هدف راهبردی ما کسب صندلی حکمرانی پژوهشی فاوا است

به گزارش مینی نت، صفری گفت: یکی از نقشه های کلیدی پژوهشگاه در مجموعه وزارت ارتباطات ایفای نقش حکمرانی پژوهشی در حوزه فاوا است.

هدف راهبردی ما کسب صندلی حکمرانی پژوهشی فاوا است

به گزارش ، احرام صفری مجری پروژه ارائه برنامه راهبردی پژوهشگاه ICT، در مورد پروژه ارائه برنامه راهبردی پژوهشگاه ICT در راستای برنامه ششم توسعه اظهار کرد: با توجه به ماهیت حاکمیتی و غیرانتفاعی پژوهشگاه برای تدوین برنامه راهبردی پژوهشگاه، مدل برنامه ریزی راهبردی برایسون مورد استفاده قرار گرفته است.

او در ادامه گفت: در این پروژه با تحلیل محیط داخلی و خارجی، 6 موضوع راهبردی اعم از ثبات و شفافیت ماموریتی، نقشه، پروتکل، حکمرانی، مدیریت و اجرای موثر پژوهش های فاوا در راستای حل مسائل، ساختار و فرایندهای چابک و پویا، تامین اقتصادی و بودجه ای پایدار و سریع، متناسب سازی اقدامات مدیریت منابع انسانی با ماموریت های پژوهشگاه و تجاری سازی دانش و فناوری شناسایی شدند.

صفری با بیان اینکه در روبرو با موضوعات فوق، دو راهبرد مشخص شدند، عنوان نمود: مرحله اول مبتنی بر منابع علمی و انجام مطالعه تطبیقی مشخص شد و در مرحله دوم نیز تیم اجرایی پروژه، جلسه هم اندیشی با حضور اعضای کمیته حل مسائل راهبردی برگزار و راهبردهای پیشنهادی برای روبرو با موضوعات احصاء شد.

او تاکید نمود: ما در این پروژه بخشی از ارزش های کلیدی از جمله خلاقیت و نوآوری، اثرگذاری، شایسته سالاری و تعامل سازنده با ذی نفعان را جمع آوری کردیم.

صفری یادآور شد: همچنین چشم اندازی را مشخص کردیم که طبق آن، ایجاد کمیته راهبردی با هدف تدوین برنامه انجام شد. علاوه بر آن، با برگزاری دوره های مختلف یک روزه و چند ساعته و انجام چند مطالعه تطبیقی از نمونه های مشابه، چشم انداز موجود را تکمیل نموده تا ماموریت های پژوهشگاه را احصاء کنیم.

نقشه، پروتکل، حکمرانی، مدیریت و اجرای موثر پژوهش های فاوا

صفری در ادامه به یکی از ابعاد آنالیز شده در این پروژه اشاره و اظهار کرد: یکی از نقشه های کلیدی پژوهشگاه در مجموعه وزارت فاوا ایفای نقش حکمرانی پژوهشی در حوزه فاوا است. پژوهشگاه به نمایندگی از وزارت فاوا راهبری و مدیریت پژوهش در این حوزه را بر عهده می گیرد.

به گفته مجری پروژه ارائه برنامه راهبردی پژوهشگاه ICT، از الزامات دستیابی به این صندلی، طراحی نقشه پژوهشی جامع بر اساس احتیاجسنجی پژوهشی فاوا و یکپارچه سازی پژوهش های صورت گرفته است.

او ضمن بیان اینکه هدف راهبردی ما کسب صندلی حکمرانی پژوهشی فاوا است، در اشاره به راهبردها گفت: ارتقاء شأن پژوهش و نوآوری یکی از این راهبردها است که توجه به منزلت پژوهشگاه بوده و یکی از الزامات اساسی حکمرانی پژوهشی به شمار می رود.

صفری ادامه داد: راهنمایی پژوهش ها به سمت پاسخ به احتیاجها و حل چالش های جامعه و صنعت، یکی دیگر از همین راهبردها است. پژوهشگاه ICT در کوشش است تا به وسیله توسعه و انتقال فناوری های نوین حوزه فاوا، ارائه مشاوره تخصصی و همچنین سیاست پژوهی، نقش موثری در حل چالش های کشور ایفا نماید.

او گفت: یکی دیگر از راهبردها، مشروعیت بخشی به پژوهشگاه ICT به عنوان حکمران پژوهشی است و در صورت مشروعیت بخشیدن به پژوهشگاه با عنوان مذکور، تمام ساختارهای پژوهشی وزارت با نظارت پژوهشگاه به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل می نمایند.

تمایل به تضمین کیفیت پژوهش ها

طبق اظهارات صفری، یکی از راه هایی که برای کسب صندلی حکمران پژوهشی فاوا پیشنهاد می گردد، متمایل شدن پژوهشگاه به سمت تضمین کیفیت پژوهش ها است تا با این روش، اعتماد و رضایت ذی نفعان خارجی و سازمان های همکار، جلب گردد. برای این منظور باید استانداردها و آیین نامه هایی در پژوهشگاه طراحی و اجرا شوند تا کیفیت پژوهش ها را به صورت دقیق مورد سنجش قرار دهند که این مسئله، ارتقای توان علمی و تخصصی محققان پژوهشگاه و حضور در مجامع علمی و شرکت در دوره های آموزشی را احتیاج دارد.

این پژوهشگر توضیح داد: از طرف دیگر پژوهشگاه باید به عنوان یک حکمران پژوهشی، از تمام ظرفیت های موجود در زیست بوم استفاده نموده و بخشی از پژوهش ها را برون سپاری کند. از این رو جذب و تربیت نیروی انسانی توانمند برای مدیریت تحقیق اولین گام در اجرای این راهبرد بوده و برگزاری برنامه های آموزشی مستمر برای تقویت این توان، مفید است.

او اضافه کرد: تهیه و تدوین نقشه جامع پژوهشی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی پژوهشگران و بازیگران حوزه فاوا نیز در برون سپاری پژوهش ها مفید خواهد بود.

توسعه پروتکل ارتباطی پژوهشگاه ICT

صفری با بیان اینکه توسعه پروتکل ارتباطی پژوهشگاه از راهبردهای دیگر مورد اشاره در این پروژه است، ادامه داد: برقراری و تقویت کانال ها و شبکه های ارتباطی با ذینفعان مختلف زیست بوم از مهمترین وظایف حکمران پژوهشی است و پژوهشگاه ICT به منظور ایجاد ارتباط و تعامل موثر با وزارت فاوا و زیرمجموعه های آن، الگویی مناسب طراحی می نماید.

مجری پروژه ارائه برنامه راهبردی پژوهشگاه ICT اذعان کرد: علاوه بر این، ایجاد شبکه های علمی، حلقه های پژوهشگران و اتاق های فکر نیز در این راستا می تواند انجام گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 329

به "هدف راهبردی ما کسب صندلی حکمرانی پژوهشی فاوا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف راهبردی ما کسب صندلی حکمرانی پژوهشی فاوا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید