پرونده های در دست پیگیری دانشجویان ، از ارتفاعات جنوبی مشهد تا معدن ساری گونی کردستان

به گزارش مینی نت، داننشجویان سراسر کشور در هفته گذشته علاوه بر آنکه پیگیر مسائل صنفی و دانشگاهی به ویژه در آموزش مجازی بودند، به مسائل شهری و کمک به نیازمندان نیز پرداختند.

پرونده های در دست پیگیری دانشجویان ، از ارتفاعات جنوبی مشهد تا معدن ساری گونی کردستان

گروه دانشگاه خبرنگاران، عرفان توانا؛ * شرایط کشور هنوز تحت تأثیر ویروس کرونا است؛ کلاس های دانشگاه همچنان به صورت مجازی برگزار می شود. شرایط برگزاری امتحانات همچنان در هاله ای از ابهام است. فعالیت های تشکل های دانشجویی نیز تحت تأثیر کرونا است با این حال فعالان دانشجویی دست از پیگیری مسائل دانشگاه و شهر خود برنداشتند.

در مشهد، دانشجویان دو مساله را به صورت همزمان دنبال کردند؛ اول موضوع ساخت یک مجسمه 38 متری از فردوسی در دانشگاه فردوسی و دیگری ایجاد قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد بود.

احداث مجسمه یا حل مسائل دانشجویان؟

موضوع مجسمه فردوسی در دانشگاه فردوسی از این قرار است که یک خیر سرشناس مشهدی، قصد ساخت یک مجسمه بسیار مرتفع در یکی از میدان های اصلی دانشگاه را دارد. این موضوع از سال گذشته پیگیری شد و قرار بود تا 25 اردیبهشت از مجسمه رونمایی شود. دانشجویان، اما معتقدند حالا که دانشگاه اینقدر خوب می تواند کمک خیرین را جذب کند، چرا فکری برای حل مسائل زیرساختی دانشگاه که معطل بودجه مانده اند، نمی کند. این موضوع را مسئولان دانشگاه پاسخ داده اند و گفته اند که هزینه ساخت مجسمه را فقط خیر پرداخت می کند و هیچ پولی از بودجه دانشگاه در ساخت این مجسمه صرف نمی شود؛ البته آنان امیدوارند که با احداث این مجسمه و همکاری با این فرد خیر، بتوانند برای دیگر پروژه های زیرساختی دانشگاه نیز روی کمک او حساب کنند.

پویشی برای صیانت از محیط زیست

اقدام دیگر دانشجویان مشهدی نیز به مساله ای شهری مربوط است؛ ارتفاعات جنوبی مشهد. پرونده پروژه کمربندی که قرار است در این ارتفاعات احداث شود، چند سالی است روی خط پیگیری تشکل های محیط زیستی و مردمی است و اخیرا دانشجویان نیز برای پیگیری این پرونده ورود کرده اند. پویش صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد طی یک ماه گذشته در اینستاگرام ایجاد شد، اما حالا و در مرحله ای دیگر، دانشجویان مشهدی قرارگاهی برای صیانت از این ارتفاعات تشکیل دادند و می خواهند پیگیری های خود را برای توقف دائمی پروژه و تغییر ماهیت آن از بزرگراه کمربندی به طرحی متناسب با محیط زیست، ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد تشکیل شد

طرح مجسمه فردوسی در دانشگاه فردوسی مشهد پشتوانه علمی و هنری ندارد

حاشیه های ساخت یک مجسمه 38 متری در دانشگاه فردوسی مشهد!

طرحی که 13 بار افتتاح شد!

دانشجویان سیستان و بلوچستان به مساله افتتاح طرح آبرسانی دشت سیستان توجه کرده و در نامه ای به رئیس جمهور به 13 بار افتتاح این پروژه اعتراض خود را مطرح کردند. پنج سال قبل این طرح اجرا می شود، اما همچنان به بهره برداری نرسیده است. این در حالی است که بودجه 850 میلیون دلاری که برای این طرح به تصویب رسیده بود، به طور کامل از صندوق توسعه ملی برداشت شده است. از طرفی وزرا و هیات دولت تا به امروز 13 بار آن را افتتاح کرده اند؛ افتتاحی که عایدی برای مردم نداشته است.

در پی این پیگیری ها، حبیب الله دهمرده، کننده مرددم سیستان و بلوچستان در مجلس دهم نیز نامه ای به خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرد و نسبت به این مساله که پروژه ای ناتمام، مدام در حال افتتاح است، تذکر داد.

بیشتر بخوانید:

اعتراض 10 تشکل دانشجویی سیستان و بلوچستان نسبت به افتتاح طرح آبرسانی دشت سیستان

تذکر کننده مردم سیستان به وزیر کشاورزی به منظور پرهیز از افتتاح طرح 46 هزار هکتاری

پایانی برای جنگل خواری گلستان

پیگیری های دانشجویان گلستان در پرونده قضاتی که سال ها بر بخش زیادی از اراضی جنگلی و منابع ملی این استان سیطره داشتند، به نتیجه نزدیک شد و پرونده این قضات بلاخره به دیوان عالی کشور ارسال شد.

نکته قابل توجه آنکه اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در آخرین نشست خبری خود به این موضوع اشاره و بیان نمود که رأی این این قضات به زودی صادر می شود.

از حدود 30 سال قبل، تعدادی از قضات استان گلستان بخش زیادی از اراضی جنگلی این استان را به صورت غیرقانونی تحت تملک خود درآورده بودند. دانشجویان گلستانی از حدود یک سال گذشته، روی این پرونده دست گذاشتند و مستندات آن را به صورت دقیق و با پیگیری شبانه روزی به دست رئیس قوه قضاییه رساندند.

بیشتر بخوانید:

پیگیری های قرارگاه احمدی روشن گلستان در پرونده قضات به پاسخ نزدیک شد / ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور

رأی دیوان عالی کشور برای پرونده قضات سابق گلستان این هفته صادر می شود

رزمایشی مومنانه

در کنار این پیگیری ها، دانشجویان حواسشان به ماه مبارک رمضان و سفره های خالی اقشار کم درآمد بود. این مساله با وجود شیوع کرونا و تعطیل شدن بیشتر کسب و کارها، سفره های بسکمک در ماه مبارک رمضان امسال کوچکتر شده بود. دانشجویان دانشگاه های مختلف، به اشکال گوناگون اقلام غذایی را با کمک خیران بسته بندی کردند و به خانواده های نیازمندان رساندند.

بیشتر بخوانید:

1000 بسته معیشتی به همت دانشگاه شهید باهنر کرمان در بین نیازمندان توزیع می شود

جمعیت طلوع مهر دانشگاه دامغان به جمع آوری کمک های مردمی می پردازد

جهادگران دانشگاه صنعتی ارومیه بسته های معیشتی بین خانواده های نیازمند توزیع کردند

110 بسته معیشتی و بهداشتی بین خانواده های کم برخوردار ابهر توزیع شد

460 بسته معیشتی برای خانواده های نیازمند کاشان تهیه شد

طرح رزمایش همدلی در پردیس شهید مقصودی همدان آغاز شد

400 بسته مواد غذایی بین خانواده های نیازمند خراسان شمالی توزیع شد

توزیع بیش از 60 هزار بسته های معیشتی بین خانواده های نیازمند کهگیلویه و بویراحمد

سوژه های زیادی از سوی دانشجویان در حال پیگیری است؛ ادامه صید ترال در خلیج فارس، شرایط معدن کاران ساری گونی و مسائل معدن کاران در کردستان، تقسیمات آب در یکی از روستاهای قزوین، دادگاه غیرعلنی کارگران هفت تپه، از سوژه هایی است که طی هفته گذشته از سوی دانشجویان کشور پیگیری شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 993

به "پرونده های در دست پیگیری دانشجویان ، از ارتفاعات جنوبی مشهد تا معدن ساری گونی کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده های در دست پیگیری دانشجویان ، از ارتفاعات جنوبی مشهد تا معدن ساری گونی کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید