برگزاری کنفرانس فلسفه خودی در اشعار سعدی و اقبال لاهوری

به گزارش مینی نت، کنفرانس فلسفه خودی در اشعار سعدی و اقبال به همت موسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار شد.

برگزاری کنفرانس فلسفه خودی در اشعار سعدی و اقبال لاهوری

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، کنفرانس فلسفه خودی در اشعار سعدی و اقبال لاهوری به همت مسئولین موسسه اکو و سفارت پاکستان در تهران برگزار گشت.

در این همایش که با حضور چهره شناخته شده فرهنگی دو کشور همراه بود رفعت مسعود سفیر پاکستان در ایران اظهار داشت: آنچه باعث پیوند مردم دو کشور می شود زبان فرهنگ، هنر و ادب است.

وی شرح داد مسئولین موسسه اکو با خوش فکری برای ترویج و توسعه روابط دو کشور می کوشند و این تلاشی ارزنده است.

رفعت مسعود گفت: شناخت و آشنایی دو کشور باهم اقدام مهمی است که توسط مسئولین اکو در حال انجام است.

سفیر پاکستان گفت: مردم کشورم می دانند که اقبال به فارسی شعر می گفته ولی اشعار فارسی او را متوجه نمی شوند، در اصل اقبال از سعدی الهام گرفته است و مفهومخودی باعث شد تا علامه مشرق زمین نخستین گام ها را برای آزاد کردن مسلمانان شبه قاره از بند ظلمت بردارد و کشور پاکستان تاسیس شود.

دکتر مظاهری رئیس موسسه اکو نیز در این جلسه اظهار داشت: ما آثار زیادی از اقبال را منتشر کرده ایم و می دانیم که اندیشه بزرگانی چون می تواند به وضعیت فعلی منطقه کمک کرده و روابط کشورها را گسترش دهد.

وی گفت: هم سعدی و هم اقبال شعرای دردآشنایی بودند که به زبان مردم خود شعر می گفتند و به همین دلیل اشعار آنها طرفداران بسکمک پیدا کرده است.

در این مراسم، استاد محمدعلی محمد حسنی با تخلص دل نواز به اجرای موسیقی بلوچی و قطعاتی از اقبال با ساز بنجو پرداخت. دکتر بقایی ماکان و دکتر ذوالفقار چیمه رئیس مجموعه علامه اقبال اسلام آباد و دکتر راشد عباس نقوی هم از دیگر سخنرانان این سمینار بودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 223

به "برگزاری کنفرانس فلسفه خودی در اشعار سعدی و اقبال لاهوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری کنفرانس فلسفه خودی در اشعار سعدی و اقبال لاهوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید