معرفی به یادمانی ترین سوغات تبریز

به گزارش مینی نت، محال ممکن است که گردشگران ایرانی به مسافرت بروند و دست خالی به خانه باز گردند. سوغاتی یکی از رسومی است که هر مسافر باید آن را به جای آورد. حال اگر به شهر شگفت انگیزی همچون تبریز سفر کنید، انتظارها از شما برای هدیه دریافت سوغات تبریز بالا می رود.

معرفی به یادمانی ترین سوغات تبریز

شهر تبریز یکی از شهرهای با قدمت چندصدساله ایران زمین است که القاب و عناوین بسیاری را به دوش می کشد. در تبریز شما به یادماندنی ترین خاطره ها را کسب خواهید کرد؛ زیرا که بهترین ها در این شهر جمع شده است. با سفر به تبریز، علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی تبریز می توانید خوراکی های لذیذ و اقلام هنرمندانه ای را خریداری کنید. همراه ما در ره بال آسمان باشید تا با سوغات تبریز آشنا شوید و برای عزیزانتان هدایای بسیاری به یادگار ببرید.

انواع سوغات تبریز

سوغاتی های تبریز را باید به دو دسته تقسیم کرد:

1. صنایع دستی؛

2. خوراکی ها.

در ادامه به معرفی هر یک از این سوغات ها می پردازیم تا هنگام خرید دست به انتخاب درستی بزنید و یک سوغاتی مناسب را انتخاب کنید.

صنایع دستی تبریز

· محصولات چرم تبریز

محصولات چرم یک سوغاتی فوق العاده محسوب می گردد؛ مخصوصاً اگر چرم باکیفیت تبریز باشد که یکی از بهترین ها در نوع خود است. چرم تبریز نه تنها در داخل، بلکه در خارج از کشور هواداران بسیاری دارد؛ به همین دلیل یک محصول عالی برای صادرات نیز محسوب می گردد. چرم تبریز در غالب انواع محصولات همچون کیف، کفش، کمربند و لباس موجود است.

· منبت کاری

ایران را باید مهد صنایع دستی که آمیخته ای با هنر و ذوق است، معرفی کرد. تقریباً به هر یک از شهرهای کشورمان که سفر کنیم، دست کم یک نوع صنایع دستی محلی وجود دارد که برگرفته از اقلیم جغرافیایی آن منطقه است. منبت کاری نیز یکی از همین هنرهای خارق العاده میباشد.

منبت کاری هنری سنتی است که روی چوب و با ابزار مخصوص، طرح های زیبایی خلق می نمایند. در شهر تبریز می توانید نمونه های بی نظیری از منبت کاری را به عنوان سوغات تبریز خریداری کنید.

اگر قصد سفر به تبریز را دارید، پیشنهاد میکنم حتما محتوای جاهای دیدنی تبریز رو در ره بال آسمان مطالعه کنید.

· قلم زنی

با وجود آنکه باید اصفهان را زادگاه قلم زنی دانست؛ اما تبریزی ها نیز تبحر خاصی در این هنر دارند و محصولات منقوش به قلم زنی را به زیبایی هر چه تمام تر خلق می نمایند. قلم زنی در واقع هنر چکش روی فلزات است. در این حالت با یک قلم یا چکش، ضرباتی را روی فلزاتی همچون مس، طلا، نقره، برنج یا فلزات دیگر، جهت تزئین یا منقش شدن، وارد می نمایند.

· فرش و قالی

بر هیچ کس پوشیده نیست که فرش و قالی ایران در جهان تک و بی نظیر است. از این رو، برای دادن سوغاتی یک ایده عالی به نظر می آید؛ مخصوصاً اگر به مهد بافت این کالا سفر نموده باشید.

قالی بافی یکی از هنرهای معروف استان آذربایجان شرقی محسوب می گردد. اگر به بازارهای سنتی این شهر سری بزنید، با طرح ها، رنگ ها و مدل های گوناگونی از انواع قالی روبرو می شوید که در نوع خود بی نظیر است و حتماً وسوسه خواهید شد که یکی از آن ها را به یادگار از این شهر با خود به خانه ببرید.

· سفال و سرامیک

یکی دیگر از هدیه هایی که می توانید به عنوان سوغات تبریز بخرید، سفال و سرامیک است. این سوغات را باید محبوب دل خانم ها دانست. زیرا رنگ و طرح های آن به دل هر بانویی می نشیند و از هدیه دریافت آن شاد می شوند.

از دیگر صنایع دستی تبریز که می توانید به عنوان سوغات هدیه ببرید، عبارت اند از:

1. سوزن دوزی؛

2. معرق کاری؛

3. گلیم؛

4. ورنی.

خوراکی های تبریز

· نوقا

بسیاری نوقا را با گز اشتباه می گیرند که علت آن هم ظاهر تقریباً مشترک و مزه شیرین آن است. مواد تشکیل دهنده نوقا شامل عسل، شکر، سفیده تخم مرغ، آجیل و نان میکادو است که در بعضی از انواع آن، تیکه های میوه هم وجود دارد.

· باقلوا

باقلوا یکی از لذیذترین و معروف ترین سوغات تبریز است که به علت هم جواری با کشور ترکیه از معروفیت زیادی در بین گردشگران برخوردار است. باقلوا می تواند یک ره آورد عالی برای هدیه دادن به دوستانتان باشد.

· اریس

اریس یک نوع شیرینی محلی تبریز است که در بین گردشگران این شهر بسیار محبوب است. اریس از شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو درست می گردد. اریس علاوه بر کاکائو از مواد دیگر درست می گردد و در رنگ های گوناگون موجود است.

· راحت الحلقوم

تقریباً همه ایرانی ها با راحت الحلقوم در سفره های شب یلدا خاطره بسیاری دارند. شیرینی خوشمزهای که کش دار است و درون آن مملو از انواع مغزها است. زادگاه راحت الحلقوم، شهر تبریز است که می توانید در بازارهای محلی این شهر انواع گوناگون و رنگی آن را به عنوان سوغات تبریز خریداری کنید.

· چوروتمه

چوروتمه یکی از شیرینی های اصیل تبریزی است که روزگاری جزو محبوب ترین خوراکی های این شهر به حساب می آمد؛ اما این روزها کمتر درست می گردد و به راحتی نمی توانید آن را پیدا کنید.

· قرابیه

قرابیه یک نوع کلوچه سنتی آذربایجان شرقی است که بسیار مقوی و خوشمزه است. قرابیه به علت مواد تشکیل دهنده ای همچون تخم مرغ، آرد سفید، شکر و انواع مغزها مثل پسته، بادام و گردو در دسته گرانترین سوغات تبریز قرار می گیرد.

· شکلات تسبیحی

بافت و شکل شکلات تسبیحی باعث شده تا گردشگران آن را به عنوان یکی از سوغاتی های حتمی قرار می دهند که باید بخرند. این شکلات به شکل یک زنجیره بلند و در دو رنگ کرم و قهوه ای است. شکلات تسبیحی از شیر، شکر، گلوکز، شیر خشک، بکینگ پودر، وانیل و کره درست می گردد.

از دیگر خوراکی های تبریز که می توانید به عنوان سوغات هدیه ببرید، عبارت اند از:

1. لبنیات تبریز (مخصوصاً پنیر تبریزی)؛

2. شیرینی پنج انگشتی؛

3. شیرینی کنجدی؛

4. حلوا بزرک؛

5. نان زنجبیلی؛

6. لوز؛

7. کنافه؛

8. آجیل و خشکبار؛

9. نان ایشلی کو؛

10. مربای گل محمدی

منبع: همگردی
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1174

به "معرفی به یادمانی ترین سوغات تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی به یادمانی ترین سوغات تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید