ادویه ها، دوستان رنگارنگ سلامتی

به گزارش مینی نت، ادویه ها یکی از اجزای جدایی ناپذیر آشپزی هستند و تقریبا همه آشپزها برای بهتر کردن مزه غذاها از این مواد استفاده می نمایند.شاید بیشتر ما فقط همین خاصیت طعم دهندگی ادویه ها را بدانیم ،ولی این مواد غذایی دارای خواص بسیار مفیدی هم هستند که بر اهمیت مصرف آنها می افزاید .در اینجا چند خاصیت مفید ادویه ها را که به حفظ سلامتی یاری می نمایند ، می خوانید :

ادویه ها، دوستان رنگارنگ سلامتی

ادویه ها، دوستان رنگارنگ سلامتی

ادویه ها یکی از اجزای جدایی ناپذیر آشپزی هستند و تقریبا همه آشپزها برای بهتر کردن مزه غذاها از این مواد استفاده می نمایند.شاید بیشتر ما فقط همین خاصیت طعم دهندگی ادویه ها را بدانیم ،ولی این مواد غذایی دارای خواص بسیار مفیدی هم هستند

که بر اهمیت مصرف آنها می افزاید .در اینجا چند خاصیت مفید ادویه ها را که به حفظ سلامتی یاری می نمایند ، می خوانید :

فعالیت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدانها موادی هستند که با خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد ،از آسیب رسیدن به سلول ها جلوگیری می نمایند .وقتی بدن از لحاظ این مواد دچار کمبود باشد، فعالیت اکسید نمایندگی رادیکال های آزاد باعث آسیب رسیدن به سلول ها می گردد که می تواند بسیاری از بیماریها از جمله سرطان را ایجاد کند .فعالیت اکسید نمایندگی می تواند در اثر عفونتها ،سیگار کشیدن، آلودگی، پرتوگیری ،ورزش بیش از میزان ،فشار روانی و چاقی به جریان بیفتد .آسیبی که این فعالیت مخرب می تواند به بدن وارد کند در گستره وسیعی قرار می گیرد .بیماری های آلزایمر ، پارکینسون ، سرطان ها، بیماریهای قلبی -عروقی و دیابت از جمله این بیماریها هستند بعضی از آنتی اکسیدانها به وسیله بدن فراوری می شوند، ولی تعدادی دیگر ازآنها باید از منابع خارجی و غذایی که می خوریم تامین شوند .ادویه ها یکی از منابعی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند .می توان گفت ادویه ها به میزان میوه ها و سبزی ها و در مواردی بیشتر از آنها دارای آنتی اکسیدان هستند .

خاصیت ضد التهابی

بسیاری از بیماریها با التهاب سیستمیک در بدن همراهند وبسیاری از بیماریهای مزمن در این گروه جای می گیرند که می توانند به ارگان های حیاتی بدن آسیب برسانند.این نوع التهاب می تواند در اثر عوامل متعددی همانند چاقی، عفونت، بیماری های لثه، سموم و بیماریهای خود ایمنی ایجاد گردد. مواد مغذی گیاهی موجود در ادویه ها می توانند با عمل مستقیم علیه مکانیسم التهابی ، اثر مخرب این عوامل را کاهش دهند .ادویه هایی که بیش از بقیه این خاصیت را در خود دارند ، عبارتند از:برگ بو، زنجفیل، اورگانو، رزماری ، آویشن و زردچوبه.

تقویت سیستم ایمنی

وجود یک سیستم ایمنی برای پیشگیری از بروز سرطان ، عفونت ها و دیگر بیماری ها لازم است.با وجودی که سیستم ایمنی با افزایش سن تضعیف می گردد، ولی ما می توانیم با پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از ادویه های تقویت نماینده سیستم ایمنی ،این اثر را خنثی یا کمرنگ کنیم .با این کار بدن ما با عوامل بیماریزا وسرطانزا مبارزه می نماید و به این ترتیب از ابتلا به بیماریهای خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و مانند اینها جلوگیری می گردد.

سیستم ایمنی بسیار پیچیده است، ولی زمانی می تواند درست عمل کند که به خوبی تغذیه و تقویت شده باشد.ادویه دار کردن غذاها یکی از ساده ترین راهها برای تقویت سیستم ایمنی است .هزاران سال است که انسان از ادویه ها در غذای خود استفاده می نماید.اگر می خواهید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و کمتر بیمار شوید، این چهار ادویه را به غذای خود اضافه کنید:

دارچین

این ماده مانع مقاومت بدن نسبت به انسولین می گردد ،تمرکز و توجه را بهبود می بخشد و می تواند جلوی فعالیت کاندیدا (نوعی قارچ که باعث عفونت می گردد)را هم بگیرد.دار چین سر شار از منگنز می باشد.این ماده معدنی برای استحکام استخوانها مفید است و به فعالیت بهتر غده تیروئید و اعصاب یاری می نماید.

زیره

این ماده همان طور که به غذای شما طعم می دهد ،به هضم غذا هم یاری می نماید.بعلاوه زیره برای درمان سرفه و بیماریهای سینه به کار می رود.این ماده سرشار از آهن و منبع خوبی از منگنز است.

اورگانو

از این ماده برای پخت نان سیر، پیتزا و املت استفاده می گردد .اورگانو خوشمزه ترین راه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ ، تسکین سرما خوردگی ، آنفلوانزا و تب است و به هضم غذا هم یاری می نماید.این ماده دارای آهن و منگنز زیادی است.

فلفل قرمز

اضافه کردن فلفل قرمز به غذاها به بهبود شرایط قلب و عروق و جریان گردش خون یاری می نماید.این ادویه منبع بسیارخوبی از ویتامین A است و منگنز فراوانی هم در خود دارد.

اثر خنثی نمایندگی سموم

ما پیوسته در معرض انواع و اقسام سموم هستیم ؛از آلاینده های محیطی گرفته تا مواد شیمیایی سرطانزا که در بعضی غذاها یافت می شوند.بدن ما می تواند با تعداد محدودی از این سموم مقابله کند و برای مقابله با بقیه احتیاج به یاری دارد .مواد موجود در ادویه ها توانایی بدن را در مقابله با سموم افزایش می دهند.ادویه هایی چون خردل ، زیره کرمان ، عصاره مرکبات ، سیر ، رزماری ، و زرد چوبه می توانند اثرات مخرب بسیاری از سموم و مواد سرطانزا را خنثی کند.

خاصیت ضد سرطانی

دلیل اصلی بروز سرطان ، آسیب رسیدن به DNAاست که در اثرافزایش سن ،آمادگی ژنتیکی و یا قرار گرفتن در معرض مواد سرطانزا ایجاد می گردد. بسیاری از مواد موجود در ادویه ها با محافظت DNA در برابر رادیکال های آزاد ، نقش پیش گیری نماینده از سرطان دارند .این مواد از فراوری بیش از میزان مواد سمی در بدن جلو گیری کرده، اثر فعالیت هایی را که در بروز سرطان نقش دارند، خنثی می نمایند.

بعلاوه بعضی ادویه ها اثر درمانی برای سرطان دارند . تعدادی از آنها تاثیر شیمی درمانی و رادیو تراپی را تقویت می نمایند و ازسوی دیگر عوارض آنها را هم کاهش می دهند.مهم ترین ادویه های ضد سرطان عبارتند از :ریحان، فلفل سیاه ،زیره کرمان، سیر ،زنجفیل ، چای سبز ،خردل و رزماری ،زرد چوبه ،رازیانه و میخک.

اثر ضد دیابت

مواد مغذی موجود در ادویه ها می توانند بسیاری از مکانیسم هایی را که به سندرم متابولیک و دیابت می انجامد ،کنترل نمایند.بعلاوه آنتی اکسیدان های موجود درادویه ها از بدن در برابر اثر اکسید نمایندگی شدیدی که دیابتی ها به شدت در معرض آن هستند ، محافظت می نمایند.

مقابله با آلزایمر

دلیل اصلی آلزایمر ناشناخته است، ولی عوامل متعددی مانند اثر اکسید نمایندگی، التهاب و تجمع سموم در مغز در بروز آن موثرند. شیوع آلزایمر در جوامعی که مردمان آن از ادویه بیشتری استفاده می نمایند، کمتر است. زردچوبه، رزماری، زنجفیل و سیر، اثر محافظتی خوبی در مقابل این بیماری از خود نشان داده اند. خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سموم این مواد همگی به این خاصیت یاری می نماید و یکی از مهم ترین گروههای غذایی موثر در پیشگیری از آلزایمر به تعداد می آیند.

مقابله با بیماری های قلبی

بیماری های قلبی عوامل بسیاری دارند؛ مانند کلسترول و تری گلیسیرید بالا ،پرفشاری خون،چاقی ،سیگار کشیدن و دیابت.ادویه ها در پیشگیری از بروز این بیماری ها موثرند، چرا که بیشتر عوامل خطرساز و دیگر بیماری هایی را که در بروز بیماری های قلبی نقش دارند، تعدیل می نمایند.دارچین، کیپر،گشهم، سیر، زنجفیل، خردل، اورگانو، رزماری، آویشن و دیگر ادویه ها اثر پیشگیرانه قوی در برابر سکته قلبی و مغزی از خود نشان داده اند.

مقابله با تحلیل بالا رفتن ماکولا

تحلیل رفتن ماکولای چشم که به طور عمده با افزایش سن و در بین سالمندان مشاهده می گردد، می تواند به نابینایی منجر گردد.این بیماری را AMDمی گویند. تحقیقات بسیاری نشان داده اند کسانی که در رژیم غذایی خود از ادویه های حاوی آنتی اکسیدان ها استفاده می نمایند، کمتر به این بیماری ها مبتلا می شوند.

اثر ضد پیری

پیری فرایند پیچیده ای است که چندین چهره دارد و هم تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است و هم تحت تاثیر عوامل محیطی. فرایندهایی چون اثر اکسیدنمایندگی و التهاب های سیستمیک با بسیاری از بیماری های ناشی از پیری در ارتباطند. بنابراین فرایند پیری می تواند با تغذیه صحیح، ازجمله استفاده از ادویه ها که حاوی ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند ، به تاخیر بیفتند.

نکته:مصرف ادویه ها نباید از حد معمول افزون تر گردد؛ زیرا مصرف فراوان آنها خود موجب بروز بعضی عوارض گوارشی و عصبی خواهد شد.

منبع:دنیای تغذیه 95

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1766

به "ادویه ها، دوستان رنگارنگ سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادویه ها، دوستان رنگارنگ سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید