وقتی مأموران نظمیه، نقش چراغ هدایت را داشتند!
به گزارش مینی نت، یک قرن از حضور پلیس هدایت و رانندگی در خیابان های تهران برای برقراری نظم و جریمه رانندگان متخلف می گذرد؛ همان زمان که حدود 600دستگاه اتومبیل، موتورسیکلت و دوچرخه در تهران وجود داشت و باید اقدامی برای ساماندهی و جلوگیری از شلوغی معابر انجام می شد.
از زمانی که ماشین دودی را ناصرالدین شاه از فرنگ به تهران آورد تا سال1283 که کالسکه بخار را مظفرالدین شاه قاجار با سروصدای زیادش به این شهر وارد کرد، هیچ مقرراتی برای رعایت قوانین هدایت و رانندگی برای نظم بخشی به عبورومرور خودروها وجود نداشت.
این وضع تا سال1292 ادامه داشت تا اینکه فردی سوئدی با همراهی تعدادی از هموطنانش دعوت شد تا سازمانی به نام نظمیه (شهربانی) در کشور برپا کند. شعبه ای هم در نظمیه با عنوان شعبه عبور و مرور راه اندازی شد تا به نحوه تردد خودروها نظارت کند.
با این وجود، رسیدگی به وضع رفت وآمد وسایل نقلیه در شهر تهران چندان رضایت بخش نبود و به همین دلیل، سال1300 شعبه ای به نام آلات ناقله در اداره پلیس راه اندازی شد که آن موقع در خیابان باب همایون قرار داشت.
ریاست این شعبه به شخصی به نام فتح الله خان بهنام واگذار شد که در حقیقت، نخستین رئیس هدایت و رانندگی کشور محسوب می گردد. او برای این کار، 10نفر از بین پاسبان ها انتخاب کرد تا بر عبور و مرور اتومبیل ها نظارت نمایند. برای متمایز شدن آنها از بقیه پاسبان ها نیز، بازوبند سفیدی روی بازوی چپ آنها بسته شد و می توان گفت این اقدام، اولین قدم برای منظم کردن عبور و مرور خودروها از سوی دولت بود.
این پاسبان ها در معابر پرتردد حضور داشتند و بر نحوه حرکت خودروها نظارت می کردند. کم کم محلی در خیابان ها و میدان ها برای استقرار آنها و در امان ماندن از برف و باران ساخته شد که این عکس، حضور یکی از مأموران را در میدان امام(ره) -توپخانه- نشان می دهد.
جالب است بدانید که قبل از نصب چراغ های هدایت و رانندگی در سطح شهر، پاسبان ها دارای یک کوله پشتی با 2چراغ سبز و قرمز بودند. کلید چراغ ها روی سینه سمت چپ مأموران قرار داشت و آنها با پشت کردن به طرف رانندگان و روشن و خاموش کردن چراغ ها، دستور توقف یا حرکت اتومبیل ها را می دادند.
منبع: همشهری
منبع: فرادید