معرفی فرودگاه بین المللی کیش

به گزارش مینی نت، امروز می خواهیم یکی از فرودگاه های بین المللی کشورمان ایران در جزیره زیبای کیش قرار گرفته است که از قضا پروازهای زیادی هم پذیرا است را معرفی کنیم. درباره فرودگاه بین المللی کیش(Kish International Airpor)صحبت می کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم تاریخچه، اطلاعات، ترمینال ها، مسیرهای دسترسی و امکانات این فرودگاه را به اتفاق هم آنالیز نماییم.

معرفی فرودگاه بین المللی کیش

تاریخچه فرودگاه بین المللی کیش

ایده ساخت این فرودگاه درجزیره کیش، سال 1349 هنگامی که هیئت کارشناسی متشکل از کارشناسان ایرانی و خارجی از جزیره کیش بازدید می کردند به وجود آمد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک مناسبی که در جزیره کیش وجود داشت و با توجه به ویژگی های طبیعی و مجذوب کننده این جزیره برای گردشگران، سواحل مرجانی و آب های فیروزه ای که اطراف آن را اشباع نموده است این منطقه را به عنوان منطقه ای توریستی انتخاب نموده و برای احداث یک فرودگاه که حضور گردشگران داخلی و خارجی را تسهیل کند، ساخت فرودگاه بین المللی کیش را ارگان های مرتبط تصویب کردند.

ساخت فرودگاه در سال 1347 به وسیله سازمان عمران کیش شروع شد. برای ساخت این فرودگاه مهندسان و معمارانی که مامور ساخت این فرودگاه شده بودند، از جزایر هاوایی و کرانه های جنوبی دریای مدیترانه ایده گرفتند. برای ساخت و توسعه این فرودگاه در سال 1352 قسمتی از روستای ماشه که در شمال شرقی جزیره کیش واقع بود و در واقع برترین و مرکز جزیره کیش بود تخلیه گشت و در اطراف آن که به فرودگاه هم نزدیک بود بازار فرانسوی ها، هتل کیش، ویلا ها و کاخ های مختلف ، تاسیسات رادیو و تلویزیون، نیروگاه برق و آب شیرین کن ساخته شد. بعلاوه در قسمت شرقی مرکز جزیره که بلند ترین مکان موجود در جزیره هم هست برای ساخت این فرودگاه انتخاب شد.

یکی از علل انتخاب این مکان برای ساخت این فرودگاه، باند نیروی هوایی بود که از قبل در آن منطقه قرار داشت. بالاخره ساخت این فرودگاه با تخصیص هزینه ای بسیار زیاد شروع شد و در سال 1356 و تا قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، ساخت فاز 1 فرودگاه که اصلی ترین ساختمان این فرودگاه نیز محسوب می شد و قسمتی از فاز 2 فرودگاه به انتها رسید و این فرودگاه در چندین مراسم خصوصی افتتاح شد. در 7 آبان ماه سال 1356 با حضور شخصیت های بالا رتبه آن موقع اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در فرودگاه کیش به زمین نشست و فعالیت این فرودگاه به صورت رسمی شروع گشت.

درهمان زمان به دستور دولت، بودجه بسیار زیادی هم برای توسعه جزیره کیش اختصاص داده شد و به این صورت حضور مسافران زیاد در این جزیره تضمین شد. با توجه به شرایط کشورمان بعد از سال 1357، فرایند توسعه جزیره کیش و بعلاوه تکمیل جزیره نا تمام ماند. بالخره در ابتدای سال 1373 با تجهیز باند فرودگاه کیش به چراغ های مخصوص پرواز در شب، پروازهای شبانه از نقاط مختلف به کیش برقرار شد. در این زمان فرودگاه کیش به یکی از مهم ترین و بزرگترین و پر رفت و آمد ترین فرودگاه های کشور بعد از فرودگاه مهرآباد تهران تبدیل شده بود.

شرکت های هواپیمایی نظیر هواپیمایی آتا، هواپیمایی اترک، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی ایران ایر، هواپیمایی ایران ایر تور، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی کارون، هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی معراج، هواپیمایی قشم، هواپیمایی سپهران، هواپیمایی تابان و هواپیمایی زاگرس از این فرودگاه به عنوان یکی از قطب های پروازی خود استفاده می کنند. (برای خرید بلیط هواپیما معراج و سایر ایرلاین ها مانند بلیط ایران ایر به وبسایت خبرنگاران مراجعه کنید) طبق آمار منتشر شده در سال 2016 میلادی از این فرودگاه بیش از 23 هزار پرواز صورت گرفته است. پروازهای داخلی این فرودگاه به مقصد تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندر عباس، کرمان، اهواز، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، کرمانشاه، ساری، کاشان، گرگان، جم، عسلویه، ارومیه و سنندج است. بعلاوه از این فرودگاه به مقصد دبی و مسقط نیز پرواز صورت می گیرد.

بعلاوه گفتنی است که در 6 ماه نخست سال 1395 شمار مسافران ورودی و خروجی فرودگاه بین المللی کیش نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد مثبت داشته است. در این مدت 5 هزار و 544 پرواز ورودی داخلی و 5 هزار و 547 خروجی داخلی انجام شد و تعداد 1 میلیون و 368 هزار و 127 مسافر از استان های مختلف ایران به جزیره کیش به وسیله این فرودگاه منتقل شدند. تعداد گردشگران خارجی جزیره کیش در 6 ماه نخست سال 1396 برابر با 24 هزار و 796 نفر بوده است که با 345 پرواز ورودی به کیش سفر کردند. فرودگاه بین المللی کیش دارای 2 باند پرواز استاندارد است که هر یک طولی برابر با 3360 متر دارد. این فرودگاه بین المللی قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر را دارد.

اطلاعات فرودگاه بین المللی کیش

نام فرودگاه بین المللی کیش: Kish International Airport

کد یاتا: KIH

کد ایکائو: OIBK

فاصله از سطح دریا: 31 متر

ترمینال: 4 ترمینال

مساحت: 9 میلیون متر مربع

وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی کیش: www.kishairport.ir

ترمینال های فرودگاه بین المللی کیش

این فرودگاه دارای 4 ترمینال مختلف است که جهت سرویس دهی هم زمان هم به پروازهای داخلی و هم پروازهای بین المللی مشغول هستند. ترمینال پروازهای داخلی دارای مساحتی برابر با 9500 متر مربع است از ساعت 6 صبح الی 24 پذیرای مسافران است. ترمینال پروازهای بین المللی نیز دارای مساحتی بالغ بر 4 هزار متر مربع است. این ترمینال از دو بخش تشکیل شده است. ترمینال شماره 1 جهت پروازهای خروجی و ترمینال شماره 2 برای پروازهای ورودی است.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی کیش

از فرودگاه به مرکز شهر کیش یا هر مقصد دیگری که می خواهید بروید، انواع وسایل نقلیه حمل ونقل عمومی به ارائه خدمت می پردازند و در این بین نرخ کرایه هر کدام از آن ها نیز معین است. در کل برای رفت وآمد در جزیره کیش و یا دسترسی به فرودگاه شما می توانید از تاکسی های دربستی که سفید رنگ هستند و یا تاکسی های خطی که زرد رنگ هستند و یا از مینی بوس استفاده نمایید.

امکانات فرودگاه بین المللی کیش

در فروشگاه بین المللی کیش برای مسافران امکاناتی از قبیل اورژانس پزشکی، رستوران، پارکینگ، خدمات حمل و بسته بندی بار، خدمات بانکی و صرافی، خدمات پستی و بعلاوه فروشگاه های مخصوص برای خرید سوغاتی های جزیره کیش و یا خرید های دیگر نیز وجود دارد. شما می توانید برای اقامت از هتل هایی که نزدیک به فرودگاه ساخته شده اند نیز استفاده نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2089

به "معرفی فرودگاه بین المللی کیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فرودگاه بین المللی کیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید