تراشه نو Dimensity 9000 مدیاتک می تواند با برترین های کوالکام رقابت کند

به گزارش مینی نت، مدیاتک ساعاتی پیش از تراشه قدرتمند و تازه خود با نام Dimensity 9000 رونمایی کرد؛ تراشه ای که بر پایه لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده و انتظار می رود با برترین های کوالکام و سامسونگ در سال آینده رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

تراشه نو Dimensity 9000 مدیاتک می تواند با برترین های کوالکام رقابت کند

مدیاتک یکی از شرکت هایی است که در زمینه فراوری تراشه موبایل عملکرد بسیار خوبی دارد و طی چند سال اخیر واقعیت پیشرفت را می شد در محصولات این شرکت مشاهده کرد. تا جایی که در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگ ترین رقبای کوالکام و سامسونگ به شمار می رود و تراشه های فوق العاده قدرتمند و در عین حال مقرون به صرفه قیمتی را هم راهی بازار نموده است.

مدیاتک البته در میان شرکت های فراوری نماینده گوشی هوشمند هنوز آن قدر مشهور و محبوب نشده است که از تراشه های پرچم دار آن در گوشی های پرچم دار استفاده گردد. همان طور که می دانید شرکت های فراوری نماینده گوشی های اندرویدی نظیر سامسونگ، شیائومی، ویوو، اوپو، وان پلاس و… از تراشه های قدرتمند کوالکام در گوشی های بالارده خود استفاده می نمایند و اگرچه یک سری محصولات هم به تراشه های مدیاتک مجهز می شوند اما کم پیش می آید که شرکتی، نماینده پرچم دار خود را با تراشه های ساخت این شرکت راهی بازار کند.

همان طور که گفته شد، عملکرد این شرکت طی چند سال اخیر با پیشرفت محسوسی همراه بوده است. تا جایی که اکنون شاهد رونمایی از تراشه ای تحت عنوان Dimensity 9000 هستیم که در حال حاضر تنها تراشه پرچم دار موجود مبتنی بر لیتوگرافی 4 نانومتری است. این در حالی است که شرکت هایی نظیر اپل، سامسونگ و کوالکام هنوز از تراشه های خود با این معماری تازه رونمایی ننموده اند. البته اپل دیگر قرار نیست تراشه ای برای سال جاری فراوری کند و اگر قرار به فراوری تراشه ای 4 یا 3 نانومتری باشد باید تا سپتامبر سال آینده منتظر بمانیم اما کوالکام و سامسونگ به ترتیب اواخر سال جاری و اوایل سال آینده میلادی قطعا تراشه های پرچم دار خود را رونمایی خواهند کرد.

این طور که به نظر می رسد، این تراشه مدیاتک می تواند با نماینده های سامسونگ و کوالکام یعنی اگزینوس 2200 و اسنپدراگون 898 به رقابت بپردازد. حال اینکه می تواند آن ها را از میان بردارد یا خیر هنوز معین نیست و باید منتظر ماند دید چه پیش می آید. اما بهتر است نگاهی داشته باشیم به معینات فنی این پردازنده تا حداقل دستمان بیاید نسل بعدی تراشه های موبایل با چه معیناتی راهی بازار خواهند شد.

اگرچه طی سال های گذشته تمام تراشه های مدیاتک از لحاظ عملکرد پردازشی و گرافیکی از رقبای ساخت کوالکام و سامسونگ و قطعا اپل عملکرد ضعیف تری داشتند اما به نظر می رسد با Dimensity 9000 داستان اندکی فرق می نماید. ظاهرا مدیاتک روی ساخت این تراشه برنامه ویژه ای داشته و می خواهد شرکت ها از آن برای پرچم دارهای قدرتمند سال 2022 خود استفاده نمایند.

تراشه Dimensity 9000 تازه اما اولین تراشه ای است که بر پایه لیتوگرافی 4 نانومتری شرکت TSMC ساخته می گردد. شرکتی که تراشه های ساخت آن فوق العاده باکیفیت و خوب هستند و احتمالا آگاه هستید که تراشه های اپل را هم فقط همین شرکت فراوری می نماید. علاوه بر فناوری 4 نانومتری TSMC که به خودی خود این تراشه را به یکی از قدرت های سال آینده تبدیل می نماید، از معماری v9 شرکت ARM هم در فراوری هسته های آن استفاده شده است. بدین ترتیب مدیاتک Dimensity 9000 را باید اولین تراشه ای بدانیم که از طراحی هسته های تازه شرکت ARM بهره می برد.

طبق اطلاعات منتشر شده در این زمینه، ترتیب هسته های این تراشه به شکل 1 + 3 + 4 است. یعنی دقیقا مشابه چینش هسته های بکار رفته در پردازنده هایی نظیر اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 اما تفاوت در نوع هسته هایی است که در آن به کار گرفته شده است. اولین هسته را نسل تازه هسته Cortex-X1 تشکیل می دهد که در واقع Cortex-X2 نام دارد. مقدار فرکانس این هسته به رقم فوق العاده 3.05 گیگاهرتز می رسد که عالی به نظر می رسد. سه هسته دیگر هم از نوع Cortex-A710 هستند که به نظر می رسد عملکرد بهتری از Cortex-A78 نسل گذشته دارند. فرکانس این هسته ها هم روی 2.85 گیگاهرتز تنظیم شده است. در نهایت اما می رسیم به 4 هسته کم مصرف از نوع Cortex-A510 که روی فرکانس 1.8 گیگاهرتز تنظیم شده اند.

پردازشگر گرافیکی هم که در این تراشه فعالیت می نماید، یک پردازنده 10 هسته ای تحت عنوان Mali-G710 است که متأسفانه نمی دانیم دقیقه تا چه مقدار از نسل گذشته خود سریع تر و قدرتمندتر است. علاوه بر این ها، شرکت مدیاتک از APU نسل 5 با شش هسته قدرتمند هم رونمایی کرد که برای انجام پردازش های مبتنی بر هوش مصنوعی در مدیاتک Dimensity 9000 ایفای نقش می نماید. در رابطه با این موتور اطلاعات خوبی در اختیار داریم که البته ادعاهای خود مدیاتک است مبنی بر اینکه عملکرد آن حدود 4 برابر بهتر از APU است که شرکت در پردازنده نسل قبل خود به کار گرفته بود.

یکی از مهم ترین بخش های آنالیز یک پردازنده، توانایی آن در زمینه پردازش تصویر است که مدیاتک Dimensity 9000 عملکرد فوق العاده ای حداقل روی کاغذ در این زمینه دارد. طبق اطلاعات منتشر شده، موتور پردازشگر تصویر به کار رفته در این تراشه از نسل 7 بوده و 18 بیتی است که می تواند تصاویری با مقدار 320 مگاپیکسل ثبت کند. البته اگر گوشی هوشمندی که فراوری می گردد از سنسوری با این مقدار بهره ببرد. همین موضوع تراشه تازه مدیاتک را به اولین پردازنده ای تبدیل می نماید که قادر است تصاویری با این مقدار به ثبت برساند. بعلاوه این تراشه قادر است اطلاعات تصاویر را با نرخ 9 گیگاپیکسل بر ثانیه منتقل کند که در این زمینه هم رکورددار محسوب می گردد.

همان طور که احتمالا می دانید و طبیعتا احتیاجی هم به اشاره به آن نبود، تجهیز این تراشه به مودم 5G است. مودمی که در حال حاضر تمام تراشه های پرچم دار و حتی بسیاری از تراشه های مالی هم به آن مجهز هستند. اما این مودم 5G متأسفانه فقط از فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز 5G پشتیبانی می نماید و نه طول موج میلی متری. به همین دلیل پشت سر تراشه های کنونی قرار می گیرد. با این حال سرعت و کیفیت این فرکانس ها هم بالاست و احتیاج کاربران را رفع خواهد نمود. از طرفی دیگر، Dimensity 9000 اولین تراشه ای است که از بلوتوث نسل 5.3 بهره می برد و از وای فای 6E را هم به عنوان یکی از معینه های ارتباطی خود پشتیبانی می نماید.

همان طور که احتمالا در جریان هستید، مدیاتک اولین شرکتی نیست که از فناوری پیشرفته ARM در تراشه پرچم دار خود استفاده می نماید. کوالکام و سامسونگ هم به زودی از تراشه های قدرتمند خود یعنی اسنپدراگون 898 و اگزینوس 2200 با همین فناوری رونمایی خواهند کرد که طبق خبرها و شایعه ها، رونمایی از تراشه کوالکام باید در ماه دسامبر و رونمایی از تراشه اگزینوس 2200 هم باید در ماه فوریه رخ دهد.

این طور که به نظر می رسد، مدیاتک تراشه خود را در حد و مقدار های تراشه قدرتمندی می داند که کوالکام قرار است به زودی رونمایی کند؛ نه تراشه ای با قدرت و سرعت بیشتر. این یعنی یک ادعای تقریبا منطقی که اگر درست باشد، یک پیروزی بزرگ برای مدیاتک خواهد بود که طی سال های اخیر، همواره پشت سر مدعیان بزرگی نظیر کوالکام و سامسونگ قرار داشت.

همان طور که در ابتدا هم اشاره شد، پردازنده های ساخت مدیاتک همواره در گوشی های مالی و میان رده شرکت های فراوری نماینده گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می گرفتند اما به نظر می رسد با Dimensity 9000، تمرکز روی رقابتی واقعی و حساس در میان پرچم دارها منعطف خواهد شد. رقابتی که اصلا معین نیست در نهایت چه برنده ای دارد.

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1874

به "تراشه نو Dimensity 9000 مدیاتک می تواند با برترین های کوالکام رقابت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه نو Dimensity 9000 مدیاتک می تواند با برترین های کوالکام رقابت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید