غنی سازی ایران تا سطح 5 درصد در فردو بالا می رود

به گزارش مینی نت، تسنیم نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام نمود غنی سازی اورانیوم تا 5 درصد و غنی سازی ایزوتوپ های پایدار از فردا در تاسیسات فُردو شروع می گردد.

غنی سازی ایران تا سطح 5 درصد در فردو بالا می رود

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه اعلام نمود غنی سازی اورانیوم تا سطح 5 درسد و غنی سازی ایزوتوپ های پایدار از روز چهارشنبه در تأسیسات فردو شروع خواهد شد.

صالحی در مراسم تجلیل از برگزیدگان المپیادهای علمی و رتبه های برتر آزمون سراسری 98 در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به دستور آقای روحانی رئیس جمهور درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، اعلام نمود: ما با هزار و 44 سانتریفیوژ که در تاسیسات فُردو داریم که تحت خلاء هستند و دو آبشار سانتریفیوژها در حال چرخش است، به تشخیص سازمان انرژی اتمی دستور داده شد، تعدادی از این سانتریفیوژها که پیش از این غنی سازی اورانیوم را 20 درصد و تا 5 درصد انجام می دادند، فعال می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه نمود: البته تصمیم گرفته شد فعلا در فُردو غنی سازی اورانیوم انجام نشود بلکه در این تاسیسات غنی سازی ایزوتوپ های پایدار انجام شود.

آقای صالحی با اشاره به توقف ذخیره سازی اورانیوم در تاسیسات فُردو بعد از برجام، گفت: ما به اندازه کافی ذخیره اورانیوم 20 درصد داریم، اما چنانچه در ذخیره اورانیوم رآکتور تهران تمام شود، طبق برجام می توانیم ذخیره 20 درصد را برای راکتور تهران فراوری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه نمود: امروز آقای روحانی رئیس جمهور در مورد غنی سازی اورانیوم در فُردو دستور داد و این کار از فردا در این تاسیسات شروع خواهد شد.

صالحی توضیح داد: امروز نامه این اقدام برای آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده شد و فردا با حضور بازرس آژانس غنی سازی اورانیوم تا 5 درصد و همچنین غنی سازی ایزوتوپ های پایدار در تاسیسات هسته ای شهید علی محمدی (فُردو) شروع می شود.

وی همچنین در مورد حمایت از نخبگان علمی و دانشگاهی گفت: در سازمان انرژی اتمی با ساختار این مدارس که الان در مشهد، قزوین، بوشهر، تهران (پسرانه) داریم، تمام تلاشمان این است که استاندارد آموزشی را در جامعه رواج دهیم.

صالحی گفت: هر چیزی باید الگویی داشته باشد، استاندارد لازم برای مدارس، رنگ هایش، شیوه های تدریس همه به استانداردهای آموزشی بر می شود و سازمان انرژی اتمی تمام هدفش از ایجاد این دبیرستان این است که بدون رقابت با آموزش و پرورش، استانداردسازی آموزش و آموزش استاندارد را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه آقای ستاری همواره همیار ما بودند، گفت: به یاری ایشان در جمع دبیرستان های سازمان انرژی اتمی، یک پژوهش سرا داریم که در راستا همین استاندارد سازی است یعنی آموزش از حالت تئوری صرف جدا شده و پژوهش هم در آن جای گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دانش آموزان از ابتدای تحصیل با فرآیند پژوهشی که علم روز است مثل سلول های بنیادی آشنا می شوند و امیدواریم این پژوهش سرا ظرف یک سال راه بیفتد و زمین هم برای ساختمان آن اختصاص داده شده است.

در مراسمی با حضور آقایان صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از تعدادی از برگزیدگان المپیادهای علمی و رتبه های برتر آزمون سراسری 98 تجلیل شد.

17231

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 550

به "غنی سازی ایران تا سطح 5 درصد در فردو بالا می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غنی سازی ایران تا سطح 5 درصد در فردو بالا می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید