سازمان جهانی بهداشت زیر ذره بین منتقدان

به گزارش مینی نت، سازمان جهانی بهداشت در گذشته به دلیل نشان دادن واکنش بی دلیل یا انفعال در مقابله با بیماری های همه گیر مورد انتقاد بوده، اما حال به خاطر شیوع کرونا به طور بی سابقه ای زیر ذره بین قرار گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت زیر ذره بین منتقدان

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از ژنو، سازمان دنیای بهداشت در سال 2009 میلادی زمانی که آنفلوانزای H1N1 شایع شد به جنجال آفرینی و پنج سال بعد به کوتاهی در اعلام شرایط فوق العاده به دلیل شیوع ابولا در غرب آفریقا متهم شد.

این سازمان پس از آن رسوایی، یک واحد واکنش سریع تشکیل داد که از آن موقع به بعد، در زمینه مقابله با دو مورد شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو پیروز عمل نموده است.

و باز هم این سازمان مورد انتقاد قرار گرفته و منتقدان گفته اند به میزان کافی سریع و قوی به کرونا واکنش نشان نداده است.

سازمان دنیای بهداشت متهم است که از بیم رنجاندن پکن، زنگ خطر شیوع کرونا را به موقع به صدا درنیاورده و برای اعلام همه گیر بودن این بیماری تعلل به خرج داده است.

همچنین یک اجماع دنیای وجود دارد مبنی بر اینکه اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس بسته گردد، اما سازمان دنیای بهداشت دستورالعمل های اندکی درمورد این تمهیدات داده است.

آنتونی فلو رئیس انستیتو بهداشت دنیای دانشگاه ژنو در این خصوص گفت: سازمان دنیای بهداشت به طرز حیرت انگیزی سکوت می نماید و در پاسخ به این پرسش های واقع گرایانه، غایب است.

با این همه، مفسران دیگر از تدروس آدهانوم گبریسوس دبیرکل سازمان دنیای بهداشت و تیم وی به خاطر ارائه توصیه های لازم برای مقابله با کرونا تقدیر نموده و در عوض کشورهای مختلف را به دلیل توجه نکردن به این توصیه ها مورد انتقاد قرار داده اند.

دوی اسریدار استاد سلامت عمومی دانشگاه ادینبورگ گفت که واکنش سازمان دنیای بهداشت در ارتباط با کرونا تا حد زیادی بی عیب و نقص بوده است.

وی یادآور شد که عملکرد کشورهایی چون کره جنوبی که توصیه های این سازمان برای آزمایش، پیگیری و دیگر موارد مرتبط با کرونا را جدی گرفته اند، بهتر از کشورهای دیگر بوده است.

یکی از انتقادهای وارده به سازمان دنیای بهداشت این است که تا 11 مارس (21 اسفند 98) تعلل نموده و پس از آن شیوع یک بیماری همه گیر را اعلام نموده است. این تاریخ زمانی است که تقریبا 120 هزار مورد ابتلا به کرونا به ثبت رسید.

با کمبود تست های کرونا و لباس محافظتی برای کارمندان بخش بهداشت و همچنین نبود تجهیزات پزشکی حیاتی، سیستم های بهداشت حتی در کشورهای متمول نیز دچار شکست شده اند.

اکنون برای مهار این بیماری ، بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون نفر در سراسر دنیا در منازل خود حبس شده و اقتصادهای دنیای تا حد زیادی به مشکل برخورده است، شرایطی که تهدید رکود دنیای را درپی دارد.

به رغم نابسامانی ایجاد شده و وجود مدارکی مبنی بر پنهان کاری این بحران از سوی مقام های چین و سرکوب پزشکانی که کوشش داشتند در خصوص این بیماری اعلام خطر نمایند، سازمان دنیای بهداشت از پکن به دلیل واکنش زودهنگام به این بیماری تمجید نموده است.

چین 31 دسامبر 2019 (10 دی 98) به سازمان دنیای بهداشت خبر داد که شکل ناشناخته ای از ذات الریه در شهر ووهان شایع شده است.

کارشناسان می گویند: اگر دنیا چند هفته زودتر از این مشکل آگاه می شد، احتمالا می توانست آن را مهار کند.

رولاند کائو متخصص همه گیرشناسی در دانشگاه ادینبورگ به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر آن موقع در خصوص این ویروس می دانستیم، خیلی فرق می کرد.

اما اگرچه کارشناسان توافق نظر دارند که واکنش اولیه چین به این ویروس مستحق انتقاد است، بسیاری می گویند سازمان دنیای بهداشت در تمجید از تمهیدات چین ازجمله درمیان گذاشتن توالی یابی ژنتیکی ویروس با سایرین و اعمال قرنطینه داخلی برای کند کردن سرعت شیوع، به حق عمل نموده است.

دبیرکل سازمان دنیای بهداشت ادعای مطرح شده مبنی بر تسلیم بودن خود و سازمانش به فشار چین را رد و بر روابط مشارکتی این نهاد با اعضای خود تاکید نموده است.

بعضی می گویند همه گیرشدن کووید - 19 یک مساله مخالف را ثابت کرد، اینکه کشورهای سراسر دنیا باید از طرف سازمان دنیای بهداشت احساس فشار نمایند، در حالی که این نهاد خود قدرتی ندارد.،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 864

به "سازمان جهانی بهداشت زیر ذره بین منتقدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جهانی بهداشت زیر ذره بین منتقدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید