10 اصطلاح پر کاربرد در قوانین ملکی

به گزارش مینی نت، برای ورود به هر رشته و یا صنعتی باید ابتدا کلمات و اصطلاحات مربوط به آن را آموخت. به طور مثال اگر شما بخواهید کتاب های تخصصی مهندسی و یا هر شاخه دیگری را مطالعه کنید، ناچارید کلمات کلیدی آن را بشناسید. معمولاً اصطلاحات در رشته و حیطه ای خاص، برای بیان منظوری غیر از معنای عامه شان مورد استفاده قرار می گیرند. حال اگر رشته و یا کار شما در حوزه قوانین ملکی باشد، و یا برای حل مشکل و کاری به این تخصص نیاز داشته باشید، بهتر است با کلمات کلیدی و اصطلاحات رایج قوانین ملکی آشنا شوید. در این مقاله به توضیح 10 نمونه از پر کاربردترین اصطلاحات این زمینه می پردازیم.

10 اصطلاح پر کاربرد در قوانین ملکی

سرفصل های این مقاله عبارت اند از:

  • تفکیک
  • هزینه تفکیک
  • عرصه و اعیان
  • افراز
  • تقسیم
  • ملک مفروز
  • ملک مشاع
  • استعلام
  • ملک موروثی
  • ملک ثبتی

تفکیک

تفکیک در قوانین ملکی به معنای تقسیم مال و یا املاک غیر منقول به قطعات کوچک تر است که مرجع آن به اداره ثبت آن مال محدود است. در هر 10000 ریال 500 ریال در قبال آن پرداخت می گردد. در صورت تفکیک مال مورد نظر تقاضانامه در اداره ثبت منطقه مربوطه به ثبت می رسد و ارزش تفکیکی آن طبق ارزش معاملاتی اش محاسبه و مشخص می گردد.

هزینه تفکیک

این هزینه توسط صاحب حق پرداخت می گردد. این هزینه بر اساس ماده 15 قانون ثبت اسناد و املاک ارزش معاملاتی برآورد می گردد و به اطلاع طرفین می رسد. فرایند به این صورت است که ابتدا مالک قانونی ملک و یا وکیل قانونی او تقاضای نقشه تفکیکی را می کند و شهرداری طبق این درخواست و با توجه به ضوابط و قوانین شهرداری نقشه تصویب شده، که طبق ماده 101 قانون شهرداری به تصویب رسیده است را به درخواست کننده تحویل می دهد و نسخه کپی دیگری را برای بررسی مجدد به صورت مجلس به اداره ثبت ارسال می کند.

با دریافت نقشه 101 توسط اداره ثبت و درخواست صاحب ملک و یا وکیل قانونی وی این فرم توسط دفاتر رسمی تهیه می گردد. پس از طی شدن تمامی این مراحل، نقشه بردار و کننده محل را بررسی کرده و پس از تطابق دادن آن با نقشه شهرداری و سند ثبتی و عدم تطابق، گواهی عدم تجاوز به مجاور و معابر و غیره، این مجوز صادر می گردد. در این صورت کننده دستور ثبت صورت جلسه را صادر می کند و بعد از مراحل اداری و تسویه حساب ها نسخه دیگر آن به دفاتر رسمی نیز ارسال می گردد.

عرصه و اعیان

اعیان اصطلاحی است در مقررات ثبتی و در حقوق ثبت که بیشتر در مقابل عرصه به کار می رود و منظور از آن تمام آثار غیر منقولی است که توسط انسان در عرصه پدید آمده ، اعم از اینکه طبیعی باشد، مانند درخت یا مصنوعی باشد، مانند ساختمان و استخر و اعم از اینکه در ارتفاع باشد، در عمق باشد مانند چاه ، و در برخی موارد به حق ایجاد اعیان هم اطلاق می گردد . به این معنی ک وقتی گفته می گردد شخصی در زمینی حق اعیانی دارد چنین تلقی می کنند که حق عرصه متعلق به کسی دیگری است(مانند املاک اوقافی) ، حق ایجاد اعیان در آن زمین ، متعلق به آن شخص است. به طور کلی در قوانین ملکی و حقوقی، زمین را عرصه و ساختمان یا بنا را اعیان می نامند. در صورتی که گفته گردد عرصه و اعیان خریداری شده است یعنی هم زمین و هم بنا به شخص واگذار و یا فروخته سده است.

افزار

عبارت است از جدا کردن سهم مشاع شریک با شرکا، به عبارت دیگر ، تقسیم مال غیر منقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنان. و به عبارتی دیگر افراز تقسیم ارزشی ملک طبق سهم مالکین مختلف است. در واقع افزار ملک را بر اساس صاحبان ملک تقسیم می کند. روش تفکیک و افراز اموال غیر منقول در اداره ثبت و دادگاه عمومی به تائید ماده 154 اصطلاحی قانون اداره ثبت و اسناد کشور، در 21 تیر 1365 تصویب شده است. این ماده بیان می کند که اداره ثبت و دادگاه باید پیش از تفکیک یا افراز در حدود شهرها نقشه تفکیک آن را به دلیل بررسی و تائید به شهرداری بفرستند و پس از تائید و یا عدم پاسخ شهرداری اقدام به تفکیک و یا افراز کند.

تقسیم

تقسیم اعم از تفکیک و افراز و غیر آن است مثل ترکه متوفی که بین وراث تقسیم می گردد و می تواند شامل اموال منقول و غیر منقول باشد.

ملک مفروز

مفروز یعنی محدود شده به این معنی که سهم هر مالک با توجه به دانگ مشخص آن و موقعیت محل ، مفروز می گردد.در این حالت شخص می تواند درخواست افراز نماید

ملک مشاع

ملک مشاع عبارت است از ملکی که چند مالک دارد که سهم هریک از 6 دانگ کل مشخص است. ولی این سهم از ملک، جدا و مشخص نشده است و همه شرکا به نسبت سهم خود در هر ذره از ملک شریک هستند.

استعلام

روندی است که طی آن درخواست سوابق و جریان ثبتی ملکی از اداره ثبت پرسیده می گردد. این استعلام ممکن است از سوی دفترهای ثبت اسناد رسمی و پیش از ثبت سند مورد معامله، یا افراد، یا مراجع قضایی و دستگاه های اجرایی دیگر صورت گیرد.

ملک موروثی

ملکی که مالک آن فوت کرده اما به عنوان ماترک به وارثان آن رسیده باشد. وراث پس از تقاضای صدور سند مالکیت، با ارائه مدارکی چون فرم گواهی حصر وراثت به اداره ثبت تقاضای انتقال مالکیت شخص متوفی و صدور سند مالکیت جدید می کنند.

ملک ثبتی

به ملکی گفته می گردد که مالک، حدود و سوابق آن در دفترهای املاک ادارات ثبت، مستند و موجود باشد.

منبع: هومینگ
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 988

به "10 اصطلاح پر کاربرد در قوانین ملکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 اصطلاح پر کاربرد در قوانین ملکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید