افزایش فراوری بنزین در ونزوئلا

به گزارش مینی نت، ونزوئلا پس از یک دوره طولانی کمبود بنزین که باعث تشکیل صفهای طولانی خودروها در مقابل پمپ بنزین ها شده بود، فراوری بنزین را افزایش داد.

افزایش فراوری بنزین در ونزوئلا

به گزارش خبرنگاران، شرکت نفتی دولتی PDVSA از ایران برای تعمیر و تعویض تجهیزات پالایشگاههای فرسوده یاری گرفت. بعلاوه ظرفیت پالایش خود را تقویت کرد تا از گریدهای نفتی بیشتری برای فراوری بیشتر بنزین و دیزل استفاده کند.

پالایشگاههای شرکت PDVSA هفته جاری حداقل 160 هزار بشکه در روز بنزین و مواد دیگری شامل الکیلیت فراوری کردند. این شرکت بعلاوه حدود 38 هزار بشکه در روز دیزل فراوری کرد. فراوری بنزین شرکت PDVSA در دسامبر 82 هزار بشکه در روز بود.

هنوز معلوم نیست فراوری بالاتر چه مدت طول خواهد کشید زیرا بسیاری از تاسیسات فرسوده باید جایگزین شوند. همه واحدهای پالایشی به صورت همزمان فعالیت می نمایند که ممکن است نوع و کیفیت سوختهای فراوری شده را محدود کند.

خرده فروشی بنزین که از سال 2020 بر اساس دلار است، اکنون منبع اصلی عایدی شرکت PDVSA است. ونزوئلا که از اعضای موسس اوپک است، با کمبود بنزین و دیزل دست و پنجه نرم می نماید که به ایجاد صفهای طولانی و سهمیه بندی بنزین منتهی شد با این حال این وضع از سال 2020 با واردات بنزین از ایران بهبود پیدا نموده است.

ال پالیتو که کوچکترین پالایشگاه شرکت PDVSA با ظرفیت فراوری 146 هزار بشکه در روز است، در سرانجام هفته گذشته پس از 12 ماه توقف، فراوری بنزین را ازسرگرفت. به گفته چهار منبع مطلع، کارکنان پیروز شدند چندین واحد این پالایشگاه را که برای فراوری بنزین ضروری هستند، راه اندازی نمایند.

آموی که بزرگترین پالایشگاه شرکت PDVSA با ظرفیت 645 هزار بشکه در روز در کرانه غربی ونزوئلاست، پس از این که فعالیتش را در دسامبر ازسرگرفت؛ 64 هزار بشکه در روز نفت پالایش کرد. در پالایشگاه پوئرتو لاکروز با ظرفیت 187 هزار بشکه در روز در شرق ونزوئلا هم فراوری سوخت در هفته های اخیر تثبیت شده و به حدود 33 هزار بشکه در روز رسیده است.

در این بین، سندی که به وسیله رویترز مشاهده شد حاکی از آن است که شرکت PDVSA هفته جاری صادرات نفت خام رقیق شده را برای نخستین بار در 9 ماه اخیر ازسرگرفت. از زمان تحریمهای تجاری آمریکا که در سال 2019 علیه این شرکت وضع شد، عدم وجود مواد رقیق نماینده به خصوص نفتای سنگین، توانایی شرکت PDVSA برای فراوری گریدهای قابل صادرات از منطقه اورینوکو بلت - بزرگترین منطقه فراوری نفت در ونزوئلا - را محدود نموده بود. نفت فوق سنگین باید با نفتا یا میعانات رقیق گردد تا قابل حمل و صادرات گردد.

توافق سواپ میعانات ایران در برابر نفت خام به شرکت PDVSA امکان داد استراتژیهای فراوری و صادراتش را تغییر داده و موجودی نفت رقیق شده را افزایش دهد. این شرکت حدود 2.1 میلیون بشکه در ماه میعانات ایران را در قبال تامین 3.8 میلیون بشکه گرید نفتی Merey 16 برای شرکت ملی نفت ایران دریافت نموده است.

بر اساس گزارش رویترز، اما افزایش ذخایر شناور نفت رقیق شده شرکت PDVSA را ناچار کرد بخشی از ناوگان کشتیهای خود را به ذخایر شناور تبدیل کند و این شرکت را تشویق کرد صادرات این گرید کم کیفیت را به آسیا ازسربگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1958

به "افزایش فراوری بنزین در ونزوئلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فراوری بنزین در ونزوئلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید