آخرین خبرها از طرح توسعه صنعت سینما در اصفهان

به گزارش مینی نت، بیش از یک سال از تصویب توسعه طرح صنعت سینما در شورای اسلامی شهر اصفهان گذشته و حالا، روز ملی صنعت سینما، بهانه ای شده تا کوروش خسروی، مبدع این طرح به همراه سعید امامی دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه صنعت سینمای اصفهان، درباره گام های برداشته شده، اهداف و چشم انداز آن با خبرنگاران سخن بگویند.

آخرین خبرها از طرح توسعه صنعت سینما در اصفهان

کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران پیرامون این موضوع اظهار کرد: حدود 10 ماه است که طرح توسعه صنعت سینما به مرحله اجرایی رسیده و از برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت سینما در اسفندماه 97 تاکنون، فرازوفرودهای زیادی را طی نموده است.

وی ادامه داد: ما کوشیده ایم تا با جست وجوی نمونه های مشابه این طرح در جهان، راهی که کشورهایی مثل ایتالیا و بریتانیا برای توسعه صنعت سینمای خود طی کردند، طی کنیم. باید بگویم، مسیری که در آن قرارگرفته ایم غلط نبوده اما اثربخش بودن یا نبودن آن جای بحث و آنالیز دارد.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان اعلام نمود: پیروز شده ایم که در گام دوم طرح توسعه سینما، شورای سیاست گذاری ای را با حضور کسانی که در عرصه فیلم سازی و توزیع و فروش فیلم دستی دارند تشکیل بدهیم و با یاری فکری آن ها پیش برویم.

خسروی، برگزاری نمایشگاهی از لوکیشن های سینمایی اصفهان را یکی دیگر از گام های پیش برد طرح توسعه سینما برشمرد و گفت: شرق اصفهان کویری است و غرب آن کوهستانی. این شهر هم خیابان مدرن دارد و هم بافت سنتی، ضمن این که از ظرفیت صنایع فعال و غیبرطرفال آن نیز می توان به عنوان یک لوکیشن سینمایی استفاده کرد، به همین دلیل از تعدادی از عکاسان برجسته خواستیم تا مکان هایی که ظرفیت تبدیل شدن به لوکیشن سینمایی را دارند ثبت نمایند و هم زمان با برپایی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان این عکس ها را در نمایشگاه مکان به توان 24 در معرض دید علاقه مندان گذاشتیم.

وی اضافه نمود: قدم بعدی ما این است که عکس های این نمایشگاه را روی یک سایت در دسترس همه فیلم سازان قرار بدهیم تا آن ها با ظرفیت های اصفهان آشنا شوند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در ایران هنوز هیچ شهری همت ننموده که خود را به پایگاه فیلم سازی تبدیل کند و از این نظر، اصفهان در کشور و حتی در منطقه پیشتاز است. از مرحوم سپنتا، سازنده اولین فیلم ناطق سینمای ایران گرفته تا اصغر فرهادی، فیلم ساز پیروز جهان و بسیاری از سینماگران و تهیه نمایندگان بزرگ کشور، همه و همه پتانسیل های این شهر هستند و اصفهان شانس آن را دارد که تا یکی دو سال آینده تجربه خوبی برای تعامل با سینماگران، سرمایه گذاران و تهیه نمایندگان داشته باشد، به شکلی که آن ها این شهر را به عنوان قطب فراوری بپذیرند.

خسروی ادامه داد: مسیری که اخیراً احمد الستی، عضو شورای سیاست گذاری طرح توسعه صنعت سینما پیش پای ما گذاشته، بسیار راهگشاست. او معتقد است اگر بخواهیم صنعت سینمای کشور را تقویت کنیم باید نظام استودیویی داشته باشیم تا چرخه صنعت سینما بتواند درآمد حاصل از فروش خود را صرف فراوری کند و ما در نظر داریم با توجه به این نقیصه، به شکل گیری نظام استودیویی در اصفهان یاری کنیم.

وی توضیح داد: البته نگاه شهرداری اصفهان به همه این حرکت ها نگاه بسترسازی است و در اجرا وارد نمی گردد، چون نهادهای عمومی و دولتی ساختار سنگین و پرهزینه ای دارند اما با فراهم کردن زمینه و دخالت دادن بخش خصوصی، می توانند هم از هزینه ها بکاهند و هم زمینه بروز فساد و ریخت وپاش بیت المال را از بین ببرند.

یکی از برنامه های جنبی نخستین نمایشگاه صنعت سینمای اصفهان، پیچینگ بود؛ طرحی برای ایجاد پیوند بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران که قرار بود منجر به فراوری فیلم کوتاه گردد. سعید امامی، دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه صنعت سینما درباره سرنوشت طرح های پذیرفته شده در پیچینگ به خبرنگار خبرنگاران گفت: حوزه هنری اصفهان سرمایه گذار اصلی این طرح بود و از مجموع 60 اثری که به دبیرخانه آیسینکس ارسال شده بود 14 فیلم نامه به بخش پیچینگ راه یافت و درنهایت سرمایه گذار اصلی و سرمایه گذاران ثانویه برای فراوری حدود 8 تا 10 اثر کوتاه اعلام آمادگی کردند. تا جایی که اطلاع داریم فرایند رایزنی برای فراوری این آثار حدود دو ماه است که آغاز شده هرچند وظیفه شهرداری اصفهان فقط بسترسازی برای ایجاد این ارتباط بوده و در این آیین نامه نیز بر این امر تأکید شده، کما اینکه در کل جهان مجموعه های تسهیلگر، اتفاقات بعدی یک رویداد را رصد نمی نمایند و مطلقاً نقشی در ماجراهای بعدی ندارند.

امامی، شناسایی و شبکه سازی فعالان شاخه های مختلف سینما را اصلی ترین هدف برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت سینما دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به توسعه صنعت سینما نخستین گام شناسایی جریان های دخیل در سینماست و بهترین قالب برای دست یابی به این امر اجرای برنامه ای در قالب نمایشگاه بود، پس نمایشگاه صنعت سینما با همین هدف برگزار گردید و مجموعه های مختلف توانستند آخرین دستاوردهای مختلف خودشان را به یکدیگر معرفی نمایند.

وی ادامه داد: بعد از برپایی این نمایشگاه، جلساتی با غرفه داران، هنرمندان و صاحب نظران برگزار گردید تا سیاست های نمایشگاه بازخوانی و بازتعریف گردد و در همین جلسات، به این نتیجه رسیدیم که راهبرد بعدی ما باید تمرکز بر توسعه فراوری و عرضه باشد.

دبیر اجرایی نمایشگاه صنعت سینما، چرخه صنعت سینما را در سه شاخه پیش فراوری، فراوری و پس فراوری دسته بندی کرد و گفت: شاید باید تمرکز دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان بر شاخه پیش فراوری باشد.

امامی، مرحله پس فراوری را تکمیل نماینده چرخه صنعت سینما دانست و اعلام نمود: اگر کالای خوبی فراوری بگردد اما نتواند درست به عرضه برسد اقتصاد پایداری در حاشیه آن ایجاد نمی گردد، به همین دلیل گام دوم آیسینکس تمرکز بر انجام اقداماتی برای توسعه و بهبود فراوری و عرضه است اما باز هم تأکید می کنم که ما فقط باهدف بسترسازی به این حیطه وارد خواهیم شد.

وی ادامه داد: سند توسعه صنعت سینما مدام از سوی دانشگاهیان و کسانی که در جریان فراوری صاحب نام و مؤثر هستند، بازخوانی می گردد تا ابهامات آن برطرف بگردد و با توجه به این که هیچ الگوی داخلی ای برای آن وجود ندارد طبیعتاً کار سختی پیش رو خواهیم داشت.

دبیر اجرایی نمایشگاه صنعت سینما، رایزنی با شرکت های دانش بنیان برای فراوری ابزار مرتبط با سینما را یکی از گزینه های پیشنهادی طرح توسعه صنعت سینما عنوان نمود و اضافه نمود: پس از انتشار فراخوان این طرح مراحل عملیاتی شدن آن طی خواهد شد.

وی با اشاره به این که تمرکز آیسینکس بر امر اقتصاد سینماست توضیح داد: چشم انداز ما تبدیل شدن جریان صنعتی سینمای ملی به یک نظام بزرگ استودیویی است، درست شبیه همان نظام استودیویی ای که در کشورهایی که به صورت واقعی جریان صنعت سینما را دارند شاهد آن هستیم. فاصله زیادی تا رسیدن به هدف داریم اما به برداشتن همین گام های نخست هم امیدواریم.

امامی، اصفهان را دارای پتانسیل میزبانی از این حرکت بزرگ فرهنگی مالی دانست و گفت: اصفهان در این طرح، محور حرکت است و این به این معنی نیست که قرار است همه اتفاقات مربوط به طرح توسعه صنعت سینما در اصفهان بیفتد؛ بلکه این شهر می تواند میزبان این حرکت باشد و قطعاً این میزبانی آورده هایی نیز برای آن خواهد داشت. تمرکز ما بر کشاندن جریان فراوری به اصفهان نیست بلکه قصد داریم به عنوان شهری که پشتوانه تاریخی و فرهنگی و پتانسیل های قوی دارد، محور یک حرکت بزرگ در حوزه سینما باشیم.

وی با بیان این که میزان پیروزیت در این پروژه، وابسته به جریانات کشور است، تأکید کرد: اگر همه چیز به درستی پیش برود می توانیم در گام های بعدی به سمت توسعه بین المللی نیز برویم.

اصفهان چند سالن سینما دارد؟

بر اساس منابعی که امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در اختیار خبرنگاران قرار داده، استان اصفهان در حال حاضر 50 سالن سینما دارد.

به گزارش خبرنگاران، خبر بد این است که شش شهرستان استان به نام های چادگان، تیران و کرون، خوانسار، نائین، دهاقان و مبارکه، هنوز سینما ندارند و خبر خوب، این که بنا بر اعلام معاونت سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، ساخت سینما برای شهرهای نائین، دهاقان و مبارکه در دست اقدام است.

ضمن اینکه شهرهای تیران و کرون، مبارکه و خوانسار نیز در حال حاضر به وسیله سینما سیار اکران فیلم دارند و از جادوی هنر هفتم، بی بهره نیستند.

طبق آمار امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، تعداد سالن ها و سینماهای فعال استان اصفهان تا تاریخ 21 شهریور ماه 98 به این توضیح است:

اصفهان: 8 سینما و 29 سالن

شاهین شهر و میمه: 3 سینما و 4 سالن

نطنز و بادرود: 2 سینما و 2 سالن

کاشان و لنجان: هر کدام، 1 سینما و 3 سالن

خمینی شهر، نجف آباد، شهرضا، گلپایگان، برخوار، فلاورجان، سمیرم، فریدن و فریدون شهر: هر کدام، 1 سینما و 1 سالن

مجموع سینمای استان اصفهان نیز در حال حاضر 24 سینما و مجموع سالن های آن به عدد 50 می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 386

به "آخرین خبرها از طرح توسعه صنعت سینما در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خبرها از طرح توسعه صنعت سینما در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید