سرانجام فاز دوم عملیات مرمت قلعه تاریخی دهشیر

به گزارش مینی نت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از انتها فاز دوم عملیات مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی دهشیر شهرستان تفت اطلاع داد.

سرانجام فاز دوم عملیات مرمت قلعه تاریخی دهشیر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز چهارشنبه 21 آذر 97 با اعلام این خبر گفت: قلعه تاریخی دهشیر در مسیر شاهراه یزد-شیراز و در روستای تاریخی دهشیر از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت بنا شده است که مرمت این بنای بازمانده از قرن سیزده هجری بازآفرینی هویت روستای تاریخی و زیبای دهشیر را به همراه دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد تاریخچه این قلعه تاریخی نیز اظهار کرد: با توجه به وجود آثار و شواهد، ادوار مختلف از قبل از اسلام تا اواخر دوره قاجار در آن دیده می گردد. ضخامت دیوارها، وجود خشت های مشکوک به معماری قبل از اسلام، همچنین عدم شناسایی آثار قدیمی متعلق به سکونت در روستا و حوالی آن باتوجه به قطعیت وجود روستا در قرون گذشته حتی صدر اسلام نظریه وجود این مجموعه در ادوار مختلف اسلامی را بیش از پیش به یقین نزدیک می سازد و درمجموع با توجه به برررسی مدارک موجود چنین استنباط می گردد که قلعه موصوف با وضعیت فعلی یعنی استحکامات دفاعی نظیر حصار دفاعی با کنگره و تیرکش سردر ورودی و برج های نگهبانی قطعاً متعلق به دوره اوایل و میانی اسلامی است.

فاطمی در ادامه مصالح به کار رفته در این قلعه را خشت، گل و چینه مطرح نمود و با اشاره به تزیینات و فضای داخلی قلعه توضیح داد: این قلعه دارای پلانی مربع شکل بوده که هفت برج مدور در اطراف آن قرار دارند و ارتفاع هر برج به طور متوسط 8 متر است.

این مقام مسئول وجود یک آب انبار با بادگیرهای مدور و مناره مانند در داخل بنا، سردر آجری با قوس رفیع و بلند گهواره ای و کوشک مانند بودن عمارت ورودی را از جمله ویژگی های منحصر بفرد این قلعه تاریخی برشمرد و گفت: تراشیدن اندود فرسوده کاهگل بر روی بدنه ها، زیربندی و استحکام بخشی دیوار ها با آجر و ملات گل آهک، اجرای آجر فرش کف اتاق ها، کاهگل و سیمگل بدنه، مرمت آب انبار داخلی بنا، اجرای دوخت و دوز شکاف ترک ها با چوب مناسب و دوغاب ریزی و بندکشی از اهم آیتم های اجرایی در این فصل از مرمت قلعه بود.

این اثر فرهنگی ـ تاریخی در سال 1391 با شماره 30835 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 109

به "سرانجام فاز دوم عملیات مرمت قلعه تاریخی دهشیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام فاز دوم عملیات مرمت قلعه تاریخی دهشیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید