امضای تفاهم نامه همکاری سازمان نوسازی شهر تهران و آتش نشانی

به گزارش مینی نت، تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان نوسازی شهر تهران و سازمان آتش نشانی با موضوع همکاری متقابل و استفاده از ظرفیت های طرفین برای ارتقای سطح ایمنی بافت فرسوده شهر تهران امضا شد.

امضای تفاهم نامه همکاری سازمان نوسازی شهر تهران و آتش نشانی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و سازمان نوسازی با هدف هم افزایی و تعامل بیشتر به منظور ارتقای سطح ایمنی بافت فرسوده با حضور مهندس مهدی داوری و دکتر حاجی علی اکبری روز گذشته در سازمان آتش نشانی منعقد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ضمن ابراز خرسندی از همکاری با سازمان نوسازی در راستای ارتقای سطح ایمنی شهر تهران بیان نمود: در پی جلسات مشترکی که در مورد بافت فرسوده شهر تهران بین دو سازمان و استفاده از ظرفیت های طرفین مورد توجه و تاکید نهاده شد و در نهایت به انعقاد تفاهم نامه ختم شد.

وی ادامه داد: براساس آمار آتش سوزی ها، ساختمان های بلندمرتبه و اماکن مهم تجاری کمتر 10 درصد از کل آتش سوزی ها را به خود اختصاص می دهند و سایر آتش سوزی در اماکن کم ارتفاع هستند که توجه آتش نشانی در این قرارداد بیشتر به این اماکن معطوف است.

داوری با تاکید بر کوشش آتش نشانی تهران در کاهش تعداد آتش سوزی های شهر تهران توضیح داد: آمار آتش سوزی های ساختمان در هر سال 6 تا 10 درصد افزایش می یابد البته معابر و بوستان ها و… را نیز باید مدنظر داشت، ولی بافت های فرسوده و قدیمی همیشه از دغدغه های اصلی سازمان آتش نشانی است.

وی اضافه نمود: نفوذپذیری در حوادث، مشکل جدی برای سازمان آتش نشانی در بافت های فرسوده است و ما در بعضی از محلات شهر مانند ایستگاه 4 آتش نشانی، با مسائل دسترسی به محل آتش سوزی روبرو هستیم و به طور حتم تغییر و تحول فوری در شهر ناممکن است و ساختار معابر از سال ها پیش تاکنون به همین شکل مانده و تناسبی با جهانی امروز ندارد و توجه به ایمنی و آمادگی محلات و تغییر فرهنگ ایمنی شهروندان احتیاج به زمان و انرژی بیشتری دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به به روز رسانی تجهیزات و خدمت رسانی بهتر به شهروندان اعلام کرد: با توجه به بند آخر تفاهم نامه، چنانچه سازمان نوسازی شهر تهران به مطالعات و تجربیاتی از نقاط دیگر جهان دست یافت، حتی اگر درباره بافت فرسوده نیز نباشد، اما در آن به نحوه عملیات در معابر باریک و… اشاره شده باشد در اختیار سازمان آتش نشانی قرار دهد، زیرا بعضی از اماکن بافت فرسوده دارای ارزش تاریخی هستند و باید به حفظ ارزش آن توجه کرد.

وی بیان نمود: امید است با همکاری مشترک سازمان آتش نشانی و سازمان نوسازی که توجه به بافت های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است، شهر تهران، محلی بهتر برای زندگی گردد و اقدامات، به صورت جدی پیگیری گردد.

میترا کریمی معاون توسعه محله ای سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این باره گفت: انعقاد این تفاهم نامه از بافت های تاریخی شروع شده و قابل تعمیم به اماکن فرسوده دیگر است و امید است با همکاری یکدیگر راه چاره های اساسی برای افزایش ایمنی شهر بیابیم.

وی اضافه نمود: آموزش اصول اولیه ایمنی به ساکنان محلات بافت فرسوده به کاهش آسیب ها و بروز آتش سوزی یاری می نماید، زیرا اغلب مناطقی که دچار بافت قدیمی هستند تغییر کاربری داده اند و به انبار و کارگاه تبدیل شده اند و امکان بروز حادثه در این اماکن زیاد است.

کامران عبدولی مدیر اداره بازبینی معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران نیز با اشاره به مسائل موجود در بافت های فرسوده تاکید نمود: هدف اصلی و وظیفه شهرداری ایمن سازی بافت های فرسوده ناکارآمد و هم افزایی در سازمان با استفاده از ظرفیت ها و انتقال دانش و اطلاعات در این باره است.

وی اضافه نمود: استفاده از ظرفیت دفاتر توسعه محله ای مستقر در محله های دارای بافت های فرسوده و ناکارآمد با هدف شناسایی محدوده های ناایمن، مذاکره با مالکان پلاک های پر خطر و.. و نیز جانمایی عرصه ها و اماکن ناایمنی و فاقد امکانات و تجهیزات ایمنی و امدادرسانی از موضوعات مشارکتی هر دو سازمان هستند.

عبدولی با تاکید بر ارائه خدمات سازمان آتش نشانی در جهت بالابردن سطح دانش ایمنی سازمان نوسازی توضیح داد: آموزش مبانی، قوانین، دستورالعمل ها و مهارت های ایمنی به پرسنل دفاتر توسعه محله ای به منظور افزایش توانمندی های کارشناسی و ارتقای سطح آگاهی عمومی و برگزاری دوره های مانورو همچنین مطالعه مورد تجهیزات ایمنی و اطفای حریق ویژه بافت های فرسوده شهری بر کاهش حوادث و افزایش آگاهی آتش نشانان در هنگام بروز حادثه مؤثر خواهد بود.

حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز با اعلام رضایت از انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان آتش نشانی گفت: همراهی خوب سازمان آتش نشانی در پروژه های شهرداری بی درنگ با نگاه مثبت به پروژه های سازمان نوسازی جای تقدیر دارد و با انعقاد این تفاهم نامه بر تسریع بخشی تصمیم گیری ها در انجام تعهدات خود تاکید می کنیم.

وی اضافه نمود: نوسازی با ایمنی مردم سرو کار دارد و بافت نوسازی در ایران بیشتر در حوزه کاهش زلزله بوده و موضوع آتش سوزی به صورت روزمره ممکن است رخ دهد و بالفعل است، ولی زلزله بالقوه است.

حاجی علی اکبری با اشاره به اهمیت نوسازی توضیح داد: مسئله نوسازی موضوعی بین بخشی است و هیچ دستگاهی نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و احتیاج به همکاری بین دستگاه ها با یکدیگر است.

وی اضافه نمود: سازمان نوسازی برای انجام سیستماتیک همکاری ها، ستادبازآفرینی در ستاد تهران را راه اندازی کرد که برای آنالیز موضوعات زیرساخت ها از آن استفاده می گردد و در جلساتی که با حضور نمایندگان سازمان ها برگزار می گردد مسائل مختلف در آن مطرح و راه چاره ها ارائه می گردد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر نصب 68 شیر هیدرانت آتش نشانی در محله های فرسوده خاطر نشان کرد: با همکاری اداره برق، 200 تیر برق در معابر بافت فرسوده جا به جا شده و معابر تعریض و امکان امدادرسانی و تردد خودرو های امدادی نیز بهتر شده است.

وی اضافه نمود: هم اکنون استفاده از ابزار های سخت افزاری بسیار سخت است و ناگزیریم برای کاهش حوادث در بافت های فرسوده به دنبال استفاده از نوآوری، فناوری وامکانات نرم افزاری باشیم.

در سرانجام این نشست صمیمانه، تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آتش نشانی و سازمان نوسازی شهر تهران به امضای مدیران عامل هر دو سازمان رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 542

به "امضای تفاهم نامه همکاری سازمان نوسازی شهر تهران و آتش نشانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه همکاری سازمان نوسازی شهر تهران و آتش نشانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید