12 روش مؤثر برای درمان رفلاکس نوزادان

به گزارش مینی نت، در بسیاری از نوزادان برگرداندن غذا، در حجم کم وجود دارد که می توان گفت عارضه چندان مهمی نیست. در بعضی مواقع این مشکل تا هفت یا هشت ماهگی رفع شده و احتیاجی به درمان خاصی ندارد. اما آنچه احتیاج به درمان دارد، برگرداندن شدید اسید معده است که به مجاری گوارشی نوزاد آسیب جدی وارد می نماید. زخم هایی بر سطح داخلی مری ایجاد خواهد شد به همین علت پیشگیری از رفلاکس معده در نوزادان، احتیاج به مراقبت های پزشکی دارد.

12 روش مؤثر برای درمان رفلاکس نوزادان

در این مقاله از خبرنگاران مگ در نظر داریم تمامی کارهایی که می توانید برای کاهش این علائم انجام دهید را آنالیز کنیم. با انجام این امور خواهید توانست از آسیب وارد شده به مری کودک و دستگاه گوارشی جلوگیری کنید. پس با ما همراه باشید.

رفلاکس معده چه زمانی رخ می دهد؟

رفلاکس معده زمانی رخ می دهد که عضله اسفنکتر (sphincter) در انتهای پایینی مری (لوله ای که غذا را از دهان به معده می برد) در زمان نامناسبی شل گردد. شل شدن این عضله به اسید معده اجازه می دهد تا به مری برگردد. اگر کودک شما رفلاکس اسید معده را تجربه می نماید، نکات زیر ممکن است به کاهش ناراحتی و دوره های برگرداندن غذا یاری کند.

برای پیشگیری از رفلاکس معده در نوزادان چه کارهایی باید انجام داد؟

در قدم اول باید توجه داشته باشید که این پزشک اطفال است که باید تشخیص دهد آیا نوزاد شما واقعا رفلاکس معده داشته و غذا را برمی گرداند یا یک عارضه خفیف است و احتیاج به درمان ندارد. شما نباید با درمان های خانگی و خودتشخیصی وارد عمل شوید. پس از تشخیص شرایط، پزشک به شما چند دستورالعمل ارائه می دهد که حتما باید در کنار مصرف دارو آن ها را جدی بگیرید.

1. کودک را به صورت عمودی نگه دارید

نگه داشتن نوزاد به صورت عمودی هم در حین تغذیه و هم برای حداقل 30 دقیقه پس از آن، به کاهش رفلاکس معده در نوزادان یاری می نماید. وقتی در حال شیر دادن و تغذیه کودک هستید حواستان باشد که شکم او فشرده نگردد. فشرده شدن شکم باعث برگشتن غذا از معده به دهان می گردد. به این علت گفته می گردد کودک بهتر است در حال عمودی باشد که احتمال فشار به معده در کمترین حالت واقع شده است.

2. در طول خواب شبانه مرتب نوزاد را چک کنید

سندروم مرگ ناگهانی در بچه ها با مشکل رفلاکس اسید معده، خیلی بیشتر از دیگر نوزادان است. نوزاد زمانی که در خواب است توانایی گریه کردن نداشته و برگشتن اسید به مری می تواند باعث انسداد مجاری تنفسی و در نهایت خفگی گردد. پس بهتر است که مرتب به او سر زده و حالت خوابیدن نوزاد را تغییر دهید.

به طور معمول پیشنهاد می گردد که حتما نوزاد را بر روی کمر و به پشت بخوابانید. مگر در شرایطی که حس می کنید اسید وارد مری شده که بهتر است کودک را بر روی دست یا بالش بر روی شکم قرار دهید تا بدون هیچ فشاری اسید به بیرون هدایت گردد و مجاری را مسدود نکند.

بعضی از متخصصین معتقدند که باید زمان خواب، سر کودک را بالاتر از تن او قرار دهید. در این شرایط جاذبه اسید معده را به سمت پایین برده و باعث می گردد وارد مری نگردد. البته این ارتفاع نباید خیلی زیاد باشد و سر کودک را به سمت جلو خم کند. در ادامه این مقاله خواهیم گفت که خم شدن زیاد به سمت جلو، آن هم زمانیکه کودک بر روی جایگاه غذاخوری یا جایگاه ماشین است، خطرناک خواهد بود.

