20 غار دیدنی و شگفت انگیز ایران

به گزارش مینی نت، امروزه غارها که نقش بزرگی نیز در اکوسیستم دارند با شگفتی های خود گردشگران را جذب می کنند.

20 غار دیدنی و شگفت انگیز ایران

خبرنگاران: یکی از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعت غارها هستند؛حفره های امنی که از زمان انسان های نخستین پناهگاه و منشا بسیاری قصه ها و ماجرای زندگی بشر بوده اند. امروزه غارها که نقش بزرگی نیز در اکوسیستم دارند با شگفتی های خود گردشگران را جذب می کنند. در این مطلب به معرفی 20 غار شگفت انگیز ایران خواهیم پرداخت.

غار 120 میلیون ساله کتله خور

کتله خور زنجان یکی از غارهای ایران است که زیبایی و عظمت آن هر ببیننده ای را مبهوت می کند. در زبان بومیان، کتله کوه کم ارتفاع نامیده می گردد و خور هم که مخفف خورشید است. این غار اولین غار آهکی ایران است که تا به حال تنها 3 طبقه از آن کشف شده است. پیش بینی شده است که این غار شامل 7 طبقه است و هنوز به علت نامطمئن بودن شرایط آن، کشف نشده است.

عمر این غار 120 میلیون سال است و درون آن اسکلت های انسانی و یکسری دست سازه های سفالی وجود دارد که متعلق به افرادی است که یا در این غار گم شده اند یا دفن شده اند. این غار زیبا در 165 کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است و می توانید از سمت کبودرآهنگ یا سلطانیه به بازدید این غار بروید.

غار یخی چما در چلگرد

غار یخی چما در چلگرد یکی از غارهای ایران است که مقصد دل انگیزی برای سفر تابستانی است. این غار زیبا در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و بودن در میان یخ و برف آن هم در فصل تابستان لطف دیگری دارد. این غار یکی از شگفتی های چهارمحال و بختیاری است که اگر می خواهید چیزی شبیه به آن را پیدا کنید، باید به شمالی ترین نقطه کره زمین بروید. برف ها هر سال در این محل انباشته می شوند و بعد از سال ها به صورت دائمی درآمده اند. به همین علت این غار علاوه بر زیبایی، منبع آب شیرین هم هست و رودخانه زیبای شفافی که به علت یخ های رودخانه جاری شده است. این رودخانه زیبا به سد کوهرنگ منتهی می گردد.

غار شگفت انگیزعلیصدر همدان

بزرگ ترین غار آبی دنیا در همدان وجود دارد و به غار آبی علیصدر معروف است. درون این غار رشته های آبی و دریاچه های زیادی وجود دارد که زیبایی های زیادی را به وجود آورده اند. مسیر این غار را فقط باید با قایق طی کنید.

ارتفاع آب در برخی از قسمت های غار به 14 متر می رسد و همین باعث می گردد که استفاده از قایق واجب باشد. قدمت غار به میلیون ها میلیون سال قبل و به دوره ژوراسیک برمی گردد.

در این غار موجود زنده ای زندگی نمی کند چون در این غار هیچ نوری وجود ندارد و هر کسی که برای بازدید به این منطقه می رود، باید چراغ قوه داشته باشد. تک سلولی ها و جلبک ها موجوداتی هستند که در این غار به وفور پیدا خواهید کرد.

راه رسیدن به غار علیصدر از سمت جاده همدان به لالجین است. دمای هوا در این غار در تمام طول سال ثابت است و حدود 14 درجه سانتی گراد است. بنابراین فرقی نمی کند که شما در تابستان به این غار بروید یا زمستان. در هر صورت یک دما را تجربه خواهید کرد.

غار ایوب در کرمان

غار ایوب یکی از غارهای معروف استان کرمان است که در بالای یک کوه قرار گرفته است. دهانه این غار خیلی بزرگ است و مشخصه آن هم همین است.دهانه این غار 80 متر و طول آن 60 متر است. این غار پهناورترین غار آذرین دنیا محسوب می گردد. در گذشته دور این غار محلی برای سکونت مردم بوده است و در حال حاضر هم آثاری که به جای مانده است، بر اساس تخمین باستان شناسان، به دوره اشکانیان برمی گردد. این غار در 35 متری دو راهی جوزم قرار گرفته است.

غار رود افشان در تهران

غار رود افشان در استان تهران است. باید مسیر فیروزکوه را طی کنید و بعد از گذر از روستای سید آباد، می توانید به سمت غار بروید. 30 دقیقه پیاده روی هم وجود دارد تا به دهانه غار برسید. درون غار تاریکی مطلق وجود دارد و برای این که بتوانید داخل آن را ببینید، باید چراغ قوه همراه داشته باشید. دهانه این غار 20 متر است ولی به علت سخت بودن مسیر حرکت، از بردن بچه ها و افراد ناتوان یا سالخورده به این غار خودداری کنید. افرادی که بیماری های تنفسی دارند اصلا به این غار نروند چون وچار مشکل خواهند شد.

غار شگفت انگیز سهولان

کمتر کسی وجود دارد که به آذربایجان غربی و شهر مهاباد رفته باشد ولی غار سهولان را ندیده باشد. این غار یکی از مهم ترین و البته شگفت انگیزترین غارهای ایران به شمار میرود که پس از غار علیصدر دومین غار آبی ایران است. این غار دارای دو دهانه است و دمای آن بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد متغیر است و هیچ گاه از این مقدار بیشتر یا کمتر نمی گردد. تا به حال 550 متر از مسیر این غار کشف شده است و دارای دو دهانه است.

برای رفتن به این غار باید از 43 کیلومتری جنوب شرق مهاباد حرکت کنید و در مسیر میان بری که وجود دارد، به سمت بوکان بروید.

کمتر کسی وجود دارد که به آذربایجان غربی و شهر مهاباد رفته باشد ولی غار سهولان را ندیده باشد. این غار یکی از مهم ترین و البته شگفت انگیزترین غارهای ایران به شمار میرود که پس از غار علیصدر دومین غار آبی ایران است.

غار کرفتو کردستان

یکی از دیدنی ترین غارهای ایران که در 70 کیلومتری شهر دیواندره در استان کردستان واقع شده است، غار کرفتو است. این غار یک غار آهکی محسوب می گردد که قدمت آن بر اساس تخمین ها احتمالا به دوره سلوکیان برمی گردد.

در سال های خیلی دور این غار محل سکونت مردم بوده است و درون آن ها تغییراتی انجام گرفته است که باعث شده غار کرفتو نسبت به سایر غارها معروفیت ویژه ای پیدا کند.

به علت این که قبلا افرادی وجود داشته اند و در آن زندگی می کرده اند، اتاق، دالان، راهرو و… در این غار وجود دارد. درون غار کتیبه ای یونانی وجود دارد که احتمالا متعلق به جانشینان اسکندر است.

غار قوری قلعه در کرمانشاه

اگر دوست دارید با طولانی ترین غار ایران و بزرگ ترین غار آبی آسیا آشنا شوید، باید سری به کرمانشاه بزنید. این غار قدمتی در حدود 65 میلیون سال پیش دارد. چیزی که در این غار شما را شگفت زده خواهد کرد، جاذبه های طبیعی و محیط زیبای غار است.

علت نام گذاری این غار به این خاطر است که در زمان ساسانیان این غار نزدیک به قلعه ای بوده است که شبیه به قوری بوده است. در گذشته و تا قبل از این که انسان آن را کشف کند، در این غار مهره داران زیادی زندگی می کردند که الان هم میتوان برخی نمونه نادر خفاش را در آن پیدا کرد.

دمای این غار بین 7 تا 11 درجه سانتی گراد متغیر است و این دما در تمام طول سال به همین شکل است.

اگر دوست دارید با طولانی ترین غار ایران و بزرگ ترین غار آبی آسیا آشنا شوید، باید سری به کرمانشاه بزنید. این غار قدمتی در حدود 65 میلیون سال پیش دارد.

غار خفاش در ایلام

تنها غار از غارهای ایران که محل زندگی خفاش هاست، غار خفاش در دهلران است. هرچند که این غار کوچک است ولی به علت زندگی میلیون ها خفاشی که در آن زندگی می کنند، مورد توجه قرار گرفته است.

سال ها قبل زمانی که غارنشینی در میان انسان ها هنوز رواج داشت، این غار از طریق انسان ها مورد استفاده قرار می گرفت. اما با گذشت زمان کم کم انسان ها جای خود را به خفاش ها دادند.

این غار که در استان ایلام و در منطقه دهلران واقع شده است، تنها یک کیلومتر با چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد. هنگام غروب هم خفاش ها به صورت دسته جمعی از غار خارج می شوند که منظره ای خیره کننده به وجود خواهد آورد.

غار شاپور در فارس

غار شاپور در استان فارس و در شهر کازرون واقع شده است. از جاذبه های تاریخی آن می توان به یک مجسمه 6 متری اشاره کرد که متعلق به شاپور اول است. یا ستونی که در ابتدای در ورودی واقع شده است و مربوط به 1700 سال پیش است. دهانه این غار 30 متر طول و 15 متر ارتفاع دارد.

غار نخجیر در استان مرکزی

غار نخجیر از غارهای آهکی ایران و جاذبه های گردشگری استان مرکزی است که در سال 1367 در اثر وقوع یک انفجار در نزدیکی دهانه آن کشف شد. این غار به علت قرار داشتن آن در منطقه ای به نام نخجیر در شمال شرق شهرستان دلیجان به این نام خوانده می گردد.

چال نخجیر به منطقه ای گود گفته می گردد که شکارچیان برای اینکه راحت تر شکار کنند، حیوانات را به این منطقه فراری می دادند. این غار به دوره سوم زمین شناسی متعلق است و در سال 1384 خورشیدی از طریق سازمان میراث فرهنگی با شماره 13814 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار پرآو کرمانشاه

غار زیبای پرآو را می توانید در 12 کیلومتری شمال شرقی استان کرمانشاه به راحتی پیدا کنید. این غار فوق العاده مجذوب کننده در نزدیکی یک روستا به نام چالابات جای گرفته است و جزو بهترین غارهای ایران به شمار می رود. غار پرآو در 300 متری زیر قله معروف شیخ علی خان واقع شده است و ارتفاع آن حدود 3050 متر است.

این غار تقریبا 40 سال پیش به عنوان بزرگ ترین غار عمودی در دنیا کشف شد و عمق آن 751 متر است. طول غار پرآو نیز 1454 متر است و در آن 26 حلقه چاه وجود دارد. در طول مسیر رسیدن به این غار مجذوب کننده، ناهمواری هایی وجود دارد به همین علت هنگام رفتن به آن جا کفش کوهنوردی بپوشید و حتما تجهیزات لازم را هم با خود ببرید.

غار کافر قلعه شیروان

یکی از بی نظیرترین غارهای ایران که در استان خراسان می توانید آن را مشاهده کنید، غار کافر قلعه شیروان است. در گذشته این غار زیبا محل زندگی انسان های اولیه بوده است و در حال حاضر نیز جزو جالب ترین و خاص ترین جاذبه های ایران به شمار می رود.

در زمان های قدیم نیز بومیان این منطقه، از غار کافر قلعه شیروان به عنوان پناهگاه استفاده می کرده اند. به همین علت نیز تا به امروز آثار باستانی زیادی از این قلعه کشف شده است. شما می توانید هر زمانی که خواستید، به راحتی راهی شهر خراسان شوید و زیبایی های این غار معروف را از نزدیک مشاهده کنید.

غار دربند سنگسر

غار دربند سنگسر یکی دیگر از بزرگ ترین و معروف ترین غارهای ایران است که در دامنه رشته کوه البرز جای گرفته و شما می توانید به راحتی از آن بازدید به عمل آورید. این غار شگفت انگیز در گذشته محل زندگی انسان های اولیه بوده است و طول بسیار زیادی دارد.

ارتفاع غار دربند سنگسر نیز از سطح دریای آزاد، تقریبا حدود 2 کیلومتر است. این غار آهکی قدمتی بسیار طولانی دارد و عمر آن حدود 140 میلیون سال، تخمین زده شده است. در نزدیکی غار دربند سنگسر می توانید از جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی دیگری نیز بازدید به عمل آورید و با مکان های جالبی آشنا شوید.

غار دو اشکفت

در شمال شهر خوش آب و هوای کرمانشاه می توانید از یک غار بسیار مجذوب کننده به نام دو اشکفت دیدن نمایید. این غار قدیمی متعلق به دوران پارینه سنگی میانی است و در گذشته انسان های اولیه برای در امان ماندن از خطر، به آن جا پناه برده اند.

غار دو اشکفت از سطح دریا حدود 1600 متر ارتفاع دارد و شما می توانید از آن به عنوان یکی از معروف ترین غارهای دنیا بازدید کنید و لذت ببرید. معنی کلمه اشکفت غار است و به علت این که در این منطقه مجذوب کننده دو غار در کنار هم جای گرفته اند، نام غار را دو اشکفت نامیده اند.

غار نمکی قشم

همان طور که می دانید در جزیره زیبای قشم جاذبه های طبیعی بسیار زیادی وجود دارد و یکی از خاص ترین این جاذبه ها، غار نمکی است. غار نمکی در تپه ای بزرگ به نام نمکدان جای گرفته است و طول آن حدود 6400 متر است.

غار نمکی در واقع جزو قدیمی ترین و بهترین غارهای دنیا محسوب می گردد که قدمت آن تقریبا به 500 میلیون سال پیش باز می گردد. این غار زیبا ورودی بسیار کوتاهی دارد اما بعد از وارد شدن به آن، با محوطه ای بزرگ رو به رو خواهید شد. در غار نمکی قشم قندیل های آهکی زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها هزاران سال زمان برده اند تا تشکیل شوند.

زیبایی های این غار بسیار زیاد است و با رفتن به آن جا می توانید از رنگ های مصنوعی که در سراسر غار وجود دارند، تپه چشمه ای با آب کریستالی و حوضچه مجذوب کننده بهاری نیز بازدید نمایید.

غار سم

این غار آهکی در روستای نام نیک مینو دشت واقع شده است و عمقی حدود 406 متر دارد. برای دیدنی غار سم باید به بالای کوه خواجه قنبر بروید و مسیر نسبتا ناهمواری را طی کنید، به همین علت نیز بیشتر افراد غارنورد و کوهنورد به دیدن آن می روند. ارتفاع این غار 1700 متر است و در آن 21 چاه نیمه عمیق و عمیق وجود دارد.

اگر به دیدن غار سم رفتید، بهتر است به داخل نروید زیرا ورودی غار بسیار کوچک است و ممکن است دچار مشکل شوید. در این غار محبوب تا به امروز وسایل سفالی، جمجمه انسان و حیوانات زیادی کشف شده است که تمام آن ها نشان دهنده قدمت طولانی غار هستند.

غار میرزا

در شهر رفسنجان نیز یک غار فوق العاده زیبا و قدیمی به نام غار میرزا وجود دارد که ارتفاع آن از سطح دریا 2500 متر است. این غار جزو معروف ترین غارهای ایران است که در منطقه ای کویری جای گرفته و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

غار میرزا ویژگی های منحصر به فردی دارد و مسلما با دیدن آن حیرت زده خواهید شد. بنابر این بهتر است در برنامه ریزی سفرتان حتما بازدید از غار میرزا را قرار دهید و به همراه خانواده تان از دیدنی آن لذت ببرید.

غار ماهی کور لرستان

یکی دیگر از بهترین غارهای دنیا را می توانید در استان لرستان، نزدیک به روستای لوند مشاهده کنید. این غار که تنها اثر طبیعی ملی استان لرستان است، ماهی کور نام دارد و در آن 2 نمونه نادر از ماهیان کور زندگی می کنند که در هیچ جایی از دنیا نمی توانید مانند آن ها را پیدا کنید.

این ماهی ها چشم خارجی ندارند و نمی توانند جایی را ببینند. ماهی های کور در آب های زیر زمینی این غار تاریک زندگی می کنند و مردم لرستان آن ها را با نام ماهی کور غارزی می شناسند. غار ماهی کور در سال 1308 کشف شده است اما قدمتی بسیار کهن دارد.

این غار فوق العاده مجذوب کننده زیبایی های زیادی را در دل خود جای داده است که مسلما با دیدن آن ها حیرت زده خواهید شد. هر کدام از اشکالی که داخل این غار فوق العاده مجذوب کننده به چشم می خورند، حدود میلیون ها سال زمان برده اند تا تشکیل شوند. به همین علت سعی کنید هنگام بازدید، به آن ها صدمه یا آسیبی وارد نکنید تا از بین نروند و گردشگران دیگر نیز بتوانند از آن ها بازدید به عمل آورند.

غار دانیال مازندران

غار دانیال یکی از بی نظیر ترین غارهای آبی ایران است که در شهرستان عباس آباد و رشته کوه البرز واقع شده است. طول این غار نزدیک به 2 کیلومتر است و ارتفاع آن نیز از کف غار تا سقف حدود 75 متر می گردد. ارتفاع غار طولانی دانیال از سطح دریا نیز 160 کیلومتر است.

این غار آبی به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه ای در ایران شناخته شده است و آب داخل آن از چندین چشمه تامین می گردد. آبی که داخل غار دانیال وجود دارد، بسیار زلال است و می توانید از آن به عنوان آب نوشیدنی نیز استفاده کنید. دمای هوا در این غار 23 درجه سانتی گراد و دمای آب نیز 17 درجه سانتی گراد است. جالب است بدانید این دماها در طول سال همیشه ثابت هستند و هیچ گونه تغییری نمی کنند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2237

به "20 غار دیدنی و شگفت انگیز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 غار دیدنی و شگفت انگیز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید