الکلی ها بیشتر آلزایمر می گیرند

به گزارش مینی نت، برخی شواهد علمی حاکی از آن است که مصرف الکل خطر ابتلا به دِمانس را افزایش می دهد.

الکلی ها بیشتر آلزایمر می گیرند

به گزارش خبرنگاران، مصرف الکل سبب آسیب به مغز می گردد و خطر ابتلا به دِمانس (اختلال شناختی و حافظه) را افزایش می دهد. در افرادی که از الکل به مدت طولانی استفاده می نمایند، حجم ماده سفید مغز که ارتباط بین بخش های مغز را برقرار می نماید، کاهش می یابد. این آسیب می تواند بر عملکرد مغز تأثیر گذارد و یا موجب کمبود ویتامین B1 (تیامین) می گردد. کمبود ویتامین b1 یا تیامین باعث سردرگمی، عدم تعادل و حرکات غیر ارادی و غیر عادی چشم می گردد.

همچنین ویتامین B1 به سلول های مغز یاری می نماید تا قند را به انرژی تبدیل نمایند. زمانی که سطح انرژی کاهش یابد، سلول های مغز قادر به فراوری انرژی لازم جهت عملکرد طبیعی مغز نخواهند بود و نهایتا منجر به دمانس کورساکف می گردد.

دمانس کورساکف موجب اختلال در حافظه می گردد و حافظه کوتاه مدت را مورد حمله قرار می دهد. انجمن جهانی آلزایمر و انستیتو ملی سلامت و مراقبت عالی انگلستان، تعداد زیادی تحقیقات در مورد مصرف الکل و دمانس با استفاده از رویکرد منظم انجام داده اند. این نتایج نشان می دهد که محتمل است افرادی که بی رویه الکل مصرف می نمایند و یا در هر بار مصرف حجم زیادی از الکل را وارد بدن خود می نمایند به اختلال شناخت حافظ مبتلا شوند.

این تحقیقات شامل هزاران نفر بین سنین 40-64 سال و پیگیری آن ها در مدت پنج سال بوده است. بعضی از آن ها را حتی تا دوران سالمندی زیر نظر داشته تا بتوانند تاثیر الگوی رفتارهای جمعیت مذکور را در طولانی مدت و احتمال ابتلای آنان به دمانس را آنالیز نمایند.

در حال حاضر آخرین تحقیقات در زمینه تاثیر مصرف الکل بر عملکرد مغز می گوید، مصرف بی رویه الکل بر حافظه دور و نزدیک اثر می گذارد و به مغز آسیب می زند و در نهایت منجر به بیماری آلزایمر یعنی یکی دیگر از انواع دمانس می گردد.

تحقیقات توصیه می نمایند از مصرف الکل به ویژه در میانسالی اجتناب گردد تا عوامل خطر بیماری های دیگر سالمندی مانند ضعف جسمانی کاهش یابد. انتخاب سبک زندگی سالم می تواند از ابتلا به دمانس و دیگر مسائل سلامتی که در سالمندی بروز می نماید، پیشگیری کند که شامل ترک سیگار، ورزش مستمر و تغذیه سالم نیز می گردد.

توصیه انجمن آلزایمر ایران این است چنانچه الکل مصرف می کنید به یکی از مراکز ترک الکل مراجعه کنید تا با ترک آن از تخریب مغز خود پیشگیری کنید. ترک الکل و انتخاب یک سبک زندگی سالم می تواند شما را در مسیر سالمندی پرنشاطی قرار دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 93

به "الکلی ها بیشتر آلزایمر می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکلی ها بیشتر آلزایمر می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید