حالا باید چه کار کنیم، دکتر؟!

به گزارش مینی نت، تیتر این نوشته، جمله آشنایی میان من و شماست؛ شما بیماران محترمی که عجولانه قصد دارید مشکل به وجود آمده خودتان یا خانواده تان را حل کنید؛ مشکل شایعی مانند درد در ناحیه کمر که در پی ضربه خوردن ایجاد شده.

حالا باید چه کار کنیم، دکتر؟!

حالا باید چه کار کنیم، دکتر؟!

نویسنده: دکتر مسعود خدیوی*

تیتر این نوشته، جمله آشنایی میان من و شماست؛ شما بیماران محترمی که عجولانه قصد دارید مشکل به وجود آمده خودتان یا خانواده تان را حل کنید؛ مشکل شایعی مانند درد در ناحیه کمر که در پی ضربه خوردن ایجاد شده.

از آنجا که اغلب شما حوصله مقدمه چینی ندارید سعی می کنم در این نوشتار دستورالعمل یا نسخه ای کلی بدهم به آنهایی که ضربه ای به ستون فقراتشان خورده و حالا کمردرد دارند.

قبل از ارایه نسخه هم یادآور می شوم که این حرف ها را به کسانی می زنم که در پی آسیب، هیچ گونه اختلالی در دفع ادرار و مدفوع یا دردی که به سمت پاهایشان منتشر گردد، ندارند. اگر این علایم مهم را ندارید و قادرید پاهایتان را حرکت دهید و حس پاهایتان مختل نشده، برترین و اصولی ترین درمان شما استراحت است.

این که چطور استراحت کنید مهم است. پزشکان قبلا تجویز می کردند روی زمین یا تخت سفت بخوابید اما امروزه صحبت از این است که تشک طوری باشد که بیمار درد نداشته باشد. خوابیدن روی تخت یا زمین تفاوتی نمی نماید. اما اگر روی تخت خواب استراحت کنید بلندشدن تان راحت تر خواهد بود. استراحت مطلق یعنی اینکه فقط برای موارد خاص اجازه دارید بلند شوید. استراحت در حالت خوابیده به طرفین، با پاهای خم شده به داخل شکم بهتر است و اگر عادت به طاقباز خوابیدن دارید، یک بالش زیر زانو بگذارید. ضمناً هرگز نباید روی شکمتان بخوابید. استفاده از داروهای شل کننده و خواب آور هم لازم است تا مجبورتان کند بخوابید و 48 ساعت استراحت مطلق کنید و فقط برای دستشویی رفتن بلند شوید.

اگر درد شما بعد از 48 ساعت کمتر گردد، علامت خوبی است و از 2 روز تا 2 هفته این استراحت را تمدید می کنیم. استراحت در این شرایط تا 90 درصد در بهبودی شما نقش دارد و برعکس تصور رایج، دارودرمانی نقش عمده ای ندارد. اما چند نکته دیگر می گویم که بسیار در این استراحت مطلق ضروری اند. اول اینکه بی حرکتی شما و مصرف مسکن ها، اگر با رژیم غذایی نامناسب همراه گردد، مشکل یبوست را برایتان ایجاد می نماید و این مشکل باعث تشدید کمردرد شما خواهد شد. پس اگر سابقه یبوست دارید، از داروهای ملین بهره ببرید و در رژیم غذایی تان از میوه و سبزیجات و ملین هایی مانند روغن زیتون، آلو و گلابی بهره ببرید. خوردن ویتامین ها ضرورتی ندارد اما قرص ویتامین B چون بازسازی کننده سیستم عصبی است، توصیه می گردد.

برای ممانعت از لخته شدن خون در پاهایتان می توانید بدون حرکت کمر، به آرامی پاها و انگشتان خود را منقبض و منبسط کنید. خانم ها حتما جوراب واریس بپوشند. نکته مهم دیگر، بخش روحی روانی ماجراست. آسیب به ستون فقرات که ستون حرکتی بدن شماست، ناراحت کننده است اما باید مثبت فکر کنید و افکار منفی را دور بریزید. در مدت استراحت نباید رابطه زناشویی داشته باشید اما ارتباطات عاطفی، به ویژه با افرادی که انرژی مثبت به شما می دهند، لازم است. اگر به توصیه هایی که گفته شد توجه کنید 96 تا 97 درصد درد کمرتان رفع می گردد و صدمه ای که به دیسک شما وارد شده، بهبود می یابد.

پی نوشت ها :

* مجراح و متخصص مغز و اعصاب

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1764

به "حالا باید چه کار کنیم، دکتر؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حالا باید چه کار کنیم، دکتر؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید