسافران

او با اشاره به اینکه در توریستی غذا گسترش سلامتی و معرفی صحیح طعم متفاوت انجام می شود، بیان نمود: این کار سبب جذب توریست می شود که می تواند ماندگاری مسافران در آن شهر افزایش دهد. برنامه ریزی غذایی در صنعت توریستی از امتیاز ویژه ای برخوردار است که مدیران و فعالان این صنعت می توانند به عنوان رجحان خدمات خوبی ارائه دهند.

داور مسابقات غذای بومی استان بوشهر ادامه داد: سالم نگه داشتن غذای مصرفی توریستان در چارچوبی علمی و بومی شده یکی از گزینه هایی است که این روزها به راحتی می تواند در خدمات ارائه شده توریستی به برگ برنده تبدیل شود.

طبخ متقاوت جور چینی از طعم و رنگ و رایحه

بوشهر در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی، جورچینی فوق العاده از طعم ها، رنگ ها و رایحه غذاهایی است که هر یک از رمز و راز زندگی گذشتگان است. صفایی، آشپزجنوبی که سال هاست که با عطر و طعم غذای بوشهری آشنایی دارد، ادامه داد: قلیه ماهی و میگو واقعی را هرجا نمیتوان امتحان کرد. خوردن این غذا از دست آشپز های پرتوان جنوبی چیز دیگری است. همچنین قیمه بوشهری طعم خاصی دارد که مردم بوشهر این غذا را اغلب با شکر پلو می خورند.

غذای بوشهر با طعم تند و آتشین

او، بوشهر را یکی از استان های جنوبی فعال کشور در عرصه غذا دانست و گفت: بی دلیل نیست که با شنیدن نام غذاهای جنوبی ذهنمان به سمت قلیه ماهی و میگو می رود؛ این غذا واقعا با کمی تندی بسیار خوشمزه و خوش عطر است.

فقیه، مدیر یک آژانس توریستی در بوشهر با اشاره به علت تندی غذای بوشهر بیان کرد: از زمان قاجار تا کنون، تجار بوشهری تبادلات فرهنگی و تجاری با مردمان هندوستان و شرق آفریقا دارند که تاثیر بر طبخ غذای بوشهری گذاشت. همچنین استفاده از ادویه ها و فلفل های با کیفیت هندی خیلی نرم و ملایم ذائقه مردمان بوشهر را به تندی متمایل کرد.

ضعف میراث فرهنگی و غارت فرهنگ غذایی

وی توضیح داد: در رستوران های ایرانی، غذای سایر کشورها وجود دارد، اما در همین کشورها رستوران هایی که غذای ایرانی سرو می نمایند دیده نمی شود. علاوه بر این، نکته دیگری که باعث نگرانی هرچه بیشتر ما می شود این است که همین غذاهای ایرانی که باقی مانده اند از طرف یونسکو به نام کشورهای همسایه زده می شود که اگر به این نکته بی توجه باشیم قطعا بخشی از هویت خود را از دست می دهیم.

فقیه اضافه نمود: میراث فرهنگی یگانه مرجع دولتی است که ردیف بودجه برای فرهنگ سازی در خصوص شناساندن غذای بومی بوشهر را دارد، اما انتظار می رود خیلی قوی تر از حال حاضر عمل کند. در مناسبت ها یا سرو غذاهای محلی در بومگردی ها به همراه اجرای تورهای پیاده روی در بافت قدیم، لذت خوردن و آشامیدن خوراک محلی و دورهم نشینی همراه با یادگیری آداب و فرهنگ غذایی بوشهر بسیار تاثیرگذار خواهد بود که احتیاج به برنامه ریزی دقیق و آگاهانه ای دارد.

توریستی غذایی، نوعی دیگر از صنعت توریستی است که هدف چشیدن و لذت از طعم غذا، آشنایی با فرهنگ غذایی که پر خاطره ترین و جذاب ترین قسمت سفر برای تمام توریستان است. به وسیله معرفی غذا بومی محلی استان بوشهر در جهت جذب توریست می تواند خیلی از موانع و مسائل را برطرف کرد. این مسائل با صحبت حل نمی شود و باید به آن جامه عمل بپوشانیم اما چه زمانی!...

منبع: همگردی
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1479

به "غفلت از برندسازی غذا ضعف صنعت گردشگری در بوشهر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت از برندسازی غذا ضعف صنعت گردشگری در بوشهر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید