هشدار نسبت به حجم زیاد پساب های پرورش ماهی در خرمشهر

به گزارش مینی نت، رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: حجم بالای پساب مجتمع های پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر تهدیدی برای کشاورزی مناطق اطراف است و باید چاره ای برای آن اندیشیده گردد.

هشدار نسبت به حجم زیاد پساب های پرورش ماهی در خرمشهر

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، رضا جاوید اظهار کرد: حجم پساب مجتمع های پرورش ماهی شهید احمدیان بسیار زیاد است و کانال شیر دم را درگیر نموده که گاهی شاهد شکستگی این کانال و ورود این پساب ها به زمین های زراعی و دام پروری بوده ایم.

وی اضافه کرد: این کانال ترمیم شده است، اما هنوز تهدیدی به حساب می آید که می طلبد سازمان شیلات این پساب ها را مدیریت و اقدامات حفاظتی انجام دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر این نکته را نیز یادآور شد که پساب ها ارزشمند هستند و می توان با کاهش کمیت و افزایش کیفیت از آنها استفاده کرد.

وی از به کارگیری این روش در کشت و صنعت های نیشکر اشاره نمود و گفت: کشت و صنعت های نیشکر اقدامات خوبی برای استفاده از پساب های انجام داده اند که کوشش برای استفاده از پساب های نیشکر در پرورش ماهی و میگو، انتقال این پساب ها به مناطق در معرض ریزگردها و کشت گیاهان سپری پسند برای اثبات خاک نمونه این اقدامات است.

جاوید در ادامه به مسائل ایجاد شده در جمع آوری و بی خطرسازی پسماندهای عفونی در خرمشهر و لزوم برطرف این مشکل اطلاع داد.

وی شرح داد: در حال حاضر علاوه بر سیستم اتوکلاو بیمارستان ولی عصر (عج) که زباله های عفونی آن بیمارستان را بی خطر می نماید، یک سیستم اتوکلاو دیگر برای بی خطرسازی پسماندهای عفونی سطح شهر استفاده می گردد.

وی اضافه کرد: پیمانکار دیگری با اخذ مجوزهای لازم این دستگاه بی خطرساز را راه اندازی و پسماندهای مطب ها را توسط یک دستگاه استاندار حمل زباله که مسقف و ایمن است، برای بی خطرسازی به بیمارستان منتقل می نماید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر بر اتخاذ تدابیر خاص برای انتقال این پسماندها به محل زباله این شهر هم تأکید کرد.

جاوید در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات حفاظتی صورت گرفته برای جلوگیری از انتقال ویروس کووید 19 به وسیله زباله های عفونی در خرمشهر اشاره نمود و گفت: با تصمیم ستاد مقابله با کرونا و به دستور فرماندار خرمشهر محل دفن زباله خرمشهر برای دفن بهداشتی پسماندهای شهرستان آماده شد و اقلام حفاظتی همچون ماسک و دستکش در اختیار پاکبان ها قرار گرفته است.

وی همچنین از کاهش شمار زباله گردها در خرمشهر هم زمان با شیوع بیماری کرونا در این شهرستان اطلاع داد و اضافه کرد: با وجود کاهش تعداد زباله گردها هم زمان با پیک بیماری کرونا هنوز تعداد کمی از این افراد به فعالیت خود ادامه می دهند.

بنا به گفته وی، هنوز دستورالعملی برای جداسازی و بی خطرسازی زباله های اعلام نشده و از سوی دیگر، در خرمشهر هنوز فرهنگ تفکیک زباله همه گیر نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر از نظارت بر واحدهای دام پروری در این شهرستان به عنوان دیگر اقدام این نهاد نظارتی یاد کرد و گفت: نظارت جامعی بر تمام صنایع دامداری خرمشهر انجام می گردد و شهرستان تا به امروز با معضل حاد زیست محیطی روبرو نبوده است.

خرمشهر چند سالی هست که با مسائل جمع شدن حجم بالای پساب صنایع نیشکر روبه رو بوده است. تهدید دایک های مرزی که اعتراض کشور عراق را در پی داشت، خسارت به زیرساخت های ریلی و شور شدن زمین ها توسط این پساب های از مهم ترین مسائل بوده است که جمع شدن پساب های صنایع پرورش ماهی بیم تکرار تجربه ای مشابه در این شهرستان را ایجاد می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 924

به "هشدار نسبت به حجم زیاد پساب های پرورش ماهی در خرمشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار نسبت به حجم زیاد پساب های پرورش ماهی در خرمشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید