ایجاد تحول در حمل و نقل شهری با دوچرخه های بیدود

به گزارش مینی نت، سامانه دوچرخه های اشتراکی هوشمند بیدود از 2 سال پیش در تهران پا گرفته و با استقبال گسترده مردم از آن، جای خود را به عنوان یک سرویس حمل ونقل مقرون به صرفه، کارآمد و پاک در مرکز بازکرده است.

ایجاد تحول در حمل و نقل شهری با دوچرخه های بیدود

به گزارش ایسنا، ایجاد تحول مثبت در زندگی مردم احتیاجمند ویژگی هایی همانند اعتمادبه نفس، شور و انگیزه است و این ویژگی ها را حتی پیش از آغاز مصاحبه می شد در چهره بنیان گذاران بیدود مشاهده کرد. رضا باقری و غلامحسین قنامی رئیس و نایب رئیس هیأت مدیره بیدود مردانی هستند که با خلاقیت و پشتکار تحولی بزرگ را در سبک حمل ونقل شهری رقم زده اند و دوچرخه های دوست داشتنی را به چرخه حمل ونقل وارد نموده اند. در گفتگویی صمیمانه با تاکید بر این که حمل ونقل شهری مقرون به صرفه و پاک، دستاورد مهم بیدود است، ویژگی ها و افق پیش روی این سامانه پرطرفدار را تشریح کردند.

در ابتدا از شکل گیری بیدود و نحوه اجرایی کردن این ایده بگویید

بیدود حاصل ایده پردازی و کوشش و همت فراوان ما و همکارانمان در این مجموعه، در جهت ایجاد یک تغییر بزرگ در سبک حمل ونقل شهری است. اکنون ایده ما مبنی بر ایجاد یک سامانه حمل ونقلی با ویژگی هایی از جمله راحتی و آرامش، سلامتی و حس خوب، درعین حال قیمت پایین، به نتیجه رسیده و شما می توانید آن چیزی را ما اعتقاد داریم، ببینید! چندین سال بود که ما بر راه اندازی یک کسب وکار خدماتی آی تی محور و در واقع یک استارتاپ در حوزه خدمات متمرکز بودیم. قصد ما این بود که بر اساس ظرفیت های موجود در فضای استارتاپیکشور یک احتیاج جامعه را رفع کنیم. برای تحقق این هدف آنالیز های زیادی انجام دادیم و به کشورهای مختلفی سفر کردیم و نهایتاً از حدود 2 سال پیش بیدود را تأسیس کردیم.

نام بیدود چطور انتخاب شد؟

ما مدت ها قبل از راه اندازی این کسب وکار به نام مناسب برای آن فکر می کردیم، چون می خواستیم نامی که در قالب آن فعالیت می کنیم یک ویژگی مهم که سرویس دهی کسب و کار ما حول محور آن انجام می گردد، در خود داشته باشد. از طرفی انتخاب نام یک برند در حوزه های تی بسیار متفاوت تر است و چون نگاه ما بیزنس محور بود و قصد صادرات این اپلیکیشن را به خارج و مخصوص کشورهای اطراف داشتیم، سعی کردیم نامی را برای این برند انتخاب کنیم که از نظر تلفظ و نوشتاری راحت باشد و به خوبی جا بیفتد. از سوی دیگر همه ما می دانیم که زندگی در شهرها با توجه به روند صنعتی شدن جامعه با چه هزینه های سنگین زیست محیطی همراه شده است. این کسب وکار یک ویژگی مهم داشت و آن این که دود و آلایندگی را در شهرها کاهش می داد و نشاط و سرسبزی را به محیط زندگی ما بازمی گرداند، این بود که رسالت کسب وکار خود را در کاهش دود و آلایندگی و حفظ محیط زیست دیدیم و نام بیدود را برای این کسب وکار انتخاب کردیم. برند بیدود همان طور که از نام آن بر می آید، قصد بی دود کردن ایران را دارد و یک طرح کلان است که تمام اقشار را دربرمی گیرد. این هدف مستلزم داشتن باشگاه مشتریان گسترده از کاربرانی ست که در اول این مسیر همراه بیدود بوده اند و بعد از خدای متعال، تیم کوشا و منسجم، کاربران ما اصلی ترین پشتیبان ما هستند و امیدواریم در کنار هم برای پیش برد ایرانی بدون دود گام برداریم.

بیدود چه ویژگی ها و مزیت هایی نسبت به سایر سرویس های دوچرخه که تا به امروز در ایران اجراشده است، دارد؟

بیدود از نظر خدماتی که به کاربران می دهد به هیچ وجه قابل مقایسه با سرویس های قبلی نیست و بسیار فراتر از آن هاست. ضمن آنکه آنچه اکنون ارائه می دهیم، در افق پیش رو به شدت توسعه خواهد یافت و در واقع ما هر روز تازه تر می شویم و پر از سورپرایز هستیم! در سرویس های قبلی که در کشور داشتیم کاربر می توانست دوچرخه را در یک بازه زمانی محدود از یک پارکینگ معین در برابر سپردن وثیقه - که معمولاً یک کارت شناسایی قانونی بود - دریافت کند و بعد از استفاده دوچرخه را در همان پارکینگ با پارکینگ دیگر تحویل بدهد و اگر در پارکینگ دیگری دوچرخه را تحویل می داد برای دریافت مدرکی که به وثیقه گذاشته بود باید به پارکینگ اول برمی گشت. ناگفته پیداست که این نوع سرویس دهی، کاربر را در دریافت خدمات دچار محدودیت های زیادی می کرد. در واقع این نوع سرویس دهی در برترین حالت می توانست جوابگوی احتیاجهای سرگرمیی کاربران در اماکن خاص و در مدت محدود باشد و به عنوان یک سرویس حمل ونقلی، کارآمد نبود. در مقابل یکی از شعارهای بیدود این است که دوچرخه را به عنوان یک وسیله مقرون به صرفه و سبز حمل ونقل به میان مردم آورده است و ما فقط یک قدم با خانه شما فاصله داریم! مزیت اصلی بیدود این است که تمام محدودیت ها را برداشته است و کاربران می توانند در تمام ساعات شبانه روز، دوچرخه را از تمام نقاطی که روی اپلیکیشن می بینند و با هر جا که دوچرخه را - چه در پارکینگ های مخصوص چه در جای جای شهر - مشاهده می نمایند، بردارند و در هر جا که استفاده و حمل ونقل مورد نظرشان با دوچرخه تمام شد همان جا دوچرخه را به محل مناسبی در پیاده رو راهنمایی نمایند و دکمه off را بزنند و دوچرخه قفل گردد و دنبال کار خود بروند. به این ترتیب بیدود، دوچرخه را به عنوان یک سرویس حمل و نقلی کارآمد، با سرعت و سهولت و به صورت 24 ساعته در دسترس عموم مردم قرار داده است. در ضمنً از قلم نیاندازید که این خدمات با قیمتی بسیار نازل در اختیار مردم قرار می گیرد و به این ترتیب یکی دیگر از شعارهای ما در بیدود یعنی برای عالی بودن هم کم هزینه کنید! محقق می گردد.

نحوه استفاده از دوچرخه های بیدود به چه صورت است؟

برای استفاده از دوچرخه های اشتراکی بیدود کاربران باید این مراحل را انجام دهند: ابتدا وارد سایت بیدود شده و اپلیکیشن آن را دانلود و ثبت نام نمایند. سپس مبلغی تحت عنوان سپرده قرض الحسنه پرداخت نمایند که این مبلغ شامل 159 هزار تومان به اضافه 30 هزار تومان حق بیمه است. بعدازآن کد QR برای کاربران ارسال می گردد که قادرند با اسکن این کد بر قفل پشت دوچرخه در هر مکانی آن را باز و سفر خود را آغاز نمایند. کاربران به این نکته توجه داشته باشند که بعد از سرانجام سفر به هیچ عنوان دوچرخه را در خیابان، خانه، پارکینگ نگذارند و حتماً در پیاده رو پارک نمایند چون در صورت عدم رعایت این نکته حساب کاربری بلاک و از استفاده منع خواهند شد. البته روشن است که یافتن پارکینگ مناسب برای پارک یک دوچرخه کار بسیار ساده ای است و مثل پارک کردن خودرو کار دشواری نیست. در واقع همه پارکینگ های خوب در اطراف شما هستند، کافی است خوب ببینید!

چنانچه شخصی تمایل به استفاده از دوچرخه را نداشت با انتخاب گزینه استرداد وجه، پول آن ها بازگردانده می گردد. نرخ کرایه در بیدود به ازای هر نیم ساعت، مبلغ یک هزار و 500 تومان است و مجزا از سپرده است که قبلاً پرداخت نموده و آن سپرده نزد شرکت به امانت می ماند.

استقبال مردم از بیدود را چگونه ارزیابی می کنید؟

افتتاحیه اولین پارکینگ بیدود در پارکینگ سرو در چهارراه قیصر امین پور بود و با این که آن روز یک روز بارانی و سرد بود جمعیت خیلی زیادی آنجا حضور پیدا کردند و مردم استقبال خیلی خوبی کردند به طوری که عده زیادی ثبت نام کردند و با وجود باران و لغزندگی معابر، سفر با دوچرخه های ما را آغاز کردند. در حال حاضر هم با وجود اینکه حدود سه ماه بیشتر از آغاز به کار ما به صورت رسمی نگذشته استقبال بسیار خوبی از بیدود شده و این رشد بسیار بالای ما در مدت کوتاه باعث شد که مسئولیت پذیری و کوششمان را هم به صورت مضاعف افزایش دهیم.

بزرگ ترین چالش این کسب وکار برای گردانندگان آن، چیست؟

این شغل به علت شرایط خاصی که دارد یک شغل 24 ساعته است و شاید بتوان این طور گفت که تعطیل بردار نبودن و استرس زا بودن این کسب و کار یکی از بزرگترین چالش های آن است.

کسب وکار دوچرخه های اشتراکی هوشمند در کشورهای مختلف جهان در مقایسه با ایران چه شرایطی دارد؟

دوچرخه های اشتراکی هوشمند نسل 4 که ما در ایران از آن استفاده کردیم، تقریباً 3 سال است که در جهان کار خود را آغاز نموده و غیر از ایران منحصراً دو کشور چین و آمریکا از آن ها استفاده می نمایند و سایر کشورها یا در حال استفاده از دوچرخه های اشتراکی هوشمند نسل 3 هستند و یا حتی نسل 2 را استفاده می نمایند. برخی کشورها هم در حال تبدیل دوچرخه های اشتراکی هوشمند نسل 3 به نسل 4 هستند. ما پیش از راه اندازی بیدود در کشورهای مختلف حضور پیدا کردیم و از اپلیکیشن های دوچرخه های اشتراکی هوشمند به صورت عملی استفاده کردیم و نقاط قوت و ضعف آن ها را به خوبی آنالیز کردیم. اولین کشوری که این دوچرخه ها را مورد استفاده قرار داده، کشور چین بوده که ما به این کشور سفر کردیم و از نزدیک سیستم آن ها را آنالیز کردیم. سامانه دوچرخه های اشتراکی هوشمند کشور آمریکا را هم با سفر به این کشور و دانلود استفاده از اپلیکیشن آن ها و انجام سفر با دوچرخه ها آنالیز کردیم تا نهایتا آنچه در ایران اجرا می کنیم، مجموعه ای از نقاط قوت برترین اپلیکیشن های جهان را دارا باشد و در ضمن کمترین نقاط ضعف را داشته باشد.

بیدود تا به امروز چه تعداد پارکینگ و دوچرخه در تهران وارد چرخه حمل و نقل نموده و این طرح نهایتاً چه تعداد پارکینگ و دوچرخه را پوشش می دهد؟

در پلن اولیه 92 پارکینگ در 4 نقطه مرکزی شهر برای بیدود پیش بینی شده بود که تا الان 37 پارکینگ از این تعداد افتتاح شده و تا قبل از سرانجام سال 97 چند پارکینگ دیگر نیز به آن ها اضافه می گردد. در طرح اولیه که به صورت پایلوت اجرا شد با 300 دوچرخه کار را آغاز کردیم اما محدودیتی برای افزایش دوچرخه نداریم. طرح اولیه ما با تعداد دوچرخه ای که برای آن در نظر گرفته بودیم به خوبی اجرا شده و تا سرانجام خردادماه سال آینده همه 92 پارکینگ ما افتتاح خواهد شد و تعداد دوچرخه ها هم به 2400 دوچرخه افزایش خواهد یافت.

آیا بیدود به استان های دیگر ایران هم خواهد رفت؟

بله کار تحقیق و مطالعات توسعه این اپلیکیشن در 6 استان بزرگ دیگر کشور از حدود یک سال پیش در هیأت مدیره بیدود اجرا شده و به تصویب رسیده است. اوایل فروردین سال 98 خبرهای خوبی از راه اندازی بیدود در حداقل 3 استان خواهیم داشت و مردم 3 استان دیگر نیز به فاصله کمی از 3 استان اول، بیدود را در معابر و میادین خود خواهند دید.

تأثیر بیدود را در کاهش آلودگی هوای تهران در افق پیش رو چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئناً این حرکتی که به وسیله بیدود آغاز شده، به کاهش تردد خودرو در معابر و نقاط پر ازدحام و پرترافیک می انجامد و تأثیر خود را در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. سال 97 در تهران نسبت به سال های قبل تعداد روزهایی که هوا آلوده بود، کمتر بود و بیدود هم در کنار عوامل دیگر در این مهم نقش داشته است. انشاالله با توسعه فعالیت های بیدود، سهم ما در کاهش آلودگی هوا بیشتر خواهد شد.

آیا بیدود در ایام نوروزی و فروردین ماه 98 در دسترس شهروندان تهرانی و مسافرانی که به تهران می آیند، خواهد بود؟

ضروری است این نکته را مورد تاکید قرار دهیم که بیدود هیچ وقت تعطیل نیست و 24 ساعته در تمام روزهای سال آماده سرویس دهی به کاربران است. در واقع تمام کوشش ما در مجموعه بیدود بر این اصل راسخ است که بیدود حتی برای دقایق کوتاه هم در ساعات شبانه روز از سرویس دهی خارج نباشد. ضمن اینکه ما برنامه ریزی های خوبی برای ایام نوروزی انجام داده ایم تا شهروندان تهرانی و مسافرانی که در تعطیلات نوروز به تهران می آیند از دوچرخه های ما به خوبی استفاده نمایند و قطعاً خدمات مطلوبی که ویژه ایام آغاز سال 98 در نظر گرفته ایم، رضایت کاربران را جلب خواهد نمود.

بیدود یک کسب وکار بخش خصوصی است یا تحت حمایت شهرداری یا سازمان های دولتی واقع شده است؟

بیدود به صورت 100 درصد به وسیله بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و اداره می گردد و تحت پوشش شهرداری یا مورد حمایت مالی هیچ ارگان و سازمان خاصی نیست. شهرداری و شورای شهر تهران با توجه به انسجام این طرح و جدیتی که در اجرای آن از مدیران و دست اندرکاران بیدود مشاهده کردند، در فراهم کردن بستر فعالیت با ما بسیار مساعدت کردند و با آغوش باز پذیرای ما بودند که جای تقدیر و تشکر دارد. زیرساخت های لازم و مسیرهای عبور دوچرخه ها با یاری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران مهیا شده و محل های مناسبی هم برای شهرهای دیگر در نظر گرفته شده اما نهایتاً ما در قالب بخش خصوصی فعالیت می کنیم و تحت پوشش شهرداری یا ارگان خاصی نیستیم.

شهرداری ها و ارگان های مسئول در مدیریت شهرهای دیگر کشور نسبت به بیدود چه واکنشی داشته اند؟

خوشبختانه استقبال مدیریت شهرهای دیگر هم از ما بسیار خوب بوده است. ما در افق توسعه خود شهرهای زیادی را برای راه اندازی بیدود پیش بینی نموده ایم اما جالب است که در تعداد زیادی از شهرها هم مدیریت خود آن شهرها درخواست های کتبی برای آغاز فعالیت به ما داده اند.

بیدود در زمینه جذب نیروی انسانی چه اولویت هایی دارد؟

کسب و کاری که ما تحت عنوان بیدود راه اندازی نموده ایم یک استارتاپ با ویژگی های خاص به شمار می رود که تلفیقی از حوزه های it و iot و خدمات است و بر این اساس، انرژی و خلاقیت و انگیزه فراوان می طلبد، ضمن آنکه تحصیلات مرتبط نیز در فعالیت ما نقش اساسی دارد. به همین علت ما همیشه در حال جذب نیروهای کارآمد در بخش های مختلف سرویس دهی و فراوری هستیم و پیش بینی می کنیم تا سرانجام سال آینده تعداد نیروی شاغل در مجموعه بیدود به 400 نفر برسد. با توجه به اهدافی که در پیش داریم، مجموعه بیدود به خوبی قادر به اشتغالزایی در بخش های مختلف است. ما در واحدهایی مثل حراست، لجستیک، کال سنتر، تعمیرات و نگهداری دوچرخه ها و بعلاوه فراوری؛ خواستار جذب نیروی متعهد هستیم.

آیا بیدود برای بیمه کاربران هم تمهیداتی اندیشیده است؟

مجموعه بیدود پکیج کامل بیمه را برای کاربر و دوچرخه آماده نموده و از این نظر دغدغه ای وجود ندارد.

در حال حاضر هزینه استفاده از دوچرخه های بیدود چقدر است و آیا محدودیت خاصی برای ارائه سرویس وجود دارد؟

محدودیت خاصی وجود ندارد و تمام اقشار جامعه با پرداخت هزینه بسیار کم (هر نیم ساعت هزار و 500 تومان) می توانند از دوچرخه های بیدود استفاده نمایند و از هر نقطه شهر به نقطه دیگری سفر نمایند. البته افراد کمتر از 13 سال و افراد بالای 75 سال مجاز به استفاده از این دوچرخه ها نیستند.

آیا در حوزه دوچرخه های اشتراکی هوشمند رقیبی در برابر بیدود وجود دارد؟

در حوزه دوچرخه های اشتراکی هوشمند رقیبی نداریم اما شاید بتوان گفت تنها رقیب ما اپلیکیشن های شناخته شده حوزه حمل و نقل هستند که به صورت دربستی و با هزینه کم فعالیت می نمایند. البته اپلیکشین های حمل و نقل در حوزه آی تی فعالیت می نمایند ولی بیدود در حوزه IOT فعالیت می نماید که شاید این یک مزیت ما بر آن ها باشد. خدمات ما به یاری تیم لجستیک و حراست به صورت 24 ساعته است که این برای اپلیکشین های حوزه حمل ونقل به هیچ عنوان اتفاق نمی افتاد و پشتیبانی گسترده بیدود این را ممکن نموده و این دقیقاً نقطه عطف و سختی کسب وکار ما است.

برای آینده بیدود چه برنامه هایی دارید؟

در آینده نام بیدود، پررنگ تر خواهد شد، چون برنامه های بسیار در نحوه استفاده از دوچرخه های نسل نو، ورود در حوزه موتوری و خودرویی البته به سبک بیدودی و بعلاوه در حوزه فراوری داریم. ما در چندین جبهه به فعالیت می پردازیم و در آینده خبرهای خوبی در این حوزه ها از بیدود می شنوید.

چه توصیه های کاربردی و مهمی برای کاربران بیدود دارید؟

از تمام کاربران این خواهش را داریم که قبل از ثبت نام و آغاز سفر تمامی قوانین ما را به صورت کامل مطالعه نمایند و از نحوه کسب و کار ما آگاه شوند. کاربرها با رعایت و عدم رعایت این مقررات قادر به کسب امتیاز و یا برعکس سلب امتیاز هستند. با هر 20 امتیاز، کاربر یک سفر رایگان نیم ساعته دریافت خواهد نمود و با گرفتن امتیاز منفی حتی امکان بلاک شدن کاربر هم وجود دارد.

از اینکه بیدود موجب رغبت مردم به استفاده از دوچرخه شخصی گردد، نگران نیستید؟

ما از این بابت که بیدود موجب افزایش استفاده مردم از دوچرخه شخصی گردد، نداریم چون سهولت استفاده از بیدود به هیچ وجه قابل رقابت با استفاده از دوچرخه شخصی نیست.

سخن سرانجامی

خوشحالیم که با بیدود به ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در شهر همراه شده ایم و مردم دوچرخه را فقط ابزاری برای سرگرمی نمی بینند، بلکه برای رفت وآمدهای کاری و مهم خود هم از آن استفاده می نمایند. ما همایش های هفتگی بیدود را هم برنامه ریزی و اجرا می کنیم که جشنی برای خانواده ها و جامعه است. امیدواریم بیدود با اقدامات و خدمات خود در بهبود کیفیت زندگی مردم گام های مؤثری بردارد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2159

به "ایجاد تحول در حمل و نقل شهری با دوچرخه های بیدود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد تحول در حمل و نقل شهری با دوچرخه های بیدود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید