سامانه هوشمند پایش سلامت مکانیزه زیرساخت های حمل ونقل طراحی شد
به گزارش مینی نت، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیروز به راه اندازی سامانه هوشمندی شدند که قابلیت ارائه شاخص های بین المللی شرایط روسازی راه ها را دارد.
جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
دکتر امیر گل رو، استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: داده برداری سریع، استاندارد، صحیح و دقیق از شرایط روسازی به منظور تحلیل شرایط عملکردی روسازی و برنامه ریزی نگهداری و تعمیر آن در مدیریت روسازی موجب کاهش 75درصدی در هزینه چرخه عمر روسازی می گردد.
به گفته وی، در دنیای امروز، اهمیت مدیریت و نگهداری زیرساختهای حمل و نقلی بر کسی پوشیده نیست. از طرفی آنالیز، شناخت، ارزیابی و اندازه گیری خرابی های روسازی اساس کار مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی است که از اهمیت بالایی برخوردارند.
مدیر پروژه سامانه پایش سلامت راه گفت: تمرکز اصلی ما در این پروژه بر زیرساختهای حمل و نقلی بوده و به عنوان یکی از پیشگامان ارائه سیستم های پایش سلامت راه ها در کشور درصدد فراوری محصولاتی دیگر به منظور پایش سلامت راه برآمدیم.
گل رو با بیان اینکه مهم ترین هدف این پروژه ارائه خدمات برداشت داده های شرایط روسازی با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، ارائه شاخص های عملکردی روسازی (مانند ناهمواری، شیارشدگی، زبری و شرایط خرابی های روسازی)، اولویت بندی عملیات نگهداری و تعمیر و بودجه ریزی لازم برای آن است، گفت: در این راستا سامانه ای طراحی کردیم که قابلیت ارائه گزارش های مـدیریتی تحت وب را دارد.
وی در مورد سامانه پایش هوشمند سلامت زیرساختها گفت: در این سامانه موقعیت یاب جغرافیایی تریمبل از نوع تفاضلی دوفرکانسه استفاده شده است؛ این حسگر قادر به برداشت طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی با دقت بهتر از یک متر است.
محقق طرح در مورد خدمات دیگری که به واسطه این سامانه می توان ارائه کرد، گفت: مسافت سنج طولی یا انکودر، تعداد 10هزار پالس در هر گردش چرخ وسیله نقلیه فراوری می نماید تا بتوان مسافت طولی طی شده به هنگام برداشت را با دقت بهتر از 0.1 متر بدست آوریم.
گل رو تاکید نمود: همه حسگرهای بکار رفته در این سامانه با فرمان مسافت سنج طولی در بازه های طولی از پیش تعریف شده اقدام به برداشت داده ها می نمایند.
وی در مورد بخش دیگر این سامانه گفت: پروفیل سنج طولی دارای 2 لیزر کلاس یک جهانی با فرکانس 70 کیلوهرتز است که شاخص ناهمواری بین المللی راه (IRI)و درشت بافت روسازی (MPD) را در زیر دو چرخ خودرو بدست می آورد. لیزر پروفیل سنج دارای رزولوشن 0.01 میلی متر بوده و قادر است شاخص ناهمواری بین المللی راه را با دقت یک صدم متر به کیلومتر ارائه نموده و درشت بافت را برای هر یک میلی متر نمایش دهد.
گل رو در مورد دوربین مورد استفاده در این سامانه گفت: این دوربین دارای رزولوشن 1600 * 1200 پیکسل، با سرعت تصویربرداری 30 فریم در ثانیه است؛ این دوربین همچنین مجهز به کنترلگر لرزش در زمان برداشت تصویر است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: دوربین محافظت شده در پوششی تحت پروتکل آی پی 67 است که در شرایط سخت میدانی در برابر رطوبت و دما مقاوم بوده و قابلیت برداشت با بهترین کیفیت تصویر را دارد.
وی بیان کرد: از این تصاویر می توان خرابی های سطحی روسازی، علائم ایمنی راه، کاربری زمین و مبلمان شهری را احصاء کرد.
گل رو تاکید نمود: سامانه پایش سلامت مکانیزه راه قابلیت برداشت ناهمواری طولی و عرضی راه، درشت بافت، مشخصات هندسی راه و خرابی های سطحی راه را دارد.
گل رو اضافه نمود: با استفاده از داده های خام برداشت شده، شاخص های شرایط روسازی شامل شاخص بین المللی ناهمواری (IRI)، شیارشدگی (Rutting)، درشت بافت (MPD)، شاخص شرایط روسازی (PCI) بدست می آید.
وی ادامه داد: با استفاده از شاخص های شرایط روسازی بدست آمده، برنامه ریزی بهینه به منظور مشخص بهترین عملیات، نگهداری و تعمیر در زمان مناسب بر
روی قطعه مورد احتیاج صورت می گیرد که سالانه متولیان راه را در امر مهم حفظ و نگهداری راه ها که ارزشی بیش از 900 هزار میلیارد تومان دارد، یاری شایانی نموده و موجب صرفه جویی قابل توجهی در سطح ملی می گردد.
بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، گل رو توضیح داد: اگر با استفاده از این سامانه پس از برداشت مکانیزه شرایط راه، عملیات بهینه پیشگیرانه راه توصیه و اجرا گردد، سالانه بیش از 11 هزار میلیارد تومان در سطح شبکه راه های کشور یا به عبارت دیگر 300 میلیون تومان به ازای هر کیلومتر خط صرفه جویی در نگهداری راه ها در سال شکل می گیرد که نقش کلیدی در صرفه جویی مالی و تخصیص بهینه منابع در سطح ملی به همراه دارد.،ایسنا
منبع: ایران آنلاین