به همین علت پیشنهاد ما این است که قبل از هر گونه تغییر در شرایط خوابیدن کودک، با پزشک نوزاد خود صحبت کنید.

3. تعداد وعده های غذایی را افزایش داده و مقدار آن را کاهش دهید

شیر دادن هر دو تا سه ساعت یک بار به کودک، در حالی که نوزاد شما بیدار است، اغلب از بروز رفلاکس معده در نوزادان کم می نماید. وعده های غذایی سنگین به معده فشار آورده و می تواند منجر به رفلاکس و برگشتن اسید گردد. اگر به نوزادتان شیر خشک می دهید، سعی کنید سوراخ نوک شیشه را کوچک کنید. این کار باعث می گردد هوای کمتری وارد معده نوزاد گردد. بعلاوه شیر کمتری با هر بار مک زدن وارد دهن او شده و احتمال رفلکس و برگشتن اسید را به حداقل می رساند. به این موضوع دقت کنید که هوای وارد شده به معده باعث منبسط شدن شکم شده و همین انبساط است که رفلکس را به همراه دارد.

4. برنج گزینه ایدئالی برای کاهش رفلاکس در نوزاد است

اگر کودک شما غذاهای جامد را آغاز نموده است (معمولا بعد از 4 ماهگی توصیه می گردد و نه زودتر)، غلات برنج ممکن است به کاهش مقدار برگشت مجدد غذا به دهان یاری کند. سعی کنید ابتدا در نظر گرفتن برنج به عنوان وعده غذایی را با 2 قاشق غذاخوری نه بیشتر، آغاز کنید. اما اگر کودک هنوز غذای جامد نمی خورد، بهتر است که مادر در وعده های غذایی خود برنج را فراموش نکند. برنج به عنوان یک وعده غذایی مادر می تواند مقدار رفلاکس معده در کودک را کاهش دهد.

5. اصلاح رژیم غذایی برای مادران شیرده

بعضی غذاها، مانند چای و قهوه به علت وجود کافئین یا حتی شکلات و سیر می توانند باعث رفلاکس در نوزاد شده و بیماری معده را به همراه داشته باشد. چرا که این ترکیبات مقدار اسید معده را افزایش می دهند. بنابراین اگر به نوزاد خود شیر می دهید و نوزاد هم دچار مشکل برگرداندن غذا به مری است، حتما این ترکیبات را از رژیم غذایی خود به طور کامل برای مدتی حذف کنید. در بعضی مواقع مادر به اجبار باید شیر و تخم مرغ را هم حذف کند که پیشنهاد می گردد حتما برای آن یک جایگزین خوب پیدا کند. چرا که بخش زیادی از کلسیم بدن مادر زمان شیردهی کم شده و بهتر است که این کلسیم با غذایی حاوی این عنصر، به بدن بازگردد.

هنگام شیر دادن به کودک حواستان باشد که شیر زیادی به دهان او پمپاژ نگردد. بعلاوه قبل از شیردهی مطمئن شوید که ابتدا با اولین مک زدن کودک، هوا وارد معده او نگردد. همین هوای وارد شده، فضایی از معده را پر نموده و فشار وارد شده به علت وجود هوا، بازگشتن غذا را به همراه خواهد داشت.

اگر فرزند شما آبمیوه های طبیعی را مصرف می نماید، سعی کنید آب مرکبات یا نوشیدنی های کافئین دار را به طور کامل از فهرست غذایی او حذف کنید.

6. ایجاد شرایط بدون استرس زمان شیردهی و غذا دادن به کودک

همان طور که بزرگ ترها زمانی که استرس و اضطراب داشته باشند، نمی توانند غذا بخورند یا اینکه با پرخوری عصبی روبه رو می شوند که نتیجه هر دو حالت، سوزش سر معده و برگشتن اسید است، نوزادان هم در صورت داشتن هیجان زیاد، دچار رفلاکس معده می شوند. به همین علت باید زمان غذا دادن به کودک هم شرایط آرامی را ایجاد کنید که کودک دچار استرس نگردد هم خودتان آرامشتان را حفظ نموده و تنها برای دقایقی شرایط سخت زندگی را فراموش کنید. از کودکتان بخواهید 30 دقیقا پس از خوردن غذا، آرام بوده و بازی های هیجانی را کنار بگذارد.

7. استفاده از جایگاه غذا و جایگاه ماشین برای نوزاد

نحوه قرار گرفتن نوزاد شما در جایگاه ماشین و فشاری که به شکم او به خاطر وجود کمربند وارد می گردد می تواند باعث ادرار ناگهانی و یا بازگشتن اسید به سمت بالا گردد. به همین علت هنگام استفاده از جایگاه ماشین و غذا، به استاندارد بودن تکیه گاه و فشاری که کمربند به کودک وارد می نماید، دقت کنید. بهتر است کودک یک تکیه گاه در قسمت جلویی داشته باشد تا به سمت جلو خمیده نگردد. خمیده شدن زیاد کودک به سمت جلو، مجاری تنفسی را با مشکل روبه رو می نماید. همین موضوع می تواند باعث مرگ ناگهانی در خواب گردد.

8. حتما پس از شیر یا غذا، به کودک یاری کنید که آروغ بزند

چندین بار آروغ زدن نوزاد در طول شیردهی به کاهش فشار معده و رفلاکسی که می تواند ایجاد گردد، یاری می نماید. اگر زمان شیردهی شکیبا باشید و بعد از هر دو قاشق غذاخوری شیر خوردن، فشار معده را کاهش داده و یاری کنید که کودک آروغ بزند، باعث می گردد که معده با آرامش و بدون هیچ هوایی پر گردد. این کار سیر شدن واقعی را در پی خواهد داشت.

9. داروها را با تجویز پزشک مصرف کنید

اگر کودک شما علائم شدید رفلاکس مانند حس خفگی و سرفه داشته باشد، ممکن است پزشک به شما داروهایی را توصیه کند. به یاد داشته باشید که جدی نگرفتن اسید معده نوزاد خطرناک است. زیرا اسید بالا آمده، باکتری های مفید سیستم گوارش را هم از بین برده و همین موضوع خطر عفونت مجاری گوارشی را به همراه دارد. پس حتما با پزشک مشورت نموده و در صورتی که دارویی برای این مورد تجویز شده است، با دقت مصرف کنید.

10. گاهی تنها راه درمان، عمل جراحی است

در شرایطی، ممکن است برای نوزادانی که رفلاکس شدید دارند جراحی فوندوپلیکاسیون تجویز گردد. اگر به این روش فکر می کنید، حتما با یک جراح اطفال صحبت کنید. کسی که در این زمینه تجربه کافی داشته باشد شما را به خوبی هدایت نموده و به شما می گوید که باید از این جراحی چه انتظاراتی داشته باشید.

11. برای کودک از لباس تنگ استفاده نکنید

مطمئن شوید که کش شلوار یا دیگر لباس های کودک، زیاد محکم نباشد. زیرا فشاری که کش به شکم وارد می نماید، خود علتی برای برگشت غذای داخل معده به دهان است. ضمن اینکه لباس تنگ پوست کودک را نیز آزاد می دهد.

12. شکیبا باشید و با گریه کودک آرامش خود را از دست ندهید

بچه های که با رفلاکس معده دست و پنجه نرم می نمایند معمولا بیشتر از دیگر نوزادان گریه خواهند کرد. گریه هایی که مدت زمان طولانی تری طول می کشد و ممکن است شما را کلافه کند. اما به این فکر کنید که سوزش سر معده برای فرد بزرگسال چقدر می تواند دردناک باشد، همین درد را یک نوزاد دارد تحمل می نماید. پس سعی کنید کودک را به صورت عمودی در آغوش گرفته و راه بروید. عمودی نگه داشتن کودک غذا را به معده بازگردانده و از سوزش معده کم می نماید.

در نهایت اینکه به عنوان والدین این بچه ها

از قلم نیاندازید که هر کودک با بچه ها و نوزادان دیگر فرق دارد. بعلاوه خوشبختانه رفلاکس معده نوزادان با بزرگ شدن آن ها کاهش پیدا نموده و کم کم درمان می گردد. ضمن اینکه روش های درمانی زیادی برای این عارضه وجود دارد که از کودکی به کودک دیگر تفاوت داشته و توصیه ما این است که قبل از انتخاب هر روشی با پزشک اطفال مشورت کنید. روش های درمانی خانگی را به هیچ عنوان برای نوزادان خود امتحان نکنید زیرا که ممکن است اولین اشتباه شما آخرین اشتباه باشد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: very well health, Medline Plus

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1905

به "12 روش مؤثر برای درمان رفلاکس نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش مؤثر برای درمان رفلاکس نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید