خواص شگفت انگیز نمک از دیدگاه طب سنتی و اسلامی

به گزارش مینی نت، مصرف نمک طبیعی یا دریا اول و آخر غذا به میزان کم و به صورت مزه مزه کردن، سبب بهبود مسائل گوارش می گردد. افراد باید دقت نمایند که با انجام همین کارهای ساده می توانند بیماری های خود را بهبود یابند. در مطلب زیر به آنالیز فواید مصرف نمک قبل و بعد غذا از دیدگاه طب سنتی و اسلامی میپردازیم.

خواص شگفت انگیز نمک از دیدگاه طب سنتی و اسلامی

آنالیز خوردن نمک قبل و بعد غذا از دیدگاه طب سنتی و اسلامی

فواید خوردن نمک قبل و بعد غذا را با بیان احادیثی از امام علی (علیه السلام) و بعلاوه از نظر متخصصان تغذیه آنالیز می نماییم؛ و در نظر داشته باشید که در هیچ کاری نباید از حد اعتدال خارج شویم و برترین کار میانه روی است.

خوردن نمک قبل و بعد از غذا

امیر مومنان علی (علیه السلام): اِبتدءوُا بِالمِلحِ فی اوّل طَعامِکُم فَلَو یَعلَمُ الناسُ ما فی المِلحِ إختاروُه عَلَی التِّریاقِ المُجرَّبِ : ابتدا کنید در اول غذا به خوردن نمک، که اگر مردم بدانند چه خاصیتی در نمک است، هر آینه بر تریاق (برترین دوای موثر) تجربه شده بر می گزیدند.

امیر مومنان علی (علیه السلام) می فرمایند: مَن إبتِداءَ طَعامِه بِالمِلح ذَهَبَ عَنه سَبعوُنَ داء: کسی که در غذا خوردن ابتدا به نمک نماید، هفتاد مرض از او خارج می شود.

واضح است که نمک به واسطه داشتن اسید، از برترین دواهای ضدعفونی است، زیرا هیچ قسمی از میکروب ها در نمک نمی توانند رشد و نمو یا زندگی نمایند.

فواید خوردن نمک قبل و بعد غذا

متخصصان تغذیه در خصوص فواید استعمال نمک پیش از غذا چنین گفته اند:

1) دهان محل تجمع شدن انواع و اقسام میکروب ها می باشد و در اثر استعمال نمک پیش از غذا، این میکروب ها رفع می شوند.

2) در پی وارد شدن نمک در دهان، غدد اطراف دهان تحریک شده و ترشح آن ها زیادتر می شود، به همین علت غذا زودتر هضم و برای بلع و هضم نهایی آماده می شود.

3) وقتی نمک وارد معده خالی از غذا می شود، غده های معده را تحریک نموده و ترشحات زیادی را به وجود می آورد، در این صورت نمک موجب زود بلعیدن و زود هضم شدن غذا بوده و مدخلیت کاملی دارد.

4) گفته شده که استفاده از کمی نمک پیش از طعام، تحریک نماینده غدد هاضمه است و در اثر تحریک شدن غدد هاضمه انسان میل به خوردن غذا می کند و فراوری اشتها می شود؛ پس در این صورت نمک پیش از طعام سبب زیاد شدن اشتها می شود.

5) اگر انسان غذایی را بخورد و نمک آن کم باشد و یا در معده ترشحات مواد نمکی اندک باشد، باعث دیر هضم شدن یعنی سوء هضم می شود، پس در این صورت اگر پیش از طعام نمک خورده شود، جبران این دو ضرر خواهد شد.

6) اگر در ترشحات معده مواد شیمیایی دیگری زیادتر از مقدار معمول فراوری شود (که این هم باعث سوء هضم است)، نمک پیش از طعام بر اثر اسیدی که دارد آن را خنثی و بی اثر نموده و بدین سبب سوء هاضمه را بر طرف می کند.

7) مصرف به مقدار نمک، در حل و هضم نماینده مواد غذایی که در معده هضم نشده، مؤثر است، زیرا نمک مسهل بی آزار و لازم است و مقدار میانه آن باعث تحریک کردن قلب می شود. در طب، آب های معدنی که مواد نمکی دارند، برای رفع نمودن سوء هضم تجویز شده است.

8) روشن است که در ساختمان بدن و خون، مقدار معینی نمک وجود دارد که کمبود آن موجب بروز امراض مختلفی در بدن خواهد شد؛ در این صورت نمک پیش از طعام، وقتی وارد معده می شود مقداری از آن را که بدن لازم دارد برای جبران کسری جذب می کند.

9) بدن انسان برای رفع کردن نمک نیاز به آب دارد و استعمال نمک پیش از خوراک، انسان را مجبور به نوشیدن آب می کند. این خود سبب ازدیاد ادرار شده و بدین صورت کلیه و مثانه شستشو داده می شود.

10) در اثر خوردن نمک، مقداری آب از منافذ پوست بیرون آمده، و در نتیجه سوراخ های تنفس جلدی، پاک و پاکیزه می شوند.

11) در اثر استعمال نمک بعد از غذا [ خوردن نمک بعد از غذا ]، غدد بزاقی تحریک شده و موجب فراوری آب دهان می شود که نهایتاً انسان آب دهان را یا فرو می برد یا بیرون می ریزد؛ در این صورت چربی و یا گوشت که میان دندان ها و دهان باقی مانده به همراه آب دهان رفع می شود.

منبع: سایت دلدادگان

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1814

به "خواص شگفت انگیز نمک از دیدگاه طب سنتی و اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز نمک از دیدگاه طب سنتی و اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید