خبرنگاران تداوم نگاه ایده محور به مسائل محیط زیستی پایتخت

به گزارش مینی نت، تهران- خبرنگاران- مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: با تدوام نگاه ایده محور موجود و فراهم کردن زیرساخت های لازم به منظور بهره گیری مطلوب از طرح های پیشنهادی در مدیریت شهری از پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی کمک می کند.

خبرنگاران تداوم نگاه ایده محور به مسائل محیط زیستی پایتخت

به گزارش خبرنگاران از اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ شینا انصاری روز چهارشنبه در آیین اختتامیه رویداد بین المللی کلیماتون 2020 گفت: بر اساس آخرین گزارشات، شرایط گرمایش زمین و تغییرات اقلیم و ذوب شدن یخ های قطبی بسیار تامل برانگیز است و متأسفانه ایران یکی از قربانیان اصلی تغییرات اقلیمی است که ابعاد آن هنوز به طور کامل بررسی نشده است، از اینرو برگزاری این گونه رویدادها و تلاش برای اثربخش بودن آنها در مدیریت شهری بسیار امیدبخش است.

وی اضافه کرد: این رویداد یک رخداد بین المللی در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمایش دنیای است که در اغلب کشورها در حال اجراست و امسال شهرداری تهران برای سومین سال، اقدام به برگزاری آن کرده و در این خصوص از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده کرده است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار با بیان اینکه با ارائه ایده های بکر، کاربردی و نوآورانه برای رفع مسائل محیط زیستی می توانیم قدم های اولیه را برداریم گفت: بی شک نمی توان عملکرد و برنامه ریزی مدیریت شهری را بدون توجه به موضوع کاهش گازهای گلخانه ای و همینطور سازگاری با اثرات تغییر اقلیم و تاب آوری شهرها در نظر گرفت.

انصاری ادامه داد: این برنامه شهرمحور فرصتی برای خلق ایده های محلی به منظور رفع و یا کاهش چالش های مشترک آب و هوایی فراهم می کند. گرچه پیچیدگی شهرها و تمایزات موجود بین شهرهای مختلف، کار جستجوی راه چاره های موثر برای رفع مسائل را به امری پرچالش و هراس انگیز برای سیاستگذاران، طراحان و ساکنان شهرها بدل ساخته است، با این حال حرکت در راستا بهبود کیفیت زیست پذیری شهرها، از جمله ضروریاتی است که برای کاهش تبعات و پیامدهای آینده ناگزیر، باید در آن گام نهاد.

به گفته وی متأسفانه ایران هم یکی از قربانیان اصلی تغییرات اقلیمی است که ابعاد آن هنوز به طور کامل بررسی نشده است، از اینرو برگزاری این گونه رویدادها و تلاش برای اثربخش بودن آنها در مدیریت شهری بسیار امیدبخش است.

کلیماتون فرصت جدیدی برای کاهش آلاینده هاست

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: رویداد کلیماتون با ایجاد فضایی جدید فرصت استفاده از خلاقیت و دانش روز را برای حذف و کاهش انواع آلودگی ها از چهره محیط زیست شهرها فراهم می کند.

صدرالدین علیپور نیز در این آیین با اشاره به اینکه سرعت زندگی شهری تخریب محیط زیست را به دنبال دارد، اضافه کرد: بطور حتم رویداد کلیماتون می تواند با ایجاد فضایی جدید فرصت استفاده از خلاقیت و دانش روز را برای حذف و کاهش انواع آلودگی ها از چهره محیط زیست شهرها فراهم کند.

وی اضافه کرد: این گردهمایی با حضور متفکران و اساتید حوزه محیط زیست برگزار می شود تا این فرصت ایجاد شود که حال شهرها از شرایط نامناسب به سمت مناسب و بهبود حرکت کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: شهرداری ها در تمام دنیا به عنوان یک دولت محلی شناخته می شوند که مجموعه اقدام هایشان منجر به بهبود کیفیت زندگی شهروندان می شود از اینرو معتقدم با برگزاری کلیماتون می توانیم به این دولت های محلی فرصت مغتنمی دهیم تا با بهره از خلاقیت های روز در راستا کاهش انواع آلودگی ها و رفتارهای مخرب زیست محیط گام بردارند.

به گفته علیپور شهرداری تهران نیز با همین هدف کلیماتون 2020 تهران را برگزار و خطاب به صاحبان ایده های نوین فراخوانی داد تا در زمینه های مختلف محیط زیست شهری با هدف کاهش گازهای گلخانه ای و افزایش تاب آوری شهری در حوزه های تخصصی به ویژه مدیریت پسماند گام های نوینی بردارد چرا که کاهش پسماند و حفظ و ارتقا شرایط نظافت شهری و جمع آوری زباله ها و تبدیل ای مواد به ماده و انرژی و به طور کلی مدیریت و کاهش حجم دفن پسماند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی به استقبال خوب ایده پردازان در حوزه کاهش پسماند و مدیریت زباله اشاره کرد و گفت: همان طور که شاهد بودیم در کلیماتون 2020 تهران 2 برنده از 6 طرح برگزیده این رویداد در حوزه پسماند مطرح شده اند لذا سازمان مدیریت پسماند نیز از این ایده ها استقبال و حمایت خواهد کرد تا منجر به اقدام و اجرا شوند.

معرفی 6 طرح برگزیده و منتخب

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار از معرفی 6 طرح برگزیده و منتخب در آئین اختتامیه کلیماتون خبر داد و گفت: در مجموع 4 طرح منتخب 2 طرح در زمینه کاهش پسماند(کاپ)، یک طرح در زمینه توسعه ساختمان سبز و یک طرح در حوزه استفاده بهینه از منابع آبی و بازچرخانی آب و 2 طرح شایسته تقدیر نیز در حوزه حمل و نقل پایدار و ارتقا کیفیت هوا مطرح شده اند.

عادل خزایی نیز در این رویداد گفت: این رویداد سه روزه به دلیل همزمانی با روزهای تشدید محدودیت ها و بر اساس تاکید ستاد ملی کرونا در روز نخست به صورت آنلاین و در دو روز دهم و یازدهم آذرماه به صورت آفلاین به کار خود ادامه داد که در سومین رویداد بین المللی کلیماتون تمامی چالش ها و محورهای گفت وگو در زمینه محیط زیست شهری طراحی شدند به طوریکه این رویداد در پنج محور و چهار چالش به اجرا درآمد.

وی شرح داد: چالش های رویداد کلیماتون شهر تهران در پنج چالش مدیریت مصرف انرژی و توسعه انرژی های پاک، حمل و نقل پایدار و ارتقاء کیفیت هوا، توسعه ساختمان های سبز، استفاده بهینه از منابع آبی و بازچرخانی آب و کاهش پسماند (کاپ) تعریف شد. همچنین چهار رویکرد اصلی نیز برای این رویداد بین المللی مدنظر قرار گرفت که شامل ارتقای نقش زنان و جوانان در مقابله با تغییرات اقلیمی، زندگی حین کرونا و پساکرونا، هوشمندسازی و توسعه فناوری و ترویج سبک زندگی پایدار و ارتقاء مشارکت اجتماعی بود.

به گفته معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در سومین رویداد بین المللی کلیماتون شهر تهران بیش از 400 نفر ثبت نام کردند که شرکت کنندگان پس از آنکه در هر یک از چالش ها و رویکردها و وبینارهای آموزشی و توجیهی شرکت کردند به عضویت یک یا چند تیم تخصصی در چالش های پنج گانه درآمدند و شروع به ایده پردازی کردند. در سرانجام آذرماه پس از دو هفته ایده پردازی شرکت کنندگان تمامی ایده هایی که آماده نگارش بودند تهیه و به دبیرخانه ارسال شدند.

خزایی با اشاره به نحوه داوری رویداد بین المللی کلیماتون شرح داد: داورهای راهبردی نیز به صورت همزمان بر نظرات کارشناسان نظارت کرده و پس از چندین جلسه هم اندیشی داوران به صورت مجازی برگزار گشت، داوری های اجرا شده در سومین رویداد بین المللی کلیماتون شهر تهران بر اساس معیارهای 10 گانه انجام شده است که بر اساس آن سه دسته بندی طرح های برتر، طرح های برگزیده و منتخب و طرح های شایسته تقدیر در نظر گرفته شد.

به گفته وی در نهایت 44 طرح پیشنهادی از فرآیند این رویداد واصل شد و پس از طی مراحل داوری طرح ها و ایده های برتر انتخاب شدند.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر معیارهای داوری در دو شاخص تخصصی و عمومی گفت: از مهم ترین این معیارها باید به ارتباط طرح ها با اولویت ها و نیازهای شهر تهران، نوآوری و خلاقیت، قابلیت عملیاتی و اجرایی بودن طرح، منطقی بودن و ارتباط میان اجزای طرح، ارتباط و اثرگذاری طرح، اثرگذاری طرح در کاهش گازهای گلخانه ای و سازگاری با تاب آوری شهری در مواجهه با تغییرات اقلیم شهری اشاره کرد.

خزایی با بیان اینکه رویداد کلیماتون از برجسته ترین فعالیت های بین المللی در حوزه های آموزش، کارآفرینی و نوآوری با تأکید بر ارائه ایده ها در مواجهه با تغییرات اقلیمی است که در سال 2019 (1398)، علاوه بر شهر تهران، در 145 شهر دیگر دنیا نیز برگزار گشت گفت: این رویداد در سال 2017 (1396) نیز توسط اداره کل محیط زیست به مرحله اجرا در آمد.

به گزارش خبرنگاران، کلیماتون یک برنامه شهر- محور است که راستا روشنی را برای ایده پردازی و تفکر گروهی، تعامل و اقدام ارائه داده و فرصتی برای شهرها و شهروندان جهت خلق و ایجاد ایده های محلی برای چالش های مشترک آب و هوایی فراهم می کند. هسته اصلی این برنامه یک دورهمی ایده پردازی است که در هر شهر توسط سازمان دهندگان محلی طراحی می شود.

سال گذشته در ایران این رویداد بین المللی با مشارکت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، سازمان مدیریت پسماند و ستاد سمن های شهر تهران با موضوع کاهش تولید پسماند برگزار گشت که طرح برگزیده این رویداد تحت عنوان کیسه های پایدار هوشمند نیز در گروه هزار طرح برتر در سراسر دنیا قرار گرفت.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1432

به "خبرنگاران تداوم نگاه ایده محور به مسائل محیط زیستی پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تداوم نگاه ایده محور به مسائل محیط زیستی پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید